onnaj
Startmotor
Ik heb een Grande Punto welke enorm goed bevalt, laat ik daar voorop stellen 
De auto heeft inmiddels 167.000 km gereden en onlangs is deze voorzien van de turbo van de Abarth omdat de standaard T-Jet turbo enorm veel scheuren had in het uitlaatgasgedeelte/turbinehuis, helaas een bekend probleem van de IHI turbo.
Nu heb ik uiteraard de software aan laten passen op deze turbo, want deze is wat groter. Verder is alles exact hetzelfde en het past ook 1 op 1.
Het gekke is dat de auto nadat ik volledige of vrijwel volledige turbodruk heb gedraaid, hij daarna enorm bokt/schudt tussen 1000 en 1500 rpm bij lage tot geen belasting. Dit is super irritant met bijvoorbeeld file rijden of drempels nemen. Na 1500 toeren rijdt ie gewoon normaal.
Ook als ik de motor uitzet en meteen weer aan dan doet het zich ook niet voor, of in ieder geval vrijwel niet merkbaar.
Bougies zijn nieuw, bobines doorgemeten en oke, 200km geleden injector reiniger in de tank gegooid voor de zekerheid, fuel trim kort en lang zijn goed, lamdawaardes zijn goed en we hebben geen idee meer eerlijk gezegd.
Vacuümlek lijkt er ook niet te zitten en zou volgens de monteur op elk toerengebied plaats moeten vinden.
De turbodruk wordt ook gewoon volledig gehaald en vastgehouden dus de wastegate lijkt het ook niet.
Soms lijkt het alsof er een klep een beetje blijft hangen en als je hem dan opnieuw opstart dat deze 'gereset' wordt.
Hopelijk heeft iemand het verlossende antwoord
Zoals gezegd rijdt ie verder goed en het verbruik is nog steeds 1:14,5 dus hetzelfde als met de kleinere turbo en zonder tuning
De auto heeft inmiddels 167.000 km gereden en onlangs is deze voorzien van de turbo van de Abarth omdat de standaard T-Jet turbo enorm veel scheuren had in het uitlaatgasgedeelte/turbinehuis, helaas een bekend probleem van de IHI turbo.
Nu heb ik uiteraard de software aan laten passen op deze turbo, want deze is wat groter. Verder is alles exact hetzelfde en het past ook 1 op 1.
Het gekke is dat de auto nadat ik volledige of vrijwel volledige turbodruk heb gedraaid, hij daarna enorm bokt/schudt tussen 1000 en 1500 rpm bij lage tot geen belasting. Dit is super irritant met bijvoorbeeld file rijden of drempels nemen. Na 1500 toeren rijdt ie gewoon normaal.
Ook als ik de motor uitzet en meteen weer aan dan doet het zich ook niet voor, of in ieder geval vrijwel niet merkbaar.
Bougies zijn nieuw, bobines doorgemeten en oke, 200km geleden injector reiniger in de tank gegooid voor de zekerheid, fuel trim kort en lang zijn goed, lamdawaardes zijn goed en we hebben geen idee meer eerlijk gezegd.
Vacuümlek lijkt er ook niet te zitten en zou volgens de monteur op elk toerengebied plaats moeten vinden.
De turbodruk wordt ook gewoon volledig gehaald en vastgehouden dus de wastegate lijkt het ook niet.
Soms lijkt het alsof er een klep een beetje blijft hangen en als je hem dan opnieuw opstart dat deze 'gereset' wordt.
Hopelijk heeft iemand het verlossende antwoord
Zoals gezegd rijdt ie verder goed en het verbruik is nog steeds 1:14,5 dus hetzelfde als met de kleinere turbo en zonder tuning