Grande Punto T-Jet bokt hevig na volledige boost tussen 1000 en 1500 rpm

onnaj

Startmotor
Ik heb een Grande Punto welke enorm goed bevalt, laat ik daar voorop stellen :)

De auto heeft inmiddels 167.000 km gereden en onlangs is deze voorzien van de turbo van de Abarth omdat de standaard T-Jet turbo enorm veel scheuren had in het uitlaatgasgedeelte/turbinehuis, helaas een bekend probleem van de IHI turbo.

Nu heb ik uiteraard de software aan laten passen op deze turbo, want deze is wat groter. Verder is alles exact hetzelfde en het past ook 1 op 1.

Het gekke is dat de auto nadat ik volledige of vrijwel volledige turbodruk heb gedraaid, hij daarna enorm bokt/schudt tussen 1000 en 1500 rpm bij lage tot geen belasting. Dit is super irritant met bijvoorbeeld file rijden of drempels nemen. Na 1500 toeren rijdt ie gewoon normaal.
Ook als ik de motor uitzet en meteen weer aan dan doet het zich ook niet voor, of in ieder geval vrijwel niet merkbaar.

Bougies zijn nieuw, bobines doorgemeten en oke, 200km geleden injector reiniger in de tank gegooid voor de zekerheid, fuel trim kort en lang zijn goed, lamdawaardes zijn goed en we hebben geen idee meer eerlijk gezegd.
Vacuümlek lijkt er ook niet te zitten en zou volgens de monteur op elk toerengebied plaats moeten vinden.

De turbodruk wordt ook gewoon volledig gehaald en vastgehouden dus de wastegate lijkt het ook niet.

Soms lijkt het alsof er een klep een beetje blijft hangen en als je hem dan opnieuw opstart dat deze 'gereset' wordt.

Hopelijk heeft iemand het verlossende antwoord :)

Zoals gezegd rijdt ie verder goed en het verbruik is nog steeds 1:14,5 dus hetzelfde als met de kleinere turbo en zonder tuning

Met vermogen vragen op toerentallen tussen 1000 en 1500 rpm sloop je uiteindelijk elke motor, gewoon tijdig een tandje terug schakelen en dan pas gas geven.
En verder: kleine turbo's worden juist ingezet omdat ze al vlot oppakken vanaf een laag toerental, een grotere turbo heeft daarvoor wat meer flow van uitlaatgassen nodig om op gang te kunnen komen... dat is dat bokken wat je verneemt, die grotere turbo smoort de motor op die heel lage toerentallen.
Dit wordt ook wel het turbogat genoemd.

Kortom rijstijl aanpassen, die Abarthjes hebben ook een wat zwaardere rechtervoet nodig om fijn te kunnen rijden... en anders terug naar de mini-turbo.

Zoals gezegd doet het zich voor als ik juist totaal geen turbodruk vraag maar extreem rustig rijd tussen bijvoorbeeld 2 drempels, een bocht, etc.. Ik belast de motor pas vanaf zo'n 2000-2500 toeren, dus daar heeft het niets mee te maken.

Ik zie in de logs dat de timing dan van negatief naar positief springt en weer terug, nadat ik volledig druk heb gevraagd. Ook tijdens een pull in de 3e versnelling zie ik dat de timing ook 2x negatief wordt. Zet ik vervolgens de motor uit en weer aan, dan blijft de timing netjes weer positief als ik tussen de 1000-1500 rpm rijd.
Al rijdt ik lange afstanden zonder (al te veel) belasting dan doet het zich niet voor. Pas na (bijna) vol vermogen gevraagd te hebben.

We vermoeden nu dat het toch in de tuning zit, dus dat er ergens een foutje in de software zit.

Timing die heen en weer springt...

Welke benzine tank je? E10 of E5?
Mijn Abarth 500C uit 2012 is schijnbaar gechipt en vindt E10 echt 10x niks. Op E5 rijdt hij veel beter.

K1D2 zei:
Timing die heen en weer springt...

Welke benzine tank je? E10 of E5?
Mijn Abarth 500C uit 2012 is schijnbaar gechipt en vindt E10 echt 10x niks. Op E5 rijdt hij veel beter.

Ik tank meestal e5 en nu zelfs 98 getankt zonder verschil

98 tanken is altijd aanbevolen na tuning/aanpassing software. Waar heb je dit laten doen als ik vragen mag? Leg je probleem eens bij Squadra Tuning neer in Nunspeet. Ik weet zeker dat hij je probleem kan verhelpen/diagnosticeren.

Terug
Bovenaan