Golf IV 1.6 of Peugeot 206 1.6?

Golf IV 1.6 of Peugeot 206 1.6


  • Totaal aantal stemmers
    61
  • Opiniepeiling gesloten .

Idsfw

Net ingestapt
Hi,

Jullie hebben me onlangs goed geholpen met auto advies en waar ik op moet letten.

Ik ga binnenkort kijken voor een auto van rond de 1.500 euro in mijn omgeving en ik twijfel nog tussen de Volkswagen Golf IV 1.6 liter en de Peugeot 206 1.6 liter.

Nu heb ik begrepen dat franse auto's veel problemen hebben met elektronica en dat oude Golfjes vaak een beetje vertrapt zijn.

Wat zouden jullie kiezen?
 
Voor het genoemde budget kunnen alle auto's afgetrapt zijn, ongeacht het merk. Hatchback, station of cabrio?
Voorbeelden:
cabrio:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-206-cc-benzine-grijs-f79109b8-d31e-4bfc-9440-2db7c5f52fb9?cldtidx=9&cldtsrc=listPage&searchId=-1741864578
station:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-206-sw-1-6-16v-quiksilver-benzine-grijs-152840a9-157f-4996-b8ce-6b31dbb9e548?cldtidx=8&cldtsrc=listPage&searchId=-1741864578
hatchback:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-206-1-6-16v-quiksilver-lmv-clima-bluetooth-central-benzine-grijs-a0775c90-2967-4d42-a739-1635d39114f0?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=2017325173
 
Het zijn in ieder geval auto's uit twee verschillende klasses (de 206 is kleiner). Veel hangt er in deze prijsklasse overigens vanaf van hoe specifieke exemplaren erbij staan.
 
Beide fijne auto's. De 206 is iets lichtvoetiger. Let bij de 206 op of de achteras nog goed is: als ie er wat doorgezakt bij staat, dan laten staan. Verder zijn er voorzover mij bekend geen echt noemenswaardige specifieke issues bij deze modellen.
 
speedtouch zei:
hatchback:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-206-1-6-16v-quiksilver-lmv-clima-bluetooth-central-benzine-grijs-a0775c90-2967-4d42-a739-1635d39114f0?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=2017325173

Wat een rare schade joh, zo'n vouw voor de wielkast. Laag paaltje aangetikt?

640x480.jpg
 
Electronica-problemen kwam je bij Franse auto's m.n. tegen bij Renault aan het begin van deze eeuw, en bij Peugeot bij de 207/307/407.
De 206 heeft op dat gebied gewoon een goede reputatie.
Ik denk dat gemiddeld gesproken zowel een 206 als een Golf IV redelijk goede auto's zijn.
Alleen geldt wel dat een Golf meer gewilder is dus voor hetzelfde geld krijg je gewoon minder auto.
In jouw prijsklasse kan je mazzel hebben en pech; de reputatie van een auto zegt hier iets minder en het uitgevoerde onderhoud veel meer.

wat dacht je van zoiets? hele onderhoudsgeschiedenis bekend ! (en je houdt geld over voor onderhoud.
800,-
 
Barri zei:
Beide fijne auto's. De 206 is iets lichtvoetiger. Let bij de 206 op of de achteras nog goed is: als ie er wat doorgezakt bij staat, dan laten staan. Verder zijn er voorzover mij bekend geen echt noemenswaardige specifieke issues bij deze modellen.

Top! Bedankt, hier kan ik wat mee. Wat is trouwens het probleem met die as? Is dat een veel voorkomend issue bij de 206?
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
wat dacht je van zoiets? hele onderhoudsgeschiedenis bekend ! (en je houdt geld over voor onderhoud.
800,-

Bedankt voor je reactie!👍 Die Renault Clio zie ik alleen niet heel erg zitten, maar het is een goede suggestie.
 
Idsfw zei:
Barri zei:
Beide fijne auto's. De 206 is iets lichtvoetiger. Let bij de 206 op of de achteras nog goed is: als ie er wat doorgezakt bij staat, dan laten staan. Verder zijn er voorzover mij bekend geen echt noemenswaardige specifieke issues bij deze modellen.

Top! Bedankt, hier kan ik wat mee. Wat is trouwens het probleem met die as? Is dat een veel voorkomend issue bij de 206?
Bij de 206 en vooral de Citroen Xsara zie je het regelmatig: de achteras gaat kapot en dat zie je aan een wat laag hangende achterkant (beetje ingezakt) en de banden staan dan wat scheef onder de auto (van achter gezien: //-----\\ ). Voor mijn gevoel betreft dat vooral de eerste productiejaren, maar daar ben ik niet zeker van.
 
Barri zei:
Idsfw zei:
Barri zei:
Beide fijne auto's. De 206 is iets lichtvoetiger. Let bij de 206 op of de achteras nog goed is: als ie er wat doorgezakt bij staat, dan laten staan. Verder zijn er voorzover mij bekend geen echt noemenswaardige specifieke issues bij deze modellen.

Top! Bedankt, hier kan ik wat mee. Wat is trouwens het probleem met die as? Is dat een veel voorkomend issue bij de 206?
Bij de 206 en vooral de Citroen Xsara zie je het regelmatig: de achteras gaat kapot en dat zie je aan een wat laag hangende achterkant (beetje ingezakt) en de banden staan dan wat scheef onder de auto (van achter gezien: //-----\\ ). Voor mijn gevoel betreft dat vooral de eerste productiejaren, maar daar ben ik niet zeker van.

Dit probleem heeft te maken met de afdichting, door vuil en vocht gaan dan de lagers kapot. Dit kan voorkomen maar hoeft dus niet. Vroeger reviseerden ze gewoon de as, dit kan alleen als de lagers niet teveel gesleten zijn. Je merkt al vrij snel aan de rechtuit stabiliteit als er speling op de lagers zit. Ik was er met mijn Citroen BX ruim op tijd bij. Er waren toen genoeg specialisten die voor weinig geld de achteras reviseerden.

Het probleem is dat bijvoorbeeld de Xsara en 206 inmiddels goedkope auto's zijn, en mensen te weinig onderhoud plegen, en/ of niet goed op de auto letten, meestal rijdt de auto dan al lang veel minder goed dan Peugeot/ Citroën ooit bedoeld heeft. Zowel bij Peugeots als Citroens kun je dit tegen komen.

Als de wielen zo onder de auto staan // \\ , dan is vaak de enige optie nog een gebruikte of nieuwe achteras. Dat kost inclusief arbeidsloon al snel rond de € 500,00 , afhankelijk van waar je dat laat doen. Sommige bedrijven zijn er zeer bedreven en voordelig in. Tegenwoordig is het arbeidsloon hoger dan vroeger, en vervangen ze dus eerder/ meestal de as.

Voor de rest is de Peugeot 206 een relatief eenvoudige auto, de onderdelen zijn ook heel goedkoop, en is zeker een goede keus in de budget klasse. De Peugeot 206 is over het algemeen goedkoper in verzekering, motorrijtuigenbelasting, en onderhoud en reparaties dan de VW Golf.

Kijk ook gewoon of alles goed werkt.

De Golf 4 was best een goede auto, zwak punt was de versnellingsbak maar die zijn inmiddels meestal al vervangen. Nadeel van de VW Golf is dat de auto populair is, dus relatief duur voor wat je krijgt. In de budget klasse loop je dus eerder tegen een minder/ slecht exemplaar aan. Neem de gewone 1.6 dit is de beste motor.

Je kijkt naar oude auto's, alles staat of valt met het onderhoud en hoe er mee om is gegaan. Let dus goed op.
 
Toyota starlet of yaris.
Dat zijn ook sterke goede kwaliteit auto.
Neem als motor 1.3.
Neem wel wat luxere uitvoering.
Deze is net zo groot als de Peugeot 206.
 
Hier met beide auto's ervaring, wel andere motoren.
Zowel de Golf IV en 206 zijn in de basis best goede auto's. Zoals alle oudere auto's moet je echter wel een beetje geluk hebben en je verstand gebruiken. De 206 1.6 is een vlot wagentje dat leuk rijdt. De Golf 1.6 is gewoon heel gemiddeld en voelt vooral hoogwaardiger. Nadruk op 'voelt'. Is ook een slagje groter natuurlijk en heel allround qua rijden. We hebben er nu nog steeds eentje voor de deur en ik vind het ook naast mijn BMW 5 serie een hele prettige wagen. De 206 1.6 voelt beetje als een GTI-light. Warme hatchback zeg maar. Zelf hebben we met alle peugeotjes (206jes en 106) nooit grote problemen gehad. Online zijn er veel aankoopadviezen voor beide wagens te vinden waar je op moet letten. Veruit het meeste is (als je het even op papier meeneemt) goed door een leek te checken. Zelf zou ik, als je de ruimte niet nodig hebt, voor een 206 gaan. Net wat leuker om te rijden en vooral de facelift is nog steeds een leuke tijdloze verschijning.
 
V 7865124 zei:
Toyota starlet of yaris.
Dat zijn ook sterke goede kwaliteit auto.
Neem als motor 1.3.
Neem wel wat luxere uitvoering.
Deze is net zo groot als de Peugeot 206.

Voor een yaris 1.3 vragen ze veel meer dan de gemiddelde 206
 
Terug
Bovenaan