Barri zei:
Idsfw zei:
Barri zei:
Beide fijne auto's. De 206 is iets lichtvoetiger. Let bij de 206 op of de achteras nog goed is: als ie er wat doorgezakt bij staat, dan laten staan. Verder zijn er voorzover mij bekend geen echt noemenswaardige specifieke issues bij deze modellen.
Top! Bedankt, hier kan ik wat mee. Wat is trouwens het probleem met die as? Is dat een veel voorkomend issue bij de 206?
Bij de 206 en vooral de Citroen Xsara zie je het regelmatig: de achteras gaat kapot en dat zie je aan een wat laag hangende achterkant (beetje ingezakt) en de banden staan dan wat scheef onder de auto (van achter gezien: //-----\\ ). Voor mijn gevoel betreft dat vooral de eerste productiejaren, maar daar ben ik niet zeker van.
Dit probleem heeft te maken met de afdichting, door vuil en vocht gaan dan de lagers kapot. Dit kan voorkomen maar hoeft dus niet. Vroeger reviseerden ze gewoon de as, dit kan alleen als de lagers niet teveel gesleten zijn. Je merkt al vrij snel aan de rechtuit stabiliteit als er speling op de lagers zit. Ik was er met mijn Citroen BX ruim op tijd bij. Er waren toen genoeg specialisten die voor weinig geld de achteras reviseerden.
Het probleem is dat bijvoorbeeld de Xsara en 206 inmiddels goedkope auto's zijn, en mensen te weinig onderhoud plegen, en/ of niet goed op de auto letten, meestal rijdt de auto dan al lang veel minder goed dan Peugeot/ Citroën ooit bedoeld heeft. Zowel bij Peugeots als Citroens kun je dit tegen komen.
Als de wielen zo onder de auto staan // \\ , dan is vaak de enige optie nog een gebruikte of nieuwe achteras. Dat kost inclusief arbeidsloon al snel rond de € 500,00 , afhankelijk van waar je dat laat doen. Sommige bedrijven zijn er zeer bedreven en voordelig in. Tegenwoordig is het arbeidsloon hoger dan vroeger, en vervangen ze dus eerder/ meestal de as.
Voor de rest is de Peugeot 206 een relatief eenvoudige auto, de onderdelen zijn ook heel goedkoop, en is zeker een goede keus in de budget klasse. De Peugeot 206 is over het algemeen goedkoper in verzekering, motorrijtuigenbelasting, en onderhoud en reparaties dan de VW Golf.
Kijk ook gewoon of alles goed werkt.
De Golf 4 was best een goede auto, zwak punt was de versnellingsbak maar die zijn inmiddels meestal al vervangen. Nadeel van de VW Golf is dat de auto populair is, dus relatief duur voor wat je krijgt. In de budget klasse loop je dus eerder tegen een minder/ slecht exemplaar aan. Neem de gewone 1.6 dit is de beste motor.
Je kijkt naar oude auto's, alles staat of valt met het onderhoud en hoe er mee om is gegaan. Let dus goed op.