Golf inruilen voor Polo?

Boudeweijn 4876751

Net ingestapt
Ik zoek wat goed advies :)
Ik heb een Golf 7 (tsi 1.0 uit 2016) automaat, sinds 2 jaar. Ik heb al een aantal dingen aan de hand gehad, storingen, kapotte accu. Vanaf het begin zit het niet helemaal lekker met de golf. (42000 km)

Ik ben me nu aan het oriënteren en overweeg de Golf in te ruilen op een nieuwere Polo (2018/19) ook automaat. (14000km)
De polo die ik op het oog heb is voorzien vrijwel alle opties (stuurwielbediening, navigatie, Bluetooth)

Ik lever natuurlijk een vrij 'goede' golf in, betaal ongeveer 2500 euro bij.
Ik ben heel benieuwd naar meningen en adviezen.

Zouden jullie de golf toch blijven rijden? Zou een polo ook een goede waardevaste auto zijn?
Is het echt gekkenwerk? Ik ben me er van bewust dat de verkopende partij er aan verdiend, maar goed dat is nu zo, ik wil hem liever niet particulier verkopen.

Boudeweijn 4876751 zei:
Ik heb een Golf 7 (tsi 1.0 uit 2016) automaat, sinds 2 jaar. Ik heb al een aantal dingen aan de hand gehad, storingen, kapotte accu. Vanaf het begin zit het niet helemaal lekker met de golf. (42000 km)
Boudeweijn 4876751 zei:
Ik lever natuurlijk een vrij 'goede' golf in, betaal ongeveer 2500 euro bij.
Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?

Ik vind het echt knap van VW/VAG... keer op keer komen kwaliteits issues naar boven en keer op keer blijven mensen in hun producten geloven door een oude VW met problemen in te ruilen op een nieuwe VW. Chapeau!!!!!

Persoonlijk zou ik dus eerder bij een ander merk gaan shoppen... of ben je echt zo goed van vertrouwen. Auto van 3 jaar mag deze storingen niet eens hebben en als die ze al heeft horen ze als fabrieks garantie gefixed te worden.

KadettRT zei:
Ik vind het echt knap van VW/VAG... keer op keer komen kwaliteits issues naar boven en keer op keer blijven mensen in hun producten geloven door een oude VW met problemen in te ruilen op een nieuwe VW. Chapeau!!!!!

Persoonlijk zou ik dus eerder bij een ander merk gaan shoppen... of ben je echt zo goed van vertrouwen. Auto van 3 jaar mag deze storingen niet eens hebben en als die ze al heeft horen ze als fabrieks garantie gefixed te worden.
Dat snap ik inderdaad ook niet, ik dacht dat dit van dezelfde TS was het andere topic over dezelfde soort Golf VII 1.0
De storing die je hebt horen niet bij een nieuwe auto, een kapotte accu kan altijd gebeuren. 2500 euro bij betalen is niet veel voor een nieuwere auto, maar blijkbaar hebben ze dus nog steeds problemen bij VW. Ik zou net zoals KadettRT ook al aangeeft ergens anders gaan shoppen.

Er zijn meer merken dan alleen VW, Seat en Skoda.

Probreer eens een Ford Fiesta , Mazda 2 ,Renault Clio of een Peugeot 208.

Monsieur Le Loure 745454511732118484515484 zei:
Er meer merken dan alleen VW, Seat en Skoda.

Probreer eens een Ford Fiesta , Mazda 2 ,Renault Clio of een Peugeot 208.
Je verwacht bij een jonge auto zeker geen problemen of als ze er zijn dat ze onder volledige garantie direct worden opgelost. Ik zou zelf bij een ander merk kijken.
Dit zijn goede opties.

Boudeweijn 4876751 zei:
..
Ik ben me nu aan het oriënteren en overweeg de Golf in te ruilen op een nieuwere Polo (2018/19) ook automaat. (14000km)
De polo die ik op het oog heb is voorzien vrijwel alle opties (stuurwielbediening, navigatie, Bluetooth)
...

Ik sluit me deels aan bij de "waarom dan weer VAG?" antwoorden van hierboven. Ik vraag me ook af waarom je van Golf naar Polo wil? Is een maatje kleiner toch wel goed genoeg? Of wil je ook echt lagere gebruikskosten of is dit een mild offer om met kleine bijbetaling wat betrouwbaarder en nieuwer te gaan rijden.

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de optiepakketten maar "stuurwielbediening, navigatie, Bluetooth" vind ik niet echt royaal klinken, dat is eigenlijk gewoon standaard voor een auto uit 2018. Heb je wel eens bij de concurrentie gekeken wat je krijgt voor hetzelfde geld? De japanners doen het qua betrouwbaarheid natuurlijk altijd goed, maar denk eens aan een Kia met 7 of Hyundai met 5 jaar garantie.

Waardevastheid was/is altijd goed bij VW. Dat betekent ook dat je veel geld moet inleggen. En niemand weet wat de toekomst brengt. Auto's lijken steeds meer wegwerpartikelen te worden, steeds meer afgestemd op 4 jaar in lease en daarna zoek je het maar uit met je supercomplexe plastic turbomotor in het vooronder. Ik stel het me zomaar voor dat als gesjoemel met de diesels door de directie werd goedgekeurd, waarom dan ook niet het randje opzoeken met de houdbaarheid of betrouwbaarheid van de techniek: liever 5/100 defecten met 100 miljoen winst dan 1/100 defecten met 80 miljoen winst. Dat soort werk.

Het zou dus best eens kunnen dat merken zoals Mazda (geen turbomotoren) en Kia (zeer lange garantie) de grote winnaars worden op het gebied van waardevastheid.

Was er laatst niet ook al iemand met een gare Golf 1.0 uit 2016? En voor een antwoord: Als je die Golf zat bent, zou ik zeker niet een Polo kopen.

Een waardevaste auto is vooral aantrekkelijk als je die nieuw koopt. Vooral kleine SUV's zijn op dit moment erg gewild dus waardevast. In de top 3 stonden de Mazda CX3, Dacia Duster en Renault Captur. De Polo en de Golf komen al jaren niet meer in de top voor, immers je betaald er nieuw ook relatief veel voor. De inruilprijs van veel benzine en diesel auto's is is gezien de plannen van de overheid erg onzeker, en kan over een aantal jaren erg tegenvallen.

Koop dus gewoon een auto die nu erg goede value for money biedt, en die je zelf plezierig en fijn vindt. De Kia Rio, Renault Clio, Ford Fiesta en Mazda 2 zijn voorbeelden van goede en betrouwbare auto's, er zijn er natuurlijk veel meer. Is de Golf trouwens niet gewoon wel goed en betrouwbaar te krijgen, snel inruilen is vaak best duur. In veel statistieken ( behalve de Duitse) scoort VW zeker niet hoog op betrouwbaarheid en zijn hooguit gemiddeld, maar zitten daar ook regelmatig flink onder.

Je noemt als voorbeeld een Polo van 2019! Kun je dan niet beter een splinternieuwe kopen en goed onderhandelen over de inruil van de Golf, én 2 jaar garantie bijkopen op de Polo? Bepaal eerst voor jezelf het bedrag dat je er eigenlijk voor over hebt om zorgeloos de komende jaren te kunnen rijden (in principe).
Ik schrok overigens zelf wel van de nieuwprijs, maar ja, als je het er voor over hebt:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/43447673

xvmlx zei:
Een 1.0 turbo onder de motorkap van een Golf leggen..Wie bedenkt het ook.
Dat ding levert wel gewoon 115 pk hoor. Je trekt de straatstenen er niet mee uit maar verder weinig reden tot klagen lijkt me. Zolang het allemaal werkt tenminste ;)

Leon in zn Fiesta zei:
xvmlx zei:
Dat ding levert wel gewoon 115 pk hoor. Je trekt de straatstenen er niet mee uit maar verder weinig reden tot klagen lijkt me. Zolang het allemaal werkt tenminste ;)

Daar gaat het juist ook om. 115pk en x aantal Nm uit zo n motor beunen is gewoon vragen om problemen. Die kleine zuigers moeten dubbel zo hard werken om het vermogen te kunnen leveren.

xvmlx zei:
Leon in zn Fiesta zei:
xvmlx zei:

Daar gaat het juist ook om. 115pk en x aantal Nm uit zo n motor beunen is gewoon vragen om problemen. Die kleine zuigers moeten dubbel zo hard werken om het vermogen te kunnen leveren.

Kawasaki, BMW en Yamaha halen rond de 200pk uit relatief 5mm grotere zuigers. Dus vindt het grote onzin.

115 pk/3 is nog geen 40pk per cilinder/zuiger/drijfstang. Nieuwe Fiesta ST heeft met 50% meer slagvolume 80% meer vermogen. De Ford 1.0 Ecoboost met 125pk vallen toch ook niet uit elkaar in de Ford Focus.

KadettRT zei:
xvmlx zei:
Leon in zn Fiesta zei:
xvmlx zei:

Kawasaki, BMW en Yamaha halen rond de 200pk uit relatief 5mm grotere zuigers. Dus vindt het grote onzin.

115 pk/3 is nog geen 40pk per cilinder/zuiger/drijfstang. Nieuwe Fiesta ST heeft met 50% meer slagvolume 80% meer vermogen. De Ford 1.0 Ecoboost met 125pk vallen toch ook niet uit elkaar in de Ford Focus.

Een paard die een kar van 50kg trekt heeft minder last dan een paard die een kar van 1000kg moet trekken. Je vergelijkt nu gwn appels met peren.

50 vs 1000 klopt al niet eens, eerder 300 vs 1300 maar dat is eerder gebrek aan koppel wat een motorfiets motor nekt.

Verder reageer je niet eens inhoudelijk op het tweede deel wat ik typte. Hierbij aanvullend dat de 1.0 Ecoboost als 140pk standaard leverbaar is (alleen niet in NL). Hyundai/Kia levert hun 1.0 3cil ook als 120pk versie waarin hij op de Autoweek rollerbank 136pk bleek te hebben.

Zal je er probleemloos 300+k km mee kunnen rijden zoals je vroeger met een 2.0 liter met 120pk kon, nee dat geloof ik niet. Maar dat geloof ik ook niet van huidige krachtigere motoren met meer cilinderinhoud, auto is grotendeels een wegwerp artikel geworden wat een periode van maximaal 3-5 jaar (lease) moet meegaan.

@KadettRT dat mag ik hopen van wel, want mede daarom heb ik nu een mazda 3. Omdat die niet aan downsizen doen. Neem aan dat zo'n skyactive motor langer probleemloos meegaat dat een 1.0 3 pittertje met evenveel pk.

Mazda is samen met Toyota ook de enige uitzonderingen in dit verhaal ;)
Doelde op grotere cilinder inhoud de 1.4 1.5 en 1.6 motor die allen ook de 100pk per liter overschrijden icm een turbo.

Als ik moet kiezen voor een auto die langdurig mee moet gaan zou ik voor een Mazda of Toyota Hybrid gaan.

KadettRT zei:
50 vs 1000 klopt al niet eens, eerder 300 vs 1300 maar dat is eerder gebrek aan koppel wat een motorfiets motor nekt.

Verder reageer je niet eens inhoudelijk op het tweede deel wat ik typte. Hierbij aanvullend dat de 1.0 Ecoboost als 140pk standaard leverbaar is (alleen niet in NL). Hyundai/Kia levert hun 1.0 3cil ook als 120pk versie waarin hij op de Autoweek rollerbank 136pk bleek te hebben.

Zal je er probleemloos 300+k km mee kunnen rijden zoals je vroeger met een 2.0 liter met 120pk kon, nee dat geloof ik niet. Maar dat geloof ik ook niet van huidige krachtigere motoren met meer cilinderinhoud, auto is grotendeels een wegwerp artikel geworden wat een periode van maximaal 3-5 jaar (lease) moet meegaan.

Ik ga hier geen discussie met jou aan. Het is algemeen bekend dat engine downsizing simpelweg niet gezond voor de motor is.

Mvg.

xvmlx zei:
KadettRT zei:

Ik ga hier geen discussie met jou aan. Het is algemeen bekend dat engine downsizing simpelweg niet gezond voor de motor is.

Mvg.
Wat een onzin, kan je dat ook met feiten onderbouwen?

KadettRT zei:
Ik vind het echt knap van VW/VAG... keer op keer komen kwaliteits issues naar boven en keer op keer blijven mensen in hun producten geloven door een oude VW met problemen in te ruilen op een nieuwe VW.

Ik heb me in m'n directe omgeving ook al een paar keer over verbaasd, tot eigen familie aan toe. Twee gemeenschappelijke delers: het gevoel een maandagochtendproduct gehad te hebben en dat VW doorgaans goed is (imago is nog steeds prima in orde), dus de volgende zal wel weer goed zijn en daarnaast wel waardevast, maar alleen bij inruil door een VW dealer. Simpelweg te weinig terug krijgen elders, dus noodgedwongen weer een VAG product.

TS: het klinkt bizar, maar als je echt een 'waardevaste' jonge auto wil hebben, zou je eens bij Dacia moeten gaan kijken. Los van het feit dat de betrouwbaarheid daar wel snor zit (maar wel een stuk minder luxe dan je misschien wil) verbaas ik me al jaren over de vraagprijzen voor gebruikte Dacia's. Die dingen lijken maar weinig af te schrijven, niet alleen absoluut, maar ook relatief.

3ADZAM zei:
@KadettRT dat mag ik hopen van wel, want mede daarom heb ik nu een mazda 3. Omdat die niet aan downsizen doen. Neem aan dat zo'n skyactive motor langer probleemloos meegaat dat een 1.0 3 pittertje met evenveel pk.

Mensen staren zich heel erg blind op het slagvolume als het gaat om de betrouwbaarheid en de levensduur. Logisch: in de jaren 80 en 90 hadden motoren grote slagvolumes en gingen lang mee. Daarna kregen we kleine slagvolumes en gingen ze snel stuk. De vraag is alleen of daar wel een causaal verband zit. Of dat wel aan het slagvolume ligt. Sinds de jaren 2000 zijn autofabrikanten hun produkten technisch volledig kapot gaan bezuinigen. Ze zijn wegwerpartikelen gaan maken. Mijn oude dashboard uit 1996 is van 'hard' plastic. Het dashboard van de 2004 Touran was zacht en knuffelbaar. Dat eerste dashboard bestaat nog steeds en ziet eruit als nieuw. Het tweede dashboard is jaren geleden al afgebladderd geëxporteerd. Dat heeft niets met slagvolume te maken, maar alles met bezuiniging. De 18 jaar oude 106 van m'n broer roestte niet, de nieuwe Mercedes A van een oom had na 6 jaar alle deuren stijf vol van roest aan de binnenzijde. Sinds de jaren 2000 zijn autofabrikanten hun produkten technisch kapot gaan bezuinigen. Ze zijn wegwerpartikelen gaan maken.

Motoren zijn enerzijds veel complexer geworden om veel vermogen te kunnen combineren met lage uitstooteisen, maar het grootste probleem is dat in de jaren 80 en 90 auto's weliswaar relatief simpel waren, maar vooral erg overengineered. Alle grote en bekende (motor)problemen van de afgelopen decennia hebben te maken met te zuinig produceren, niet met het motorvolume. Ook de Skyactives moet ik nog maar zien hoe oud ze van worden. Een beetje offtopic, maar wel een mooi voorbeeld:

https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-9-motoren-hebben-enorm-veel-reserves-101422

Allemaal legendarische blokken, sommige 'maar' gewone 2 liters. En de BMW 1,5 liter als basis voor de F1 ontbreekt zelfs nog. Allemaal al bij de ontwikkeling in het achterhoofd dat er misschien wel 500 tot 1000 pk uit moet kunnen komen. Dus een gietijzeren basis en ieder onderdeel in overkill uitgevoerd. Maar neem de nieuwe Supra: een 3.0 liter turbo, maar met een speciale 'lasercoating' op de cilinderwanden. Het ding kan niet eens gehoond of opgeboord worden. Ondanks de 3 liter, kun je dus nu al voorspellen dat het een wegwerpmotor zal worden.

KadettRT zei:

Ontzettend goede marketing mensen blijkbaar....als je zulke kwalitatief uitermate teleurstellende producten zo massaal kan blijven verkopen dan mag dat echt wel een goede prestatie genoemd worden. Zoek je als werkgever dus goede marketing mensen dan moet je ze daar vandaan zien te plukken :)

Sportbekkie zei:
KadettRT zei:

Ontzettend goede marketing mensen blijkbaar....als je zulke kwalitatief uitermate teleurstellende producten zo massaal kan blijven verkopen dan mag dat echt wel een goede prestatie genoemd worden. Zoek je als werkgever dus goede marketing mensen dan moet je ze daar vandaan zien te plukken :)
Het lijkt ook wel of VAG-rijders een beetje gehersenspoeld worden wat dat betreft, veel ellende wordt gewoon met de mantel der liefde bedekt. Mijn werkgever heeft jarenlang Audi gereden (meerdere A6'en) en dat waren niet bepaald instapmodelletjes. Toch hadden die met enige regelmaat problemen op allerlei vlakken. Dus elke keer dat ding weer naar de dealer met als verhaaltje 'het zijn slijtage-onderdelen, die kunnen stuk gaan'. Dat is natuurlijk een waarheid als een koe, maar nu meneer is overgestapt op een Benz is toch wel het besef gekomen dat die Audi's bij nader inzien toch wel vaak problemen hadden. :) En nu is dat slechts één voorbeeld, maar ik ken diverse mensen met een VW of Audi die er allemaal zo in lijken te staan (bizar genoeg). Bij elk ander merk hoor je de eigenaar klagen als er eens wat stuk is, maar bij VAG mag het op de één of andere manier omdat het verder een kwaliteitsproduct is. Heel bizar. o_O

speedtouch zei:
TS laat niet veel meer van zich horen...
Sommige mensen hebben ook andere dingen te doen dan hier op het forum te kijken, zoals in hun nieuwe Polo te rijden ;)

Leon in zn Fiesta zei:
Sportbekkie zei:
KadettRT zei:

Het lijkt ook wel of VAG-rijders een beetje gehersenspoeld worden wat dat betreft, veel ellende wordt gewoon met de mantel der liefde bedekt. Mijn werkgever heeft jarenlang Audi gereden (meerdere A6'en) en dat waren niet bepaald instapmodelletjes. Toch hadden die met enige regelmaat problemen op allerlei vlakken. Dus elke keer dat ding weer naar de dealer met als verhaaltje 'het zijn slijtage-onderdelen, die kunnen stuk gaan'. Dat is natuurlijk een waarheid als een koe, maar nu meneer is overgestapt op een Benz is toch wel het besef gekomen dat die Audi's bij nader inzien toch wel vaak problemen hadden. :) En nu is dat slechts één voorbeeld, maar ik ken diverse mensen met een VW of Audi die er allemaal zo in lijken te staan (bizar genoeg). Bij elk ander merk hoor je de eigenaar klagen als er eens wat stuk is, maar bij VAG mag het op de één of andere manier omdat het verder een kwaliteitsproduct is. Heel bizar. o_O

Het is eigenlijk erg fascinerend en voer voor een psycholoog.
Ik heb ook een paar van die lieden in mijn vriendengroep die vergoeilijken alles, tot compleet nieuwe motoren aan toe met reparatiekosten van 5000 euro plus.

Het klopt inderdaad, dat de kwaliteit van VW bij veel mensen nog steeds in het hoofd vast gezet is. Ik heb en had altijd mijn bedenkingen.
Ik rij sinds een maand of 9 een wat oudere VW Polo (2002). Ik kan niet zeggen dat de Citroën (2003) onder doet in kwaliteits beleving.
Ik vind bijvoorbeeld de loop van de motoren bij VW beneden de maat. De Citroën en Mazda en Renault met vergelijkbare 4 cylindermotoren lopen toch echt mooier.
Ook het daschboard van de Polo is met dat laagje erover, na jaren niet echt fris meer. Bij de Citroën was dit op een knopje van de C.c. nog helemaal in takt.
Ik loop niet met de kwaliteit van VW te koop. Maar anderen denken daar echt vaak anders over. Dan is VW echt goed. Je kunt dan zogezegd geen betere koop hebben.

Terug
Bovenaan