Golf 7 1.2tsi 2015 longliferiem?

Welkom op het forum.
Als het een TSI met riem betreft dan hoeft de vervanging pas na ruim 2 ton. Wel bij elke beurt even laten inspecteren,

Welkom op het forum.
Als het een TSI met riem betreft dan hoeft de vervanging pas na ruim 2 ton. Wel bij elke beurt even laten inspecteren,

Aha! Ik heb een 1.2 tsi uit 2013. In 2022 bij 140000 was de riem vervangen. Was niet bij mij vervangen. Geld dit ook hier voor? Of sws bij alle tsi motorblokken? Van 1.0 t/m 1.5?

In 2013 had de 1.2 TSI nog een ketting ipv riem. 2015 ben ik ook niet zeker van of dat een riem is of een ketting. De ketting zou een leven lang mee moeten gaan maar de geleiders werden snel slecht waardoor ie begon te ratelen en de ketting inclusief geleiders vervangen diende te worden.

Duidelijk. In de onderhoudsboekje van mij staat dat ze de distributieriem hebben vervangen. En de autoverkoper gaf aan dat het een longliferiem betreft. Dus ik neem aan dat in beiden een riem zit.

Dank voor de antwoorden. Weer wat wijzer geworden

Ik heb 1 Seat Leon E1.5 met 1 longliferiem. Ik kan niets vinden in het instructieboekje over het vervangen van de riem. Volgens de dealer hoeft deze riem niet vervangen te worden, alleen bij 1 km stand van 350.000 gecontroleerd te worden.
Volgens de dealer: Motoren met tandriem die geen voorgeschreven vervangings- of controle-interval hebben, zijn constructief voor een lange levensduur ontworpen. SEAT adviseert een controle van de tandriem na 300.000 km of na 15 jaar.
Maar wat als de riem wel breekt? de importeur geeft telkens 1 ontwijkend antwoordt als ik hier 1 mail over stuur met deze vraag en verwijst naar de dealer. Weet iemand of dit klopt? BVD

Aha! Ik heb een 1.2 tsi uit 2013. In 2022 bij 140000 was de riem vervangen. Was niet bij mij vervangen. Geld dit ook hier voor? Of sws bij alle tsi motorblokken? Van 1.0 t/m 1.5?

De eerste generatie TSI motoren, dus waarschijnlijk ook de 1.2 TSI uit 2013 hadden een ketting. Deze waren dermate slecht en hadden in sommige gevallen een vrij korte levensduur. De tweede generatie kwam rond 2014 met een riem. Weer wat later werden de 1.2 en 1.4 TSI motoren vervangen door de 1.0 en 1.5 TSI motoren en die kregen dan ook weer een riem. De Golf waar je naar kijkt uit 2015 heeft hoogstwaarschijnlijk een riem, maar altijd beter even nakijken of dat ook zo is, soms heb je te maken met 'oud' voorraad. Als je het kenteken of motorcode hebt, is dat het makkelijkst om na te kijken.

Ik heb 1 Seat Leon E1.5 met 1 longliferiem. Ik kan niets vinden in het instructieboekje over het vervangen van de riem. Volgens de dealer hoeft deze riem niet vervangen te worden, alleen bij 1 km stand van 350.000 gecontroleerd te worden.
Volgens de dealer: Motoren met tandriem die geen voorgeschreven vervangings- of controle-interval hebben, zijn constructief voor een lange levensduur ontworpen. SEAT adviseert een controle van de tandriem na 300.000 km of na 15 jaar.
Maar wat als de riem wel breekt? de importeur geeft telkens 1 ontwijkend antwoordt als ik hier 1 mail over stuur met deze vraag en verwijst naar de dealer. Weet iemand of dit klopt? BVD
Misschien handig als je hierover een eigen topic opent. Dan zien meer mensen het.

de importeur geeft telkens 1 ontwijkend antwoordt als ik hier 1 mail over stuur met deze vraag en verwijst naar de dealer. Weet iemand of dit klopt? BVD

Dat ze naar de dealer verwijzen klopt wel: die is immers de verkopende partij én je eerste aanspreekpunt wanneer je, bij een voortijdig gebroken riem, moet reclameren / op non-conformiteit beroepen / coulance vragen.

;)

Ik vind het bijzonder, een interval van 3 ton of 15 jaar en dat zonder enige, tussentijdse, inspectie?
Dat lijkt mij niet, dus is die periodieke inspectie, op de VAG voorwaarden, een minimum om vast gelegd te hebben indien het tot een probleem komt. Zit je al die jaren aan de dealer vast, vrees ik. :unsure:

Geen idee hoeveel werk er in zit bij deze motoren (kosten) en of ook de waterpomp hiermee aangedreven wordt, maar bij 2 ton km de boel preventief vervangen?

De riem kan je (bij de 1.4 TSI die ik heb) goed bij. Die moet je inderdaad bij elke beurt optisch inspecteren. Je moet er niet blind van uit gaan dat ie altijd 2 ton mee gaat.

Terug
Bovenaan