Golf 4 1.9 TDI

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil een golf 4 1.9 tdi kopen met intentie de auto lekker sportief te maken.
Nooit eerder gedaan en wil dan ook echt van alles vervangen en best wel wat geld in invensteren...

Zou iemand mij, die hiermee ervaring heeft wat advies/tips willen geven waarop ik moet letten bij aankoop van een golf 4 1.9 tdi ?

Wil voornamelijk weten, wat vooraf handig is om te vervangen allemaal voor dat ik de auto laat chippen,
En wat ik evt kan aanpassen om de auto meer PK's te geven zoals sportuitlaat etc (naast chippen)
Heb helaas niet veel boeiends kunnen vinden op google behalve dure onderdelen en alleen maar overdreven prijzen met een beetje uitleg erbij..
vandaar dit topic in hoop dat iemand hiermee al ervaring heeft !

Mocht je een handig website weten of ervaring of advies/tips dan hoor ik dat graag!

(Hoeft niet allemaal zo duuuuuuur te zijn, is mijn eerste tdi/investerings auto)

Alvast bedankt voor je tijd,

groetjes

Als je echt wat sportievers wil, koop dan een GTI en geen tdi. Het blijft een tdi.

Waarom een diesel?
Je betaalt meer motorrijtuigenbelasting en je mag in grote plaatsen vaak niet meer in het centrum komen. Daarnaast zijn ze minder geschikt om te tunen.
Wat is je budget voor de auto?
Hoeveel wil je per maand uitgeven aan verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, tunen en brandstof?
Hoeveel PK wil je hebben?
Wat versta je onder tunen? (uitlaat, cleanen, verlagen, spoilers)
Wat kun je zelf? (verlagen, uitlaat vervangen, etc.? )

Zoek een skoda fabia 1.9tdi met 150pk.

Of een alfa romeo 147 1.9jtdm 16v 150pk.

Die 2 zijn voor 15.000+/- te tunen naar 220pk+

GTI valt niet echt binnen mijn budget nog, en zie dit meer als een speelauto voor ik echt wat groters koop :)

MX6 zei:
Waarom een diesel?
Je betaalt meer motorrijtuigenbelasting en je mag in grote plaatsen vaak niet meer in het centrum komen. Daarnaast zijn ze minder geschikt om te tunen.
Wat is je budget voor de auto?
Hoeveel wil je per maand uitgeven aan verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, tunen en brandstof?
Hoeveel PK wil je hebben?
Wat versta je onder tunen? (uitlaat, cleanen, verlagen, spoilers)
Wat kun je zelf? (verlagen, uitlaat vervangen, etc.? )

Als goed is geldt dat je grotere plaatsen niet mag rijden alleen voor hele oudere auto's die rijden op diesel, 1tje met bj 2003-2004 is denk geen probleem..
minder geschikt om te tunen? hoor het tegenovergestelde alleen maar haha
Uitgeven aan verzekering zal wel gewoon normaal wa+ zijn en belasting zit ik tegen de 280-300 per kwartaal, onderhoud wat moet gebeuren voor dat ik tunen dan doe ik dat zoals olie vervangen,oliefilter etc, tunen stage 1 en 2 is genoeg, brandstof zo een golf 4 rijdt 1 op de 20-22
150PK zou mij wel genoeg lijken
Helaas weinig ervaring, alleen heb mijn vaste garage plek die wel ervaring hebben en als vaste klant betaal ik toch wel minder dan de meeste..

haarr zei:
Zoek gewoon een auto die wel aan je wensen voldoet

Hoezo? vindt wel leuk nieuwe dingen leren in plaats van altijd maar alles kant en klaar kopen..
weet ik ook echt waar mijn auto tot in staat is :)

snelle willy zei:
Zoek een skoda fabia 1.9tdi met 150pk.

Of een alfa romeo 147 1.9jtdm 16v 150pk.

Die 2 zijn voor 15.000+/- te tunen naar 220pk+

Ooo.. ik zal even kijken niet echt ervaring met skoda, en alfa vind ik kwa onderdelen veelste duur

han krol zei:
Als je echt wat sportievers wil, koop dan een GTI en geen tdi. Het blijft een tdi.

Ja oke, dat is idd ook een optie.
ben ook eerlijk gezegd in afwachting van een reactie van mijn vriend met een golf 5 gti, r20 moter dr in...
mankeert best het een en ander aan alleen lijkt mij ook wel een leuk project als hij niks ermee meer wilt doen;p

Voor iedereen die hier nu comments maakt over waarom een TDI en geen GTI.

Ik heb een heel goede vriend met wie ik regelmatig aan een TDi sleutel, zijn Golf 4 TDi en hij is sneller dan menig GTI ooit zal zijn. Dus ik snap dat heel goed!

Voor 150 of 180 pk hoef je echt niks te veranderen, dat gaat prima met standaard turbo en standaard injectoren. 220 haal je ook nog....maar das echt de limiet.
Voor die vermogens is een intercooler aan de voorkant wel een must.

Maar mocht je interesse hebben kan ik je wel in contact brengen met hem. Moet je me even een PB sturen. Hij kan je wagen voor je tunen en zorgen dat die net zo betrouwbaar blijft als standaard Golfjes.

Hier in Finland rijdt ook een 1.9 TDI PD met 400 PK, maar dan heb je het wel over een serieus grote turbo, intercooler, brandstofpomp en ik denk dat je de internals ook aardig aan moet passen voor dat soort geweld.

Een andere optie is een oudere Mercedes Benz OM603 of beter nog OM606, daar een dikke Holset turbo op bouwen + Myna dieselpomp. 500 PK op stock internals geen probleem.

Zadelsnuiver zei:
Hier in Finland rijdt ook een 1.9 TDI PD met 400 PK, maar dan heb je het wel over een serieus grote turbo, intercooler, brandstofpomp en ik denk dat je de internals ook aardig aan moet passen voor dat soort geweld.

Een andere optie is een oudere Mercedes Benz OM603 of beter nog OM606, daar een dikke Holset turbo op bouwen + Myna dieselpomp. 500 PK op stock internals geen probleem.

Ehm nee enkel de kopbouten. En evt. dan ook direct de koppakking. Diesel tune je heel anders dan benzine. Als je een benzine meer vermogen laat draaien stijgt automatisch de verbrandingsdruk.

Bij diesel hangt dit onder andere af van het "ontstekingstijdstip" en het ontstekingstijdstip hangt af van het inspuit tijdstip icm de inlaatlucht temperatuur enz. enz. maar voor 400 pk hoef je bij een diesel niet eens een hogere druk te hebben, zolang je maar voldoende kunt inspuiten en dus voldoende aanvoer van diesel hebt.

In principe....220 pk met standaard injectoren, want dan spuit je gedurende 36 graden in en das de limiet, wil je meer dan ga je inleveren op betrouwbaarheid en veiligheid, intercooler is dan al lang nodig want de standaard kan niet eens goed 150 pk aan, dan krijg je al heatsoak na een paar keer optrekken. Voor 300 pk wil je een 2260VKLR turbo monteren van de 3.0 TDi van Audi.

MX6 zei:
Waarom een diesel?
Daarnaast zijn ze minder geschikt om te tunen.

:confused:

Het beste blok om meer vermogen uit te krijgen zonder daarvoor bang te hoeven zijn voor interne schade of een blok dat niet meer goed werkt of eerder stuk is......dat is een diesel!

Maar goed, ik heb mijn punt wel gemaakt denk ik. :p

Nico GTR zei:
Ehm nee enkel de kopbouten. En evt. dan ook direct de koppakking. Diesel tune je heel anders dan benzine. Als je een benzine meer vermogen laat draaien stijgt automatisch de verbrandingsdruk.

Bij diesel hangt dit onder andere af van het "ontstekingstijdstip" en het ontstekingstijdstip hangt af van het inspuit tijdstip icm de inlaatlucht temperatuur enz. enz. maar voor 400 pk hoef je bij een diesel niet eens een hogere druk te hebben, zolang je maar voldoende kunt inspuiten en dus voldoende aanvoer van diesel hebt.

In principe....220 pk met standaard injectoren, want dan spuit je gedurende 36 graden in en das de limiet, wil je meer dan ga je inleveren op betrouwbaarheid en veiligheid, intercooler is dan al lang nodig want de standaard kan niet eens goed 150 pk aan, dan krijg je al heatsoak na een paar keer optrekken. Voor 300 pk wil je een 2260VKLR turbo monteren van de 3.0 TDi van Audi.

Ah kijk jij hebt er natuurlijk veel meer kijk op. Ik zal eens kijken of ik het blaadje nog heb met de 400 pk Golf, wellicht leuk om te lezen wat er allemaal aan versleuteld was. Volgens mij was het overigens ook een 4-motion, lijkt me wel wijs met al dat vermogen.

Nico GTR zei:
Voor iedereen die hier nu comments maakt over waarom een TDI en geen GTI.

Ik heb een heel goede vriend met wie ik regelmatig aan een TDi sleutel, zijn Golf 4 TDi en hij is sneller dan menig GTI ooit zal zijn. Dus ik snap dat heel goed!

Voor 150 of 180 pk hoef je echt niks te veranderen, dat gaat prima met standaard turbo en standaard injectoren. 220 haal je ook nog....maar das echt de limiet.
Voor die vermogens is een intercooler aan de voorkant wel een must.

Maar mocht je interesse hebben kan ik je wel in contact brengen met hem. Moet je me even een PB sturen. Hij kan je wagen voor je tunen en zorgen dat die net zo betrouwbaar blijft als standaard Golfjes.

IK Doe je een PB!

Dit topic ga ik volgen! Altijd al een zwak gehad voor de 90 en 110 pk verdelerpomp 1.9 TDI's. Lekker rauw, explosief én betrouwbaar.

Op TDI club inderdaad gave projecten gezien, ik zou ook nog weleens een oude 110 pk AFN o.i.d. willen kopen en die helemaal in orde maken en dan tunen. Ik vind je idee dus helemaal niet zo gek KN Mh, keep up the good work (y)

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een VP i.p.v. PD

Om maar even wat pro-tdi commentaar te geven, het zijn behoorlijk onverwoestbare blokken.
Een paar dagen geleden heb ik m'n A3 1.9 tdi (ca. 500.000 km waarvan 250.000 km door mijzelf gereden) ingeruild op een "verse" A3 1.6 tdi met slechts 200.000km.
Veel sprintjes win je met die 1.9 en tijdens bv invoegen op de snelweg sleurt het ook lekker door, op de Autobahn gebeurt er ook nog redelijk wat als je met 150 km/h het gas intrapt.

Je kan zo'n ding behoorlijk afbeulen en het blijft nog heel ook.

Probenator zei:
Dit topic ga ik volgen! Altijd al een zwak gehad voor de 90 en 110 pk verdelerpomp 1.9 TDI's. Lekker rauw, explosief én betrouwbaar.

Op TDI club inderdaad gave projecten gezien, ik zou ook nog weleens een oude 110 pk AFN o.i.d. willen kopen en die helemaal in orde maken en dan tunen. Ik vind je idee dus helemaal niet zo gek KN Mh, keep up the good work (y)

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een VP i.p.v. PD

Enige punt is wel dat je de verdelerpomp moet laten staan. Puur door het brandstofsysteem krijg je die niet verder dan 110 en 130 pk.

Je moet echt de pompverstuiver hebben. Dan kan de 100 pk naar 160, de 130 pk naar 180 en de 150 pk naar 200. Even afhankelijk van de staat van de turbo. ;)

De 100 pk en 130 pk komen standaard met een side-mount intercooler die het bijbeent tot 170 pk en daarna gewoon te heet word. De 150 heeft al een front-mount die het tot 230 pk goed bij kan benen.

De 130 en de 150 pk (ASZ en ARL) hebben versterkte krukaslagers en drijfstangen, andere oliepomp vertanding en de 150 pk is te tunen naar 220 met een kleine 2000 euro voor een andere turbo, uitlaatspruitstuk en aanpaswerk. Wil je verder moet je kijken naar de injectoren, brandstofpomp tot 300 pk en voor de 400 heb je een andere nokkenas nodig. Dus de 150 pk is de beste basis, maar voor gewoon leuk kom je met een 100 pk TDI ook echt een flink eind. En rijd je met 160 pk menig GTi (zeker die van Zadelsnuiver) het snot voor de ogen. :p

Nico GTR zei:
Enige punt is wel dat je de verdelerpomp moet laten staan. Puur door het brandstofsysteem krijg je die niet verder dan 110 en 130 pk.

Ah oké weer wat geleerd, ik dacht dat ik op TDI club of VWforum ook VP's heb gezien met +- 180 pk. Dan snap ik de keuze van een PD volledig.

Heb een tijdje in een Leon ARL 150 pk gereden en dat was een heel fijn blok.

Terug
Bovenaan