Golf 2 als beginnersauto?

A

Anoniem

Guest
Beste lezer,

na een tijdje in de auto van mijn ouders gereden te hebben vind ik het nu dan toch tijd voor mijn eigen auto. Bij het zoeken naar een auto spreekt een Golf 2 mij het meest aan. Ik vind het een leuke auto om te zien, wel twijfel ik of dit wel goed is om mee te beginnen doordat het toch auto's zijn van 30 jaar oud waardoor bepaalde veiligheidsopties ontbreken zoals de ABS en de airbag. Van een Aygo of C1 word ik niet heel warm.

Mijn budget is €3000 en hoor graag jullie mening over de Golf 2 of andere adviezen als beginnersauto.

Met vriendelijke groet,
Wouter

Als het vooral uit liefhebberij is, is zo'n Golf II een prima keuze als youngtimer. Een budget van 3k is ruim toereikend voor een goed exemplaar, mits je voor dat geld geen GTI oid verlangt.

Als de Golf je voorkeur heeft, prima!
Andere optie's:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-206-benzine-2005-50243195
https://www.autotrack.nl/a/rover-45-benzine-2001-50242739

Je kan er in ieder geval wel vanuit gaan dat je regelmatig zaken zal moeten repareren en vervangen. Maar goed, dat zal je bij iedere oldtimer hebben. Verder de auto ook goed controleren op roest.

Die Rover is een gaaf ding.
Een VW Golf II is betrouwbaar, alleen die Rover heeft wel een aantal comfortverhogende zaken die anno 2020 toch wel een must zijn. Airco en elektrische ramen zijn wel lekker.
En het interieur ziet er nog bijdetijds uit.
Heb zelf een Golf II gehad ,het interieur is toch wel verouderd naar de huidige maatstaven.
Qua veiligheid was ie wel ok, heb hem met 60km/u tegen een boom gezet en kwam er ongeschonden uit.
R.I.P. Golf

Zou met een budget van 3 mille toch eigenlijk wel wat minimale luxe willen ( zoals centrale vergrendeling en airco bijvoorbeeld ).

Voor 3.000 Euro koop je best een knappe Golf II maar de prijzen zijn zo hoog omdat het tegenwoordig echt een liefhebbersauto is, niet omdat ze zo goed zijn. Rationeel gezien is het gewoon een oude auto; onveilig, onzuinig, rijden niet verschrikkelijk bijzonder en weinig comfort. Als je dat allemaal niet zo belangrijk vindt kun je prima een Golf II kopen maar er zijn tegenwoordig gewoon betere, modernere auto's te koop voor dit geld. Liefhebberij en rationeel denken hoeven echter niet samen te gaan, dus koop vooral wat je zelf leuk vindt.

Toevallig zag ik afgelopen donderdag een knappe II uit '89, GL uitvoering, d8 een automaat te horen. (y).
Verrijking in het straatbeeld, want ik zie ze niet vaak meer.

Het lijkt mij evenwel niet een typische beginnersauto, eerlijk gezegd. Tenzij je al 'iets' had met dit model.

Dat je een citybug niet kiest als beginnersauto / liefhebber, dat kan ik ook begrijpen.

Het is een beetje wat je wilt. Passie voor onbekrachtigd draaien aan het stuurwiel, ramen handmatig slingeren.. ?

Peugeot 106 Rallye :p

https://www.autoblog.nl/nieuws/special-peugeot-106-gti-rallye-109526

Ik had een Golf 2 als eerste auto en daarna een C1 als leaser. De Golf was fijn, maar ook wat ouderwets. De C1 vond ik zeker niet minder. Ik zou nu ook wat nieuwers kiezen. Heb nu een Fiesta ST van 2005 erbij en een 1.6 van dat model koop je binnen je budget. Dat rijdt echt veel fijner en leuker dan een Golf 2. Idem voor bijvoorbeeld een vergelijkbare Ibiza.

Opel kadett E gsi 2.0 16v is ook wel leuk.
Die zijn erg zeldzaam.
Honda crx type 2.
Golf 2 zal leuk zijn. Een gti 16v kan vinden dat is snelle uitvoering. Die zijn wel erg duur. G60 zijn veel duurder er zijn er niet veel meer van.
Golf 2 kan je zelf aan sleutelen.

V 7865124 zei:
Golf 2 kan je zelf aan sleutelen.

Da's ook wel een vereiste om zo'n ding rijdend te houden. Ik had 10 jaar geleden (tijd vliegt :cry:) een Golf 2 als eerste auto. En toen was het eigenlijk al echt een oude auto met alle kwaaltjes van dien. Ik heb hem na een paar jaar weggedaan omdat hij niet betrouwbaar genoeg meer was. Je moet m.i. echt wel een beetje verstand van auto's hebben om te starten met een inmiddels 30 jaar oude auto.

De VW Golf 2 was in zijn tijd een hele goede en degelijke auto. Ik vond het toen een plezierige auto om te rijden. Inmiddels is het een hele oude auto, en zullen in deze prijsklasse veel auto's last hebben van ouderdoms kwalen.

De tijd heeft niet stil gestaan, je merkt het weer als je in een oudere auto stapt. Moderne auto's rijden vaak veel makkelijker, en bieden (meestal) meer comfort en veiligheid. De techniek van de Golf 2 is wel relatief eenvoudig om aan te sleutelen.

Als het je enige auto is, dan zou ik naar een jongere auto kijken. Binnen dit budget kun je genoeg vinden van 10 tot 13 jaar oud. In deze prijsklasse zou ik dan zeker niet kijken naar een Aygo of C1 omdat ze erg gewild dus erg duur zijn voor wat je krijgt. Maar juist kijken naar een minder gewild model.

In deze prijsklasse vind ik de Renault Twingo 2, Mitsubishi Colt, Renault Clio 3, Ford Ka 2, Peugeot 206+ ,Fiat Grande Punto, Nissan Pixo of identieke Suzuki Alto goede opties.

Mijn ervaring met de Golf 2 (1.6d):
komt overal door, ligt rustig op de weg: in de winter de bergen in zonder problemen.
Relatief ruime wagen, stevig plaatwerk.
Maar:
- veer in de koppelingsplaat gesprongen waardoor er een nieuwe versnellingsbak in kon (moeilijk te controleren bij aankoop natuurlijk),
- veer in de rugleuning van de bestuurderstoel gebroken waardoor de zit niet echt ergonomisch meer was (belasting voor de rug),
- (typisch diesel): het dashboard rammelt enorm wanneer de motor 'vrij' draait,
- de plaat waarop de accu stond doorgeroest.

Voor de rest géén roest, wel erg vervelende druipranden aan de onderste hoeken van de achterklep, niet proper te houden.

Ik zal voor nog geen 850 kg gaan en wel 102 pk aan boord hebben.

sirion

640x480.jpg

Staan op dit moment weinig faceliften te koop. De 1.3 van na de facelift heeft echt een hoogwaardig interieur en fijne stoelen voor een jap. Interieur en stoelen zijn hoogwaardiger dan zijn opvolger en die van voor de voor de facelift. wel even informeren naar de gebruikers sporen. Ik heb volgens mij nog wel een chromen kapje van een sirion 1 op zolder liggen.

Of allemaal wel iets zwaarder , maar nog steeds licht.

Liever een yaris sport ?

yaris sport

640x480.jpg

is er ook in 3 deurs

of een forfour 1.5

forfour

640x480.jpg

640x480.jpg

ignis sport

640x480.jpg

Ik zou het zo bekijken:

Rij je niet veel en heb je alternatief vervoer of zeer flexibele werktijden en geen verplichtingen met harde tijden: ga voor zo'n oude wagen. Als je het sleutelen ook ziet zitten.

Moet je ver rijden naar het werk of studie. Geen zin in ritjes voor onderdelen en leergeld voor het sleutelen. Zoek iets moderner.

Ik zal je even uit de droom helpen: weinig mensen worden warm van hun eigen auto. Ik rij een mooie E segmenter en zou ook liever 400pk extra hebben. Of zo'n dikke X5, Range Rover of GLE, maar helaas, gelukkig heb ik ook verstand ;)

Een Golf 2 is een stokoude auto zonder de meest essentiële veiligheidsvoorzieningen.
Ik herinner me heel goed dat een tijd terug in mijn buurt en jongeman met een oude Jetta kennis maakte met een boompje...
De Jetta zag er eerlijk gezegd niet eens zwaar beschadigd uit, maar de jongeman heeft het niet overleefd.
Dezelfde klapper met een modernere auto had alleen al door de aanwezigheid van airbags en onderhuidse kreukelzones een wezenlijk verschil gemaakt.

Idd, wel erg oud, een klassieker inmiddels.
Ik had als starters auto een mazda mx5, maar die zijn inmiddels niet meer te vinden voor dat budget

Dit lijkt mij een leukere en veel moderne auto dan een golf 2 als dagelijks vervoer
0-6a3ee149-d213-4137-afe7-1cef398dc786.jpg

https://www.autotrack.nl/a/citroen-c2-50225025

Je kunt ook die 3000 splitten in een daily driver en ergens een goedkope Golf 2 kopen om aan te sleutelen? De Golf zou je dan in de oldtimerverzekering kunnen zetten.

Mijn eerste auto was een Polo uit 2004, 1.2 3cyl. Gekocht voor €500, liep wat ruw, motorlampje brandde, durfde het toch aan. Lachend van 190.000km naar 220.000km gereden. Bijna drie jaar gehad, en alleen de beurten en apk waren nodig. Verder geen reparaties, tot de versnellingsbak lastig deed. Tweede auto was een Golf 4 2.0 uit 2001, die kocht ik voor €350 terwijl ik nog €265 voor de Polo terugkreeg... Achteras was doorgeroest, dus daar moest een andere onder. Daar heb ik ongeveer een jaar in rondgereden. Hij mocht met een respectabele kilometerstand van 362.000 met pensioen. Reed nog als een tank, maar op een gegeven moment een hele kermis aan waarschuwingslampjes op het dashboard. Kreeg ik nog €75 euro voor op de sloop, kon hem niet met goed fatsoen aan een particulier slijten. Mijn huidige auto is een keurig nette Polo 1.4 uit 2005, net na de facelift. Gekocht met een kilometerstand van 120.000 voor €2750. Verwacht hier zo'n drie a vier jaar in te kunnen rijden. Denk dat je voor €3000 wel een prima auto kunt kopen, maar let gewoon goed op waar je je geld aan uitgeeft. Dat lijkt me de belangrijkste tip. Je kunt voor een paar honderd euro soms prima een paar jaar rijden, maar je kunt ook rustig voor het dubbele van €3000 prima het schip in gaan. M'n ex kocht een Punto voor €6000, en binnen een jaar knapte de distributieketting.... €1500 schade... Ogen open houden zou ik zeggen. Voor de rest kost autorijden gewoon altijd wel geld, en blijven occasions altijd een risico.

Terug
Bovenaan