Goedkope (oldtimer) auto voor Italië vrijwilliger

Broodje met beleg

Startmotor
Hallo,

Ik ga volgende maand naar Italië om 6 maanden lang vrijwilligerswerk te doen.

Dus ik zoek een goedkope auto dat in Italië kan overleven. Maar omdat ik vrijwilligerswerk ga doen, moet het zo goedkoop mogelijk zijn.

Ik was het denken aan een oldtimer omdat ik dan geen wegenbelasting hoef te betalen en de verzekering extreem laag is.

Ik heb deze auto’s op het oog:

Mazda 929 https://link.marktplaats.nl/m1769506928?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

BMW 5 series: https://link.marktplaats.nl/m1747374783?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Volvo 142 https://link.marktplaats.nl/m1775974034?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Wat vinden jullie ervan? Is een oldtimer een goed idee?

Ik zou eerder kiezen voor een goedkope Fiat. De auto's die jij noemt weten ze daar niet te repareren.

Ik denk niet dat dit een goed idee is om kosten te besparen.
Als je met genoemde auto's tegen onverwachte reparaties aanloopt is dat nagenoeg onmogelijk en gaat altijd gepaard met zeer hoge kosten en lange reparatietijden vanwege de levertijd van onderdelen.
Tenzij je van plan bent de reparaties zelf te doen.
Ook een oldtimerverzekering is niet zo eenvoudig en is vaak aan een aantal voorwaarden gebonden. Zoals bijv. het aantal kilometers per jaar, leeftijd van de bestuurder, vaak als voorwaarde dat de auto alleen hobbymatig mag worden gebruikt, waar woon-werkverkeer niet onder valt.
Goed uitkijken dus waar je hem verzekert.
Ik zou in jouw geval liever een kleine, licht auto kiezen. Moet je weliswaar wegenbelasting voor betalen, maar dat is te overzien.
En de andere kosten vallen ook mee. Bij de genoemde auto's zijn de extra kosten voor de benzine hoger als dat je uitspaart aan benzine voor een kleine auto.

Janneman zei:
Ik zou eerder kiezen voor een goedkope Fiat. De auto's die jij noemt weten ze daar niet te repareren.

Ze zullen het best kunnen maar dat kost veel geld. Zulke wagens vragen veel liefde. Zoek een oude jap op. Mazda 323 bijvoorbeeld.

Als je goedkoop wilt rijden, is een a of b segment financieel verstandiger. Een Aygo kost weinig, heeft airco en de maandelijkse en brandstofkosten zijn heel laag. Een oudere Yaris kan natuurlijk ook.

En zoals hierboven al genoemd, Pandas en Puntos zijn ook prima. Of een Dacia al dan niet op lpg. Ik weet niet hoe gas zit in Italië.

Jouw auto's zijn natuurlijk veel leuker, maar het past niet in het financiële kader die je zelf schetst.

Ik zou voor een auto uit het a-segment gaan of een auto uit het b-segment tot 950 kg tot 950 kg betaal je nog geen 30 euro in de maand aan wegenbelasting. tot 850 kg betaal je nog minder , maar dan zit je in het a-segment en tot 750 kg heb je alleen de laatste generatie 5 deurs Daihatsu cuore die motor en techniek deelt met de C1, Aygo en 107 van de 1e generatie. De Cuore heeft wel zijn eigen koetswerk en onderstel.

Een oldtimer is duur in verbruik en onderhoud en weg is je voordeel van geen wegenbelasting en de goedkopere verzekering. Ook kan een oldtimer niet tegen e10 , dus je moet ook nog zoeken waar je e5 kan tanken, lijkt me in het buitenland al helemaal niet handig.

Voorbeelden van auto's uit het b-segment die tot 950 kg wegen zijn de smart forfour en de Mitsubishi colt. Ga dan voor de krachtige 1.3 motor er is ook nog een 1.5 maar in de 5 deurs colt weegt die dan net iets meer dan 950 kg, zodat die in een hogere schaal zit. Beide hebben een verschuifbare achterbank en bij de 5 deurs colt ook nog in delen, die kun je dus ombouwen tot een soort van bestel auto. Verder heb je veel auto's in het b-segment tot 950 kg met minder krachtige motoren de zogenaamde basis motoren

https://www.youtube.com/watch?v=V2jtQ9eSWgw&t=15s

Op zich sluit ik me aan bij bovenstaande...

Als het ook een avontuur mag zijn, je veel uitstapjes en misschien wel hotel/ hostel kosten verwacht is dit misschien een optie...kwarttarief en op diesel, dus ook nog wel betaalbaar. En lekker onafhankelijk/ flexibel in deze rare tijden.

https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=4301544&herkomst=gpl

Veel plezier!

Waar je ook voor kiest, een tegenvaller kan je natuurlijk altijd hebben, probeer hier dus wel een reserve voor de houden. Ongeveer 1000 lijkt me reëel. Wellicht heeft dit invloed op je budget voor aanschaf...

Voorbeeldje van een Panda: <https://www.autoscout24.nl/aanbod/fiat-panda-1-2-class-airco-nwe-apk-l-m-v-nap-benzine-blauw-fabc3970-071e-4d19-b8e7-b2bba15db07e?source=list_searchresults&cldtidx=4&sort=age&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage>

Zelf vind ik een oldtimer een slecht idee, vaak kom je lastig aan onderdelen, en ouderdom komt vaak met gebreken. En ze gebruiken vaak relatief veel brandstof. Goedkoop zal het denk ik zeker niet worden

Je kunt dan beter een Fiat Panda, Fiat Punto, Fiat 500, Lancia Ypsilon, Dacia Sandero, Renault Twingo, Renault Clio of een andere compacte auto kopen die populair is in Italië, ze zijn zuinig met brandstof, makkelijk en goedkoop te repareren, en goedkoop in vaste lasten.

Barri zei:
Voorbeeldje van een Panda: <https://www.autoscout24.nl/aanbod/fiat-panda-1-2-class-airco-nwe-apk-l-m-v-nap-benzine-blauw-fabc3970-071e-4d19-b8e7-b2bba15db07e?source=list_searchresults&cldtidx=4&sort=age&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage>

Dit is een goede keuze. de 1.2 zit in veel producten van Fiat en heeft nog tot aan 2020 in de panda gezeten hier, dus onderdelen zijn genoeg 2e hands te vinden. De fiat 500 is duur in aanschaf dan kun je beter voor de ford ka van de 2e generatie gaan, die heeft de zelfde 1.2 motor en wordt bij Fiat in Polen gemaakt.

Trouwens rij je er hoofdzakelijk alleen in of ....? dan kun je ook voor de Smart fortwo gaan vanaf bouwjaa 2007 heeft die een Mitsubishi blok , wel goed checken dat je niet nog een oud model koopt met de mercedes turbo blokjes

Oldtimer : slecht idee.

Vliegen, daar piepklein A-segment karretje kopen of zelfs huren/shortleasen. Heb je de auto daar voltijd nodig, scooter?

Een oldtimer rijdt prijzig qua brandstof en geeft verrassingen. Vervolgens kan je niet rijden of moet je huren. Je kan beter iets hogere kosten hebben en dan geen verrassingen.

Ik zou doen wat Vorg al noemt: lokaal een scootertje kopen of een Pandaatje. Wel even uitzoeken of dat mogelijk is, want anders sta je daar straks zonder enige vorm van transport

Ik weet niet of het de komende 6 maanden scooterweer is in Italië en een Italiaanse auto weer verkopen is ook lastig, vanaf hier vertrekken met een auto kun je meer meenemen dan met het vliegtuig, wel handig als het om 6 maand gaat. Ivm covid zal ik sowieso liever met de auto gaan

Zie dat de bmw 5 serie al verkocht is

Ik kwam nog een lelijke Baleno 1.6 Sport met weinig kilometers tegen, voor €800 (Autoscout dacht ik). Ook een prima aankoop lijkt me!

Bedankt voor jullie reacties. Omdat oldtimers vaak veel verbruiken had ik dus LPG oldtimers gezocht. Dan is het nog te betalen.

Maar wellicht dat ze te onbetrouwbaar zijn. Ik had eerlijk gezegd gedacht dat die dingen erg sterk zijn en weinig last hebben van elektronica falen.

Ik ben nu aan het kijken voor een Punto op lpg. Ik rijd liever naar Italië dan met het vliegtuig.

Daarnaast is het helaas geen scooter weer de komende maanden. Met maximale temperaturen van 10 graden in december en januari..

Ik weet ook niet of ik zomaar een auto kan kopen in Italië. Misschien moet ik dan eerst een burger zijn of zo. En hoe het dan zit met verzekeringen etc weet ik niet, dus rijd ik liever een Nederlandse auto.

Kan je onderweg een beetje LPG tanken trouwens? Ik heb zelf nooit LPG gereden, dus heb geen idee.

Justin 5494700 zei:
Bedankt voor jullie reacties. Omdat oldtimers vaak veel verbruiken had ik dus LPG oldtimers gezocht. Dan is het nog te betalen.

Maar wellicht dat ze te onbetrouwbaar zijn. Ik had eerlijk gezegd gedacht dat die dingen erg sterk zijn en weinig last hebben van elektronica falen.

Ik ben nu aan het kijken voor een Punto op lpg. Ik rijd liever naar Italië dan met het vliegtuig.

Daarnaast is het helaas geen scooter weer de komende maanden. Met maximale temperaturen van 10 graden in december en januari..

Ik weet ook niet of ik zomaar een auto kan kopen in Italië. Misschien moet ik dan eerst een burger zijn of zo. En hoe het dan zit met verzekeringen etc weet ik niet, dus rijd ik liever een Nederlandse auto.

Dat imago hebben die auto's wel, helaas zitten er ook tonnen slijtage en tientallen jaren verdroogde rubbers en dergelijk op de betaalbare exemplaren én ook elektronica uit 1980 :D. Je mag overigens toch niet meer wegenbelastingvrij rijden van oktober tot .. maart?

Welkom in de EU, je mag overal kopen en rijden. Nederland is misschien nog wel de raarste variant met de verplichting tot NL platen als je in Nederland woont.

V0RQ zei:
.... Je mag overigens toch niet meer wegenbelastingvrij rijden van oktober tot .. maart?

Hoezo?
Vanaf 40 jaar zijn auto's vrijgesteld van de motorrijtuigenbelating en mogen ze gewoon jaarrond gebruikt worden, die kwarttarief overgangsregeling (met ophokplicht dec/jan/feb) is alleen van toepassing voor de benzinestokers met een bouwjaar t/m 1987. ... diesel/lpg komt daar niet voor in aanmerking, die betalen de volle mep totdat ze 40 jaar zijn.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fiat/m1776929797-fiat-grande-punto-lpg-apk-11-2022?_gl=1*u4nwtg*_ga*NDk3MDE2NTc3LjE2MzgzNTEyMzE.*_ga_GYS69R7SLQ*MTYzODM1MTIzMS4xLjEuMTYzODM1MTI0Mi4w

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fiat/m1769245650-fiat-punto-1-2-blauw-5-deurs-2012-lpg-g3?_gl=1*1lu7fqr*_ga*NDk3MDE2NTc3LjE2MzgzNTEyMzE.*_ga_GYS69R7SLQ*MTYzODM1MTIzMS4xLjEuMTYzODM1MTU3My4w

Wat vinden jullie van deze auto’s? Lijkt goedkoop, en op lpg. Beide fiat, dus moeten gemakkelijk te repareren zijn in Italië.

Een Fiat Punto is een prima auto.
Dit zijn beide import auto's, waarbij de kilometerstand dus niet gegarandeerd is.
Als er dan ook nog een lpg installatie in zit, dan is de kans groot dat de werkelijke kilometerstand nog hoger is.
De stoelen zijn dan ook vaak doorgezakt en beschadigd, wat op zo'n lange rit niet prettig is.
Daarnaast zijn deze exemplaren wel erg traag en op lpg wordt dat er niet beter op, maak eens een proefrit en kijk of je daar mee kunt leven.

Dat is waar. Wellicht is dit een betere optie. Is tenminste geen import en heeft nap.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fiat/m1772246044-fiat-grande-punto-1-4-16v-sport-lpg-g3-zwart-5-deurs-climate?_gl=1*122yqt5*_ga*NDk3MDE2NTc3LjE2MzgzNTEyMzE.*_ga_GYS69R7SLQ*MTYzODM1NTc4NS4yLjEuMTYzODM1NjIzNy4w

Justin 5494700 zei:
Dat is waar. Wellicht is dit een betere optie. Is tenminste geen import en heeft nap.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fiat/m1772246044-fiat-grande-punto-1-4-16v-sport-lpg-g3-zwart-5-deurs-climate?_gl=1*122yqt5*_ga*NDk3MDE2NTc3LjE2MzgzNTEyMzE.*_ga_GYS69R7SLQ*MTYzODM1NTc4NS4yLjEuMTYzODM1NjIzNy4w
Knappe auto nog, die heeft geen tijd gehad om af te koelen. Deze punto zou ik wel aandurven. Italië is het lpg land bij uitstek, daarom zijn Italiaanse auto’s ook zo geschikt voor gas. Wij hebben zelfs zo’n twee cilinder pruttel op lpg en die doet het perfect.

Ik zou niet per se naar LPG kijken. Net wat gevoeliger qua onderhoud, en meer kilometers gereden dan een qua prijs vergelijkbare benzine uitvoering. Is dat het verschil in de brandstofkosten waard? Ik vraag het me af.

Terug
Bovenaan