Goedkope eerste auto onder €2000

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag allemaal,

Ik weet dat deze vraag al vaker is gevraagd, maar dit is allemaal voor een lager budget, vandaar deze post.

Ik ben op zoek naar een leuke eerste auto van het liefst onder de €2000 (€2500 echt maximaal).
Echter heb ik zelf echt totaal geen verstand van auto's, vandaar dat ik mijn vraag hier maar stel.
Ik ben op zoek naar een auto die ten eerste gewoon nog echt goed betrouwbaar moet zijn. Dan kwam ik al snel bij Toyota, alleen kan ik alleen de Toyota Aygo vinden voor deze prijs.
De Toyota Aygo vind ik dan weer net iets te klein. Aangezien ik vaker met zijn 4en in de auto moet zitten, en ik ook vaak redelijk wat ik de achterbak wil plaatsen.
Dus heb ik verder gekeken, en toen kwam ik bij één van de volgende drie auto's:

De eerste:
SEAT Ibiza

De tweede:
Opel Corsa

De derde:
Volkswagen Polo

Het probleem is alleen dat dit allemaal redelijk oude auto's al zijn ondertussen en ik geen idee heb of deze dan nog goed zullen rijden. Ook is de Opel Corsa geïmporteerd en een Volkswagen Polo word vaak heel erg afgetrapt.
Als het mogelijk is zou ik ook graag zelf een nieuwe radio in de auto inbouwen, voor Apple CarPlay. Dus het liefst ook dat de auto geen kleine oude radio heeft maar knoppen o.i.d. welke ik kan vervangen voor de nieuwe radio/multimedia/CarPlay. Dit is natuurlijk wel alleen een leuke feature, dus niet heel noodzakelijk.

Heeft één van jullie misschien een goed idee welke auto te kopen?
Natuurlijk kan dit ook gewoon een andere auto zijn dan één van deze drie.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Abel.

Als je vaak met z'n vieren erin zit, kun je dan niet beter een vijfdeurs nemen?
voorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-clio-1-4-16v-community-nieuwe-apk-bij-aflevering-benzine-blauw-0a3b8ffd-160f-4dee-894e-9caef0282a6a?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=4&position=4&search_id=opiqqyuxhg&source=listpage_search-results

Toyota is top kwaliteit maar daar betaal je ook voor. Een goed alternatief is een late Hyundai Getz:

Hyundai Getz - 1.4i Active Cool|Airco|Elek.Ramen
hyundai-getz-1-4i-active-cool-airco-elek-ramen-dis-v-v.jpg

Z'n opvolger de i20 is net boven je budget maar een 2e generatie Kia Rio is ook een prima optie (technisch grotendeels gelijk aan de Hyundai)

Verder zou je kunnen kijken naar bv een Mazda 2 (dan vaak wel het eerste model) Suzuki Swift, Daihatsu Sirion2 of Mitsubishi Colt

1) bij aliexpress kan je vaak voor heel veel auto's een Android-systeem kopen, €150-200
2) als je bij een garage/handelaar koopt, doe het dan lokaal/regionaal, bij iemand van wie mensen in je omgeving kunnen zeggen dat het een goed betrouwbaar adres is; ga niet langs bij snelle handelaren met mooie verhalen; als je al bij een garage geen brug ziet staan met monteur(s) dan is het alleen een verkoper en weet je dus dat er niets aan de auto gedaan is dan poetsen; laat je nooit verblinden door uiterlijk ! en een APK zegt niets over de technische staat (alleen dat ie veilig is en aan minimum eisen voldoet), als een verkoper je dus probeert te imponeren met "hij heeft APK dus is gewoon goed" dan lult ie uit z'n nek.
3) koop je voor bv €1500 een auto bij een garage dan krijg je een auto waar de particulier misschien €1000 voor kreeg, kan je beter zelf van die particulier kopen en die €500 in onderhoud/reparaties stoppen
4) let niet zozeer op uiterlijk maar vooral hoe ie er aan toe is: zorg dat je iemand mee kan nemen met verstand van auto's, desnoods laat hem bij een betrouwbare garage in de buurt nakijken (geeft ook ruimte om af te dingen als er zaken gedaan moeten worden)
5) let ook op komend onderhoud: bij VW was bv de distributieriem vaak om de 90.000 km: is dat bij een auto met net meer dan 180.000 km gedaan? Bij Fiats was het vaak om de 60.000 km.
6) Corsa is import, Seat ziet er leuk uit; maar zoals gezegd: een gepoetste auto is niet beter dan een vieze auto :)
7) je kan ook voor rond de €750 - €1500 kijken, heb je wat speling qua onderhoud; en de auto kan net zo goed zijn als eentje die dubbel zo duur is

zoiets?

Bij de autohandel kun je best goede auto's kopen, maar zeker in deze prijsklasse is het erg oppassen. Er staat ook veel oude rommel.

De Opel Corsa is een import, maar staat bij onderzoeken vaak wel hoger aangeschreven op betrouwbaarheid dan de Ibiza en Polo. De Ibiza en Polo hoorden meestal tot de minst betrouwbare auto's in hun klasse. Dat zie je meestal niet aan de 2e hands prijzen.

Bij de Seat Ibiza wordt trots onderhoud van lang geleden getoont, en de VW Polo staat op hele goedkope banden. Belangrijk is de staat van onderhoud. Fw TA183 geeft goede tips.

Neem altijd iemand mee die veel verstand van auto's heeft, en/ of laat een aankoopkeuring doen. Bij geen van de drie auto's heb ik gelijk het idee dit is een goede koop.

In deze prijsklasse is de staat van onderhoud veel belangrijker dan het merk of model. Er zijn al alternatieven genoemd, kijk ook naar bijvoorbeeld de Kia Rio, Renault Clio, Peugeot 206 +, Nissan Micra en Ford Fiesta.

Ik sluit me bij svf aan. In de toyota yaris vijver tot €2.000 vissen meer mensen

Een hyundai accent van de laatste generatie staat ook in de koopjes hoek, maar deze is er niet in 5 deurs, deze is er alleen in 3 en 4 deurs. Is wel ruimer en zwaarder dan de getz

Een aankoopkeuring is altijd een goed idee als je zelf geen verstand hebt van auto's. Of garantie, nog beter, maar dat krijg je vaak niet bij auto's onder de 5000 euro. Persoonlijk zou ik eerder naar Aziaten (met name Japanners) kijken in deze prijsklasse. Vaak zijn ze (in mijn optiek) wat minder mooi, maar daardoor is de kans ook kleiner dat je een afgeragd bakje krijgt. Vooral de Ibiza en Polo worden vrij vaak door jonge mensen gereden die niet bang zijn om gas te geven, maar wel om hun knip te trekken voor onderhoud. Dat is generaliserend natuurlijk, maar over de grote linie denk ik dat er ander volk zit in een Aygo dan in een Polo.

Terug
Bovenaan