Goede autospuiters gezocht

Stephan Engels

Wegverkenner
Beste leden,

Zijn er allicht mensen met ervaringen bij spuiterijen voor auto's?
Ik wil graag mijn hobby auto volledig laten overspuiten.

Hoor het graag:))
 
Ik neem aan dat je niet per sé het hele land door wilt rijden, in welke regio zou je willen zoeken/vinden?
 
Ik kan je van van Duin in Oudewater van harte aanbevelen. Voor mij ook totaal niet in de buurt, maar had het er graag voor over om anderhalf uur voor te rijden.
 
Boekhorst Veenendaal met een grote boog omheen rijden en niet omkijken ook niet bij schade.
 
Ga eerst maar eens even duidelijk uitleggen wat die spuiter dan allemaal voor jou moet gaan doen...

Lever je de auto geheel gestript en spuitklaar aan, of moet die spuiter zelf eerst nog de gehele auto gaan strippen, schuren, laswerk verzorgen, strak maken, in de primer zetten, weer schuren, spuiten en weer geheel opbouwen?
Goede spuiters zijn er genoeg te vinden maar de meeste hebben totaal geen tijd, geen ruimte en geen interesse voor de uitvoering van een tijdrovend project waar misschien ook nog verborgen verrassingen in zitten, die verwijzen je dan wel door naar een restauratiebedrijf.
Maar als je al het noodzakelijke voorbereidende werk op correcte wijze in eigen beheer doet en de auto geheel spuitklaar aanlevert zijn er genoeg goede bedrijven te vinden die een auto goed en netjes willen spuiten voor normale gangbare prijzen... verwacht dan echter geen garanties op eventuele lakproblemen veroorzaakt vanuit een slechte voorbereiding.

De afgelopen 2 jaar ben ik in eigen beheer bezig geweest om mijn hobby auto (Ford Transit FT130 uit1969) weer geheel hard en strak te maken (techniek geheel reviseren, alle roestschades, deukjes en krassen verwijderen, helemaal strak maken en in de 2K-primer spuiten), en afgelopen mei ben ik met deze bus naar een spuitbedrijf gegaan die al eerder enkele oldtimers voor mij heeft gespoten.
Deze spuiter heeft al m'n voorbereidingen eerst heel goed bekeken en daar vervolgens een prijsindicatie voor het spuiten aan gekoppeld met nog een paar aanwijzingen die ik zelf nog moest gaan doen en hoe de bus aangeleverd moest worden. (kortom kaal rijdend casco en alle te spuiten onderdelen gedemonteerd aanleveren)
De prijsindicatie voor deze complete 2-tone spuitbeurt (ca. € 2000,=) was voor mij gelijk akkoord dus toen ook direct een afspraak gepland: de komende maand kan ik m'n bus daarheen brengen voor z'n nieuwe 2-tone laklaag en ik hoor wel wanneer die dan weer opgehaald kan worden voor de verdere afbouw... de spuiter schat het op ongeveer 2 weken i.v.m. de nodige droog- en uithardingstijd per lakkleur.
 
Ga eerst maar eens even duidelijk uitleggen wat die spuiter dan allemaal voor jou moet gaan doen...

Lever je de auto geheel gestript en spuitklaar aan, of moet die spuiter zelf eerst nog de gehele auto gaan strippen, schuren, laswerk verzorgen, strak maken, in de primer zetten, weer schuren, spuiten en weer geheel opbouwen?
Goede spuiters zijn er genoeg te vinden maar de meeste hebben totaal geen tijd, geen ruimte en geen interesse voor de uitvoering van een tijdrovend project waar misschien ook nog verborgen verrassingen in zitten, die verwijzen je dan wel door naar een restauratiebedrijf.
Maar als je al het noodzakelijke voorbereidende werk op correcte wijze in eigen beheer doet en de auto geheel spuitklaar aanlevert zijn er genoeg goede bedrijven te vinden die een auto goed en netjes willen spuiten voor normale gangbare prijzen... verwacht dan echter geen garanties op eventuele lakproblemen veroorzaakt vanuit een slechte voorbereiding.

De afgelopen 2 jaar ben ik in eigen beheer bezig geweest om mijn hobby auto (Ford Transit FT130 uit1969) weer geheel hard en strak te maken (techniek geheel reviseren, alle roestschades, deukjes en krassen verwijderen, helemaal strak maken en in de 2K-primer spuiten), en afgelopen mei ben ik met deze bus naar een spuitbedrijf gegaan die al eerder enkele oldtimers voor mij heeft gespoten.
Deze spuiter heeft al m'n voorbereidingen eerst heel goed bekeken en daar vervolgens een prijsindicatie voor het spuiten aan gekoppeld met nog een paar aanwijzingen die ik zelf nog moest gaan doen en hoe de bus aangeleverd moest worden. (kortom kaal rijdend casco en alle te spuiten onderdelen gedemonteerd aanleveren)
De prijsindicatie voor deze complete 2-tone spuitbeurt (ca. € 2000,=) was voor mij gelijk akkoord dus toen ook direct een afspraak gepland: de komende maand kan ik m'n bus daarheen brengen voor z'n nieuwe 2-tone laklaag en ik hoor wel wanneer die dan weer opgehaald kan worden voor de verdere afbouw... de spuiter schat het op ongeveer 2 weken i.v.m. de nodige droog- en uithardingstijd per lakkleur.
Ja, ik ga de auto zelf demonteren. Schuren, plamuren en delen inlassen wil ik zelf doen heb in het verleden al is plekken zelf herspoten. Gaat alleen om het spuiten en mogelijk het voorbereidende werk inspecteren. Kan je de firma noemen? 2000,- klinkt mij ook wel schappelijk. Zal bij mij wellicht iets lager liggen, spuitoppervlak is aanzienlijk minder vergeleken met jou Ford Transist.

- Heb je nog tips voor het voorbereidende werk?
 
Ja, ik ga de auto zelf demonteren. Schuren, plamuren en delen inlassen wil ik zelf doen heb in het verleden al is plekken zelf herspoten. Gaat alleen om het spuiten en mogelijk het voorbereidende werk inspecteren. Kan je de firma noemen? 2000,- klinkt mij ook wel schappelijk. Zal bij mij wellicht iets lager liggen, spuitoppervlak is aanzienlijk minder vergeleken met jou Ford Transist.

- Heb je nog tips voor het voorbereidende werk?

- Allereerst werk schoon en werk met professioneel materiaal en gereedschap.
- Schuur de oude laklagen zoveel mogelijk weg maar voorkom hierbij zoveel mogelijk dat je op blank metaal komt. (dus schuren tot op de grondlaag)... gebruik hiervoor schuurpads/schuurvlies en schuur droog.
- Gebruik geen roestomvormers maar slijp al het verroeste metaal (dus roest met putvorming) er helemaal uit en vervang dit materiaal voor fris metaal... roestomvormers werken maar tijdelijk en die roest komt na 1 of 2 jaar gewoon weer terug door de nieuwe laklaag heen. (geldt ook voor alle puntlasnaden waar roest tussen zit)
- Las secuur en voorkom vervorming van het plaatwerk door de hitte van het lassen... een blok koper achter het laswerk houden absorbeert veel hitte en voorkomt dat je gaten in het dunne plaatwerk brandt.
- Gebruik zo weinig mogelijk plamuur: alle schades en deukjes dieper als 2 mm eerst er zo goed mogelijk uit halen met de tas en hamer en dus niet vol gaan boetseren met een dikke laag plamuur. (op mijn Transit zit nog geen kilo plamuur)
- Gebruik een 2K-polyesterplamuur en schuur dit nooit nat. (plamuur neemt vocht op en dat vocht geeft vervolgens weer blaasjes onder de nieuwe lak)
- Gebruik een goede kwaliteit 2K primer (Mipa, Crop, SprayMax) om te voorkomen dat de nieuwe laklaag kan reageren met de ondergrond met als gevolg craquelé in de nieuwe lak... dus geen goedkope Action of Motip knikkerbusjes rommel of andere1K gaan gebruiken.
- Werk paneel voor paneel af en begin met de bodem, de dorpels en alle raam- en deurstijlen. (kortom eerst alle dragende delen waarop de plaatwerkdelen uitgelijnd moeten worden strak maken)


De eigenaren van het bedrijf dat mijn Transit gaat spuiten zijn inmiddels beide ruimschoots op pensioenleeftijd en aan het afbouwen... ze doen alleen nog de leuke spuitklussen voor bekende relaties als een soort van bezigheidstherapie in hun eigen tempo en hebben hiervoor dus lange wachttijden, ik geef je daar heel weinig kans.
 
Ik heb mijn Kever laten spuiten bij Pasman in Putten. Daar werkte iemand die veel met Kevers doet. Volgens mij is ie inmiddels voor zichzelf begonnen, ik dacht in een deel van dat pand.
 
Boekhorst Veenendaal met een grote boog omheen rijden en niet omkijken ook niet bij schade. Simpele achter schade Vijf maanden 12 dagen voordat het uiteindelijk toonbaar was .Drie keer terug naar Veenendaal.Onafhankelijke taxateur van mijn verzekeraar mocht uiteindelijk in Boxmeer hersteld worden.In een keer goed.
 
In mijn arbeidzame leven zelf eerste automonteur geweest en veel in de plaatwerkerij doorgebracht. De pest is dat je dan alles ziet. Zeker met dat ongeïnteresseerde jonge spul tegenwoordig.
Opa leunt weer achterover en pakt de afstandsbediening van zijn vrouw af.
 
Alle voorbereidende werk zelf doen geeft natuurlijk een grote besparing. Probleem daarbij is dat een goede voorbereiding 90% het resultaat bepaalt. Veel goede spuiters zullen daarom niet een auto willen spuiten die ze niet zelf gegrond, geplamuurd en geschuurd hebben. Dit omdat ze dan het resultaat niet kunnen garanderen. En - helaas - ook om het eventuele gezeik achteraf als de lak na een tijdje gaat werken of zoiets. Wij doen het in ieder geval niet.
 
- Allereerst werk schoon en werk met professioneel materiaal en gereedschap.
- Schuur de oude laklagen zoveel mogelijk weg maar voorkom hierbij zoveel mogelijk dat je op blank metaal komt. (dus schuren tot op de grondlaag)... gebruik hiervoor schuurpads/schuurvlies en schuur droog.
- Gebruik geen roestomvormers maar slijp al het verroeste metaal (dus roest met putvorming) er helemaal uit en vervang dit materiaal voor fris metaal... roestomvormers werken maar tijdelijk en die roest komt na 1 of 2 jaar gewoon weer terug door de nieuwe laklaag heen. (geldt ook voor alle puntlasnaden waar roest tussen zit)
- Las secuur en voorkom vervorming van het plaatwerk door de hitte van het lassen... een blok koper achter het laswerk houden absorbeert veel hitte en voorkomt dat je gaten in het dunne plaatwerk brandt.
- Gebruik zo weinig mogelijk plamuur: alle schades en deukjes dieper als 2 mm eerst er zo goed mogelijk uit halen met de tas en hamer en dus niet vol gaan boetseren met een dikke laag plamuur. (op mijn Transit zit nog geen kilo plamuur)
- Gebruik een 2K-polyesterplamuur en schuur dit nooit nat. (plamuur neemt vocht op en dat vocht geeft vervolgens weer blaasjes onder de nieuwe lak)
- Gebruik een goede kwaliteit 2K primer (Mipa, Crop, SprayMax) om te voorkomen dat de nieuwe laklaag kan reageren met de ondergrond met als gevolg craquelé in de nieuwe lak... dus geen goedkope Action of Motip knikkerbusjes rommel of andere1K gaan gebruiken.
- Werk paneel voor paneel af en begin met de bodem, de dorpels en alle raam- en deurstijlen. (kortom eerst alle dragende delen waarop de plaatwerkdelen uitgelijnd moeten worden strak maken)


De eigenaren van het bedrijf dat mijn Transit gaat spuiten zijn inmiddels beide ruimschoots op pensioenleeftijd en aan het afbouwen... ze doen alleen nog de leuke spuitklussen voor bekende relaties als een soort van bezigheidstherapie in hun eigen tempo en hebben hiervoor dus lange wachttijden, ik geef je daar heel weinig kans.
Jammer, maar het is ze gegund. Heb een aardig lijstje nu dus eens kijken waar ik het beste gevoel krijg. Dank nogmaals!!
 
Alle voorbereidende werk zelf doen geeft natuurlijk een grote besparing. Probleem daarbij is dat een goede voorbereiding 90% het resultaat bepaalt. Veel goede spuiters zullen daarom niet een auto willen spuiten die ze niet zelf gegrond, geplamuurd en geschuurd hebben. Dit omdat ze dan het resultaat niet kunnen garanderen. En - helaas - ook om het eventuele gezeik achteraf als de lak na een tijdje gaat werken of zoiets. Wij doen het in ieder geval niet.
Klopt, maar proberen kan altijd. Een goeie spuiter zou het idd niet doen, of duidelijke afspraken maken zoals een klein contractje. Het heeft in ieder geval geen haast, heb nu een dosis informatie gewonnen. Bedankt allemaal!
 
Terug
Bovenaan