Gloeibougies zelf vervangen?

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

2 gloeibougies van mijn huidige auto (BMW 320d e92 uit 2007) zijn dringend aan vervanging toe. Dit door een erkende dealer laten doen zal al snel aardig wat kosten, dus dacht ik erover om het zelf te proberen. Ik heb echter gehoord dat het nogal riskant is om dit te doen als je er geen ervaring mee hebt omdat de gloeibougies kunnen afbreken als je ze eruit wil draaien, en dan zit je natuurlijk met een groot probleem. Is het het proberen waard of blijf ik er beter af? Zijn er mensen die mij enkele tips kunnen geven?

Alvast bedankt!
 
Lekker door de dealer laten doen. Zo'n grote ingreep is het nu ook weer niet, tenzij ze afbreken. Dan zou je willen dat je het niet zelf gedaan hebt.
 
Goede BMW-specialist in je buurt zoeken, scheelt je een hoop geld ten opzichte van de merkdealer. Niet zelf aan beginnen te klooien als je geen ervaring met dat soort reparaties hebt.
 
Ik zou het laten doen en ik zou ook absoluut alle 4 de gloeipluggen laten vervangen. De kans is groot dat de andere 2 ook al slechter worden.
 
Dat alle vier vervangen hangt er ook van af wat er niet meer goed is. Als ze niet meer goed gloeien is dat inderdaad een goed idee. Ik had een gloeibougie waarvan de sensor niet meer werkte, dat is gewoon pech. Ik heb toen alleen die ene vervangen, de rest was nog prima. Maar goed, geen idee of BMW in die tijd al gloeibougies met sensoren had.
 
In het verleden heb ik een BMW 324D gehad, waarvan ook 2 gloeibougies defect raakten, Ik heb toen alle 6 gloeibougies zélf vervangen. Dit was goed te doen, na verwijdering van het inlaatspruitstuk. Maar zoals al vermeld, vervang ze altijd allemaal!! Ze worden allemaal even zwaar belast, dus als een defect raakt, zullen de ander meestal snel volgen.

Kijk eerst eens of ze in het zicht liggen als de motorkap open is. Misschien kun je ze dan zelf (proberen) te vervangen.
 
Hoe weet je dat er 2 dringend vervangen moeten worden? De functie van een gloeibougie bij een direct ingespoten diesel is (deels) anders dan bij een indirect ingespoten diesel.
 
Terug
Bovenaan