ginkelvanmichiel’s wagenpark: vers rubber.

Volgende week ga ik starten met (les)voorbereidingen voor mijn nieuwe baan. Van een uur enkele reis naar 10 minuten fietsen.

Kijk án, toch gelukt. Gefeliciteerd en succes. Dat scheelt een auto. ;)
Profiteerde je nu ook van één extra vakantieweek, door de verschillende regio's (midden is het laatst dit jaar)?

je kijkt de bijkeuken in vanaf de doorgang van de keuken naar buiten. Links zie je een raam en helemaal achterin een vloertje voor de wasmachine met daarboven een aan de wand bevestigde plank waar de wasdroger op komt te staan. De wandtegels reflecteren dusdanig dat het zonlicht dat naar binnen schijnt vanaf de achterwand terugkaatst naar de zijwand. Ja, het is smal, maar beter dan een wasmachine in een inbouwkast (bedstede!) in de woonkamer en een wasdroger in de schuur ;)
Ah, duidelijk! Wel lekker als wasmachine en droger bij elkaar staan.

Kijk án, toch gelukt. Gefeliciteerd en succes. Dat scheelt een auto. ;)
Profiteerde je nu ook van één extra vakantieweek, door de verschillende regio's (midden is het laatst dit jaar)?
Wel een beetje. In de laatste week dat midden nog les had heb ik al wel wat dingen voor mijn nieuwe baan gedaan. Dus ik heb m’n mentorklas al ontmoet en wat zaken besproken met mijn leidinggevende en collega’s.

It's brandnew!

Fijn dat die weer terug is. Heb je ook mogen inzien wat er allemaal vervangen en gerepareerd is?

Zou ik zelf bij een grotere schade wel benieuwd naar zijn als eigenaar.

Die ziet er weer goed uit, eigenlijk precies als op de eerste foto's. Mooi dat het allemaal binnen een redelijke termijn gelukt is, nu nog hopen dat de verzekeraar snel over de brug komt.

It's brandnew!

Fijn dat die weer terug is. Heb je ook mogen inzien wat er allemaal vervangen en gerepareerd is?

Zou ik zelf bij een grotere schade wel benieuwd naar zijn als eigenaar.
Ja! En ik krijg nog foto’s.
Kofferbak en achterpaneel zijn gericht, nieuwe achterklep, achterbumper met balk, achterlichten, camera, pdc sensoren. Voorzijde: bumper, grille en acc radar.

Dan wordt het snel duur, maar dit ziet eruit alsof het goed is hersteld. Dus vooral heel veel plezier er (weer) mee en veilige kilometers vanaf nu :)

Ik moet maandag toch nog even bellen met de schadehersteller, de dodehoeksensor aan de linker kant is niet goed gekalibreerd. Gisterenavond op de snelweg zag hij spookauto’s…

Donderdag gaat de auto even terug naar de schadehersteller. Ik heb vandaag even gebeld, en ze gaan checken of het aan de stekker ligt (dat lijkt me niet, want de sensor meet wel wat, maar incorrect) of dat hij opnieuw ingeleerd moet worden... Zal dus wel weer even duren.

Misschien zit de sensor er ondersteboven in? Zou dat kunnen? Ik vraag me sowieso af waar de dodehoeksensor zit bij een Swift..!

Wat ik mij nou afvraag bij zo'n Marbella he. Het is natuurlijk in feite gewoon Fiat techniek uit de jaren 80. Maar het is ook bijna 40 jaar oud. Is zoiets nog een beetje fatsoenlijke betrouwbaar te houden op de weg? Heb geen idee hoeveel kilometers jij rijd, maar zeg je zou dit woon werk doen 30 Kilometer elke dag. Zou dat dan goed gaan zoals dat ook bij een moderne auto het geval is?

Over de dodehoeksensor: vaak werkt die samen met de parkeersensor die om het hoekje zit. Heeft de Swift die ook?

Ja ;)
IMG-5653.jpg

Wat ik mij nou afvraag bij zo'n Marbella he. Het is natuurlijk in feite gewoon Fiat techniek uit de jaren 80. Maar het is ook bijna 40 jaar oud. Is zoiets nog een beetje fatsoenlijke betrouwbaar te houden op de weg? Heb geen idee hoeveel kilometers jij rijd, maar zeg je zou dit woon werk doen 30 Kilometer elke dag. Zou dat dan goed gaan zoals dat ook bij een moderne auto het geval is?

Dat is prima te doen. Die 903cc blokjes zijn erg sterk. Groter probleem is de roest!

Vanochtend de Swift weer even teruggebracht naar de schadehersteller m.b.t. de dodehoeksensor.
Wat ik denk is dat ze deze gewoon weer in de bumper hebben geklikt, maar dat door de schade hij opnieuw gekalibreerd had moeten worden. Vooral 's avonds gaf hij storingen, dus dan ontstond er een soort ghosting van retroreflectieve wegbelijning... Hoogst irritant.

Er staat nu tijdelijk een witte Polo BlueMotion voor de deur... Oef...

Rust
Het is redelijk stil rondom het wagenpark. Er wordt ook weinig gereden: mijn vriendin doet het meeste vanuit huis of op fietsafstand (dat verandert in februari wel weer) en ik werk natuurlijk nu op fietsafstand. De Ampera en Swift rijden dus vooral hun rondjes naar het wekelijkse (schoon)-familiebezoek en zaken rondom huis.

Dat in gedachten houdend overwegen we misschien toch wat uit te dunnen, ook gezien de kosten. Maar ook daarvoor geldt: geen overhaaste beslissingen.

Ampera?
De Ampera rijdt nog altijd rond met achterbanden die gemonteerd zijn bij de aflevering: Michelin premacy 3. Aan de voorzijde heb ik ze bij aanschaf vervangen.
Dat betekent dus respectievelijk 215.000 en 65.000 kilometer. De achterbanden zijn ondertussen wel wat droog aan het worden, en ik kon 4 stuks betaalbare nieuwe (2024) set CrossClimate 2 banden aanschaffen, dus die worden vrijdag gemonteerd!

Meriva
Verder willen mijn ouders graag de overstap maken naar een automaat; ze zijn beiden rond de 70 en vinden extra comfort ook wel fijn. Ze zijn echter zeer tevreden met hun (knalrode) Meriva uit 2011 :)cool:, dus we zijn nu aan het speuren naar een Meriva uit 2016-2017 met de 6-traps automaat. Ze willen absoluut geen antraciet of zwart, dus liever kleur... Verder heeft mijn vader spijt dat ze destijds geen panoramadak en agr-stoel hadden besteld, dus die staan ook op het wensenlijstje. Een speld in een hooiberg dus! (Zie maar eens een gekleurde Meriva met die opties te vinden!)

Ik hoop wax met ook polish er in, ben je van die swirls af. Is die spraywax van mij lang op de motorkap blijven zitten?

De Ampera-e was weer toe aan een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Nadat ik bij de garage had nagevraagd bleek dat niet meer te zijn dan een pollenfilter en de batterijen van de handzenders, plus het nalopen van de rest van de auto. Prijskaartje: 232 euro. Mooi niet dus. Ik heb 'm nagelopen, een nieuw pollenfilter gemonteerd en klaar. We kunnen weer een jaar. Netjes in het boekje genoteerd, dus dat is weer klaar. Volgend jaar moet de remvloeistof weer eens ververst worden.

Ik had ook eens gekeken wat hij nog voor waarde zou hebben, nou dat is schrikbarend, hij zou nog maar 5000 euro waard zijn. En dat bij een nieuwprijs van 49998 euro in 2018. Dat zal vast komen door de hoge km-stand (216.000) maar toch.

Mooi werk. Zulke dingen kan je prima zelf. Hoewel ik het op z'n tijd ook fijn vind als een goede garage even onder mijn auto doorloopt. Met de APK zeg ik vaak: ik doe het onderhoud zelf, dus kijk even goed, je mag er best een half uur extra aan besteden, wat ik graag betaal.

De Ampera-e was weer toe aan een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Nadat ik bij de garage had nagevraagd bleek dat niet meer te zijn dan een pollenfilter en de batterijen van de handzenders.
Haha, dat is een jaarlijks Kerstdiner klusje voor mijn broer terwijl wij in de keuken staan - 4x Mazda, 2x Suzuki, 2x Honda (moto). Varta knoopcelbatterijen, voor 10€ of zo klaar.

1x giga mee staan klooien tussen 'vervang keyless remote battery' en niet meer in de auto geraken zaten letterlijk een paar dagen; uiteraard op een moment dat het totaal niet uitkwam, dus vanaf dan elk jaar andere.

En wat springen de fonkelend rode auto's uit je wagenpark eruit :love: (y)

Lekker bezig geweest zeg, die auto's glimmen bijna van m'n scherm af zo :p

En ik snap de voorkeur van je ouders voor een beetje kleur goed, zeker als ik de Swift en de Ampera samen zie. Steekt mooi tegen elkaar af met die kleurencombinatie.

Haha, ja, mijn ouders houden wel van kleur! Hun huis zit er ook vol mee. Dit wordt de 3e rode auto op rij. Eerst een Astra F, de Meriva en dan nu een Vitara. Tussen 1989-1991 hadden we ook nog een rode Kadett, en hun eerste auto was een rode Dyane :)

'73 Dyane: (Rouge de Rio)
06.jpg

'85 Kadett: (Karmin Rot)
vlcsnap-2020-03-27-22h02m08s161.png

'96 Astra: (Magma Rot)
DSC-1348.jpg

'11 Meriva: (Magma Rot)
d36f10eb-2a21-4b82-8ccf-b1c1aa512739.jpg

Laatst bewerkt:
Zoals in het adviestopic al duidelijk werd, mijn ouders hebben een andere auto gekocht en wel een Suzuki Vitara Starlight (style) uit 2023. Ze wilden graag een automaat, en van een Meriva automaat (wat het eerste idee was) hebben ze uiteindelijk toch besloten een wat nieuwere auto aan te schaffen die weer een tijdje mee kan.

Hun Meriva kochten ze op 24 juni 2011 - 14,5 jaar geleden dus. Ze hebben er met veel plezier 142916 kilometer mee gereden. De nieuwe Vitara nog geen 13.000 kilometer. Zowel vanbinnen als vanbuiten als nieuw!
IMG-6168.jpg

Er komen nog wel wat zaken aan, zoals spatlappen, instaplijsten, all season banden en een trekhaak, maar dat regelen we zelf. Was een stuk goedkoper als bij de verkopend dealer.

IMG-6392.jpg

IMG-6393a.jpg

Terug
Bovenaan