ginkelvanmichiel’s wagenpark: Swift is terug!

Vandaag met de Escort naar de forummeeting geweest. Vorig jaar viel in het water omdat er toen iemand tegenaan gereden was, dus was dit jaar de herkansing.

Even een foto van afentoe geleend, want ik heb geen plaatje gemaakt waar alles op staat:
AW Forummeeting 2022 by My Name, on Flickr
 
Zoals op de forummeet al gezien is zat er een blaasje in de nieuwe lak. Kennelijk iets niet goed gehecht. Maandag de auto nog even naar de schadehersteller gebracht, ze herstellen het onder garantie. :)
 
Leuk om de Ford eens gezien te hebben! Ik vond het erg gezellig zaterdag. Dat blaasje is me helemaal niet opgevallen, waar zat dat?
 
Ik kwam vanmiddag in Hilversum (rotonde nabij de Fransicusdreef) de bordeauxrode NR-50-ZH budget Escort tegen. Zag er schoon en strak uit, gezien de laatste datum tenaamstelling werd de eigenaresse uit rijden genomen door haar (klein)dochter, vul ik in. Mooi tafereel. (y)
 
Durashift zei:
Ik kwam vanmiddag in Hilversum (rotonde nabij de Fransicusdreef) de bordeauxrode NR-50-ZH budget Escort tegen. Zag er schoon en strak uit, gezien de laatste datum tenaamstelling werd de eigenaresse uit rijden genomen door haar (klein)dochter, vul ik in. Mooi tafereel. (y)

Ah!
Die is recent nog gespot:
51308885921_4f231b5226_c.jpg


Schitterend exemplaar.
 
Nu de Dyane cruisecontrol heeft ben ik hem ook meer gaan benutten. Die cc zit er nog niet zo lang in en de teller staat sindsdien al op 1500 km. Tel daar de rest van het jaar bij en ik zit op zo’n 1850 kilometer dit jaar. Dat is véél in vergelijking met de 158 (!) kilometer van vorig jaar… nog heel even en dan weer in winterslaap, maar vandaag weer even de motor lekker warm gereden naar- en van het werk.

310274514-10228963370257774-3726119992239285648-n.jpg
 
Accunieuws!

Ik werd zojuist gebeld door Opel Nederland dat er voor mijn Ampera-e in het kader van de terugroepactie een accu beschikbaar is! Aankomende donderdag, 6 oktober, wordt hij vervangen :) Dus, na 167.000 km krijgt mijn auto een nieuwe batterij. Ik ben benieuwd!
 
Barri zei:
Heel geen gekke aankoop geweest dan. Ben benieuwd hoe de auto verandert door de nieuwe accu!

In geval van mijn auto niet veel, de nieuwe accu is iets groter (58 -> 62 kWh). Verder blijft het gelijk.

Het grootste verschil zal zijn dat de laadbeperking komt te vervallen, waardoor ik vermoedelijk richting de 400km actieradius bij huidig gebruik ga. (ipv 280 met de beperking)
 
Vandaag de Ampera-e naar de dealer gebracht voor de accuswap. Ik heb nu een Combo-e Life als leenauto. Hij deed me qua zitpositie en ruimtebeleving ergens aan denken...

leenauto.jpg

 
Klopt, ze hebben vandaag de accu vervangen. Vanavond is hij aan de lader gezet, dan gaan ze hem morgen nog een keer helemaal nakijken, en dan zou het goed moeten zijn. Dus als ik uit m’n werk kom haal ik de Ampera-e weer op!
 
Net vanuit mijn werk de Ampera-e weer opgehaald. Die Combo reed oke, maar ik ben blij dat mijn eigen auto weer terug is!
Nu eens even helemaal opladen om te zien hoeveel er in past. Voor de swap met 80% beperking maximaal 280 kilometer. Nu stond er, niet vol, al max 480 op de meter. Zou het echt zo’n enorm verschil zijn?

:LOL:
 
De Dyane is al even in slaap, maar de Marbella en Escort staan bij huis én zijn nog niet in de winterslaap vanwege het kwarttarief. Omdat het nog altijd heel redelijk weer is heb ik de Escort vandaag maar weer eens meegenomen naar mijn werk. Even lekker droogrijden. Hij staat op een aantal specifieke locaties te koop, maar de reacties zijn veelal van knakenrijders. Helaas, bekijk het maar! ;)

 
Vandaag was het toch zover: De Escort mag een maandje onderzeil. Ik heb nog altijd geen brief van de belastingdienst gehad voor het kwarttarief, en ik vermoed dat die ook niet meer komt omdat de auto begin volgend jaar 40 jaar oud wordt. Als het dan een beetje weer is in januari en februari (lees droog zonder pekel) dan kan ik er tenminste lekker mee rijden...

Voor nu staat hij 2/3 droog onder mijn pergola zodat hij net even wat minder water over zich heen krijgt. Na al het vocht was natuurlijk wel de verdeelkap gecorrodeerd, dus die moest ik eerst even opschuren voordat de auto wilde starten o_O
317628699-722644325450233-4674867114109975417-n.jpg
 
Maar pas op 31 maart, zie ik. Dus dat betekent dat je dan een kwartaal normaal tarief moet betalen. Dat zal minder zijn dan 130 euro (ofzo)? Inmiddels is het overgangstarief van mijn 325i al gestegen naar 138 euro....
 
uwbuurman zei:
Maar pas op 31 maart, zie ik. Dus dat betekent dat je dan een kwartaal normaal tarief moet betalen. Dat zal minder zijn dan 130 euro (ofzo)? Inmiddels is het overgangstarief van mijn 325i al gestegen naar 138 euro....

Ik heb nog geen brief gekregen van de belastingdienst... Wel voor de Marbella en Trans. Heb de Belastingdienst dus maar even gevraagd hoe het zit.
 
Dat is ontzettend makkelijk van wat kleinere (maar niet minder leuke) auto's. Er passen er meer in een ruimte. Heel strak geparkeerd. :D

Succes met de verkoop van de Escort. Zeker niet voor niks wegdoen. Zeker zon exemplaar.
 
Marc 827 3500 zei:
Dat is ontzettend makkelijk van wat kleinere (maar niet minder leuke) auto's. Er passen er meer in een ruimte. Heel strak geparkeerd. :D

Succes met de verkoop van de Escort. Zeker niet voor niks wegdoen. Zeker zon exemplaar.

De Escort had niet samen met de Dyane of Trans gepast haha. Gelukkig heb ik thuis nog een pergola...
Die verkoop heeft ook geen haast. Sterker nog, het mag ook de Marbella zijn. Ik wil graag ruimte voor iets Youngtimer-achtigs waarmee ik ook in de winter kan rijden zonder dat ik steeds op roest zit te speuren.
 
Ja, een lustrum! Ik bedacht me net dat ik de Trans eind november alweer 10 jaar in bezit heb. In die tijd heb ik er 4000 kilometer mee gereden, niet bepaald veel, maar hij staat wel lekker droog binnen. Misschien dat ik er komend voorjaar mee op pad ga (mijn blessure begint namelijk eindelijk af te nemen! :LOL: )

xvoy2c3bjofv_800.jpg
 
4000 Kilometer in 10 jaar tijd. Is dat niet ongelofelijk zonde? Zo gaat er toch veel meer kapot aan een auto dan dat het een auto goed doet?
Heb zelf sinds een paar dagen een Fiesta uit 2007, 369 duizend gelopen en eigenlijk niets op aan te merken. En hoewel ik van mijzelf niet heel erg veel rij wil ik er toch wel minstens een keer per week een lang stuk snelweg mee rijden.
 
ginkelvanmichiel zei:
Misschien dat ik er komend voorjaar mee op pad ga (mijn blessure begint namelijk eindelijk af te nemen! :LOL: )
Dat is fijn! Ik hoop het voor je. De auto verdient ook meer kilometers, zeker na al dat knutselwerk om er een camper van te maken. Ik herinner me nog dat je hem kocht. Schijnbaar loop ik ook al zo lang mee op dit forum...

Maarre, in dit topic wordt hij pas in maart 2014 geïntroduceerd, op pagina 7. Heb je hem tot die tijd geheim gehouden? :D En daarvoor maar klagen dat er iets verkocht moest omdat je geen op dat moment geen werk had, maar intussen stiekem een aanwinst achterhouden! :T:p
 
MWH zei:
Maarre, in dit topic wordt hij pas in maart 2014 geïntroduceerd, op pagina 7. Heb je hem tot die tijd geheim gehouden? :D En daarvoor maar klagen dat er iets verkocht moest omdat je geen op dat moment geen werk had, maar intussen stiekem een aanwinst achterhouden! :T:p

dat klopt :p

Ik was hem in de herfst van 2012 tegengekomen, bij een verzamelaar. De auto stond in een loods met misschien wel 100 auto's, helemaal achteraan. Hij kon er op dat moment niet uit, en ik had geen plek, dus dat kwam wel goed uit. In november heb ik hem bekeken en gekocht en meteen geschorst. De afspraak was dat ik de auto zou ophalen zodra hij ruimte had gemaakt en ik plaats had.

In 2012 had ik gewoon werk en een goede gezondheid, dus het werd in 2013 even spannend toen ik én ziek werd, én geen werk meer had... Dus Panda verkocht, gezondheid weer op peil, weer inkomen: resultaat: eind december of begin januari 2013/2014 heb ik hem opgehaald. Door het oog van de naald haha!
 
He gefeliciteerd, altijd leuk om even terug te kijken op een auto decenia.
Er zijn nog maar weinig mensen die een (gebruikers) auto zo lang houden.
(ik heb de mijne ook alweer bijna 14 jaar)
 
En waarom ook niet, als je ergens blij mee bent? De Dyane heb ik al 18 jaar, Marbella 11,5 jaar. Dwergauto ook al 17 jaar bedenk ik me net. De tijd vliegt haha.
 
Kijk, dat zijn nog een mijlpalen om te vieren! Goed ook om te horen dat het de goede kant opgaat met de gezondheid.
 
Henk 7835164 zei:
4000 Kilometer in 10 jaar tijd. Is dat niet ongelofelijk zonde? Zo gaat er toch veel meer kapot aan een auto dan dat het een auto goed doet?
Heb zelf sinds een paar dagen een Fiesta uit 2007, 369 duizend gelopen en eigenlijk niets op aan te merken. En hoewel ik van mijzelf niet heel erg veel rij wil ik er toch wel minstens een keer per week een lang stuk snelweg mee rijden.

Weinig rijden is inderdaad niet het allerbeste voor een auto. Maar met dit soort klassiekers en aankomende klassiekers is het een delicate balans met teveel rijden (slijtage delen die lastig te krijgen zijn) en blootstelling aan de elementen. De gemiddelde oldtimer in Nederland haalt de 1500km per jaar nog niet (is onderzoek naar gedaan). Voor een modernere auto is die balans anders; vooral ook omdat de balans daar veel sterker financieel gedreven is dan bij oldtimers.
 
Ik ben gisteren voor het eerst met de Ampera-e in 'het buitenland' geweest. Ofwel, in België. Eerst via Eindhoven en dan binnendoor naar Berlaar, om vervolgens binnendoor (wat een wegdek...) naar Antwerpen te gaan.

Het was meteen een test om te zien hoeveel actieradius ik zou hebben met het huidige weer. Het viel me niet tegen! Totaal heb ik 353,5 kilometer gereden en daarbij 56.6 kWh verstookt. Bij thuiskomst had ik nog zo'n 70 kilometer (echte KM, niet volgens de GOM) over. Gemiddeld dus 16 kWh/100 km. Best prima!
Ja, daarbij doe ik mijn best: geen verwarming aan, enkel stoel/stuurverwarming gebruiken en defensief rijden (niet harder dan 100 km/h). Maar het werkt prima!

321426716-826548015087866-4121220080066405605-n.jpg
 
Dat vreet elektriciteit. Ik denk dat als ik die continu aan zou hebben er zo 100 kilometer actieradius afgaat. Dat is echt een ontwerpfout, geen warmtepomp maar gewoon gloeispiraalverwarming...
Het ding vreet iets van 7 à 8000 watt!
 
O help, dat is wel extreem ja.
Ik denk dat mijn e-208 wel een warmtepomp heeft. Rijden zonder verwarming is voor mij geen optie.
 
Lekker warm! Bij mij binnen in huis is het nu 12 graden. Tijd om die warmtepomp aan te sluiten.

Maar doe je goed hoor, 16 kWh/100 km. Ampera-E was ook stiekem best een heel goede auto, eigenlijk jammer dat die onbekend is gebleven.
 
Terug
Bovenaan