ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: 1e Swiftdate.

P1 meter is leuk en goed. Draait bij ons al even, zien alle verbruik, inclusief water!! Zonnepanelen, airco, warmtepomp, warmtepomp boiler, en ik hier een laadpaal besteld voor een eventuele EV.

Mooi werk!!
 
Het thuisladen werkt ondertussen prima. Steeds als ik thuiskom kan ik de auto zo inprikken en dan is hij de volgende ochtend een heel eindje meer opgeladen. Niet vol, maar voldoende om weer heen en weer te kunnen gaan. Met de meter kan ik heel nauwkeurig zien wat het me kost, dus dat is ideaal.

Vervolgens heb ik ook nog wat voor de Marbella geregeld. Toen ik hem intertijd een Panda-neus gaf had ik al de bedoeling hem de neus van een Seat Panda Terra te geven. Ik heb daarvan destijds de onderdelen op de sloop gered (helaas dat de enige NL Panda Terra op de sloop beland is...) maar de voorbumper was kapot. Gelukkig heb ik een nieuwe bumper weten te scoren in de juiste kleur, dus die heb ik vandaag opgehaald!

voor het idee:
Op foto 1 de huidige situatie en op foto 2 de gewenste nieuwe.
Je ziet het, de gewenste situatie is nét even anders dan de huidige met Panda Classic bumper.

IMG-7460.jpg

IMG-7460-b.jpg


dit is de Seat Panda Terra:
rd76hn.jpg
 
Ik geloof niet dat ik zo op de foto's direct fan ben. Nu heb je wel ribbeltjes op de voorbumper, maar niet op de zijpanelen. En die spoilerlip hangt er ook wat apart onder...

Wel uniek dat je nog zo'n bumper hebt weten te vinden!
 
De spoilerlip is eigenlijk gewoon de onderkant van het voorfront. Dat is bij een Panda en Marbella gelijk. Trans heeft het ook:
CF9044-BD-3-E68-43-D2-81-A1-157646-B75-F38.jpg


De ribbels is inderdaad een dingetje, maar ach, het zit niet direct tegen elkaar aan.
 
Het verschil in lampen wordt vooral veroorzaakt door de lichtinval. Ze zijn wel van een ander merk, maar zie maar eens Oerpanda-koplampen te vinden... Dat is een speld in een hooiberg!
 
Ik lees elders op het forum technische hulp voor een Panda, nu een total loss... :( Wat is er allemaal gaande in dit wagenpark wat hier nog niet is benoemd?
 
In januari hebben we een Panda gekocht omdat mijn vriendin, afhankelijk van het OV, ongeveer 3 uur reistijd had om hier te komen. Op 14 februari kwamen we thuis en toen bleek er een overlaat de auto aan gort gereden te hebben. Zonder briefje. Dus dat is een operatie waarborgfonds geworden. De auto is TL verklaard. Het waarborgfonds heeft een deel uitgekeerd, en het restant is verkocht aan een opkoper. Niet fijn allemaal.
 
Jakkes, dat is zeker niet fijn. Geen leuke verrassing op valentijnsdag. ;) Financieel niet, en vooral ook weer heel veel gedoe. De Panda voorstellen heeft dan ook weinig zin meer. Jammer, het zijn zulke leuke autootjes.
 
Wat ontzettend jammer van de panda, thuis komen en dat aantreffen is iets wat je echt niet wil.
Maar wat een ontzettend gave Astra! Sedan en uitvoering is wel erg leuk.
 
Leuk ding! Misschien vind ik die nog wel leuker dan een Panda. Alleen jammer van het facelift-stuur. En zijn de wieldoppen ook van de facelift? Zijn de wielkasten ook nog een beetje netjes? Dat is wel een pijnpunt bij deze Astra’s.
 
Leuk zeg die Astra! Had al meteen door dat het een CD was, vanwege de bekleding en de uitvoering specifieke velgen. Die van mij is een paar jaartjes nieuwer van na de facelift maar die gaat ook nog steeds als een tierelier
 
Leuk ding! Misschien vind ik die nog wel leuker dan een Panda. Alleen jammer van het facelift-stuur. En zijn de wieldoppen ook van de facelift? Zijn de wielkasten ook nog een beetje netjes? Dat is wel een pijnpunt bij deze Astra’s.
Het stuur is een airbagstuur, dat is origineel! In ‘94 was die nog niet standaard.
Hij heeft LM velgen, die origineel bij de CD uitvoering horen.

Wielkasten zijn al vervangen, dus dag is mooi!
 
Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar leuke Astra! Toen dit een courant model was, heb ik half Nederland rondgekard in een CD 1.7D hatch in dezelfde kleur met hetzelfde interieur. Wat was dat een ruig blok, die diesel.
 
Het stuur is een airbagstuur, dat is origineel! In ‘94 was die nog niet standaard.
Hij heeft LM velgen, die origineel bij de CD uitvoering horen.

Wielkasten zijn al vervangen, dus dag is mooi!
Dat van dat stuur wist ik niet dat die ook al in dit type leverbaar was. En de velgen wist ik niet van dat het velgen waren. Mooi dat de wielkasten al gedaan zijn.
 
Hm, toen kwam er een kleine kink in de kabel: de bestuurdersstoel wil niet ver genoeg naar voren! Mijn vriendin bleek met haar ‘nette’ schoenen echt niet comfortabel te kunnen rijden. Overstrekken om te kunnen koppelen is niet echt comfortabel.

Zo maar eens zien of de stoelrail wat te verplaatsen is.

En anders… nuja, dat zien we dan wel weer.
 
Vandaag druk bezig geweest. Het grootste roestgat kaalgeslepen en even goed voorbehandeld, vervolgens even afgeplakt zodat er geen vocht in kan lopen.
Een of andere idioot had het afwateringsgat dichtgekit! Logisch dat de boel gaat rotten. Achter het voorscherm zit ook nog een soort geluidsdemping, die helemaal vol zat met water. Meteen weggehaald zodat het lekker kan luchten.
Ja, het is een fors gat, maar het is goed reparabel. De rest is ook keihard. Achter het spatbord meteen in de zinkspray en daarna in de tectyl gezet.

Vervolgens eens onder de stoel gedoken. Verplaatsen is geen optie. Maar, het bleek dat de kabel van de gordelspanner erg strak zat. De stoel kan nu dus 4 gaatjes naar voren. Maar eens kijken of m'n vriendin dan wél bij de pedalen kan (en nee, ze is helemaal niet klein, 1,65m) Ook de stoelwang gerepareerd (opgevuld) dus dat is ook weer een stuk beter.

gelukkig geen rot achter het spatbord:
IMG-0217.jpg


tsja, brievenbus. Gelukkig verder hard.
IMG-0221.jpg


stoelwang weer opgevuld!
IMG-0224.jpg
 
Goed bezig! Die dorpel is goed te repareren.

En ook als de auto jullie toch niet helemaal past heb je m maar mooi gered en verbeterd!
 
Als dat alles is qua rotterij? Niks mis met die auto.!
Wel na het laswerk even goed behandelen met ml tectyl of dinitrol binnenin dan blijft ie ook lang goed.

Misschien is dat exemplaar zelfs het geld waard om er mike sanders vet in te laten zetten?
En daarna in een museum?

Hoeveel kilometers staan er eigenlijk op de teller?
 
Op de foto's is hij wel strakker dan in het echt. Na 30 jaar zitten er echt wel wat krassen en deukjes op. Maar, overall is hij echt nog wel oke. De auto heeft iets van 167.000 km gereden. Als het laswerk klaar is moeten de zwakke plekken inderdaad even heel goed in een beschermmiddel gezet worden.

Ik heb hem zowel gisteren als vandaag even meegenomen naar mijn werk om te testen, en hij rijdt echt heerlijk. Ik snap nu dat ik aan het begin van mijn werkzaamheden in Lelystad 50.000 kilometer met een Kadett E heb gereden. Het zijn gewoon heel goede auto's (en dat was een 1.4 - dit een 1.8, dat maakt het nog comfortabeler)

Eerst even zien of mijn vriendin nu, na het verleggen van de kabel van de gordelspanners, wel bij de pedalen kan. Anders dan zien we wel :)
 
Mooi hoor! Die Astra F is natuurlijk vooral een iets gemoderniseerde Kadett. Pre-facelift was ook de aandrijflijn nog erg Kadett. Maar dat maakt het echt niet verkeerd. En natuurlijk nog het typische Opel geluid.
Als CD ook echt wel fijne stoelen weet ik nog.
 
Mooi hoor! Die Astra F is natuurlijk vooral een iets gemoderniseerde Kadett. Pre-facelift was ook de aandrijflijn nog erg Kadett. Maar dat maakt het echt niet verkeerd. En natuurlijk nog het typische Opel geluid.
Als CD ook echt wel fijne stoelen weet ik nog.
Mijn ouders hadden een Kadett 1.8i Beauty, met hetzelfde interieur (maar dan in het blauw) en ook de C18NZ motor. Ik snap wel dat ze erg blij waren met die auto indertijd! (tussen 1994-1999-toen sloeg hij dusdanig aan het roesten dat ze een '96 Astra F Facelift kochten)
 
Onder voorbehoud. Als er een liefhebber voor komt wel. Mn vriendin rijdt er niet lekker in, dus het is niet praktisch. Maar ik heb geen haast.
 
Klopt, daarvoor heb ik hem ook gekocht! Daarom heeft het ook echt geen haast. Anders ga ik er gewoon mee aan de gang en kan ze de Marbella gebruiken. Maar dat is natuurlijk een archaïsch mobiel en rijdt op dure e5 benzine.

De Astra lijkt me een uiterst comfortabele reisgenoot haha. Weliswaar moet ik er dan cruisecontrol inzetten, maar dat is goed te doen met het systeem uit een Astra G.
 
Oeh ik zou hem bijna kopen... Helaas heb ik de ruimte er niet voor. Maar ik hoop dattie bij een liefhebber terecht komt.

Jammer dat de vriendin niet goed kan zitten. Hebben de plateauzolen niet geholpen?
 
Vanmiddag de Astra maar eens even gewassen en gepoetst. Het viel me op hoe goed de auto is. Ja, heel veel krasjes e.d., maar géén roestspinnen of what so ever! Dat vind ik best wel een prestatie.
Helaas zit er iets van wegenverf op de achterbumper. Eens kijken of ik dat eraf krijg. Het zit ook op het linker voorscherm, maar die zou ik voor 'de mooi', als de auto blijft willen vervangen voor een strakker exemplaar.

Verder heb ik even nagekeken hoe het zit, de Astra is gebouwd in Antwerpen. Ook wel weer leuk.

Wat plaatjes:
DSC1205.jpg

DSC1201.jpg

DSC1202.jpg

DSC1203.jpg

DSC1204.jpg
 
Leuke Astra zeg! Jammer dat het niet zo'n goede match is met je vriendin. Deze generatie Astra en vooral de sedan vind ik ontzettend sympathiek – ik kan me nog goed herinneren dat een tante van mij vroeger zo eentje reed, met zo'n tweespaaks stuur. Om één of andere manier ben ik van die combinatie groot fan, maar daar zal vast geen airbag in gezeten hebben.

800px-Opel_Astra_F_Caravan_1993_04.jpg
 
Supernette auto. In de Opel-fabriek in Antwerpen ben ik in 1987 geweest, daar stond toen net een 'body in white' van de nieuwe Vectra, er rolden nog Ascona's van de band. Geen Astra toen natuurlijk, alleen Kadetts.
 
Ondertussen heb ik zo'n 700 kilometer met de Astra gereden. Hij rijdt uitstekend. Je merkt niet echt dat hij 30 jaar oud is. Helaas vlot de verkoop ook niet zo erg, dus ben ik langzaamaan toch wat onderdelen aan het verzamelen. Zo heb ik ondertussen een 'Astra' en '1.8' embleempje op de kop getikt. Nu nog de i en het woord Opel. Helaas vond een onverlaat het nodig het -wonderbaarlijk- nog mooie Opel-embleem op de achterklep te stelen. Daar zit dus nu enkel nog een verchroomd rond plaatje op. Erg jammer weer...

Ik overweeg de auto mee te nemen naar EMWalhalla. Lijkt me wel een leuke locatie om hem te laten zien. Dan wil ik er wel nog het e.e.a. aan doen. Bijvoorbeeld eens kijken of ik het hemeltje op de een of andere manier weer kan vastplakken. Helaas is de schuimlaag losgelaten. Ik denk er nu aan hem tot halverwege met speldjes vast te zetten, dan te laten hangen en te stofzuigen zodat de losse delen eraf zijn, en hem dan met een blanke textiellijm weer vastplakken. Vervolgens de speldjes aan de andere kant zetten en dan die kant doen. Het liefste zou ik hem eruit halen, maar het is een Sedan, dus dan krijg je dat ding er nooit uit!
 
Achterruit eruit halen is idd vaak de enige optie bij een sedan maar ik heb ook wel eens gezien dat men het via het voorportier voor elkaar heeft gekregen, maar hoe? Geen flauw idee.
Als de schuimlaag begint los te laten is het sowieso zaak om die te verwijderen. Polyester schuim verweerd gewoon na 25-30 jaar en daar valt niet tegenop te vechten. Dus ik denk dat je methode niet gek is, alleen heb je kans dat bij een auto van die leeftijd het hemeltje ook vast is gezet achter de raamrubbers... Dat krijg je alleen goed na demontage van de ramen.

Maak gelijk een te koop bordje als je hem mee neemt naar EMWalhalla
Daar lopen vast meer geïnteresseerden rond ;)
 
Het hemeltje kun je vastplakken met spuitlijm. Omdat het ook een Rover kwaal is, weet ik dat ook bij sedans het hemeltje verwijderd kan worden (en gemonteerd) Ik ben een bedrijf dat gespecialiseerd is in hemeltjes voor een Rover 75. ZIj hebben een zakelijk telefoonnummer wat je voor vragen kunt appen, misschien hebben zij tips. Ik stuur je het nummer wel even via PB, ik moet het even opzoeken hoor.

Balen dat mensen het embleem jatten, zo onnodig eigenlijk!
 
Terug
Bovenaan