Design Driven
Wegverkenner
Naar een liefhebber gegaan dus? Dat is altijd een fijne gedachte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zo is het, afvinken en weer door (bucketlist)Goed bezig. Leuk om 'afgevinkt' en ervaren te hebben, en nu weer door!![]()
De auto is toch relatief origineel? Dan is dat in de meeste gevallen niet zo'n groot probleem. Die accu-upgrade zou wellicht op papier moeten staan met een hoop attesten erbij. Maar wat niet weet wat niet deert...Zonder gekheid, ik hoop dat hij toegelaten wordt door de DIV.
Moderator
Een extra auto, mét verbrandingsmotor, aanschaffen vanwege range anxiety is natuurlijk behalve kostbaar ook wat contraproductief.
Zowel bij mijn partner als op mijn werk is geen laadmogelijkheid, dus dat maakt het lastig. Vorig jaar had ik een vrije donderdag, dus kon de auto dan ‘doorladen’. Nu duurt het soms meet dan 24 uur voordat de auto vol is. Bijvoorbeeld: gisterenavond om 23.00u thuis met nog 100 km lading, dan duurt het tot vanavond laat voordat hij weer vol is, maar dan heb ik er weer 140km opzitten als ik weer thuis kom- dan is hij morgen dus weer niet vol.Ik begrijp nog niet helemaal de reden waarom er range anxiety ontstaat. Je hebt drie locaties tussen welke je voornamelijk rijdt: A (je huis), B1 (je werk) en B2 (je partner). Ik geef de twee B's dezelfde letter omdat ze in dezelfde plaats zijn.
Is er dan bij meer dan één van deze locaties geen mogelijkheid tot laden? Want ik neem aan dat als je ergens meerdere uren verblijft, je daar je auto aan de lader kunt doen, zodat je weer een (al dan niet vrijwel) volle accu hebt wanneer je vertrekt. Als er bij B2 geen laadmogelijkheid is, kun je misschien bij B1 parkeren (en laden) wanneer je bij B2 bent?
Een extra auto, mét verbrandingsmotor, aanschaffen vanwege range anxiety is natuurlijk behalve kostbaar ook wat contraproductief.
Haha, deels wel, maar niet persé.Dat lijkt mij ook! Ik denk echter dat er gewoon kriebels zijn, zin in weer een nieuwe aanschaf. En daar is niks mis mee! De range-anxiety is dan een mooi excuus?
En er is in heel 'B' geen laadmogelijkheid? Misschien op 5-7 minuten lopen van B1 of B2? Misschien kun je ook eens bij de gemeente informeren naar de plannen van nieuwe plaatsingen. Je zal maar net een extra auto hebben aangeschaft en een week later gaat de schop in de grond en staat er ineens een stel laadpalen naast je werk...Zowel bij mijn partner als op mijn werk is geen laadmogelijkheid, dus dat maakt het lastig.
Het gebeurt bij alle laadpalen helaas.Is die dip in het laadproces niet te voorkomen? Blijkbaar gebeurt dat bij de laadpaal die het dichtst bij jouw huis is, maar zou het bij wijze van spreken een laadpaal verderop net zo instabiel zijn? En zou af en toe dan maar even snelladen langs de snelweg, zelfs inclusief koffie tijdens het wachten, niet goedkoper zijn dan een auto erbij?
En af en toe onderweg snelladen tegen 'n hoger tarief is nog steeds goedkoper dan een extra auto aanschaffen.
De kosten voor het verzwaren van je huisaansluiting zijn (in vergelijking tot het aanschaffen van een extra auto) ook niet zo hoog volgens mij. Je kunt via mijnaansluiting.nl vrij gemakkelijk van 1x25A verzwaren naar 3x25A. Dan kun je thuis ook een 3-fase lader plaatsen (waarop je ook je verbruik kunt aflezen), al weet ik niet of de Ampera drie-fase laden aankan? Ook je installatie in huis moet er wel goed voor zijn, maar dat is een kwestie van een installateur naar laten kijken. Ik zou daar zeker induiken, nog even en het net zit te vol om verzwaringen toe te laten.Technisch gezien kan ik thuis laden, maar gezien de geringe aansluiting (1x25A) doe ik dat in de winter liever niet. Plus dat ik dan absoluut niet kan bijhouden hoeveel de laadkosten precies zijn.
Moderator
Maar als het niet is voorbereid dan kost het verzwaren wel serieus geld.Die nieuwe huisaansluiting regel je dus vrij gemakkelijk via genoemde website. Je kan dan 1 fase uitsluitend voor je laadpunt gebruiken, dan kun je met 25A thuis tot 5,5 kW laden. De andere twee fases zijn dan voor de rest van je installatie. En je bent klaar voor een toekomstige driefasenlader.
Ik heb een laadregelaar besteld! Het proberen waard.Is er geen optie om die laadinstelling op bijvoorbeeld 10A te zetten? Dan heb je misschien het probleem niet, als je aangeeft dat onder de 13A de boel terugschakelt naar 6.
Ik dacht hieraan ivm een topic in techniek, over het gebruik van een thuislader in de UK. Daar zei iemand dat.
Ik heb hier even over nagedacht. Want zo'n gemiddelde stekker-meter is natuurlijk totaal ongeschikt voor dit soort laadstroomvermogens.Nu zou ik eigenlijk nog een metertje willen hebben waarmee ik de kosten kan inzien. Dus niet zozeer een kWh meter, maar iets dat inzichtelijker is.
Ik heb nu weer een vast energiecontract, dus dan kan ik het kWh-bedrag zo berekenen. Handig voor het maandbedrag.
Ik heb de homewizard besteld, voor in de meterkast. Deze kan idd zowel levering als teruglevering meten. Ik ben benieuwd!Homewizard is het makkelijkste. Ik heb zelf een kWh meter met S0 terugkoppeling. Dat werkt hetzelfde als je eigen slimme meter. Maar om dat uit te lezen moet je iets dieper in de materie willen zitten.
Homewizard is aansluiten en klaar, let wel ff op dat je een kastje ervoor maakt.![]()
1din slot. Dus zelfde formaat als een normale huis groep. En daar zijn ook kastjes voor te koop waar er maar 1 of 2 van die dingen in passen en dan kun je het gewoon in een kabel verwerken.Alleen moet ik nog even checken in welke breedte ze er zijn,.