ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: 1e Swiftdate.

Wallonië Oei, dan wordt er nu frans tegen hem gepraat, Kan die dat wel verstaan? :LOL:

Al een opvolger in gedachte, of gaan we het even erbij laten nu?
 
Goed bezig. Leuk om 'afgevinkt' en ervaren te hebben, en nu weer door! :)
Zo is het, afvinken en weer door (bucketlist)
Er komt vast wel weer wat op je pad.....
Maar let op beste ginkelvanmichiel, als je gaat zoeken naar iets leuks op de bekende sites, vind je gegarandeerd iets.
(meer een waarschuwing dus :) )
 
Haha, ja, er lonkt genoeg! Maar of dat slim is :unsure:. De tijd zal het leren :cool:


edit:
misschien herrinneren jullie je dat ik in juli bezoek heb gehad van een fotograaf en redacteur van een kampeermagazine naar aanleiding van de foto van de Dyane met Saris-aanhangertje. Vandaag heeft het 'interview' plaatsgevonden, dus ik hoop dat aan het einde van dit jaar de auto (en ikzelf :censored:) in het blad mogen zien staan. Ik ben benieuwd!
Citroën Dyane6 - 1977 & Saris Speedy - 1993 by Michiel van G., on Flickr
 
Laatst bewerkt:
Zonder gekheid, ik hoop dat hij toegelaten wordt door de DIV.
De auto is toch relatief origineel? Dan is dat in de meeste gevallen niet zo'n groot probleem. Die accu-upgrade zou wellicht op papier moeten staan met een hoop attesten erbij. Maar wat niet weet wat niet deert...

Ben benieuwd in welk kampeermagazine de dyane zal schitteren!
 
De eerste generatie Prius is nooit verkocht in België, dus hoe dat precies gaat weet ik niet. Maar het zal vast goedkomen. En die accucellen zou geen probleem moeten zijn, ze hebben hetzelfde typenummer als die van de GEN1.
 
Goed. De week begon lekker met twee forse krassen op het achterscherm van mijn Ampera-e. Bij de laadpaal was een kerel van MyWheels bezig met een draagbare stofzuiger en daarmee heeft hij fijn het achterscherm meegenomen. Helaas ging hij er net vandoor toen ik erachter kwam. Goed, er is wat beeldmateriaal van de activiteiten, maar irritant is het wel. Ik heb daar gewoon geen zin.

Verder merk ik met het koude en vochtige weer dat de Ampera wel heel traag laadt. Ik rijd de laatste tijd bijna 700 kilometer per week (dat krijg je als je partner in dezelfde stad woont als waar je werkt, op 70km enkele reis haha)
en met dat trage laden heb ik nu al een paar keer toch wel wat range anxiety gehad. Dus ja, waarom ook niet, ik overweeg een Pandaatje of iets in die vorm aan te schaffen zodat de Ampera rustig kan laden en ik niet in de stress schiet.

Waarom specifiek een Panda? Nou, onder de 950 kilo, en ook zuinig! (de 169 weegt meen ik 830 kilo en de 319 is 920 kilo oid)

Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor Panda het moet worden, een vroege 169 uit 2003 lijkt me wel leuk omdat die nu toch ook schaars beginnen te worden, maar goed, 20 jaar oud, vaak 200.000+ km op de teller. Dat is wel een dingetje. Een uitloop 169 van 2010-2011 is ook wel interessant, of misschien zelfs wel een vroege 319.

Ik heb in 2017 een tijdje een 169 gehad, en met de 319 heb ik in Spanje gereden: beiden zijn het prima autootjes! Dus wie weet breidt het wagenpark zich weer uit haha.

IMG-6377.jpg

IMG-4956.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is een vaker voorkomend probleem. De Ampera schakelt bij lager Amperage van de laadpaal automatisch terug naar 6A, maar kan dan niet meer terug naar 16A schakelen. Gevolg is dan een laadsnelheid van maximaal. 1380 watt/h. Dat duurt bij 60kW dus een eeuwigheid.
 
^^ dit kan je volgen via de applicatie op je telefoon? Zo ja, misschien proberen door het laadpunt ff af te koppelen van de auto en dan weer aan te koppelen, de 16A weer opgepakt wordt?

Hebben die Panda's cruise controle?

Bij Eemnes ff aan de snellader kan toch ook? Liefde kost wat, in het algemeen. ;)
 
Helaas is de Ampera ‘dom’. Door de overname van Stellantis is er geen werkende app meer. Je zou de auto dan inderdaad moeten afkoppelen en het laden opnieuw starten.

Panda’s hebben geen cc’s, maar die zijn eenvoudig aan te sluiten.
 
Ik begrijp nog niet helemaal de reden waarom er range anxiety ontstaat. Je hebt drie locaties tussen welke je voornamelijk rijdt: A (je huis), B1 (je werk) en B2 (je partner). Ik geef de twee B's dezelfde letter omdat ze in dezelfde plaats zijn.

Is er dan bij meer dan één van deze locaties geen mogelijkheid tot laden? Want ik neem aan dat als je ergens meerdere uren verblijft, je daar je auto aan de lader kunt doen, zodat je weer een (al dan niet vrijwel) volle accu hebt wanneer je vertrekt. Als er bij B2 geen laadmogelijkheid is, kun je misschien bij B1 parkeren (en laden) wanneer je bij B2 bent?

Een extra auto, mét verbrandingsmotor, aanschaffen vanwege range anxiety is natuurlijk behalve kostbaar ook wat contraproductief.
 
Een extra auto, mét verbrandingsmotor, aanschaffen vanwege range anxiety is natuurlijk behalve kostbaar ook wat contraproductief.

Dat lijkt mij ook! Ik denk echter dat er gewoon kriebels zijn, zin in weer een nieuwe aanschaf. En daar is niks mis mee! De range-anxiety is dan een mooi excuus?
 
Ik begrijp nog niet helemaal de reden waarom er range anxiety ontstaat. Je hebt drie locaties tussen welke je voornamelijk rijdt: A (je huis), B1 (je werk) en B2 (je partner). Ik geef de twee B's dezelfde letter omdat ze in dezelfde plaats zijn.

Is er dan bij meer dan één van deze locaties geen mogelijkheid tot laden? Want ik neem aan dat als je ergens meerdere uren verblijft, je daar je auto aan de lader kunt doen, zodat je weer een (al dan niet vrijwel) volle accu hebt wanneer je vertrekt. Als er bij B2 geen laadmogelijkheid is, kun je misschien bij B1 parkeren (en laden) wanneer je bij B2 bent?

Een extra auto, mét verbrandingsmotor, aanschaffen vanwege range anxiety is natuurlijk behalve kostbaar ook wat contraproductief.
Zowel bij mijn partner als op mijn werk is geen laadmogelijkheid, dus dat maakt het lastig. Vorig jaar had ik een vrije donderdag, dus kon de auto dan ‘doorladen’. Nu duurt het soms meet dan 24 uur voordat de auto vol is. Bijvoorbeeld: gisterenavond om 23.00u thuis met nog 100 km lading, dan duurt het tot vanavond laat voordat hij weer vol is, maar dan heb ik er weer 140km opzitten als ik weer thuis kom- dan is hij morgen dus weer niet vol.

Dat is gewoon irritant…
Vandaar de stress met onvoldoende km’s in Timboektoe te staan haha.
 
Zowel bij mijn partner als op mijn werk is geen laadmogelijkheid, dus dat maakt het lastig.
En er is in heel 'B' geen laadmogelijkheid? Misschien op 5-7 minuten lopen van B1 of B2? Misschien kun je ook eens bij de gemeente informeren naar de plannen van nieuwe plaatsingen. Je zal maar net een extra auto hebben aangeschaft en een week later gaat de schop in de grond en staat er ineens een stel laadpalen naast je werk...

Overigens zou ik bij keuze uit Panda 169 en Panda 319 gaan voor een late 169: die is gebouwd in Polen (de 319 in Zuid-Italië) en ik vertrouw de Poolse bouwkwaliteit toch meer dan de Napolitaanse. Bovendien is een 169 van de laatste bouwjaren natuurlijk helemaal uitgerijpt, terwijl een vroege 319 dat dan waarschijnlijk niet was.
 
Er staat in B nabij slechts één paal, en omdat het net vol is voorlopig geen andere.

Het idee was de Panda te gebruiken voor de privéritten en de Ampera voor het woon-werkverkeer.
 
En is het wat om de ampera in te ruilen op een knappe panda?
Ik zou er niet aan moeten denken, dat oplaad gezeik.
 
Wat ik me afvraag, waarom is dat laden ineens zoveel trager? Poosje terug heb je nog een bosje nieuwe penlites van opel gehad, vanwege een garantiedingetje. Dan moet dat pakket nu nog fris zat zijn om normaal te laden, toch? Dus is er wat mis met je ampera?

Daarnaast, een auto erbij? De Escort moest weg vanwege jouw niet oneindige budget, maar nu een tweede auto voor dagelijks gebruik, omdat je eerste niet doet wat je verwacht... Ik volg dat niet helemaal, maar dar komt vast omdat ik je situatie niet goed ken. Vanaf mijn plek bekeken, klinkt het allemaal niet bijzonder logisch?
 
Het laden was nooit echt een probleem, Ik had gewoon meer tijd om te laden. Nu rijd ik zoveel meer kilometers dat ik logischerwijs ook meer moet laden. Plus dat ik nu geen vrije dag meer heb tussen de werkdagen in en het erg koud is ;).

Het is wel zo dat nieuwere ev’s gewoon meer laadvermogen hebben en kennelijk schakelt de Ampera bij een dip in het laadproces op 6A over. Renault Zoe’s laden bijvoorbeeld helemaal niet op als het amperage te laag wordt.

De reden van de verkoop van de Escort was meer het feit dat er geen cruisecontrol op kon. De Prius heb ik verkocht vanwege de hoge maandlasten (want 1225 kilo). Maar als ik had geweten dat ik hem nodig had gehad dan had ik hem nog niet weggedaan!
 
Is die dip in het laadproces niet te voorkomen? Blijkbaar gebeurt dat bij de laadpaal die het dichtst bij jouw huis is, maar zou het bij wijze van spreken een laadpaal verderop net zo instabiel zijn? En zou af en toe dan maar even snelladen langs de snelweg, zelfs inclusief koffie tijdens het wachten, niet goedkoper zijn dan een auto erbij?
 
Ik zou eerder gaan zoeken naar een waardige vervanger voor de ampera, die wel fatsoenlijk blijft laden of misschien zelfs snel kan laden.
6A is echt gigantisch weinig als dat z'n "veilige" setting is. Dat kun je op een camping-aansluiting nog laden...
Zelfs een 12v accu van 60Ah laad je al met 6A.

Balen van de schade in elk geval. Hopelijk wordt dat snel afgehandeld.

persoonlijk zou ik voor de betrouwbaarheid niet zo'n panda kopen.
Met elke 2-3 jaar een distrubutiesnaar (ja geen riem, want hij moet daadwerkelijk op toonhoogte worden gespannen) volgens de boekjes en het gedonder met de twinair techniek sinds dat is geïntroduceerd is het geen betrouwbare metgezel te noemen. Zeker niet in vergelijking met je de oude modellen...
 
Een extra auto kopen om de nadelen van een nota bene behoorlijk moderne Ampera-e te ondervangen, dat zou ik zelf niet doen. Als je er nu een klassieker mee wilde ontzien zou ik het wel begrijpen.

Vind de tip van MWH geen gekke, misschien gaat het bij en andere paal wel goed?
 
Is die dip in het laadproces niet te voorkomen? Blijkbaar gebeurt dat bij de laadpaal die het dichtst bij jouw huis is, maar zou het bij wijze van spreken een laadpaal verderop net zo instabiel zijn? En zou af en toe dan maar even snelladen langs de snelweg, zelfs inclusief koffie tijdens het wachten, niet goedkoper zijn dan een auto erbij?
Het gebeurt bij alle laadpalen helaas.
Op de facebookgroep van de Ampera-rijders is het een bekend probleem. Snelladen gaat met maximaal 45kWh. Ik zou eens moeten proberen wat hij doet als daar meer auto’s aan het laden zijn.
 
Met 46 kW zit je aan de ondergrens van wat tegenwoordig snelladen is. Ik stond laatst op 'n volledig bezet Fastned-station in Beesd , daar kwam niemand boven de 50 kW. Alle vervoermiddelen daar presteerden zwaar beneden de belofte, maar jij zou de Ampera waarschijnlijk perfect volgens specificaties kunnen laden.

En af en toe onderweg snelladen tegen 'n hoger tarief is nog steeds goedkoper dan een extra auto aanschaffen.
 
Een extra auto, mét verbrandingsmotor, aanschaffen vanwege range anxiety is natuurlijk behalve kostbaar ook wat contraproductief.

Lijkt mij ook. Waarom niet die Ampera weg dan? Voor veel minde kan je een hele knappe, zuinige Panda oid kopen en nog geld overhouden ook.
 
En af en toe onderweg snelladen tegen 'n hoger tarief is nog steeds goedkoper dan een extra auto aanschaffen.

dat is zeker waar. Dit plan is natuurlijk helemaal niet rendabel :ROFLMAO:.

@MCW Stiekem rijdt de Ampera gewoon heerlijk. Plus dat hij met 183500 kilometer echt weinig meer waard is. Dus die houd ik lekker nog even totdat er meer helderheid is over wat de belastingen gaan doen.

Daarnaast is het probleem vooral in de winter aanwezig, door de kou verbruikt de auto veel meer stroom (want geen warmtepomp, maar een straalkachel). Die heb je écht nodig, want anders zijn de ruiten continu beslagen (en helaas werkt zo'n klein voorruitontwaseming-apparaatje niet voldoende).
 
Kleine update:
Ondertussen is het laadprobleem nog niet opgelost. Het is heel duidelijk: Als de auto onder de 12A aan laadstroom krijgt zakt hij terug naar het minimumvermogen, en dat is 6A. Dit is een common probleem als je samen laadt met een modernere EV, die kennelijk meer A vragen tijdens het laadproces.

Technisch gezien kan ik thuis laden, maar gezien de geringe aansluiting (1x25A) doe ik dat in de winter liever niet. Plus dat ik dan absoluut niet kan bijhouden hoeveel de laadkosten precies zijn. Ofwel, het is nu een kwestie van iedere dag laden zodat ik in ieder geval naar m'n werk op en neer kan.
 
Wat een vervelende situatie. Maar je zei eerder dat je voorheen een vrije dag had om even lekker op te laden (zowel jij als de auto). Betekent dat dat je de rest van de week goed zit als je dat doet? In dat geval zou ik gewoon een keer per week aan een snellader gaan hangen en wachten tot het weer warmer wordt.
 
Er staan bij jou in de buurt best wat openbare laders, dat kan toch ook?

Daarnaast, met een Lidl laadpunt thuis zou je ook gewoon 's nachts op 10A kunnen laden. Dan heb je nog genoeg over voor andere stroomverbruikers.
 
Technisch gezien kan ik thuis laden, maar gezien de geringe aansluiting (1x25A) doe ik dat in de winter liever niet. Plus dat ik dan absoluut niet kan bijhouden hoeveel de laadkosten precies zijn.
De kosten voor het verzwaren van je huisaansluiting zijn (in vergelijking tot het aanschaffen van een extra auto) ook niet zo hoog volgens mij. Je kunt via mijnaansluiting.nl vrij gemakkelijk van 1x25A verzwaren naar 3x25A. Dan kun je thuis ook een 3-fase lader plaatsen (waarop je ook je verbruik kunt aflezen), al weet ik niet of de Ampera drie-fase laden aankan? Ook je installatie in huis moet er wel goed voor zijn, maar dat is een kwestie van een installateur naar laten kijken. Ik zou daar zeker induiken, nog even en het net zit te vol om verzwaringen toe te laten.
 
De Ampera kan inderdaad alleen 1-fase laden. Verzwaren zit er (nog) niet in omdat er dan eerst een nieuwe huisaansluiting moet komen. De groepenkast zelf is wel al vernieuwd; er is een eigen groep voor de laadpaal met een subkastje met daarin de laadregelaar (instelbaar tussen 6-16A) en ook een van de zonnepaneelregelaars zit daar op aangesloten.
 
Die nieuwe huisaansluiting regel je dus vrij gemakkelijk via genoemde website. Je kan dan 1 fase uitsluitend voor je laadpunt gebruiken, dan kun je met 25A thuis tot 5,5 kW laden. De andere twee fases zijn dan voor de rest van je installatie. En je bent klaar voor een toekomstige driefasenlader.
 
Die nieuwe huisaansluiting regel je dus vrij gemakkelijk via genoemde website. Je kan dan 1 fase uitsluitend voor je laadpunt gebruiken, dan kun je met 25A thuis tot 5,5 kW laden. De andere twee fases zijn dan voor de rest van je installatie. En je bent klaar voor een toekomstige driefasenlader.
Maar als het niet is voorbereid dan kost het verzwaren wel serieus geld.

Overigens kan je meestal niet met 25A laden. Laden is in de regel met 16A of 32A. Je zou dan een 32A lader moeten plaatsen, en die trager instellen.
 
Is er geen optie om die laadinstelling op bijvoorbeeld 10A te zetten? Dan heb je misschien het probleem niet, als je aangeeft dat onder de 13A de boel terugschakelt naar 6.
Ik dacht hieraan ivm een topic in techniek, over het gebruik van een thuislader in de UK. Daar zei iemand dat.
 
Is er geen optie om die laadinstelling op bijvoorbeeld 10A te zetten? Dan heb je misschien het probleem niet, als je aangeeft dat onder de 13A de boel terugschakelt naar 6.
Ik dacht hieraan ivm een topic in techniek, over het gebruik van een thuislader in de UK. Daar zei iemand dat.
Ik heb een laadregelaar besteld! Het proberen waard.
Het is een draaischakelaar-regelaar waarin ik kan switchen tussen 6 t/m 16A.

Nu zou ik eigenlijk nog een metertje willen hebben waarmee ik de kosten kan inzien. Dus niet zozeer een kWh meter, maar iets dat inzichtelijker is.
Ik heb nu weer een vast energiecontract, dus dan kan ik het kWh-bedrag zo berekenen. Handig voor het maandbedrag.
 
Nu zou ik eigenlijk nog een metertje willen hebben waarmee ik de kosten kan inzien. Dus niet zozeer een kWh meter, maar iets dat inzichtelijker is.
Ik heb nu weer een vast energiecontract, dus dan kan ik het kWh-bedrag zo berekenen. Handig voor het maandbedrag.
Ik heb hier even over nagedacht. Want zo'n gemiddelde stekker-meter is natuurlijk totaal ongeschikt voor dit soort laadstroomvermogens.

Ik weet niet hoe technisch onderlegd je bent qua elektra, Maar je hebt zogenaamde tussenmeters voor bijvoorbeeld zonnepanelen en appartementen. Heel basaal laten die alleen een meterstand zien. Maar er zijn er ook die extern uitleesbaar zijn waardoor je ze aan een verbruiksmonitor zou kunnen koppelen.
Die dingen zijn ook geschikt voor een laadpaal of zelfs in een laadkabel te verwerken want ze kunnen behoorlijk hoge vermogens aan (meer dan je hoofdzekering)
Met een beetje elektrokennis is zoiets zelf in elkaar te zetten.
Google even naar: 1 Fase kWh meter
Wellicht is dat een oplossing voor je?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad vandeweek eens zitten kijken (leuk, Corona…) en gezien dat er tussenmetertjes zijn die met een app zijn uit te lezen. Dat zou ideaal zijn, want dan kan ik heel eenvoudig zien en berekenen wat het verbruik mij daadwerkelijk kost. Alleen moet ik nog even checken in welke breedte ze er zijn, en of ze er ook zijn die teruglevering van mij zonnepanelen registreren. De huidige tussenmeter telt namelijk het verbruik op bij de teruglevering haha.

Overigens heb ik ook de laadregelaar geïnstalleerd; ik kan nu uit meerdere amperages kiezen. Bij vertraagd laden zou ik ‘s nachts dus gewoon op 16A kunnen laden, en eventueel met andere verbruikers aan op een lager amperage.
 
Homewizard is het makkelijkste. Ik heb zelf een kWh meter met S0 terugkoppeling. Dat werkt hetzelfde als je eigen slimme meter. Maar om dat uit te lezen moet je iets dieper in de materie willen zitten.

Homewizard is aansluiten en klaar, let wel ff op dat je een kastje ervoor maakt. :D
 
Homewizard is het makkelijkste. Ik heb zelf een kWh meter met S0 terugkoppeling. Dat werkt hetzelfde als je eigen slimme meter. Maar om dat uit te lezen moet je iets dieper in de materie willen zitten.

Homewizard is aansluiten en klaar, let wel ff op dat je een kastje ervoor maakt. :D
Ik heb de homewizard besteld, voor in de meterkast. Deze kan idd zowel levering als teruglevering meten. Ik ben benieuwd!
 
Alleen moet ik nog even checken in welke breedte ze er zijn,.
1din slot. Dus zelfde formaat als een normale huis groep. En daar zijn ook kastjes voor te koop waar er maar 1 of 2 van die dingen in passen en dan kun je het gewoon in een kabel verwerken.
Er zijn er ook waar je een homewizzard op kan aansluiten.
 
Terug
Bovenaan