ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift opgehaald.

ginkelvanmichiel zei:
Ik moet nu enkel nog uitzoeken hoe het zit met de BMW i3 22kW met range-extender, (die is 350 kilo lichter dan de Ampera) want het schijnt dat je met die extender niet op de snelweg kunt rijden.. Dan schiet ik er dus niets mee op. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Met die extender kun je prima op de snelweg rijden. Alleen als je langere tijd veel vermogen vraagt levert de generator minder stroom dan de motor nodig heeft. Als je normaal rijdt is er niets aan de hand - en als je een lang stuk wilt gaan rijden zet je de generator gewoon al aan als je nog 25% stroom over hebt. Ik heb meerdere lange ritten gemaakt met i3 REx'en en ben nooit tegen het genoemde probleem aangelopen. Ook niet toen ik de grens bewust, maar binnen het toelaatbare ging opzoeken.

De grootste problemen bij de i3 zijn het hoge energieverbruik en de adaptive cruise control met camera. Die laatste verliest soms ineens z'n beeld, bijvoorbeeld als je een tunnel uitrijdt. Bij het deactiveren schiet de auto dan vol in de regeneratieve modus, da's weinig comfortabel. Niet zelf ervaren, maar wel uit betrouwbare bron vernomen: het one-pedal rijden met motorrem op de achterwielen kan bij gladheid voor verrassingen zorgen als je ineens het 'gas' lost.
 
Elco zei:
Met die extender kun je prima op de snelweg rijden. Alleen als je langere tijd veel vermogen vraagt levert de generator minder stroom dan de motor nodig heeft. Als je normaal rijdt is er niets aan de hand - en als je een lang stuk wilt gaan rijden zet je de generator gewoon al aan als je nog 25% stroom over hebt. Ik heb meerdere lange ritten gemaakt met i3 REx'en en ben nooit tegen het genoemde probleem aangelopen. Ook niet toen ik de grens bewust, maar binnen het toelaatbare ging opzoeken.

dank voor de info!

En wat betreft die adaptive cruise control, beter niet gebruiken dan. Dan maar 'gewone' cruise control waarbij je zelf bijstelt wanneer nodig.
 
^^^ moet die stand er wel op zitten. Sommige merken/modellen hebben de adaptieve cc. OF helemaal niks.

Heb je de Hyundai Ioniq ook opgenomen in je spreadsheet? Qua energie efficiëntie een topper onder de BEV's.
 
ginkelvanmichiel zei:
Haha, inderdaad! Een Ampera heb ik ook overwogen. Jammergenoeg zijn de vaste lasten vanwege het eigen gewicht à1600 kilo best hoog, en de elektrische actieradius maar zo’n 50 kilometer. Aangezien ik 65 km enkele reis heb denk ik dat een Ampera niet zo rendabel is. Maar wel gaaf :)

1600kg!! Wow.. Mijn full electric Hyundai Ioniq zit daar ruim onder. Net geen 1400kg leeggewicht. Nouja, ik zag dat een gewone BMW 3 serie inmiddels ook 1700 a 1800kg is.

Ik denk dat je behalve de Zoe, de i3 en de e-Golf ook de Ioniq mee zou moeten nemen. Relatief licht dus maar ook erg zuinig, juist ook op de snelweg. In de winter is ons gemiddelde 14kWh/100km en in de zomer 11. En dat is met 50% snelweg en gewoon volop gebruik van alle comfort etc. Ook doen we niet aan voorverwarmen of koelen aan de oplaadpaal. Dit is trouwens de 28kWh versie; die heeft als pre om sneller te kunnen snelladen (69kW meestal wel) maar als nadelen dat de actieradius kleiner is (170 a 180km in de winter) en thuisladen maar 1-fase is. Er bestaat ook een 38kWh versie die het goede behoudt, de nadelen oplost maar alleen iets minder presteert aan de snellader.
 
ginkelvanmichiel zei:
@Klassiekerrijder
heb je er ook ervaring mee op bijvoorbeeld de snelweg? Daar kan ik helaas niet zo veel over vinden...
Daar is het gewicht (wat in ander verkeer wat negatief voelbaar is) wel een voordeel. Het rijdt prima, voelt stabiel aan. Zoals bij elke EV loopt de actieradius wel flink terug bij snelwegverkeer. De Zoe heeft zeker niet te weinig vermogen.
 
Engineer2 zei:
1600kg!! Wow.. Mijn full electric Hyundai Ioniq zit daar ruim onder. Net geen 1400kg leeggewicht. Nouja, ik zag dat een gewone BMW 3 serie inmiddels ook 1700 a 1800kg is.

Ik denk dat je behalve de Zoe, de i3 en de e-Golf ook de Ioniq mee zou moeten nemen.

Interessante tip! Ga ik die ook meenemen.

Klassiekerrijder zei:
ginkelvanmichiel zei:
@Klassiekerrijder
heb je er ook ervaring mee op bijvoorbeeld de snelweg? Daar kan ik helaas niet zo veel over vinden...
Daar is het gewicht (wat in ander verkeer wat negatief voelbaar is) wel een voordeel. Het rijdt prima, voelt stabiel aan. Zoals bij elke EV loopt de actieradius wel flink terug bij snelwegverkeer. De Zoe heeft zeker niet te weinig vermogen.

Tsja, zo'n Zoé weegt natuurlijk ook al 1500 kilo...! Maar goed, ze hebben dus kennelijk wel nagedacht over de ophanging bij een dergelijk gewicht.
 
Quatrelle zei:
poh, Michiel eletrificeert...wow....wel ff wennen hoor :).

tsja, financieel gezien blijkt het gewoon aantrekkelijker te worden, zeker gezien ik maar een heel klein deel van de reiskosten vergoed krijg, en de brandstofprijzen niet leuk meer zijn.
 
Houd er wel rekening mee dat in de toekomst weer MRB betaald moet worden. Dat zal waarschijnlijk een negatieve impact hebben op de restwaarde, omdat dit op gewicht gaat.
 
Klassiekerrijder zei:
Houd er wel rekening mee dat in de toekomst weer MRB betaald moet worden. Dat zal waarschijnlijk een negatieve impact hebben op de restwaarde, omdat dit op gewicht gaat.

Vooropgesteld dat brandstof dan betaalbaar blijft.
 
Klassiekerrijder zei:
Houd er wel rekening mee dat in de toekomst weer MRB betaald moet worden. Dat zal waarschijnlijk een negatieve impact hebben op de restwaarde, omdat dit op gewicht gaat.

Jup, vanaf 2025 vooralsnog.
Zolang de elektriciteitsprijzen niet net als de benzineprijzen gaan stijgen zal het meevallen. Uit mijn berekeningen kwam naar voren dat een Zoé op basis van de huidige tarieven en brandstofprijzen vanaf 2026 zo'n 370 euro per jaar duurder is dan de Karl nu. Dat valt te overzien. Zonder de MRB is hij 480 euro/j goedkoper.
Je ziet daarmee dus ook dat op basis van de huidige tarieven, maar uitgaande van het betalen van MRB, een C4 Cactus even duur is als een Zoé. Dat komt puur door het wagengewicht.

Ik ben benieuwd wat voor voortrek-maatregelen de overheid in 2026 zal invoeren om mensen massaal aan de EV te krijgen. Zeker gezien de toenemende klimaatstress.
 
^^^ ik denk dat dan het 'geld' wel op is.. wellicht is de rente wel dik in de plus (als er mensen aan de beslisknoppen de durf hebben om daar wat aan te doen..) en wordt stroom voor vervoer belast met accijns (door km. heffing oid).

Maar goed, verwacht jij dan dat je werkelijk de komende jaren met de nieuwe keuze van je dagelijks vervoer gaat rijden?
 
Durashift zei:
Maar goed, verwacht jij dan dat je werkelijk de komende jaren met de nieuwe keuze van je dagelijks vervoer gaat rijden?

Ik probeer deze zin te begrijpen :)
Het doel is inderdaad dat als ik nu iets elektrisch vind, ik daar toch zeker de komende 5 jaar mee vooruit wil kunnen.
 
Vandaag twee uitersten bekeken:
Opel Ampera-E (met 60 kW accu natuurlijk fijn voor de grote afstand) en een Skoda Citigo (voor de beeldvorming, Mii of eUp maakt me niet zo veel uit)

IMG-1171a.jpg

- Ampera:
+ wat een luxe. UItstekende stoelen, goede zit, grote actieradius, en vooral: zeer comfortabel.
- aanschafprijs eigenlijk boven budget.

IMG-1164.jpg

- Citigo/Mii/eUp
+ goede zit, compacte auto, redelijke actieradius (160 km moet in de winter mogelijk zijn bij gebruik kachel), betaalbaar, ook op den duur met MRB goedkoper (!) dan de Karl, bij een kWh tarief van 40 cent de kWh.
- karige uitrusting (bijv. geen speedlimiter, die ik heel veel gebruik ivm de ANWB veilig rijden verzekering).

Allebei een serieuze optie. Hoewel ik bij de Ampera wel meer moet toeleggen dan ik eigenlijk van plan was... o_O
 
Bij de Ampera-E is er een terugroepactie geweest, waarbij ook de accucapaciteit en dus de range is teruggeschroefd.
De Citigo vind ik natuurlijk top! :)

Wij laden eigenlijk alleen maar thuis, en dan betaal je geen 40ct/kWh maar rond de 22ct. Dat scheelt weer wat in de berekening :)

Uit Duitsland halen kan gunstig zijn. Deze door een importbedrijfje laten importeren. Stel dat ze daar €500 voor rekenen, maar wel de €2000 subsidie kunnen verlenen... <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=325371118> Deze staat vlakbij Venlo bijvoorbeeld. Het enige wat ik me afvraag: hij is vrij nieuw met weinig kilometers, dus wellicht dat je nog een BTW verschilletje verschuldigd bent.
 
Klopt. Heeft te maken met het feit dat de accu heet wordt tijdens het laden en de achterbank dan kan ontbranden. Buiten het softwarematig terugschroeven heeft men in de VS een veel betere oplossing: een laag onbrandbaar materiaal onder de bank aanbrengen met een niet geleidende plaklaag onder de bank.

Ik reken voor het gemak met 40 cent als blijkt dat mijn1x25a huisaansluiting te krap bemeten blijkt.
 
Tja 1x25A is natuurlijk niet veel. Maar uit ervaring met de Ioniq bij het vorige huis kan ik zeggen dat ik naast het opladen van de Ioniq (op 12A toen) dan nog 1 grote verbruiker ernaast kon doen. Dus of de oven, of de droger of de stofzuiger. En dat was dan met lampen, TV en andere gewone verbruikers aan. Let wel; in dat huis hadden we maar 2 groepen voor alles. En helaas stonden buiten de droger vrijwel alle grote gebruikers op 1 groep. Het was dus vrijwel altijd alleen die ene groep die eruit vloog.

Ampera is volgens mij best een goede keus. Was niet erg geliefd vanwege geen mogelijkheid tot adaptieve cruise control, geen mogelijkheid voor navigatie (maar wel Android Auto/Carplay) en wat goedkopere materialen in het interieur om de prijs van de aandrijflijn te drukken. Was ook een van de eerste die 60kWh accu kon bieden.
 
Uitstekende stoelen in de Ampera-e? Dat is een opvallende constatering. Die stoelen zijn juist voor veel gebruikers hét zwakke punt van de auto. Ik vond ze ook vreselijk, zeker bij wat langere ritten. Je zit er al snel 'doorheen'. Heb je er misschien een exemplaar getroffen met achteraf ingebouwde ergonomische stoelen?
 
Elco zei:
Uitstekende stoelen in de Ampera-e? Dat is een opvallende constatering. Die stoelen zijn juist voor veel gebruikers hét zwakke punt van de auto. Ik vond ze ook vreselijk, zeker bij wat langere ritten. Je zit er al snel 'doorheen'. Heb je er misschien een exemplaar getroffen met achteraf ingebouwde ergonomische stoelen?

ze gaven in dit geval precies op de juiste plek steun, hadden de juiste lengte zitting e.d. Als ik in de Meriva B van mijn ouders zit, maar ook in de Karl, (en destijds in mijn probleem-Corsa ook!) dan zit de 'lendensteun' van het schuimrubber precies te hoog. Dat had deze Ampera niet, vandaar mijn positieve constatering.
 
Nu ik toch vakantie heb, heb ik vandaag nog even kunnen rijden met een particuliere oer-E-UP. Dwz, een met het 18kw accupakket. Gisteren kon ik niet rijden in de Citigo, dus was dit een mooie optie. Ook had ik wat meer tijd hem te bekijken.
Ten opzichte van de Karl Rocks is zo'n karretje wel kaal zeg... Hij rijdt wel aangenaam. Ik moest even een redelijke zitpositie krijgen (bestuurdersstoel heeft betere tijden gekend), maar het is wel heel anders dan ik gewend ben, qua zitpositie, stoelen e.d.

IMG-1182a.jpg
 
der Magistrat zei:
Je bent wel lekker aan het exploreren, leuk om te lezen!
Dank!
Ik doe het ook wel een beetje om inzicht te geven in de keuzes die je anno 2021 hebt als het gaat om tweedehands ev's. Je moet ineens heel anders gaan denken dan wat je zou doen bij een fossiele auto, en dat is écht wennen!
 
Ja. Korting wordt berekend op verschillende zaken, zoals optrekken, remmen, bochtgedrag, snelheid.
Die limiter is ideaal in 30 km zones, omdat je dan niet harder kunt.

Daarnaast scheelt het behoorlijk in de maandelijkse premie.


Overigens ben ik er nog niet uit of ik al moet kiezen voor een EV... In eerste instantie wilde ik natuurlijk gewoon overstappen op een automaat; C3 of C4 Cactus! Maar nu de brandstofprijzen zo achterlijk stijgen leek een EV een serieuze optie

Als ik nu zou moeten kiezen op basis van alles waarmee ik gereden heb, zou ik de Ampera-E aanschaffen, hoewel die natuurlijk wel erg zwaar is en, detail, 2 mille boven het budget zit (incl. inruil Karl en subsidie).

Qua gewicht zou ik kiezen uit één van de drieling Up! Mii of Citigo (ware het niet nadat ik gisteren heb proefgereden weer enorme last van m'n been heb; of dat door de Karl is gekomen of door de Up! weet ik niet. Jammer, want het formaat staat me aan (en waarom zou je een grote auto nemen als je er toch altijd maar alleen in zit, ook in privé-situatie). De Mii die ik voor ogen had (ivm zeer nette prijs) is uiteraard verkocht en de rest zit er zo'n 2 mille boven, waardoor die ook weer boven het bijleg-budget uitkomen.

Qua actieradius i.c.m. gewicht zou een Zoé nog steeds kunnen, ware het niet dat je dood gegooid wordt met Zoé met die accuhuur-constructie, en dat wil ik niet. (komt er weer 114 euro per maand bij!) Zoé Z.E.40 met koopaccu zijn schaars en vrij duur.

Een berekening leerde me dat de eGolf die ik eerder heb bekeken ook nog steeds een optie is. De winteractieradius (+/- 135 km, gecombineerd 165 km) is wel wat krap. Hoewel ik van de 130 km die ik per dag rijd er ca. 100 op de snelweg doe. De rest is binnendoor, dus dan kun je gebruikmaken van de regeneratie.
 
^^ heb je de Ionic ook gereden / bekeken?

Logisch dat je bj de ZOE vooral accuhuur treft, de optie tot koop kwam pas later.

Bij de Nissan Leaf was dat net weer andersom, eerst koop, toen ook te huur. Leaf is zeker te zwaar?
 
Ik heb inderdaad in een Ioniq gezeten, maar dat vond ik niets. Ook zijn ze prijzig, en dat met slechts 28 kWh aan accu!

Binnenkort nog maar eens in een Up! En Zoé zitten om te voelen.
 
Zo geschiedde.

Vandaag gezeten in de Zoé, Ampera-e, e-Golf en BMW i3. (toch mooi zo'n bedrijf waar alles staat :D )

De Zoé is geschrapt van de lijst. Omdat mijn blessure ineens weer enorm is opgespeeld kon ik mooi testen in welke auto ik er het minste van merk, en dat zijn de Ampera-e, e-Golf en i3. De Zoé heeft een te vlakke zitting, dus dan heb ik weer te weinig ondersteuning.

Qua benzineauto's is ook de eerder proefgereden C3 exit, die ondersteunt ook niet genoeg. Daarvoor in de plaats is een Fiesta MK8 als potentiële kandidaat terug gekomen. Die stoelen bleken verrassend goed te zitten.

Ook heb ik gezeten in de Hyundai i20, door velen geprezen vanwegen z'n goede zit... nou beroerder kan niet. Dus ook die is niet opgenomen in het overzicht.

Ik ga morgen nog even kijken bij een garage in de buurt waar een (te dure) e-UP! staat, om nog een keer te voelen hoe de zit daarvan is. Anders kan ik die weer bijvoegen op de potentiële kandidatenlijst.
 
Nico GTR zei:
En de stoel van de nieuwe Zoe? Die moet 1 op 1 passen maar dat kan ik ook nog wel ff uitzoeken voor je.

Die zijn exact hetzelfde (y)

Ik ben net nog even naar een VW garage gefietst en heb even plaatsgenomen in een 'nieuwe' e-Up!, omdat het exemplaar waarmee ik had proefgereden al bijna 90.000 km had gereden.

Ook hier geldt weer dat de stoelen eigenlijk te weinig ondersteuning geven (nogal vlak). Verder kan het stuur niet axiaal versteld worden waardoor ik ook net niet lekker zit. Wel jammer, want de e-Up! is eigenlijk wel iets dat in mijn straatje past qua gewicht, formaat etc.
Nog even gemeten of een e-Golf stoel misschien zou passen, maar helaas, de stoelrails in een e-Up! meet 41,5 cm hoh, en die van de e-Golf 47,5...
 
Barri zei:
Jammer! Wat zoek je precies in een stoel? Ondersteuning van de bovenbenen, begrijp ik?

jup. Ik wil mijn been kunnen strekken naar het pedaal toe. En op dat moment is er vaak geen ondersteuning onder mijn been. In de Karl en Escort rijd ik met een klein kussentje rond om de steun wel te krijgen...
 
Wat bij de Focus de truc is, is een beetje dikke ring onder de voorste bevestiging te maken. Dan kantelt ie net iets naar achteren. Ik heb dat ook gedaan en het lijkt echt veel te schelen.
 
Barri zei:
Wat bij de Focus de truc is, is een beetje dikke ring onder de voorste bevestiging te maken. Dan kantelt ie net iets naar achteren. Ik heb dat ook gedaan en het lijkt echt veel te schelen.

Klopt. Ik had even het instructieboek (ca. 1 cm dik) onder mijn been gelegd en dat scheelde al een hele hoop!


Overigens kwam ik er vanmiddag achter dat de Ampera-e niet in aanmerking komt voor de SEPP (subsidie) omdat de oorspronkelijke catalogusprijs (€49995) te hoog was om in aanmerking te komen. Om de een of andere reden heeft de overheid die op 45.000 euro gezet (wat een achterlijke bedragen trouwens!!)

Dat betekent dus dat die vanaf nu geschrapt is. Jammer, want een érg fijne auto, maar het maakt het wel eenvoudiger.
Het enige wat nu nog overblijft is de e-Golf, of een Zoé met verbouwde stoel of een e-Up! met verbouwde stoel.
Morgen nog maar weer eens verder kijken.
 
^^^ of een andere Ampera-e zoeken met een passende cataloguswaarde.
Het model is nogal in de ramsj gegaan in de latere modeljaren.
 
Ik ga woensdag nog een keertje kijken bij de e-Golf. Zinvol om nog een keer te bekijken of dat is wat ik zoek.
Is de e-Golf het ook niet dan is het simpel, nog geen EV.
 
Tussen het EV-geweld door ook nog even met de Escort bezig gegaan. De oude eigenaresse van de Escort gaf aan dat de temperatuurmeter het niet goed deed, maar na een kleine test bleek die uitstekend. Ofwel: thermostaat stuk (altijd open). In de koudere maanden kwam de auto ook niet echt snel op temperatuur. 1+1=2.

Dus: koelvloeistof (gifgroen?!) eruit en thermostaathuis eraf. Ik weet niet wie de thermostaat had geplaast, maar het ding zat scheef in de vatting en daardoor zat de segerring er half onder. Het heeft me veel moeit gekost het kreng los te krijgen. En wat zat eronder: enorm veel oxidatie en een compleet vergane rubber ring. Zou die thermostaat nog de originele zijn geweest?

Het thermostaathuis is in ieder geval weer schoon, er zit een nieuwe thermostaat in én koelvloeistof volgens het juiste recept. Ik hoop dat er daardoor minder corrosie zal optreden.

dit kwam eruit:

 
Gifgroene koelvloeistof ken ik van filmpjes. In van die grote zwarte kannen. Amerikaanse filmpjes dacht ik.
 
Vandaag even een kleine 20 kilometer met de Escort gereden, en dat werd meteen een goede test voor de nieuwe thermostaat: buiten een rij bij de plaatselijke stort waar ik de oude koelvloeistof even ging afleveren stond er ook een file vanwege een afgebrand bedrijvencomplex in de buurt, dus de auto is even goed warm geworden.
De temperatuurmeter loopt nu keurig op, de ventilator op de radiateur slaat aan en alles werkt zoals het hoort! Top dus!

Net ook nog even een nieuwe verdeelkap en rotor besteld, want die zijn nog wel aan vervanging toe. Maar in ieder geval is de missie thermostaat geslaagd.

Vrijdag gaat de Dyane naar een lakspecialist, die gaat zijn best doen de totaal vergane Franse 1k-lak weer tot leven te wekken. Ik hoop dat de auto er dan weer zo mooi uit ziet als na de poetsbeurt in 2004!

10-10-2004:
MVC-008F.jpg


2021:
IMG-9950.jpg
 
Net gezien dat er om de hoek wéér ingebroken is in een e-Golf. Navigatie weg, display eruit, dashboard gesloopt, ruit ingetikt...

Ik had een afspraak staan om nog een keer te gaan kijken naar het exemplaar dat ik eerder had bekeken, en eigenlijk had ik hem wel willen aanschaffen.
Maar dit levert zó veel stress op. Nee, dat doen we dus niet.

Ik denk dat ik maar lekker met de Karl blijf rijden. Liever pijn in m'n poot dan zoveel stress.
 
Dat is het nadeel van een Volkswagen inderdaad.

Kijk eens of men iets met de stoel van de Karl kan doen. Ga eens langs bij een specialist daarin. Mijn vader had altijd een aangepaste stoel en dat is echt goud waard.
Maar wellicht kunnen ze de standaard stoel ook al iets beter geschikt maken voor je.
 
Goeie tip van Barri, zelf heb ik vroeger eens de stoel van m’n subaru justy met een paar dikke ringen iets achterover gezet. De zitting was te vlak (géén steun bovenbenen) waardoor ik pijn in m’n benen kreeg.
 
Zie deze net op onderdelenlijn voorbij komen, wellicht nog wat zeldzame onderdelen van te redden:
https://www.onderdelenlijn.nl/voertuigen/gegevens/6903433/sloopvoertuig-seat-terra-1993/
1c06ab56-9604-40a2-bd69-6b40bbf62482.jpg
 
Vandaag de Dyane naar de poetser gebracht.
Helaas was de lak toch niet meer zo goed op te halen als dat ik had gehoopt...
Volgend jaar dus de deuren en het rechter achterspatbord maar eens spuiten. Kunnen ze weer even vooruit.

1.jpg

2.jpg

SGGK2507.jpg


De auto ziet er in ieder geval weer netjes uit.

Ook ben ik begonnen met het interieur, onlangs heb ik een nieuwe bekledingsset gekocht. De oude is helemaal verteerd en er vallen steeds meer gaten in. Neemt niet weg dat ik het niet weg gooi, het gaat in een luchtdichte tas en wordt netjes opgeborgen.

IMG-1276.jpg

IMG-1277.jpg

IMG-1280.jpg


Meteen ook de gelegenheid genomen de stoelen iets te verstevigen: stoelbanden van een Panda 141 (1986-2003) passen er prima in. Nog steeds Frans comfort, maar iets meer ondersteuning!

IMG-1278.jpg
 
Mwah, zo op de foto's ziet de Dyane er toch weer prima uit. Blijkbaar in het echt wat minder?

Leuk idee, die stoelbanden! Ga ik proberen te onthouden. :)
 
Terug
Bovenaan