Elco
Kilometervreter
ginkelvanmichiel zei:Ik moet nu enkel nog uitzoeken hoe het zit met de BMW i3 22kW met range-extender, (die is 350 kilo lichter dan de Ampera) want het schijnt dat je met die extender niet op de snelweg kunt rijden.. Dan schiet ik er dus niets mee op. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Met die extender kun je prima op de snelweg rijden. Alleen als je langere tijd veel vermogen vraagt levert de generator minder stroom dan de motor nodig heeft. Als je normaal rijdt is er niets aan de hand - en als je een lang stuk wilt gaan rijden zet je de generator gewoon al aan als je nog 25% stroom over hebt. Ik heb meerdere lange ritten gemaakt met i3 REx'en en ben nooit tegen het genoemde probleem aangelopen. Ook niet toen ik de grens bewust, maar binnen het toelaatbare ging opzoeken.
De grootste problemen bij de i3 zijn het hoge energieverbruik en de adaptive cruise control met camera. Die laatste verliest soms ineens z'n beeld, bijvoorbeeld als je een tunnel uitrijdt. Bij het deactiveren schiet de auto dan vol in de regeneratieve modus, da's weinig comfortabel. Niet zelf ervaren, maar wel uit betrouwbare bron vernomen: het one-pedal rijden met motorrem op de achterwielen kan bij gladheid voor verrassingen zorgen als je ineens het 'gas' lost.