ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift opgehaald.

Je hebt groot gelijk! Straks heb je een hyperexclusief en museum-waardig Seat-attribuut ;) Overigens staat er nog een 'rood' exemplaar te koop, uit 1988. Misschien interessant voor onderdelen? Hoewel hij niet in bijster goede staat verkeert volgens mij. Ook staat er nog een Marbella cabrio te koop, ook leuk!

die uit 88 heb ik gezien ja, zonde om te slopen, is op de matte lak na namelijk nog prima. En daarnaast kom ik om in de onderdelen :p

Wat een geweldige Marbella! Heerlijk om te zien dat zo'n vaalrood hok door een grondige poetsbeurt verandert in een karaktervol autootje.

gaaf dat je die Marbella weer zo netjes hebt gekregen...echt eer van je werk gehad.....

ook nu moet je voor deze auto een deeltje 3 hebben he? ;)

het hoesje van de Panda is aardig doorgezakt....als je nog een nieuw origineel hoesje wilt...laat maar weten....via PB komen we er vast wel uit...

veel plezier met je auto's !!

zo veel gebeurd, altijd wel grappige autootjes die Marbella en Panda.

maar ff over die dwergauto, wat is dat precies, heb je die zelf gemaakt.
of is het een exclusief merk (mello?)
ben heel erg benieuwd

Enorm leuke Marbella! Om echt vreselijk te zeuren: Alleen het kleurverschil tussen bumper en grille stoort me. ;)

ik had ook gehoopt dat de bumpers dezelfde kleur zouden krijgen als de grille, maar de dop van de spuitbus correspondeerde niet.
Dat is dus inderdaad een puntje dat ik nog moet aanpakken.

Op een lege accu van de Panda na niets bijzonders te melden. De Marbella draait z'n rondjes en daarvoor heb ik nieuwe schoenen gekocht.
Verse winterbanden (ik wil ondermeer in januari een paar dagen naar Duitsland) en daarbij ook even vier velgen opgeknapt.
Voordeel is: de Panda en Marbella hebben dezelfde steekmaat, en de ET is ook praktisch gelijk (Die van de Panda is iets anders) dus zijn de wielen uitwisselbaar. Mocht ofwel de Panda of de Marbella tzt worden verkocht kunnen de winterbanden blijven.

De 'verse' velgen:
60576_10200096304239165_794428968_n.jpg

Dankzij het ,,wat staat er op de sloop''-topic heb ik gisteren in Velserbroek een origineel interieur op de kop getikt. Dat gisteravond gewassen en vandaag gemonteerd. Verder de auto ook meteen nog maar even gewassen en gepoetst.

Foto's!

DSC_3464.jpg

DSC_3465.jpg

DSC_3467.jpg

DSC_3468.jpg

DSC_3469.jpg

DSC_3470.jpg

DSC_3471.jpg

DSC_3472.jpg

DSC_3473.jpg

Was het interieur dat erin zat zo slecht/lelijk/niet-origineel dan? In dit topic staan geen 'voor-foto's' om de 'na-foto's' mee te vergelijken. ;)

Het ziet er in elk geval keurig uit!

Nee, sterker nog, het interieur wat erin zat was als nieuw :)
Echter van een later bouwjaar. En aangezien ik wel een beetje purist ben wilde ik wel graag het originele er weer in hebben.

dit zat erin:
DSC_3285.jpg

echt goed bezig !.....

mag ik uit nieuwsgierigheid 1 ding vragen....waarom je op de achterruit, die sticker er nog op hebt zitten...die helemaal bruin is geworden?
Is daar ook geen nieuwe voor te krijgen?...

Zeker. Dat is de originele dealersticker, en daar ben ik zuinig op. Er zit ook nog een kleintje links.
Misschien laat ik nog wel eens een replica van die sticker maken, maar voorlopig blijft ie, bruin of niet, zitten.

oke...vandaar....welke dealer is dat geweest....of nog steeds?
Tegenwoordig zie je nog maar weinig dealers die stickers op de achterruit plakken....daarom juist leuk er eentje nog te hebben !;)

Op het juiste moment de Marbella vorige week voorzien van winterbanden, en hem afgelopen vrijdag laten uitlijnen.
Dat was hard nodig, want het uitspoor was zo groot dat de machine het niet kon meten voordat het e.a. eerst handmatig was teruggedraaid...!

de OerPanda-velgen met winterbanden:
DSC_3484.jpg

Tijdens het uitlijnen:
6636_10200140791711324_551141978_n.jpg

Omgerekend bijna 7000 euro voor één van de goedkoopste auto's op dat moment. Als ik dan de vanafprijzen zie van de Seat Mii dan vind ik dat de inflatie in deze categorie zeer beperkt is geweest in 25 jaar.

Eddy C zei:
Omgerekend bijna 7000 euro voor één van de goedkoopste auto's op dat moment. Als ik dan de vanafprijzen zie van de Seat Mii dan vind ik dat de inflatie in deze categorie zeer beperkt is geweest in 25 jaar.

Ook bij de duurdere auto's:

In kocht in 1998 een Audi A6 voor ruim HFL 100.000. Die kost nu € 51.000, maar nu wel met een veel ruimere uitrusting.

rzasa zei:
Best dure radio!

Zeker. Is ook wel een mooi exemplaar, met 'tip'toetsen, 4 voorkeurzenders én een LCD schermpje :p
Even opgezocht: de Philips DC554.
dc554_448510.jpg

Enige verschil is dat hij oranje licht heeft, net zoals de dashbordverlichting in de Marbella.

Tof dat je hem laat zitten. Jammer dat Philips geen autoradio's meer maakt, ze waren best goed!

Eddy C zei:

We hadden het er hier ook net over. Best opvallend inderdaad.

Opmerkelijk:
Bij toeval kwam ik een foto tegen van een Golf II gti in de kleur "Tornado Rood"

Nu heeft mijn Marbella dezelfde kleurnaam, en toen dacht ik al, hé, zou het dezelfde kleur zijn?

Ik verder zoeken: ja, het is dezelfde kleur. Maar erger nog: De Golf GTi wordt nog steeds in deze kleur geleverd, en ook de nieuwe Seat Mii wordt geleverd, in, juist! Tornado Rood!

Vooruitstrevend kleurenpalet dus daar bij het VAG-concern... :)

Ik kan je overigens uit betrouwbare bron melden dat Auto van Doorn uit Soest niet meer bestaat.

Er is tegenwoordig een dakbedekkingsbedrijf gevestigd op dit adres.

In het kader van 'wat je op het internet kunt vinden': https://nl.linkedin.com/in/arjanluijben
Deze man was werkzaam bij Van Doorn toen de Marbella daar gekocht werd. Leuk weetje.:T

@SS90
inderdaad, ik woon redelijk dichtbij, dus was al even langsgereden.

@der Magistrat
die persoon was ik ook al tegen gekomen inderdaad!

ginkelvanmichiel zei:
Opmerkelijk:
Bij toeval kwam ik een foto tegen van een Golf II gti in de kleur "Tornado Rood"

Nu heeft mijn Marbella dezelfde kleurnaam, en toen dacht ik al, hé, zou het dezelfde kleur zijn?

Ik verder zoeken: ja, het is dezelfde kleur. Maar erger nog: De Golf GTi wordt nog steeds in deze kleur geleverd, en ook de nieuwe Seat Mii wordt geleverd, in, juist! Tornado Rood!

Vooruitstrevend kleurenpalet dus daar bij het VAG-concern... :)
Mijn broer had een Golf I, die was ook tornadorood. Volgens mij was die van 1979.

Van de week was ik bij de MB dealer en daar stond een E-klasse cabrio met een basis prijs van 55 mille, onze CLK was in 1999 ook 125.000 gulden. Zeker als je de uitrusting naast elkaar legt zijn de prijzen niet gestegen, neem daarbij de stijging van je salaris dan valt het best mee.

De Marbella doet het prima, de Panda ook. Echter heeft die laatste nog steeds last van een lekkend schuifdak. Daar moet ik van het voorjaar écht wat aan gaan doen.

Voor de Marbella staat wat onderhoud op het programma. De remblokken/schijven moeten worden vervangen, dus een setje van Bosch zijn onderweg. Verder blijft de uitlaat maar lekken. Een ramp is dat! Imitatiezooi die niet past en OEM materiaal is natuurlijk niet meer te leveren.
Nu maar vanuit Spanje een nieuw tussenpijpje besteld. Hopelijk met een betere pasvorm dan het huidige geval...!

Verder moeten de kleppen gesteld worden en de vloeistoffen vervangen. Komt allemaal wel goed!

Nog een plaatje tijdens de sneeuw:

Seat Marbella 1987 - Winter by Michiel van G., on Flickr

Vandaag op pad geweest voor een origineel Panda 34 hemeltje. Ik had er bijna een van een '94-er gekocht, maar wat blijkt: die zijn dus anders. Ik blij dat ik die van de 34 eerst heb bekeken...

Dus, die maar overgenomen en schoongemaakt. Verder een Panda 34 klep met lichte schade maar verder 100% roestvrij meegenomen (waar vind je dat nog?!) en wat kleingrut.
Ben dus weer even voorzien :mrgreen:

hemeltje: nog nat van het schoonmaken met textielreiniger:
IMG079_zps5c1499a8.jpg

achterklep:
IMG076_zps147b909f.jpg

Ziet er mooi schoon en nieuw uit, kromtrekken moet je echt op letten.
anders misschien een stukje dubbelzijdig tape aan de andere kant.

Ik heb het hemeltje aan de achterzijde inderdaad vastgeplakt, waardoor hij nu niet krom meer is. Ziet er beter uit.

Ook geen lekkage waargenomen, dus naar ik hoop is de auto eindelijk waterdicht.

Zo, vandaag scheen de zon, dus vanmiddag de remschijven van de Marbella vervangen.

Dat ging niet zo gemakkelijk als eerder gesteld was, bij een Marbella (en ook bij een oerpanda) kun je de schijf niet onder de bracket doorhalen. Ofwel, de bracket moet er ook af om de schijf te kunnen vervangen.

Rechts ging dat vrij soepel, bout onder eraf, boven de onderste bout door de poot en het hoekstaaltje eraf, boutje iets lossen en de bracket omhoog draaien, maar links was een ander verhaal.
De onderste bout bleek ooit te strak vast gezet, met als gevolg dat hij afbrak toen ik hem losdraaide. Daar dus de complete bracket gedemonteerd, gat uitgeboord, nieuw draadje getapt en een nieuwe bout gemonteerd. Meteen de bracket maar even gespoten.

De remklauwen zelf zijn ook niet veel soeps meer (stofhoes ontbreekt, wielen lopen niet bepaald soepel) dus ik denk dat ik die ook nog maar vervang tzt. Misschien verklaart dat ook het relatief hoge verbruik en weinig pit hebben.

nu, wat foto's:

mobiele werkplaats:
P2130016_zpsd1d23175.jpg

nieuw schijfje links:
P2130017_zpsde41557e.jpg

nieuwe schijf rechts met gespoten bracket:
P2130018_zpsfe55e57c.jpg

het bewuste boutje dat vervangen moest worden:
P2130019_zpse9b79c52.jpg

weer gemonteerd:
P2130020_zpscf8abef4.jpg

ouwe rommel:
P2130021_zps3fd1eff3.jpg

Goed bezig!

Vandaag toevallig nog even gekeken bij een 98-er Panda. Had ik zien staan, dus toch even een blik op werpen. Zag er netjes uit, wat roest aan de deuren, welke hebben dan niet?

Maar voor het achterwiel zag ik ook een verdachte plek. Even de dorpel er onder gevoeld en toen heel snel weer weg gereden.. ;)

Als je een Panda koopt kun je er maar beter een nemen van rond 1990-1993. Die zijn het beste. 1998-2001 is zeer matig, zeker daar achter bij de kokerbalk. Dus maar goed dat je hem hebt laten staan ;)

ginkelvanmichiel zei:
Als je een Panda koopt kun je er maar beter een nemen van rond 1990-1993. Die zijn het beste. 1998-2001 is zeer matig, zeker daar achter bij de kokerbalk. Dus maar goed dat je hem hebt laten staan ;)

Ik had al de indruk dat oerpanda's van de laatste bouwjaren kwalitatief slechter zijn dan exemplaren van wat jaren eerder. De laatste Panda van mijn tante (uit 2001) begon al na zo'n zes jaar duidelijk zichtbare roest te vertonen...

En die Marbella blijft natuurlijk geweldig:) Binnenkort zijn de vroege Marbella's ook weer een stukje zeldzamer vrees ik, want de witte TR-53-SF waar ik je wel eens foto's van heb gestuurd staat al maanden stil en is langzaam groen aan het worden. De APK is er inmiddels ook van verlopen...

Terug
Bovenaan