ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Dat zal allicht door de elektromotor komen. De verhouding koppel-gewicht is ook in het voordeel van de Dyane (40Nm vs. 115 Nm), 602 vs. 1230 kilo.

Daar gaat iets fout in de berekening. Ik zie een verdubbeling van gewicht tegen méér dan een verdubbeling van koppel. Dus ik kom op 66 Nm per ton voor de Dyane tegen 93 voor de Prius. Belangrijker: De Prius kan dat koppel door de CVT continu vasthouden, waar het bij de Dyane om momenten in de toerencurve gaat.

Maar goed, de sprintcijfers zijn nogal in tegenspraak met jouw beleving dat de Prius trager is... Het verschil lijkt te groot om dat puur een gevoelskwestie te laten zijn, zou er ergens iets mis zijn?

Verwachting is ook een belangrijke: als je er comfortabel en luxe bij zit dan is de snelheidsbeleving anders.

Tsja, misschien dat in de Prius de elektromotor niet altijd vermogen levert? Hij rijdt wel erg lekker! Vrijdag nog even terug naar het revisiebedrijf omdat er naar mijn mening een module echt teveel afwijkt van de andere in het pakket.

Vanochtend als voorbereiding op een komende vakantie(?) (wanneer het eens droog wordt...) met de Prius even naar Teylingen en Kaag eiland geweest. Auto rijdt echt prima. En zuinig. Het gemiddelde zit nu op 4,75 liter per 100 kilometer.

IMG-8447.jpg

IMG-8448.jpg

Laatst bewerkt:
Zoals sommigen weten rijden mijn ouders in een ‘11 Meriva B. Het was de hoogste tijd dat die auto eens grondig gedetaild zou worden. Uiteindelijk heb ik het zelf maar gedaan, eert grondig gereinigd, licht gepolijst om de krassen te verminderen en toen het geheel in de wax gezet. Kan hij weer even mee!

omdat ik wat campingspullen ging terugbrengen naar de garage meteen maar even de gelegenheid genomen mijn dwergauto na 3 jaar eens te starten. Geen probleem! Dadelijk eens een 45km sticker regelen en dan misschien van de week eens even nalopen en een rondje rijden… blijft toch een grappig ding.

Ik had 'm als los bordje gedaan, net als dat kentekenplaatje. Dan zitten de moderne toevoegingen er duidelijk als losse items op.

blijft een geinig ding

Misschien een beugeltje toevoegen aan dezelfde beugel als het kentekenplaatje?
Is die sticker trouwens verplicht?

Vandaag, naast wat schilderwerk thuis, even mijn dwergauto opgehaald. Hij had immers al 3 jaar stilgestaan en ik dacht even wat verse benzine te gaan tanken. Helaas. Tankstation in revisie. Ofwel, vervolgens maar naar huis gereden en daar de kentekenplaatverlichting aangelegd (dat moest nog altijd) en het stuurhuis wat afgesteld. Dat scheelt een hoop, de auto is nu wat minder 'week'. Ook even gekeken hoe hard hij wilde, met wat hoogteverschil kwam ik op 54,9 gps-kilometers. Dat was wel op een iets aflopende weg. Het instellen van de sporing/stuurhuis had dus wel invloed!

Tijdens de rit had ik ook even een filmpje gemaakt, maar mijn telefoon kan de trillingen niet aan en maakt er een potje van. Nuja, hij is te bekijken:

IMG-8648.jpg

IMG-8649.jpg

IMG-8652.jpg

Lol, die borstel als wielstopper valt me nu pas op! Dat heb ik ook jaren gedaan! leuk en effectief!.

Fijn dat het afstellen van de stuurinrichting en de koppeling een positievere rij-ervaring geeft.
Ik vind de kentekenverlichting mooi passen bij de rest.

Wat een geinig ding!

De Nederlandse Dwergautoclub heeft dit jaar hun jaarevenement in Eefde, waar mijn moeder woont. Zij is er al een aantal tegengekomen. Het is mij alleen niet duidelijk wanneer de meeste voor anderen te bekijken is. Weet jij dat?

Ik ben wel lid van de DWAC, maar het programma is alleen bekend voor mensen die zich ervoor hebben aangemeld. Het enige dat ik weet is dat ze op een kampeerpark zouden staan. Van daaruit gaan ze op pad.

Mijn Ampera-e is toe aan een onderhoudsbeurt, en derhalve dus een offerte aangevraagd. Die bedraagt maarliefst 778(!) euro.

Opvallend: de koelvloeistof van het accusysteem moet worden vervangen. Vorig jaar is de hv accu onder terugroepactie vernieuwd, dus dan zou je denken dat dit toen reeds gedaan is. Contact opgenomen: blijkt dat ze de oude koelvloeistof hebben hergebruikt :oops:.

Het is dat onderhoud belangrijk is, zeker voor de koeling van het accupakket. Maar het bedrag is wel exorbitant hoog…

Op het forum goingelectric.de heeft een Ampera-E-bezitter koelvloeistof bijgevuld omdat het niveau te laag was. De Opeldealer verkocht hem een literfles Dex Cool Concentrate Longlife met Opellogo op de fles voor € 15.00. Volgens een medeforummer is dit met gedestilleerd water in verhouding 1:1 te mengen.
Waar deze hoge prijs van 778.00 (manuren??) op baseert is niet duidelijk maar ev. nog bij andere dealers aanvragen...

Laatst bewerkt:
Het is speciaal voor de Ampera-e, er gaat 14 liter in, en één fles à 2 liter kost 11,65 ex. Maar, vervolgens het arbeidsloon à 120/u ex, zijn ze daar 3(!) uur mee bezig...

En dan is de rest van het onderhoud nog niet meegenomen, zoals remvloeistof, interieurfilter, etc.

En ja ik snap het wel, die accu en omvormer moeten goed gekoeld worden. Plus dat de auto bijna 180.000 km gereden heeft en 5 jaar oud is, ik denk dus dat dit een grote beurt is. Maar duur vind ik het wel :confused:

Hier nog een offerte uit 2017 voor een Ampera (zonder e):
- Kühlmittelwechsel der Hochvoltanlage 220,60 €
- Hochvolt-Anlage de-/aktivieren 220,60 €
- Mehrarbeit für Messung der Hochvolt-Steckverbindung X1 44,12 €
- Frostschutz 25,85 €
- MwSt. 97,12 €
= Totalpreis incl. € 608.29

omdat ik wat campingspullen ging terugbrengen naar de garage meteen maar even de gelegenheid genomen mijn dwergauto na 3 jaar eens te starten. Geen probleem! Dadelijk eens een 45km sticker regelen en dan misschien van de week eens even nalopen en een rondje rijden… blijft toch een grappig ding.

Lijkt een Top Gear bouwsel van Clarkson ; )

Afscheid van de Prius?

Ik heb onlangs de Prius maar eens online aangeboden met het idee, zien wat er gebeurt. Wat ik niet had verwacht is dat ik al heel snel reacties kreeg van mensen die interesse hebben. Binnenkort komt er dus iemand kijken...

Ik ben benieuwd! Aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant, je moet er best regelmatig mee rijden om de hv-accu goed opgeladen te houden, dus nu neem ik hem af en toe mee naar mijn werk. Maar eigenlijk zou iemand er dagelijks mee moeten gaan rijden. Het doel dat ik had om ermee op vakantie te gaan heb ik ook niet gehaald, dus dan zou hij tot de zomer volgend jaar moeten wachten. Dan beter een nieuwe eigenaar zoeken.

Ach je keuze's ik denk dat je er goed aan doet, deze wagens moeten vaker in beweging blijven dan dat je denkt.

Waarom zo snel al?
Het blijkt dat de 1e en 2e generatie Prius gevoelig is voor het snel ontladen van het HV accupakket. Daar kunnen de modules slecht tegen, ze moeten eigenlijk altijd tussen de 40-60% geladen blijven. Als je de auto een week niet gebruikt is de SOC al teruggelopen tot 42%. Ofwel, je moet een dergelijke auto met enige regelmaat gebruiken.

Wat betreft het snelle verkopen: ik had helemaal niet verwacht dat er zo snel op de advertentie gereageerd zou worden. Daarnaast is de prijs wel vast, dus ik denk niet dat het zo’n vaart loopt. Indien wel, nuja, so be it. Dan heb ik nog 4,5 auto over en dat is ook al meer dan genoeg.

Onderhoudsbeurt? Hij heeft in 2022 groot onderhoud volgens het boekje gehad en moet bij 233.000 weer, maar ik heb wel de koelvloeistof vervangen, airco afgesteld en andere 'kleine beurt' zaken gedaan.
Wat voor ander onderhoud zou er dan aan zijn?

Het was mij niet duidelijk dat je de koelvloeistof zelf al had vervangen (y)

Ik vindt het een scherpe prijs, een garage bedrijf zou zeker het dubbele vragen

Tsja, de markt is natuurlijk overspannen. Maar het lijkt me een redelijke prijs omdat er aan de carrosserie wel wat schaafplekjes zitten. Maar technisch is hij prima. En hij rijdt heerlijk. Dat is ook wel een ding!

Ik was het bijna vergeten, maar op 25 september j.l. was de Dyane 19 jaar in bezit! Omdat het nog steeds heel redelijk weer is gaat hij voorlopig nog niet de garage in, maar rijd ik er zo nu en dan wat mee. Vandaag dus de lak nog maar eens een keertje voorzien van een waxlaagje!

385778111-10231783677043681-7592133260165536483-n.jpg

Ik ben ook heel blij met die kentekenplaten! De auto is van 1977, dus die horen erop... Het was toen ik de auto in 2004 kocht al moeilijk om ze nog te kunnen kopen, dus heb ik toen twee setjes gekocht. Een met geperste letters en deze met opgelegde letters. Die geperste begonnen behoorlijk lelijk te worden, vandaar dat ik vorig jaar set nummer 2 maar heb gemonteerd :)

Als het niet om een hoop deuken e.d. gaat zou je het geperste setje weer kunnen opfrissen met een nieuw laagje wit.
Er zullen diverse plaatdrukkers zijn die dit voor een paar euro wel voor je doen.
Geeft veelal een gigantisch verschil in hoe goed de platen er weer uit zien en het is egaler dan zelf aan de gang met de kwast, roller of tipp-ex... :D

Nee, helaas laat de folie op het aluminium los. Anders had ik hem inderdaad wel eens opnieuw onder de hotprint machine door laten halen ;)

Terug
Bovenaan