ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Gisteren ben ik verder gegaan met de audio. Kabelboompje gemaakt naar het externe schermpje, geschakelde 12v gemaakt en een constante plus met zwevende zekering op de accu en een temperatuurmeter voor het externe schermpje weggewerkt onder de motorkap, vooraan, zodat hij de rijwind oppakt.

foto's: (met het Hardtop-hemeltje nog eens in beeld)

Links onder het stuur het schermpje, rechts de radio. De speakers zoals al eerder laten zien in het aflegvak.

Ook nog even een overzichtsfoto van de auto zoals hij er anno 2013 bij staat:

en toen dit...
Ik zag dat er bij het motorkapscharnier wat blaasjes zaten, dus die wilde ik even weghalen. Zag tot mijn schrik de welbekende witte Citroën-kitlaag helemaal los! Meteen er maar helemaal uitgestoken. Gelukkig geen gaten... Roest eronder in een omzettingsmiddel gezet en dan morgen even een laagje verf geven. Dan met een goede carosseriekit de naad opnieuw vullen en dan nog 'ns aflakken. Roest wil ik daar niet meer zien!

Ik ben vooral benieuwd naar die spatlappen van de Marbella!

Hoe staat het met de verkoop ervan? Ik zag 'm laatst nog staan, maar komen er wel reacties?

Haha. moet zo de foto nog even maken, had hem kennelijk gedeleted ;)

Verkoop... reacties: één. Die was redelijk serieus, maar ging ,,au moment'' niet door.
Of biedingen van de helft of lager. Nou, dan bekijken ze het maar, dan blijft hij lekker staan :rolleyes:

Pfff, dat schiet ook niet echt op dan. Kan EMW 'm niet adopteren? ;)

Hey Michiel,

Dat was ik. Nog steeds interesse, maar situatie is nog niet veranderd.
Dacht de auto wel naast mijn car port te zetten, maar is niet zo eenvoudig als het leek. Nu probeer ik toch eerst uit alle macht de 1977 Mercury eerst te verkopen.

Erg jammer, had mijn zinnen er al helemaal op gezet nl.

:(

Van Mercury naar Marbella. Als dat geen drastische bezuiniging is. ;)

Rob076 zei:
Van Mercury naar Marbella. Als dat geen drastische bezuiniging is. ;)

heheheh, geen bezuiniging hoor......op de plek van de Mercury, komen dan tenminste twee andere voor terug. Marbella voor sentimentele redenen en een mooie Fransoos voor old time sake. En als er nog plek is wellicht een tweede Fransoos.

Erg leuk topic om te lezen, en te volgen!

Panda`s, Marbella`tje.. Leuk dat ook daar gewoon liefhebbers voor zijn.
Ook de Dyane, goed mee bezig!

Vandaag de Marbella even als werkpaard ingezet en wat hout (uiteraard goed op de max. daklast gelet!) vervoerd. Ik vond het wel een leuk beeld ;)

Bij de Panda was 3 jaar terug de kabel afgefikt van de achterruitenwisser. Ik heb de bedrading toen verwijderd om brand te voorkomen, maar hem nooit meer werkend gemaakt.

Met dank aan enkele mensen van de Fiat Panda Club voor een bos bedrading en een kleurenschema heb ik mij vandaag bezig gehouden met de ruitenwissermotor achterop de Panda. Eerst uitgevogeld welke kabel waar op de schakelaar behoorde te zitten (met een testlampje en een 9v batterijtje een testopstelling gemaakt)
En vervolgens de draden op deze manier aangesloten op de ruitenwissermotor.
Ik druk de knop aan... meteen draad heet, praktisch weer gesmolten. Kortsluiting dus. Vervolgens even een reservemotor die ik nog had liggen aangesloten, (uit de testopstelling) En die getest: lag niet aan de draden, het werkte goed.
Vervolgens dus maar die ruitenwissermotor ingebouwd en het resultaat is dat ik sinds 3 jaar weer een werkende achterruitenwisser heb! :D
Toch wel fijn. :mrgreen:

Gisteren en vandaag de Panda klaargemaakt voor de vakantie. Even nagelopen, gewassen en gepoetst, en ook al deels ingepakt.
Normaliter zou ik met de Dyane gegaan zijn, maar omdat ik wat verder weg wil en niet zo veel tijd heb besloten maar met de Panda te gaan.
Redelijk volgeladen dus (zelfs in je eentje neem je giga veel zooi mee :p ) Maar gelukkig heeft de Panda hulpveren :D

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, toch altijd weer spannend als je met een oude auto op pad gaat :D (Dyane 36 jaar oud, Panda 31)

Hoewel ook dat wel meevalt, de afgelopen jaren heeft de Dyane zich kranig gehouden en in 2011 was ik voor mijn afstuderen met een andere Panda uit '82 in de Pyreneeën, ik voorzie niets geks!

Ik blijf het een leuke auto vinden. De oerpande is al zeldzaam, zeker in Seat uitvoering. Dit doet me denken aan de vakanties vroeger in spanje waar je bijna de hele fiat-vloot als seat zag rondcrossen.

als je nog een schaal model zoekt van de Seat Panda....

https://www.ebay.com/itm/Seat-Panda-45-WRC-97-1984-C-Blanca-IXO-Altaya-1-43-/170690915311?pt=Diecast_Vehicles&hash=item27bdf8abef

Zo, ik ben weer terug!
heerlijk 10 dagen door Frankrijk, Italië en Zwitserland getuft.

Kort reisverslag:
Op 13 augustus vertrokken in de richting van de Bourgogne. In Tonnerre (Yonne) 3 nachtjes gebleven en daar in de buurt het e.a. bekeken. Ben er eerder al eens geweest, maar het bleef mooi.

Na 3 nachtjes vertrokken in de richting van de regio Hautes-Alpes, nabij het Lac de Serre-Ponçon. Hier had ik een leuke camping gevonden waarvanuit je o.a. mooie wandelingen kunt maken en ook wilde ik graag de Démoiselles Coiffées bezichtigen.

Vervolgens ben ik naar Italië afgereisd, waar ik o.a. naar het Baptisterium van Settimo Vittone uit de 9e eeuw ben geweest (Piemonte).

Van daaruit naar Zwitersland, via de St. Bernhardtunnel naar Enney, op een camping waar ik 19 jaar geleden ook eens was geweest. Daar in de buurt rondgekeken, o.a. naar Gruyères geweest en van daaruit weer naar huis gereden!

Voor de statistieken:
Olieverbruik: Nihil
Koelvloeistofverbruik: Nilhil
Benzineverbruik: 165,77 liter
Aantal gereden kilometers: 2793
Gemiddeld verbruik: 1:18,33

topsnelheid (in Duitsland even geprobeerd, op benzine met 100-octaan): 142 km/h op een vlakke weg, wind schuinvoor/opzij, op GPS. Teller gaf toen al 160 aan :D

Mooi avontuur hoor! Passend landschap ook voor 't autootje :)
En om even op Barri in te haken: vorig jaar zomer met een C1 met 2 man+bagage+airco toch ook wel 1:19 gehaald. Alleen de laatste dag terug over de Autobahn was het verbruik wat hoger :p

ginkelvanmichiel zei:
Voor de statistieken:
Olieverbruik: Nihil
Koelvloeistofverbruik: Nilhil
Benzineverbruik: 165,77 liter
Aantal gereden kilometers: 2793
Gemiddeld verbruik: 1:18,33

topsnelheid (in Duitsland even geprobeerd, op benzine met 100-octaan): 142 km/h op een vlakke weg, wind schuinvoor/opzij, op GPS. Teller gaf toen al 160 aan :D

Leuke foto´s, leuke auto en leuke statistieken. Kortom helemaal (y)

Het heeft even geduurd voordat ik een goed klepje had wat ik ervoor gebruiken kon. Geheel volgens de advertentie voor mijn Seat Marbella Eco heeft hij dus nu ook de achterklepspoiler. Hij was nooit geplaatst, lag in een doos onder de achterbank.

Leuk tripje! (y)

Mazzeltsov zei:
En om even op Barri in te haken: vorig jaar zomer met een C1 met 2 man+bagage+airco toch ook wel 1:19 gehaald. Alleen de laatste dag terug over de Autobahn was het verbruik wat hoger :p
Toch weinig vooruitgang in al die jaren (natuurlijke dankzij luxe als airco, meer vermogen en veiligheid) en dan was dit nog zonder de Eco spoiler. ;)

haha, maar dat was de Panda. Hoe de Marbella zich zou gedragen bij zo'n rit, geen idee. Die heeft pas 45.000 km gelopen en de Panda 360.000 km, dus dat is nogal een verschil :p

ginkelvanmichiel zei:
Het heeft even geduurd voordat ik een goed klepje had wat ik ervoor gebruiken kon. Geheel volgens de advertentie voor mijn Seat Marbella Eco heeft hij dus nu ook de achterklepspoiler. Hij was nooit geplaatst, lag in een doos onder de achterbank.

Mooi er op gezet, maar ik vind hem zonder spoiler eigenlijk mooier :rolleyes:
Dan is de wagen net even wat ondeugender :)

Vette spoiler, ziet er leuk uit!

In welk plaatsje zat je aan Lac de serre poncon? Leuke foto's verder en fijn dat het beestje zich goed heeft gehouden!

@X-trailrijder:

in Embrun, dat is iets betaalbaarder aangezien het niet áán het meer ligt, zoals bijvoorbeeld Savines-le-Lac. Maar desalniettemin erg mooi.

@V8
zeker, ik heb enkel een keer een advertentie gezien met een Panda waarop zo'n spoiler zit. Het is lekker fout, maar het hoort bij deze uitvoering, dus alsnog na 26 jaar maar geplaatst (het zegt wel wat dat hij door alle eigenaren is bewaard overigens)

Wisselen kan gelukkig vrij gemakkelijk, heb de klep die erop zat in de schuur staan ;) enkel even het ruitje, de kentekenplaat en het katalysatorbordje omzetten.

Wat een lekker foute spoiler :)
Detail: hoort ie echt zo zwart te zijn, dus anders dan de bumpers?

Dat de bumpers grijs zijn is mijn fout.
Ze waren heel erg grauw en vlekkerig geworden, dus had ik twee bussen antraciet bumperlak van Motip gekocht om ze opnieuw donkergrijs/zwart te spuiten. Echter toen het opdroogde werd het steeds lichter! Eigenlijk moet ik dat dus nog eens opnieuw doen maar nu met de zwarte variant. Misschien dat dat wel antraciet wordt. Maar dan moet ik ook de striping weer opnieuw in de bumpers plakken en dat kost een boel centjes die ik nu even niet heb. Komt dus wel een keer :)

Leuk die spoiler, hoe origineler hoe leuker. Hoewel een spoiler op een Marbella / Panda wel een beetje overkill is natuurlijk, merk je al meer grip / downforce tijdens het rijden? :D

hahaha, nee, niets van te merken :D
Marbella is sowieso best een fel karretje, nadat de carburateur en stappenmotor zijn gereviseerd/schoongemaakt. Prima ding, rijdt bijna als 'n nieuwe. (Marbella)

edit:
rijdt er net een Visa door de straat, en ja, wat zit daar op, net zo'n soort spoiler! Was me nooit opgevallen, maar het model is praktisch gelijk:
(plaatje gekopieerd van google)
0706183-Citroen-Visa-11-RE-1983.jpg

ginkelvanmichiel zei:
hahaha, nee, niets van te merken :D
Marbella is sowieso best een fel karretje, nadat de carburateur en stappenmotor zijn gereviseerd/schoongemaakt. Prima ding, rijdt bijna als 'n nieuwe. (Marbella)

edit:
rijdt er net een Visa door de straat, en ja, wat zit daar op, net zo'n soort spoiler! Was me nooit opgevallen, maar het model is praktisch gelijk:
(plaatje gekopieerd van google)
0706183-Citroen-Visa-11-RE-1983.jpg

Ik zie gelijk die enorme spleet bij de achterdeur van die Visa. Goed plaatwerk en uitmuntend hang en sluitwerk denk ik :)

Omdat de felsnaad op de dorpel weggerot was aan de bovenzijde, vandaag een nieuwe gemaakt en die weer vastgelast.

nieuwe strip gemaakt:

dorpel schoon slijpen:

nieuwe strip pas maken:

en vast proplassen:

en beginnen met afwerken:

Heb je die plaatjes nou over de originele beplating gezet? Das geen laswerk maar prutswerk o_O
Gaat geheid verder roesten eronder. Beetje jammer terwijl je wel kunt lassen en dit karretje het waard is om een nette vervanging te krijgen ipv plakwerk ;)

Hij zal vast wel tussen die schoongemaakte geul de boel vol gegooid hebben met ML holle ruimte spray vermoed ik.

Ik moet zeggen dat ik deze manier van repareren ook niet helemaal begrijp.

Voor zover als ik op de foto's kan zien lijkt mij dit, zoals Probesh schrijft, een korte termijn oplossing.

Al moet ik toegeven dat ik niet kan vaststellen wat er aan voorbewerking gedaan is.

Greetzz Renate.

het is op de foto's niet helemaal te zien.
Ik heb de rand recht geslepen, vervolgens een verzetrandje gemaakt waarin de strip valt. Vervolgens met proplassen vastgezet. Er ontstaat inderdaad dubbel plaatwerk, maar omdat niets gelijk is op die dorpel krijg je het bijna niet netjes koud tegen elkaar gelast (--) Vandaar dat ik gekozen heb voor een verzetrandje. Overigens ligt de strip wel iets hoger, omdat het gebruikte plaatwerk 1,2mm is, tegen 0,8 voor het origineel.

Als de boel klaar is zal ik er nog wel een foto van maken met een goede camera.

Daar waar dubbel plaatwerkzit, ontstaat roest. Zeker op een rand waar een deurrubber overheen zit, dit word vochtig, dat is ook de reden waarom die randen vaak verroesten, bij ruitranden is dit bijvoorbeeld ook het geval.
Rand compleet uitslijpen ter grootte van het plaatje wat je had gemaakt, en dan rondom vastlassen houdt veel langer.

mee eens, maar het plaatwerk is zo dun dat het dan allemaal kromtrekt. Een verzetrand is sterker. Vandaar die keuze. En als het weer gaat roesten merk ik het wel, voorlopig zit het weer netjes dicht.

Terug
Bovenaan