ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Dat briefje heb ik inderdaad zien zitten. Weet jij trouwens of die vriend ook degene is die een kaart onder de ruitenwisser heeft gestopt van een door mos overwoekerde '96 Punto met iets van 2000 km op de teller, die enkele meters verderop in de betreffende straat staat?

Vandaag nog een Panda bekeken, deze was precies dezelfde prijs, maar wel hard.
Maar eerlijk gezegd toen ik erin ging zitten werd ik er nog niet echt warm van. Het is ook jaaaren geleden dat ik er ooit 1 bijna gekocht heb. Nu na al die jaren zou ik er best nog 1 willen, maar ik ben nog niet overtuigd dat ik het ook echt leuk ga vinden.

D. Elzinga zei:
Dat briefje heb ik inderdaad zien zitten. Weet jij trouwens of die vriend ook degene is die een kaart onder de ruitenwisser heeft gestopt van een door mos overwoekerde '96 Punto met iets van 2000 km op de teller, die enkele meters verderop in de betreffende straat staat?

Nee, dat niet. Hij heeft een zwarte Marbella (die met de dakdragers) die je ook eens hebt vastgelegd.

@FD: Die latere Panda's hebben ook niet zoveel bijzonders eerlijk gezegd.

De noodzaak voor een andere auto is er wel. Zie mijn auto topic. Maar of het een Panda wordt? Ik ga denk ik wel eens kijken.

Er staat momenteel een heel leuke Marbella uit 1988 te koop voor weinig. Ik heb voor m'n werk een twee maanden anar A'dam op en neer gereden (100 km per dag) en dat kan prima met een Marbella. Snel genoeg, zit goed. Voordeel is dat áls daar eens aan gelast moet worden, dat niet meer is dan een plaatje hier of daar, maar ook dat valt nog te overzien... Als je het een beetje speelt kun je die Xsara misschien zelfs wel voor de Marbella ruilen.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m645843689-seat-marbella-900-basis-bj-1988.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Vandaag nog even een remklauw vervangen, gezien het feit deze vastzat en dat ook de vergane remschijf aan die kant verklaarde. Nu draait het wiel weer rond zoals het hoort. Zo hebben we alle stilstand-perikelen ook weer opgelost.

edit:
even een plaatje gemaakt.
DSC_3692_zpsaf49d762.jpg

Leuk wagenpark, echte karakterwagens (y)

Waar is die foto gemaakt met die eend en het kasteel op de achtergrond als ik vragen mag.
Damn wat een prachtige omgeving, en een zeer nette eend btw(y)

Ik denk, Eend? maar, da's mijn Citroën Dyane.
De foto is gemaakt op de oprijlaan van kasteel Chambord, in Frankrijk:

https://maps.google.nl/maps?q=chambord,+fr&hl=en&ll=47.613599,1.521789&spn=0.00549,0.009645&sll=52.118552,5.209717&sspn=0.64002,1.234589&t=h&hnear=Chambord,+Loir-et-Cher,+Centre,+France&z=17&layer=c&cbll=47.613429,1.520602&panoid=kKlE7Oc8VexNJjVEEEuXkQ&cbp=12,331.56,,0,19.22

Excuses het is idd een Dyane o_O

De dyana staat er zeer netjes bij(y)
Maar wat een prachtig kasteel zeg (y)

in 2003 kreeg ik mijn 1e Dyane in bezit. 10 jaar geleden alweer! Ik heb de foto's maar 'ns ingescand :)

3_zpsa96b2d6e.jpg

4a_zpsd5e8582a.jpg

6_zpsf70f9728.jpg

7_zps92ff7d7a.jpg

De auto bleek uiteindelijk niet goed meer en werd verkocht. Later is er een kitcar van gemaakt :cry:

Wat een PRACHTIGE auto's. Vooral de Panda en Marbella spreken me erg aan. Ik zie op de Panda Seat badges zitten. Wat is hier precies het verhaal achter? Is het gewoon een Fiat waar Seat logo's opgeplakt zijn, of heeft Seat echt een eigen Panda gehad. Ik kan me herinneren dat ik 1 keer een rode Seat Panda heb zien rijden. Heb het verhaal erachter eigenlijk nooit gesnapt. Wellicht dat jij het me kunt vertellen. Overigens wel een stukje kwaliteit met zo'n kilometerstand zeg!

In Italië werden de Fiat Panda 30 en 45 gebouwd. In Spanje in licentie de 45 als Seat (niet voor export). Omdat de vraag naar 45's achter bleef, moest er een exportmodel komen. Geluk bij een ongeluk: Seat bouwde al een Panda 35, met de motor van de Seat 133. Dus die werden gerebadged en naar de rest van Europa geëxporteerd, en als Fiat Panda 34 verkocht.

Mijn Panda is zo'n 34, maar aangezien zelfs op het typeplaatje onder de motorkap 'hecho en España' (made in Spain) staat, en op de deuren Seat staat, vond ik het wel leuk er een Seat Panda van te maken.

Overigens werd de licentieovereenkomst tussen Seat en Fiat in 1986 ontbonden, en moest men aan de slag om een 'eigen' model te maken. Dat werd de Marbella.

In Nederland zijn 4 echte Seat Panda's door een dealer geïmporteerd in de jaren 80, van elk bijzonder model één. Dat zijn een Panda Pandita (LH-22-GK), een Seat Panda Trans (RD-76-HN, gesloopt), een Seat Panda Cabriolet (KR-50-XD) en een Seat Trans (bestelwagen, BN-69-VP).

Die zijn dus behoorlijk zeldzaam :)

dat ze bij de RDW niet weten wat de werkelijke benaming is :)
Maar als je de Spaanse folders erop na slaat blijkt uit alles dat het een Pandita is.

Knoop doorgehakt: Marbella te koop.

Reden? geen werk! Ik zit in het onderwijs maar ondanks wat iedereen roept is het daar ook héél moeilijk werk te vinden. Zit nu sinds de kerstvakantie thuis.

Het is dus helaas absoluut noodzakelijk dat ik m'n wagenpark ga uitdunnen...

niet op marktplaats, op autoscout. Marktplaats vraagt nogal veel geld voor een advertentie, dat kan ik beter elders aan besteden... :)

Balen joh! Echt heel vervelend dat het om zo'n klote reden gaat. Veel succes nog!

Jammer inderdaad dat de Marbella het veld moet ruimen en eigenlijk nog erger dat je zonder werk zit. Gelukkig staat hij wel voor een bedrag te koop waar ik zelf niet voor in de verleiding kom;) en waarvoor hij waarschijnlijk wel bij een liefhebber terecht gaat komen. Succes met de verkoop en met het vinden van een baan!

Zo, vandaag maar eens even de winterbanden (die eigenlijk van de Panda zijn) van de Marbella gehaald, en de zomerbandjes weer geplaatst. Meteen de boel even omgedraaid zodat het geheel netjes recht afslijt. De achterbanden zijn nu dus een beetje scheef afgesleten, omdat bleek dat de sporing voor van geen kant klopte. Voor de winter dus snel dat maar laten stellen :)

Zo, mij vanmiddag bezig gehouden met het schoonmaken van de stappenmotor.
Dat was een klein beetje nodig :mrgreen:

dus, die schoongemaakt met remmenreiniger en een doek, en toen een klein puntje olie erin gedaan zodat hij weer gesmeerd wordt en weer gemonteerd.

en als laatste heb ik de luchtkleppen vervangen. Een had een barst, en de andere sloot niet meer af. Hopelijk doen deze dat weer wel, want het suisde nogal langs die dingen.

Gezien het feit onze vriend Weekers gisteren een plan heeft ingediend voor de MRB t.a.v. oldtimers, kan ik helaas vermelden dat als die regeling zo wordt ingevoerd ik mijn hobby kan afschrijven. Waarom? Met het weinige werk dat ik nu heb kan ik net de kosten betalen, maar als daar ineens 600 euro aan motorrijtuigenbelasting gaat bijkomen (en mogelijk ook nog gewone verzekeringen, hoe lang zal het duren vooralleer ze volgen?)
is het over en uit! Ik kan geen investeringen meer doen in de auto's en heb oprit, garage of stalling, dus voor het kwarttarief kom ik niet in aanmerking...

Lekker dus. Zit ja al thuis omdat je geen werk hebt, nemen ze je ook nog eens je hobby af.

overigens ga ik proberen de Dyane te houden, maar ook dat is niet zeker...

Heb niet vaak gereageerd op dit topic maar wel vaak even gekeken naar de ontwikkelingen.

Hier nog iemand die thuis zit zonder werk. Misschien is dat een kleine ondersteuning van je misère.

Het is inderdaad triest dat op deze manier een stuk van je levensplezier wordt ontnomen. Misschien vind je binnenkort weer een volledige baan en kun je alsnog je hobby (eventueel in afgeslankte vorm) aanhouden. Ik help het je hopen.

Heb het topic altijd met veel plezier bekeken. Heb ook een voorliefde voor die eenvoudige autootjes die gewoon doen waar de auto eigenlijk bedoeld voor is: gewoon van A naar B en die voorzien in een basisbehoefte: verplaatsing.

In dat opzicht heb ik toen ik vorig jaar oktober geen contractverlenging kreeg in eerste instantie gekeken naar een Hyundai Atos. Ruim en eenvoudig. Ik zie de Atos als een moderne interpretatie van wat Citroen deed met de Dyane en de Eend. Uiteindelijk is het een Getz geworden. Mijn vrouw vind airco belangrijk en gezien het feit dat ik toch redelijk wat kilometers op de snelweg maak gekozen voor een iets zwaardere auto.

Nogmaals succes in de strijd!

Als dit plan ongewijzigd doorgaat ga ik wellicht tegen 2014 samen met zoveel mogelijk andere liefhebbers in deze omgeving (hoe meer deelnemers, hoe verder de kosten pp gedrukt kunnen worden) een loods huren (daarvan staan er momenteel genoeg leeg), dat geeft dan een relatief voordelige mogelijkheid tot stalling voor die verplichte drie maanden, en er kan tevens droog geknutseld worden. Aangezien jij redelijk in de buurt woont (Zeist, toch?) kun je misschien meedoen...

Dat is wel een goede. Daar ben ik wel voor in. Maar zien hoe het zich vormt.
en @verlichting, dank. Jij ook succes. Hopelijk komt het werk weer in the picture, want dat zou het een stuk makkelijker maken...

@Elzinga: een loods vind ik geen gek idee. Het liefst stal ik mijn auto's hier in het dorp (ideaalsituatie: gewoon aan huis), maar als het een beetje in de buurt is vind ik dat ook wel ok.

@Michiel: vervelend inderdaad, al heb je redelijk goedkope auto's. 120 per jaar is wel te doen toch? Zou je alleen elk jaar nog een autootje moeten kopen voor die 3 maanden (of in plaats daarvan voor eentje de volle mep betalen, gelukkig zijn je auto's redelijk licht).

D. Elzinga zei:
Als dit plan ongewijzigd doorgaat ga ik wellicht tegen 2014 samen met zoveel mogelijk andere liefhebbers in deze omgeving (hoe meer deelnemers, hoe verder de kosten pp gedrukt kunnen worden) een loods huren (daarvan staan er momenteel genoeg leeg), dat geeft dan een relatief voordelige mogelijkheid tot stalling voor die verplichte drie maanden, en er kan tevens droog geknutseld worden. Aangezien jij redelijk in de buurt woont (Zeist, toch?) kun je misschien meedoen...

Als het zover komt laat het mij dan ook maar weten, wie weet wil ik ook wel participeren.

Ik verzin wel wat. Anders één auto in de MRB (Panda) Dyane in het kwarttarief en dan nog iets ouds erbij (lees ouder dan 40 jaar) als klus auto ofzo..

Want als werkloze leraar (?) moet je 3 auto's hebben?
Vwb loods, kan maar zorg wel dat je dat goed aanpakt vwb milieueisen, beveiliging, aansprakelijkheid enz. Kan nog wel eens eea bij komen kijken.

Ach, de een gaat golfen of parachutespringen, de ander heeft een paar low weight/low budget hobby auto's.
Het gaat niet aan om iemand's privé situatie te "vertalen" naar een recht om iets te bezitten. Alles vanuit een eigen perspectief toepassen op anderen kan gewoon niet, geen situatie is gelijk.
Ik ben bekend met de heb-werk situatie en helaas ook veel te bekend met het niet hebben van werk. Op dit moment wel weer, gelukkig.

Wat de loods betreft, als ik op dat moment de Samba nog heb, zou ik best mee willen doen, want een garagebox huren kost meer dan het karretje heeft gekost.
Ik heb een aantal jaar geleden meegeholpen bij de oprichting van de Gooische Oldtimer Vereniging, 500E was er eveneens bij betrokken. We vonden toen een redelijk betaalbare loods in Eemnes, waar de eigenaar (een Benzofiel) gratis een vierpuntsbrug ter beschikking stelde.
Challenge: vind nog eens zo iemand!

Alleen was er geen ruimte voor stalling. :cry:

Carfanatic zei:
Micha D. zei:
R-W zei:
Je meent dit toch hopelijk niet serieus hè?

3 auto's noem jij geen luxe?

Een hobby die door omstandigheden waarop jij geen grip hebt de nek wordt omgedraaid is toch altijd triest?

Het gaat hier niet direct om de luxe van 3 vervoersmiddelen alswel een hobby die bestaat uit 2 a 3 auto's.

Gr Jeroen

@micha D., jawel hoor.
@Baur, yep, heel triest maar soms is het niet anders. Misschien is het als, hopelijk zeer tijdelijke, werkloze wel een idee om even geen 3 auto's te hebben?

Carfanatic zei:
Micha D. zei:
R-W zei:

Dat hoor je mij toch niet zeggen, maar de manier waarop hij het brengt is alsof je als leraar geen 3 auto's mág hebben. Het is toch diep triest dat er door een stelletje onverlaten in Den Haag mensen zijn die hun hobby op moeten geven vanwege financiële omstandigheden waar ze gewoon simpelweg helemaal niets tegen kunnen doen? R-W zit hier op een auto forum maar het lijkt erop dat hij als mening heeft dat je geen 3 auto's mag hebben. En als dat al je mening is dat kun je dat ook op een fatsoenlijke manier ventileren door bijvoorbeeld te zeggen; Het is erg in welke omstandigheden je zit, maar het is gelukkig geen zaak van leven op dood, dus je kunt altijd nog een auto weg doen. Of iets dergelijks.

Als je weet hoeveel tijd, moeite, geld en liefde Michiel in zijn auto's heeft gestoken denk je wel twee keer na voordat je zoiets zegt als R-W zei.

Micha D. zei:
Carfanatic zei:
Micha D. zei:
R-W zei:

Dat hoor je mij toch niet zeggen, maar de manier waarop hij het brengt is alsof je als leraar geen 3 auto's mág hebben. Het is toch diep triest dat er door een stelletje onverlaten in Den Haag mensen zijn die hun hobby op moeten geven vanwege financiële omstandigheden waar ze gewoon simpelweg helemaal niets tegen kunnen doen? R-W zit hier op een auto forum maar het lijkt erop dat hij als mening heeft dat je geen 3 auto's mag hebben. En als dat al je mening is dat kun je dat ook op een fatsoenlijke manier ventileren door bijvoorbeeld te zeggen; Het is erg in welke omstandigheden je zit, maar het is gelukkig geen zaak van leven op dood, dus je kunt altijd nog een auto weg doen. Of iets dergelijks.

Als je weet hoeveel tijd, moeite, geld en liefde Michiel in zijn auto's heeft gestoken denk je wel twee keer na voordat je zoiets zegt als R-W zei.

Als je nou eerst eens kijkt waarop ik reageer en eens leest wat ik eigenlijk zeg, ipv meteen maar blind te gaan boe!roepen.
Om dan ook even er op te reageren: mensen hoeven hun hobby niet op te geven maar je kan je centen maar 1 keer uitgeven en hobiies kosten altijd geld en de auto als hobby is helemaal prijzig. Als de topictitel zegt '.... einde hobby?' en de TS toelicht dat er te weinig inkomsten zijn op dit moment om de auto's te houden maar dan als oplossing kiest om alsnog 3 auto's te hebben, tja.... Keuzes maken is niet altijd leuk en makkelijk, helaas is dat in deze tijd voor sommigen de harde werkelijkheid.

het is gewoon een heel vervelende situatie. En nogmaals ik zal er wel wat op verzinnen, maar dat het hobby-gedeelte van mijn wagenparkje gemarginaliseerd gaat worden was waar ik op doelde.

Maar je weet nooit, het jaar is nog niet om, dus is de kans nog daar dat ik weer aan de slag kan en derhalve wat overhoud om toch nog te kunnen blijven hobbyen :)

Terug
Bovenaan