ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: 1e Swiftdate.

nee, het geheel. Door inwerking van zand e.d. ontstaat er overspeling op de pen zelf, waardoor die kan bewegen in de lagerbussen. Dat zorgt vervolgens voor de slijtage die, anders dan bij een kogel, voor speling zorgt. Doorsmeren is dus ook heel belangrijk, dat zorgt ervoor dat er geen vuil bij kan. Helaas bood vet geen soelaas: er is nu zoveel speling dat de fuseepennen aan vervanging toe zijn (nuja, mag het na 43 jaar ;) )
 
Na al die jaren zeker geen schande; net als fuseekogels slijt 't spul gewoon. Ik had misschien gedacht dat die bussen van zachter materiaal gemaakt waren, zodat die eerder verslijten dan de pen zelf, is vermoedelijk wel, maar vuil tast de pen ook aan: 't is mij duidelijk.
 
En hij is weer thuis! We mogen weer tot 10-9-2022!
Geheel is meteen schoongemaakt (want lekker vet natuurlijk!) en de nieuwe fusees waren goed zichtbaar. Verder de handrem iets minder strak gesteld (bij de grote beurt was hij erg strak afgesteld).

Binnenkort de auto maar eens laten vertroetelen door een lakspecialist (lees: polijsten en in de coating zetten). De vorige keer was in 2004, dus dat mag best wel weer een keertje.
 
Het is in de regio noord vakantie, dus ben ik aan het opruimen geslagen (er lag nog bouwmateriaal dat naar de stort moest en ik wilde een ladder droog opbergen.
Dus de Marbella aangezwengeld en die even goed gebruikt. :)
108280-B6-65-DA-4024-8-FA1-58-FFC6795272.jpg
 
Gezien de gunstige temperaturen heb ik vandaag de Marbella even uit z'n winterslaap gewekt en de steun van de versnellingsbak vervangen. Die was aan vervanging toe, want je merkte dat het blok kantelde bij gasgeven.
Uiteindelijk bleek het een klus van ongeveer een uurtje, dus dat was prima te doen! Daarna meteen de GL-naafdoppen weer terug gezet. Die horen toch bij de auto.

spullen klaarzetten:
IMG-20210120-130529.jpg


N.O.S. baksteun
IMG-20210120-130535.jpg


Boutjes aan de bak losmaken
IMG-20210120-130906.jpg


nieuwe steun erop zetten
IMG-20210120-132740.jpg


boutjes weer vast
IMG-20210120-134807.jpg


oktober 1985! 1,5 jaar ouder dan de auto. Dan mag het wel.
IMG-20210120-135022.jpg


en klaar. Nu weer verder slapen tot 1 maart!
IMG-20210120-142558.jpg
 
Sinds de aankoop van de Karl was de grille nog steeds het exemplaar dat beschadigd was.
Echter was het erg lastig om een betaalbare Opel-grille te vinden. De meeste in het aanbod bleken van Vauxhall te zijn.
Vorige week dook er echter ineens een nette grille op die minder kostbaar was, dus die heb ik gisteren eens even gemonteerd.
Ziet er weer een stuk beter uit zo!

IMG-9340.jpg



nog even in de herinnering hoe het er in 2019 ook alweer uit zag, met ook nog de gekwetste motorkap:
IMG-0408.jpg
 
Sommigen van jullie weten misschien nog dat ik in 2007 een tijdje een Ford Escort Mk3 heb gehad. Helaas niet zo lang, want de versnellingsbak begaf het. Achteraf spijt gekregen, je kent het wel. Het jaar erop een Orion Mk1 gehad, maar dat was toch geen Escort.

In 2007:
DSC00371.jpg

DSC00285.jpg


De Orion:
DSC00735.jpg


Af en toe keek ik wel eens rond of er ergens een vergelijkbare Escort langs kwam, maar helaas zijn ze écht heel schaars geworden en had ik de hoop een beetje opgegeven.
Echter... vorige week kwam er ineens een advertentie voorbij van een 83'er Mk3 Ghia. In de correcte kleur.
Twijfel sloeg toe, en gisteren toch maar gaan kijken. Het bleek een vrij harde auto, met voornamelijk optisch het nodige werk. De auto heeft tot 12 jaar geleden altijd binnen gestaan en dat is te zien.

Ofwel, ik heb er weer een project bij. Niet helemaal gepland, maar wel leuk. En rijden doet hij ook uitstekend.
IMG-9385.jpg

IMG-9381.jpg

IMG-9383.jpg


Er zat een behoorlijke deuk in het front, maar die heb ik er al heel aardig uit gekregen. Als ik weer verf kan kopen dan maar eens het front strakmaken en spuiten. Dan ziet het er weer keurig uit. Ook moet de auto eens een keer goed gekleid worden en in de wax gezet worden. Het is nu een en al swirl.

Voor de rest zijn het veel detail dingen: twee bumperhoeken, rechter buitenspiegel, knopje van de dimbare dashboardverlichting, binnenspiegel, hoedenplank, tankvlotter... Maar ik neem de tijd.
 
Een Nederlandse Ghia, dat lijkt mij een speld in een dubbele hooiberg. Heel gaaf!

[size=small]Misschien eens afspreken, ik heb een Sierra Ghia met JN-kenteken...[/size]
 
Prachtig!!!
Leuk, echt iets uit de overgangsperiode: een (voor die tijd) eigentijdse vormgeving, met de (ouderwetse) neiging om luxe vooral uit te drukken in chroomrandjes.
Puur qua ontwerp vind ik zo'n MK3 Escort nog altijd erg sterk, zeker als 3-deurs: modern, fris, goed van proporties en details (eigenlijk doen die sierlijstjes daar afbreuk aan, maar toch ook weer erg leuk). Goeie kleur en de 'dikste motor' ook nog....
Nog wat interieurfotootjes? Bruinig zeker....
 
Ik ga morgen het interieur even schoonmaken en dan zal ik wat plaatjes nemen... Inderdaad bruin... Helaas is de bestuurdersstoel wel aan z'n eind qua schuim. Ik hoop nog eens ergens een goede zitting te vinden.

@Wouter82: lijkt me een goed idee! Ik moet wel eerst de tankvlotter vervangen, want ik kan nu niet zien hoeveel brandstof hij verbruikt (best wat met 80 pk, maar dat terzijde)
 
ginkelvanmichiel zei:
@Wouter82: lijkt me een goed idee! Ik moet wel eerst de tankvlotter vervangen, want ik kan nu niet zien hoeveel brandstof hij verbruikt (best wat met 80 pk, maar dat terzijde)

Oh die van mij rijdt niet eens dus je hebt alle tijd :)
 
Ik zit heel lang naar de voorkant te kijken, maar de kentekenplaat lijkt niet in het midden te zitten (of het logo niet)... Het lijkt alsof de hele bumper een tikje naar links (voor de kijker rechts) zit.
 
Ik weet niet hoe "recht" de foto is, maar je ziet inderdaad ook dat de twee bumperrozetten anders uitlijnen met de koplampen.
 
Barri zei:
Ik zit heel lang naar de voorkant te kijken, maar de kentekenplaat lijkt niet in het midden te zitten (of het logo niet)... Het lijkt alsof de hele bumper een tikje naar links (voor de kijker rechts) zit.

Ik zal eens kijken of de steunen nog netjes recht zijn. Het is natuurlijk ook optisch omdat die stomme kentekenplaten in Nederland asymmetrisch zijn...
 
Mooie Escort. Mijn ouders hadden toen ik (heel klein) was ook eentje. Ik meende ook met J kenteken. Was een rode 1.1 Bravo. Was motorisch een redelijke ramp. Deze 1.6 zal een stuk beter rijden.

Kentekenplaat zit inderdaad niet mooi gecentreerd. Vergelijk maar eens met de opening onder de bumper.
 
Kristian zei:
Was motorisch een redelijke ramp. Deze 1.6 zal een stuk beter rijden.

Kentekenplaat zit inderdaad niet mooi gecentreerd. Vergelijk maar eens met de opening onder de bumper.

dat zal dan de 1.1 CVH geweest zijn. Die is kort daarna vervangen voor de 'ouderwetse' 1.1 Valencia uit de Fiesta. Ze werden ook geleverd met de VV-carburateur van Motorkraft en dat was ook niet zo denderend, met de automatische choke. Die is bij deze auto gelukkig vervangen voor een handchoke.
 
Hij is erg leuk! En een Ghia nog wel. Toen ik nog op de MTS zat stikte het van de Mk3 en Mk4 Escorts daar, dus ook best weleens in meegereden. Het (typisch jaren 80) totaal inadequate ontwaseming systeem voor gebruik in de herfst staat me nog helder voor de geest :D
 
Dat is een leuk klus project! Goede vondst want zoveel zie je ze niet meer inderdaad. Extra leuk dat het de Ghia uitvoering is natuurlijk.
 
Vanmiddag na een training en de nodige huiselijke taken nog even wat aan de Escort gedaan.
Operatie raamlikker/raamsnor/raamrubber; hoe je ze ook wil noemen.

de eerste foto laat wel zien waarom... Nieuw/ofwel replica's zijn wel te leveren, maar kosten gemiddeld zo'n 30 euro per stuk... Gelukkig passen die van een Opel Corsa C 3-deurs ook erg goed. Dat scheelt dus een hoop geld :)

IMG-9413.jpg

IMG-9409.jpg

IMG-9411.jpg

IMG-9412.jpg
 
Gefeliciteerd met deze mooie Escort, zoals eerder geschreven een model wat zo mooi in proportie is dat het nooit oud wordt (y) Typisch dat die rubbers van een Corsa ook passen, mooie truuk! Veel plezier met het oplappen van deze Ghia :)
 
Prachtig dit(y)
Een ghia uitrusting dat lijkt me best uniek voor een "wagen voor het volk".

Wij hadden vroeger de 5deurs uitvoering, met zo'n heerlijke hella grille. ( twee verstralers in de grille)
 
via via hoorde ik inderdaad dat er bij Opel vergelijkbare rubbers gebruikt werden, dus heb ik inderdaad ter plaatse gekeken en vergeleken. Met resultaat, ze passen prima!

@Wouter82 sst... :)

Vanmiddag de andere zijde ook gedaan én het interieur vastgelegd. Die foto's volgen later nog!
 
Dat was wel nodig zeg! Liep er ook water de portieren in? Heb dat bij m'n eerste Golf gehad, die had ook raamsnorren die helemaal hard geworden waren.
 
ik denk dat er altijd wel wat water de deuren inloopt, en op zich was dat stukje van het oude rubber gekgenoeg nog oke. Enkel het gedeelte dat om een soort aluminium klemrand heen zat was helemaal vergaan.

Aan de andere kant zit er nu ook een nieuwe op.
IMG-9422.jpg


Tevens twee plaatjes van het interieur.
IMG-9424.jpg

IMG-9423.jpg
 
Toch echt een leuke escort hoor! Ik heb er meer mee dan de Spaanse wielen die je hebt, maar alles heeft zo z'n charme.
 
Stiekum ben ik er ook wel blij mee :)

De beide Seats daar ben ik een beetje ingerold. In 2007 had ik mijn Panda 34, en kort daarna kwam ik m'n eerste Ford Escort tegen.
Die heb ik toen gekocht en de Panda verkocht. Nadat de bak van de Escort stuk ging kocht ik de Orion, vervolgens een LNA en toen kocht ik de Panda weer terug. Die heb ik toen tot 2013 gehad. Maar wel op het Seat-pad beland. De Marbella heb ik in mij al weer 10 jaar. De Trans aan het einde van het jaar 9 jaar. Dus dat gaat ook al erg snel.

Hier mijn Panda en m'n 1e Escort, in 2007.
DSC00259.jpg


De Orion, in 2008.
MVC-003F.jpg
 
Mooie verbetering voor de (verder ook al erg nette) Escort! 30 euro per raamlikker vind ik nog erg goed te doen eigenlijk, voor mijn eigen auto staan ze ook op de planning maar dan mag ik aan 75 euro per stuk denken :rolleyes: Maar dat die van een Corsa ook passen is heel mooi meegenomen! Ideaal.
 
Jij weet ook niet van rusten. Goed werk alweer! Echt een leuk ding zeg, sjiek de friemel allemaal voor ons simpele jongens :T.
 
Als ik eenmaal ergens aan begin kan ik het ook niet laten lekker verder te rommelen :)

terug van m'n werk stond er een leuk pakje: een stoelzitting, RVS sierstripje en bumperhoek!
Die stoelzitting was een flinke klus, maar hij is nu tenminste niet meer doorgezakt :D De bekleding is wel wat uitgelubberd, maar goed, mag het na 38 jaar...

IMG-9428.jpg

IMG-9430.jpg

IMG-9431.jpg
 
En zo knapt hij binnen een paar dagen met wat kleine klusjes al enorm op! Leuk om te zien. En leuke Escort, dat had ik nog niet gezegd. Zo'n pre-facelift heb ik in geen eeuwigheid gezien. (y)
 
Echt een mooi ding en die Ghia-frutsels als de chroomrandjes, het houtstripje en de luxe bekleding maken het toch wel af. Ook best bijzonder voor die tijd: de electrische ramen! Heeft-ie ook centrale deurvergrendeling?
(Onze buurman kocht rond 1980 een Renault 14 TS, met elektrische ramen en CV. We wisten niet wat we zagen!. Fijne auto, volgens buurman, maar na 8 jaar kats versleten).
 
Terug
Bovenaan