ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: 1e Swiftdate.

ginkelvanmichiel

Kilometervreter
Het wel een wee van mijn wagenpark!

De Dyane, d.i.t. 22 november 1977

De Marbella, d.i.t. 10 juni 1987
IMG-0429.jpg

De Trans, 1e inschrijving in NL: 01-10-1985 (d.i.t. 09-01-1987)
IMG-0559.jpg

De Dwergauto, d.i.t. 31 december 1973

de Ampera-e, d.i.t. 1 augustus 2018
IMG-1616-e.jpg

en de Swift, d.i.t. 9 juli 2021

Laatst bewerkt:
Goed: om te beginnen de koprevisie van mijn Panda.
Na maar liefst 355.000 km heeft de cilinderkop z'n beste tijd gehad. De kleppen sluiten niet lekker meer, oliekanaaltjes verstopt, waardoor er een enorme oliedruk ontstaat wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Vandaag ben ik gestart met de revisie van een nieuw, verser kopje met ca. 125.000 km op de teller. Deze komt uit een compleet verroeste Seat Marbella, maar waarvan het motortje altijd goed is onderhouden. Dat is te zien, want er is praktisch geen koolafzetting te vinden.

Het eerste deel is klaar, morgen ga ik me ontfermen over de klepstoteras.

geslepenongeslepen.jpg

DSC_2783.jpg

DSC_2784.jpg

DSC_2785.jpg

haha, nou, wie weet! Duurt nog wel even dan met de kilometers die ik er mee afleg... Sinds de zomer van 2010 is er 15.000 km bijgereden, dus dat valt nog wel mee.

Ik was in ieder geval niet van plan de auto binnen afzienbare tijd te verkopen ;)

Waauuww, ik ben jaloers op je Dyane! Was mijn 1e auto (in 1989) en zou er graag weer eentje voor de hobby. Supergoede herinneringen aan.

Gave Panda!Die zie je bijna niet meer.Prachtig.
Hebben de banden nou een andere maat dan de standaard?
Ziet er netjes en verzorgd uit!
gr Marcel.

De banden zijn inderdaad een maatje groter dan standaard. Maar dat kan 'ie wel hebben :) (er rijden ook mensen rond met 155-banden, dat is me wat te gortig)

Grote wielen, een boel plastic rondom... Je gaat mee met de trend! ;)

Trouwens, die Marbella(?) erachter: Hebben wij wat gemist, heb je leuke buren/bezoek of is het een toevalstreffer?

Nee hoor niets gemist - toevalligheden zijn ook leuk :p

Is dat een trend dan? Het enige wat van plastic is zijn de bumpers en de kapjes boven de achterwielen. De rest is gewoon grijs gelakt metaal (al lijkt het op plastic)

Goed, dan lijkt het op plastic, nog fouter. Waarom zou je dat willen? :D Met de trend doelde ik op de 'stoeremannen' Alltracks, Allroads en wat niet meer.

Dat snap ik, maar waarom wilde Fiat dat destijds? Het ziet er alleen maar goedkoper uit... Of dachten ze daar in Italië anders over? Je hebt niet de beschermende werking van het plastic, maar wel het lelijke uiterlijk...

nouja, er zit wel een soort pvc-coating op. Ik vind het juist wel mooi. De Panda 30S en 45S hadden het niet; en dat ziet er heel kaal uit.

Na wat strubbelingen met de ontsteking heb ik vanochtend de hydraulische klepstoters weer vervangen voor de mechanische, kleppen gesteld, en het originele klepdeksel er terug opgezet.

Daarvoor nog de uitlaat (origineel Fiat!!! :D ) opgehaald, even een moer laten inlassen voor de lambdasonde.

(mijn Panda heeft nu eindelijk het échte Oerpanda geluid! - die originele uitlaat doet het 'm )

Vervolgens starten: heeeel hoog lopen :confused: . Bleek dat ik de vacuumslang naar de rembekrachtiger vergeten was!
Goed, die ook aangesloten, luchtfilter erop, en jahoor! perfect lopen! De auto doet het top, is een stuk sneller en gedraagt zich voorbeeldig.

goed, genoeg gekletst! Foto's!:
DSC_2812.jpg

DSC_2810.jpg

DSC_2808.jpg

DSC_2806.jpg

DSC_2804.jpg

DSC_2801.jpg

DSC_2800.jpg

DSC_2799.jpg

@ D. Elzinga

ik lees nu pas je berichtje over het seat-gebeuren;
Panda II had de looks van een Seat Panda Marbella maar was gewoon een Fiat qua uiterlijk, en Panda I heeft al een tijdje de Seat Panda badges, alleen de correcte velgen ontbraken nog.

nog even twee filmpjes voor het idee en het geluid :)

https://www.youtube.com/watch?v=J150--QZbcs

https://www.youtube.com/watch?v=G0iYUHGP1M8

Vandaag heb ik de Dyane weer opgehaald uit de winterstalling. Ik had gelukkig vóór de winter getankt, met als gevolg dat ik nu nog een volle tank 98 had. Scheelt toch weer...

Verder rijdt de auto prima! Binnenkort aan de slag met de carburateur, want die is roetzwart vanbinnen. De vlotterhoogte weer even afstellen etc.

Verder bij de Panda vandaag de uitlaatklemmen nog eens aangedraaid, ook daar verder alles goed. De 'verse' cilinderkop laat het motortje werkelijk als nieuw lopen :D

Ziet er goed uit, die Panda. Wel zou ik even met Dinitrol ML en Metallic in de weer om de beginnende roest een halt toe te roepen!

Zo, de Panda is zonet weer door de APK gekomen. Enige opmerking was roestvorming in de balk onder de radiateur. Daar dus maar even wat lassen.

Voor de rest geen enkel probleem!

Ook wel leuk: meteen is uiteraard ook het CO-percentage gemeten, en dat kwam keurig uit op 1,5%
Prima verbranding dus, en dat wil ook zeggen dat de injector/lambda goed werkt. Met carburateur was het tegen de 4,5% aan. Dat mag, maar is niet normaal met katalysator...

Voor de Panda een origineel imperiaal gekocht. Omdat ik geen auto had waar een imperiaal op paste (ik heb er nog een voor een auto met gootjes, maar die past niet op de Dyane) op zoek gegaan, en gevonden! Ik ben er erg blij mee, want dan kan ik nog eens iets vervoeren als dat nodig blijkt... :)

DSC_2972.jpg

Vanwege een groot te kort aan tijd de remmen van de Dyane laten doen bij de eendengarage, was hard nodig, schijven waren al over het minimum heen!
Verder heb ik zelf nog de carburateur nagelopen, het bleek dat één van de vlotters lek was waardoor de auto veel te rijk liep. Dat verklaart ook het verbruik van 1:11,4 bij de laatste tankbeurten. Hopelijk is het nu wel beter.

Vandaag heb ik vervolgens een uiterst zeldzame opklapbare hardtop gekocht! Een Spaans exemplaar (mijn Dyane is gebouwd in Spanje), en niet een Deense die er ook bestaan. Verder ziet 'ie er nog erg goed uit, dus ik heb 'm direct maar gemonteerd.

Er mist wel een rubber aan één kant, dus hopelijk vind ik op de sloop nog een stuk deurrubber dat ik erop doen kan. Nu tocht het zo :D

foto's:
DSC_2974.jpg

DSC_2975.jpg

DSC_2978.jpg

DSC_2977.jpg

DSC_2976.jpg

DSC_2980.jpg

DSC_2979.jpg

Dat is zeker zeldzaam, leuk!! :D Maar met dit weer lijkt stof me toch eigenlijk lekkerder... Dan kan je hem nog gewoon helemaal open gooien.

Het mini-imperiaal van de Panda is ook briljant!

ik heber geen foto van, maar het voorste deel klapt horizontaal omhoog en valt dan naar achteren terug, vervolgens zet je het met een soort weckfles-haakjes vast.

De Dyane was kapot. En niet zo'n klein beetje ook.
Inhouden, bokken, ploffen, afslaan. Echt ellendig!

Ik dacht dus dat het te maken had met de vlotter, maar er was véél meer aan de hand. Dit alles heeft geresulteerd in

1) nieuwe voetpakking van de carburateur
2) nieuwe bougies (zaten bougies met een verkeerde warmtegraad in...)
3) nieuwe bobine (mocht wel ns na 35 jaar)
4) nieuwe bougiekabels

En het resultaat mag er zijn: de Dyane loopt een stuk beter, en vooral, de trekkracht is een heel eind terug. Nu dus lekker rijden en hopen dat de problemen achterwegen blijven...

Verder ook nog een nieuw eindstuk op de uitlaat geplaatst (het oude knalde steeds tegen het chassis, vreselijk irritant!) en nieuwe rubbers op de Hardtop gezet. Die sluit nu een stuk beter aan. Daarnaast de hardtop ook nog gerepareerd, want er zat een scheurtje in met als gevolg water in de auto... Een polyestermat heeft dat probleem opgelost.

Ook de auto nog gepolijst, dus ik hoop dat het nu weer even goed is :p
Voor de toekomst staan nieuwe velgen nog wel op het programma, maar dat zal volgend jaar CitroMobile oid worden.

DSC_3870.jpg

DSC_3862.jpg

Zo, nieuws!
Dyane doet het weer prima en is zonet door de APK-keurmeester in orde bevonden. Ofwel, ik mag weer tot 19-9-2014 rijden :)

Verder heb ik de Arna/Cherry verkocht. Iemand van de Nissan-club had interesse en daarheen is de auto dan ook verhuisd, als Cherry.
Ik hoop maar dat hij er veel plezier aan heeft (net zoveel als ik, want de auto reed prima!)

Weer wat aan de Panda gedaan:
er zat nog steeds een buitenspiegel van een Marbella op en daar wilde ik van af. Nu had ik op de sloop een rechter spiegel van een Panda 34 afgehaald, en die heb ik er nu opgezet. Zit weer naar behoren :)
Daarnaast nog even de bovenkant van de deur gepoetst, die heeft nogal de neiging mat te worden... Nu dus maar met een polish gedaan. Blinkt dus weer zoals het hoort.

DSC_3233.jpg

DSC_3234.jpg

DSC_3235.jpg

DSC_3236.jpg

Nou, je moest eens zien hoe hij eruit zag voordat ik hem heb behandeld. Hij was zowat wit.
Na een paar maal behandelen denk ik dat hij wel weer een beetje donker blijft. En anders is 'ie maar wit, hij is niet nieuw.

Nadat ik de ,,Arna'' had verkocht, ben ik mijn Seat Marbella gaan ophalen. Deze was ondertussen 25 jaar geworden en derhalve goedkoop te verzekeren. Deze bella kwam ik vorig jaar tegen, en gezien z'n zeldzaamheid kon ik hem niet laten staan, maar gezien het feit ik geen ruimte had heeft ie nog een tijdje gestald gestaan.

Het betreft hier een Marbella in GL ECO uitvoering, met de zeldzame geregelde katalysator die optioneel leverbaar was. De auto is afgeleverd op 10 juni 1987, en kostte destijds 13.995(!) gulden (en dat komt door de geregelde katalysator, die vanaf 1992 standaard werd).

Na het e.a. aan onderhoud te hebben gedaan en de auto geheel te hebben gepolijst kon ik naar de APK, welke op 10 augustus in orde bevonden werd. Ik was even bang voor het CO percentage, omdat Marbella's met geregelde katalysator daar vaker problemen mee hadden, maar, deze niet. Nee: het CO was 0,3%!! bij stationair toerental. Keurig dus.

Ondertussen zijn de banden vervangen, velgen vervangen/gespoten, uitlaat vernieuwd en is de hele auto voorzien van een holle ruimte waxoil behandeling, en heb ik de wisser op de achterruit gedemonteerd omdat die voor kortsluiting in het dashbord zorgde (alles knipperde mee en gaf storingen, nu niet meer :p ) Daarnaast is ook de striping deels vervangen (die kwam helaas mee met het polijsten :( )

Doch er zitten nog wel wat dingetjes aan die gedaan moeten worden:
remschijven/remblokken
remslangen achter
kleine beurt (olie, originele oliefilter van 1987 zit er nog op!)

Verder is 'ie in perfecte staat (en dat mag ook wel met slechts 41000 km)

wat plaatjes:

bodem en nieuwe uitlaat:
DSC_3397.jpg

velgjes in de epoxy alvorens ze zilverkleurig te spuiten:
DSC_1548.jpg

voor het poetsen:
2.jpg

na het poetsen (en spuiten van de bumpers, helaas was de kleur dus net iets grijzer dan er op de spuitbus stond :confused:)
1.jpg

bij de Fiat Panda Club:
DSC_3335.jpg

IMG_8661.jpg

Met grof geschut ja :p

Had een DAP 500 polijstmachine geleend, en ben toen heel voorzichtig aan de slag gegaan. Heel erg belangrijk om de lakdikte in de gaten te houden, maar uiteindelijk viel het erg mee.
Daarna moet er een goed lakvoedend middel op.
Met de Meguiars stappenplannen is er heel veel resultaat te bereiken. Wel duur, maar het werkt wel!

dat is juist!

De Dyane gaat binnenkort weer de winterstalling in, en de rest (Panda, Marbella en Dwergauto) wordt zo nu en dan gebruikt ;)

edit:
dat het weer een rode is, was wel toeval... Nu is rood wel een favoriete kleur, maar als de Marbella wit of zwart was geweest had ik dat geen punt gevonden :p

Die laatste twee wist ik. Maar die Panda met deels meegespoten bumpers is dus weg? Dat wist ik dan weer niet :)

jup, die heb ik in oktober vorig jaar verkocht aan een kennis die een auto zocht. Ik zie de auto dus nog regelmatig, want hij staat hier om de hoek.

Wow, wat een leuk ding! Je had er al eens iets over gezegd in een ander topic, en ik was erg benieuwd. Wat een plaatje! (y) En wat gaaf ook dat het zo'n origineel exemplaar is. Hoort die wieldop op je reservewiel trouwens niet op alle wielen? Of kreeg 'ie pas jaren later wieldoppen?

wat die wieldoppen betreft, ik heb geen idee. Er staat in de advertentie dat hij speciale aerodynamische wieldoppen zou moeten hebben, en dus kan het zo zijn dat dit het enige overgebleven exemplaar is. De datumstempel zegt iig 1987. Je komt ze alleen bijna nooit tegen, en het staat nogal tuttig haha. Dus voorlopig laat ik het gewoon zo.

Terug
Bovenaan