ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: 1e Swiftdate.

aan het koetsje lag het niet. Maar aan remschijven, katalysatoraansluiting op uitlaat, remleiding en koplampen wel.
Nuja, jammer dan. de techniek zal hergebruikt worden.

De Marbella is nu kaal: dwz dat alle randapparatuur verwijderd is ten behoeve van het plaatsen van de injectiespullen van de Cinq.

IMG-20190708-125905.jpg

IMG-20190708-182453.jpg

Omdat de cilinderkop van de Marbella een wel erg dikke laag drab laat zien tussen vooral de klepveren en dus waarschijnlijk ook in de oliekanaaltjes, heb ik vandaag de kop van de Cinquecentomotor gedemonteerd.
Ook hierin zat, en dan voornamelijk in de uitlaatpoorten, een behoorlijke laag roet. Dat ding moet dus al een behoorlijke tijd geen goede verbranding hebben gehad, anders vormt zich nooit zoveel roet.

Kortom: kop voorzien van ovenreiniger en vervolgens helemaal schoongemaakt.
Volgensmij moet het zo wel weer goed zijn! Nu is het wachten op de nieuwe pakkingen e.d.
IMG-2114.jpg

IMG-2115.jpg

Kleppen zien er op zich nog netjes uit, al lijkt de meest rechtse klep wel heet geweest te zijn. Of is dat gezichtsbedrog? Vloeistof testje gedaan? Beetje benzine op de kleppen?

ze zijn altijd een beetje wit.
Ik moet inderdaad nog even de lektest goed uitvoeren, maar dan moet ik eerst bougies hebben om ervoor te zorgen dat het er niet uitloopt. Dadelijk maar eens even doen.

Vandaag zijn op de koppakking, thermostaat en kopbouten na alle onderdelen geleverd. Het leek wel een vervroegde Sinterklaas :)
Verder op de sloop nog even een stukje kabelboom gehaald dat past op de motorkabelboom die in de Marbella gaat komen, zodat ik zonder problemen de lambdasensor kan aansluiten.

Van het weekend dus mooi alles in elkaar gaan zetten! (en dan maar hopen dat de auto het doet!)

Omdat ik toch wel een temperatuurmeter voor de koelvloeistof wilde hebben en een Marbella daar oorspronkelijk nooit mee is geleverd, het volgende Chinese exemplaar gekocht.
Werkt goed en is ook redelijk accuraat; meer gaat het mij erom dat ik kan zien wat de motortemperatuur doet en daarvoor is dit natuurlijk ideaal. Volgens de specs meet hij tussen de -50 en +110. Lijkt me voldoende.

Ik ga hem inbouwen in het bakje voor de koplamphoogteverstelling van een late 141 (voor de kenners: deze is van de Panda Smile op de sloop in De Bilt). Voordeel is dat dit het een beetje origineel doet lijken, én de huidige radiobak is hetzelfde grijs. Mooi hetzelfde dus!

IMG-2145.jpg

IMG-2147.jpg

Netjes toch? Zwaar onderschat metertje in een auto. Onbegrijpelijk dat sommige fabrikanten dat ding zelfs wegbezuinigd hebben.

s velthuis zei:
Netjes toch? Zwaar onderschat metertje in een auto. Onbegrijpelijk dat sommige fabrikanten dat ding zelfs wegbezuinigd hebben.

Inderdaad. Ik noem niet mijn Opel Corsa vorig jaar... Ook geen metertje... met verregaande gevolgen. o_O

Top!!
Denk dat 2 lampjes ook wel werken (M'n Getz crdi) Blauw = koud (rustig aan doen) Rood = te heet... rustig aan doen/afkoelen. Ook metertjes gaan kapot of worden niet (goed)uitgelezen. Een toenmalige vriendin dacht dat de tank vol zat, terwijl het koelwater met motorolie stomend uit het expansievat spoot van haar Charade.

Pietzoveel zei:
Top!!
Denk dat 2 lampjes ook wel werken (M'n Getz crdi) Blauw = koud (rustig aan doen) Rood = te heet... rustig aan doen/afkoelen. Ook metertjes gaan kapot of worden niet (goed)uitgelezen. Een toenmalige vriendin dacht dat de tank vol zat, terwijl het koelwater met motorolie stomend uit het expansievat spoot van haar Charade.

Dat is natuurlijk vooral een reden om het weg te halen. Het kost geld en de gemiddelde klant heeft geen flauw idee wat dat metertje zegt..
Dat is ook waarom de meeste metertjes die er nog wel zijn inmiddels een soort 3 standen indicatie geven. Klanten raakte in paniek als ze het metertje een beetje heen en weer zagen bewegen. Dus daarom zit de meter software matig vast op 90 graden. Pas als je ruim oververhit gaat dan beweegt de meter er vanaf. Dus zelfs met een metertje is het nog steeds gelijk aan dat lampjes systeem..

Bij onze Volvo zie ik dit heel duidelijk. De C1 heeft alleen een lampje. En de andere zijn zo oud dat ik aan de meter nog kan zien of de thermostaat en de fan goed werken..... Dus met die extra inbouw meter kan je dat nu ook op de Marbella!

Pietzoveel zei:
Top!!

Lampjes zijn onvoldoende als het er echt op aankomt. Een paar van mijn situaties die makkelijk onze motoren gekost hadden kunnen hebben? Met een defecte hoofdkoeler en caravan aan de haak achter een vrachtwagen naar boven op de autobahn, koelend met de binnenventilator, defecte koppakking (3 keer, 1 keer bij uno zonder meter, bijna catastrofaal), kapot gedraaide waterpomp, meter begon ineens op te lopen na een ratel -> motor uit -> d riem 2 tanden versprongen, 2x defecte thermostaat en een lekke radiateur.

Vandaag eigenlijk alles gemonteerd. Ook de hydraulische klepstoters. Het wordt spannend of die werken. Ik heb ze in ieder geval afgesteld volgens boekje. Morgen testen!

Zwartgeblakerde en dichtgeteerde kop eraf:
IMG-2155.jpg

Dopje op het gat van de ontsteking:
IMG-2161.jpg

Cinq kopje erop met rekbouten van een Panda 900 ipv de bouten die later opnieuw aangedaaid moeten worden.
IMG-2157.jpg

Alle bedrading en slangen aangesloten
IMG-2160.jpg

Nu rest mij nog wat bedrading, en ik twijfel nog over het koolstoffilter. Dat brengt wel heel erg veel extra slangen met zich mee. Het zit er nu wél op, maar of dat morgen nog zo is... :)

Vandaag de boel afgemonteerd, kleppen gesteld en toen de proef op de som genomen!

Motortje loopt uitstekend. Er is één klep helaas iets te ruim naar mijn zin, maar goed... beter te ruim dan te krap. Eerst maar eens lekker inrijden en dan over een kilometer of wat nog een keer de koelvloeistof en olie verversen en dan meteen de kleppen nog een keer nastellen.

Wat heb ik uiteindelijk vervangen:
- Thermostaat
- Temperatuursensoren
- Lambdasonde
- Luchtfilter
- Koppakking, thermostaatpakking, klepdekselpakking
- Kopbouten (voor rekbouten van een 900, scheelt weer natrekken!)
- Bougies
- Bougiekabels
- Brandstofpomp
- Brandstoffilter
- Brandstofslangen

nuja... Iets groter -en dus duurder...- uitgepakt dan in had willen doen. Maar het resultaat mag er zijn.

FIlmpje van de 1e start:

FIlmpje na een stuk rijden:

AIHL7274.jpg

En gewassen:
IMG-2181.jpg

Ook nog een filmpje na rit:

Overigens is het luchtfilterhuis afkomstig van een Marbella uit 1998, die fabrieksaf geleverd werden met een SPI-systeem. Gelukkig had ik er daar nog twee van op voorraad.

De credits voor het uitdenken van deze ombouw gaan naar John de Graaff, een lid van de Pandaclub die in 2010 zijn '94-er Marbella voorzag van injectie nadat daarvan de geregelde carburateur ter ziele ging. Hij heeft alles uitgedacht, en dat heeft mij zowel bij mijn Panda in 2011 als bij de Trans in 2014 geholpen deze grote ombouw te doen.

Inderdaad, knap gedaan. Het komt heel 'makkelijk' over op het beeld. Qua onderdelenlijst zou je ook niet zeggen dat het je te doen was om het inbouwen van het injectiesysteem. ;) Geniet ervan met rijden.

Mooi gedaan! En al ben je bescheiden (credits naar de bedenker) toch is dat best een prestatie. Mooi om te horen dat alles het doet en vrijwel helemaal goed. Die ruime klep komt wel weer goed inderdaad. Eerst maar eens een paar opwarmen en afkoelen.

Qua koolstoffilter... die heeft wel een nut in je benzine ontluchting. Zomaar er tussenuit halen is ook geen plan. Of je gaat problemen krijgen dat je tank zijn dampen niet kwijt kan; of je gaat problemen krijgen dat de benzine damp op onverwachte moment door de motor wordt aangezogen zodat je steeds even wat te rijk loopt. Je kan natuurlijk een open ontluchting maken van je benzine tank maar als je daar geen overdruk klep in zet (moet maar heel iets overdruk zijn) dan dampt je hele tank leeg.

Gewoon keurig uitgevoerd en echt geen makkelijke klus om te doen weet ik uit ervaring. (y) ik zeg alle duimpjes omhoog en mooi dat je het deelt!

Engineer2 zei:
Qua koolstoffilter... die heeft wel een nut in je benzine ontluchting. Zomaar er tussenuit halen is ook geen plan. Of je gaat problemen krijgen dat je tank zijn dampen niet kwijt kan; of je gaat problemen krijgen dat de benzine damp op onverwachte moment door de motor wordt aangezogen zodat je steeds even wat te rijk loopt. Je kan natuurlijk een open ontluchting maken van je benzine tank maar als je daar geen overdruk klep in zet (moet maar heel iets overdruk zijn) dan dampt je hele tank leeg.

Ik ga het in de gaten houden. Mocht het niet goed gaan kan ik het alsnog plaatsen. Op mijn Panda zat het ding niet, en daar heb ik gedurende de km's dat ik met de auto heb gereden nooit last gehad, maar hoe dat bij de Marbella is, die natuurlijk oorspronkelijk al een koolstoffilter had weet ik niet.

Nico GTR zei:
Gewoon keurig uitgevoerd en echt geen makkelijke klus om te doen weet ik uit ervaring. thumbs up ik zeg alle duimpjes omhoog en mooi dat je het deelt!

dank! :D

Wat nog restte was de slang voor de voorverwarming. Die was vanmiddag om half 3 geleverd, dus meteen maar gemonteerd.
Nu maar hopen dat hij nog even heel blijft :D

Met een beetje mazzel komen ook in de loop van de week de uitlaatklemmen binnen en kan ik ook de nieuwe uitlaat plaatsen (en als de huidige eraf is de dorpels aan de binnenzijde even onder handen nemen met tectyl)

IMG-2193.jpg

Wat een ontzettend leuk project (y)(y)
Vind ik persoonlijk eindeloos veel leuker dan de topics met de vraag welke accessoires echt aangekruist moeten worden en of het blauwe of zwarte gordels moeten worden...
Volgende project: turbo en schijfremmen van een Uno ? :)

Was het nou ook nog gelukt met de katalysator?

Koolstofpotje zou ik wel doen. Om wat Engineer zegt en omdat koolwaterstoffen niet heel goed voor mens en milieu zijn.

Wat geweldig gedaan! Je doet het in een paar posts af alsof het niets is, maar wat een enorme klus moet dit zijn. Fijn dat het resultaat naar wens is. :)

s velthuis zei:
Was het nou ook nog gelukt met de katalysator?

Koolstofpotje zou ik wel doen. Om wat Engineer zegt en omdat koolwaterstoffen niet heel goed voor mens en milieu zijn.

De lambdasonde was er zo uit! dus dat was mooi. Katalysator kon blijven zitten.
Wat betreft de koolstof: ik zal de ontluchter wel aansluiten op het bestaande filter dat nog in de wielkast hangt.

MWH zei:
Wat geweldig gedaan! Je doet het in een paar posts af alsof het niets is, maar wat een enorme klus moet dit zijn. Fijn dat het resultaat naar wens is. :)
Op zich valt het wel mee, maar ik heb het natuurlijk twee keer eerder gedaan, dat doet het ook makkelijker lijken :p Maar zou uitgebreid als dit keer, met al die nieuwe onderdelen, dat heb ik nog niet gedaan.

Mooi project.
Ik vind het altijd mooi als mensen dit soort dingen ondernemen. De injectie zal een enorme verbetering zijn.

Wat ik wel jammer vind, is dat je de hydraulische klepstoters gebruikt hebt in plaats van de klassieke tuimelaars. De massa van het hydraulische spul is groter waardoor de kleppen eerder gaan zweven en naar mijn idee is af en toe kleppen stellen het werk niet. Ik heb in ieder geval veel vaker de klepspeling alleen gecontroleerd dan de klepspeling opnieuw afgesteld. Het is wel zo dat de klepspeling wat verloopt na het opnieuw slijpen van de kleppen (of ovenreiniger hetzelfde effect heeft weet ik natuurlijk niet).

De laatste keer dat ik de klepspeling heb afgesteld was met de 106, daar stonden alle vier de inlaatkleppen op de waarde die de uitlaatkleppen moeten hebben. Daarom leek mij dat ook eerder een onderhoudsfoutje dan verloop van de klepspeling.

P.s. Er zijn indertijd Cinquecento's gebruikt in de rallysport - in een aparte klasse, de Cinquecento trofeo.
Met die rally-setup werd het vermogen verhoogd naar bijna 75 pk. De standaard versnellingsbak vond al die extra power wat minder, ze moesten wel eens vervangen worden - als de originele olie gebruikt werd.

Hmm... volgens mij heeft de massa van de klepstoter geen effect op het sluiten van de klep. Enkel wanneer het uitstroomgaatje van de olie te klein is kan de olie gaan tegenduwen en zo de klep fractioneel tegenwerken. De rest van de bewegende delen met de klep mag hier en daar een andere vorm hebben maar is in massa nagenoeg gelijk.
Inmiddels hebben heel veel nieuwe motoren geen hydraulische klepstoters meer. Dan moet je 1x in de 2 ton de kleppen stellen of zoiets. Doe je dat niet dan haalt hij waarschijnlijk alsnog de 3 ton wel en dan is de auto ook al aan zijn berekende levensduur. Het hele puntvan hydraulische was natuurlijk dat bij het stellen nogal eens fouten werden gemaakt of dat het achterwege werd gelaten. Dan is hydraulisch een goede optie (en lagere onderhoudskosten wat met de opkomende populariteti van lease toen extra belangrijk was).

Als lpg rijder zweer ik bij hydraulische klepstoters. Vind het zelfs tamelijk stom dat merken als Ford met fantastische (lpg) motoren weer afgestapt zijn van dat concept. Zie dat echt als een teruggang eerlijk gezegd.

rke zei:
Mooi project.
Ik vind het altijd mooi als mensen dit soort dingen ondernemen. De injectie zal een enorme verbetering zijn.

Wat ik wel jammer vind, is dat je de hydraulische klepstoters gebruikt hebt in plaats van de klassieke tuimelaars.

Uiteindelijk niet gedaan. De Cinquecento nokkenas schijnt net een ander profiel te hebben waardoor de hydraulische stoters op een Marbella (of oerPanda) blok te krap staan, en dus dan voor problemen gaan zorgen.

Het vervelende is wel dat met de mechanische stoters de hele injector moet worden uitgebouwd, omdat dat ding vast zit aan het kleppendeksel. Ik zou er voor kunnen kiezen de injector van het kleppendeksel te scheiden (dat is vrij eenvoudig te doen) en er dan een kleppendeksel op te zetten van de Marbella zelf. Dan zou je met wat gefoeter de injector kunnen laten zitten.
Alleen moet ik dan weer een andere steun voor de bobines zien te maken. Nuja, dan maar een keer per jaar eraf halen.

ginkelvanmichiel zei:
rke zei:
Mooi project.

Wat ik wel jammer vind, is dat je de hydraulische klepstoters gebruikt hebt in plaats van de klassieke tuimelaars.

Uiteindelijk niet gedaan. De Cinquecento nokkenas schijnt net een ander profiel te hebben waardoor de hydraulische stoters op een Marbella (of oerPanda) blok te krap staan, en dus dan voor problemen gaan zorgen.

Het vervelende is wel dat met de mechanische stoters de hele injector moet worden uitgebouwd, omdat dat ding vast zit aan het kleppendeksel. Ik zou er voor kunnen kiezen de injector van het kleppendeksel te scheiden (dat is vrij eenvoudig te doen) en er dan een kleppendeksel op te zetten van de Marbella zelf. Dan zou je met wat gefoeter de injector kunnen laten zitten.
Alleen moet ik dan weer een andere steun voor de bobines zien te maken. Nuja, dan maar een keer per jaar eraf halen.

Mijn Camry had klepstelplaatjes. Ik heb bijna twee ton met dat blokje kunnen rijden zonder een klepstelplaatje te moeten kopen.
Bij mijn motorfietsen wil ik binnenkort toch een rondje kleppen stellen doen, de K75RT heeft er sinds de laatste keer kleppen stellen 120.000 bij gekregen. Maar ik ga wel eerst meten om daarna pas plaatjes te bestellen. Een (dure) assortimentsdoos vol ga ik in dit leven niet opmaken, al voorzie ik al mijn vrienden en kennissen met een oude k-serie of zwaaarder Kawasaki van verse klepstelplaatjes.

rke zei:
Mijn Camry had klepstelplaatjes. Ik heb bijna twee ton met dat blokje kunnen rijden zonder een klepstelplaatje te moeten kopen.

Ik heb 4 en in principe 3 en 2,5 ton gereden zonder überhaupt naar de kleppen om te kijken :T ;)

Wow wat een goede en nuttige update! Inderdaad heel wat anders dan een update over een nieuwe wunderbaum :D

Overigens, en daar ben ik veeel te laat mee, zag ik halverwege Juni ergens tussen Hoevelaken en Assen een identieke Marbella op de snelweg maar dat zal jij niet geweest zijn denk ik?

Deze auto heeft nog stoterstangen, dus geen klepstelplaatjes. Alles moet op gevoel.
Ik ga dadelijk het kleppendeksel er nog een keer afhalen en dan alles nog een keer nastellen, want er is ergens een klep met te veel ruimte.

@Zadelsnuiver
ik kan me niet herinneren dat ik daar heb gereden, maar zoveel (rode) Marbella's zijn er niet meer, dus wat voor één dat er moet zijn geweest?

Engineer2 zei:
Hmm... volgens mij heeft de massa van de klepstoter geen effect op het sluiten van de klep. Enkel wanneer het uitstroomgaatje van de olie te klein is kan de olie gaan tegenduwen en zo de klep fractioneel tegenwerken. De rest van de bewegende delen met de klep mag hier en daar een andere vorm hebben maar is in massa nagenoeg gelijk.
Inmiddels hebben heel veel nieuwe motoren geen hydraulische klepstoters meer. Dan moet je 1x in de 2 ton de kleppen stellen of zoiets. Doe je dat niet dan haalt hij waarschijnlijk alsnog de 3 ton wel en dan is de auto ook al aan zijn berekende levensduur. Het hele puntvan hydraulische was natuurlijk dat bij het stellen nogal eens fouten werden gemaakt of dat het achterwege werd gelaten. Dan is hydraulisch een goede optie (en lagere onderhoudskosten wat met de opkomende populariteti van lease toen extra belangrijk was).

In een vrachtwagenmotor moet je er wel rekening mee gaan houden, maar ook daar telt toch dat het zo'n koppelbeest is dat je al die toeren toch niet nodig hebt.

Ik heb persoonlijk 2 keer echt kleppen gesteld, 1 keer was bij de 2 ton in de buurt toen die enorm vervelend liep onderin. Wat ook direct was opgelost. En de andere keer was net over de 2 ton toen de kop net opnieuw was opgebouwd bij de koppakkingswissel. Verloopt ook niet gek veel heb ik het idee.

Nico GTR zei:
Engineer2 zei:

In een vrachtwagenmotor moet je er wel rekening mee gaan houden, maar ook daar telt toch dat het zo'n koppelbeest is dat je al die toeren toch niet nodig hebt.

Ik heb persoonlijk 2 keer echt kleppen gesteld, 1 keer was bij de 2 ton in de buurt toen die enorm vervelend liep onderin. Wat ook direct was opgelost. En de andere keer was net over de 2 ton toen de kop net opnieuw was opgebouwd bij de koppakkingswissel. Verloopt ook niet gek veel heb ik het idee.

Inderdaad, pas bij hoogtoerige machines speelt de massa van de klep (met alle spulletjes er omheen) een rol. Bij normale productieauto's zal de toerenbegrenzer al lang ingrijpen voordat de kleppen gaan zweven om op die manier ingebrande of kromme kleppen te voorkomen. Ga je onderdelen van verschillende motoren combineren zal je eigenlijk moeten controleren of de klepveren sterk genoeg zijn, of het nokkenas oppervlak hard genoeg is, of de stoterstangen sterk genoeg zijn en of de toerenbegrenzer vroeg genoeg ingrijpt - als je al een toerenbegrenzer hebt in een klassiekertje.
In dit geval gaat het over een doorontwikkeling van een al lang bestaande motor en dus is het aannemelijk dat de onderdelen uitwisselbaar zijn.

Ik heb een voorkeur voor de technisch betere oplossing. Als je ooit een motormanagement van een Cinquecento van de Trofeo kan vinden, heb je de tuimelaars nodig. Ons is gebleken dat ook zo'n antiek stuk Italiaans oliekachel best nog wel wat kracht kan genereren. "Onze" Cinq liet een fraaie 74,3 paardjes noteren op de rollenbank....

Dat is best netjes, 74,3 PK! (maar dan is het kopje ook geflowed neem ik aan?)
In dit geval is het gewoon de standaard kop op een 903cc onderblok (Cinq heeft normaliter 899cc, scheelt toch weer 4cc :p), waarbij de Marbella zonder kat normaliter 41 pk genereert en met kat 39. Uiteindelijk zal het dus rond de 40 pk zitten toen de auto nieuw was.

Verder vandaag de kleppen nog even nagesteld, en dat heeft er voor gezorgd dat de auto nu wel héél erg mooi loopt. Geen getik meer dus :) (buiten het getik van de injector en het gezoem van de brandstofpomp.

Nog het e.e.a. aan de Marbella gedaan. Afgelopen zaterdag 300 kilometer gereden en de auto doet het prima!
In Heerhugowaard een complete set getint glas opgehaald en dat gemonteerd:
IMG-2262.jpg

IMG-2263.jpg

stickers gered:
IMG-2261.jpg

vervolgens ook de al tich keer overgeverfde zijpanelen vervangen door exemplaren van een donor. Ook wat grijs, maar met wat voedende olie zullen die wel weer mooi zwart worden.

Uiteraard kwam ik weer een gat tegen... uitgezaagd en een nieuw plaatje ingelast. Goed afgesmeerd met carosseriekit - dat zal weer even moeten mee gaan.
IMG-2259.jpg

IMG-2258.jpg

En toen zaten alle panelen er weer op.
IMG-2264.jpg

IMG-2260.jpg

IMG-2270.jpg

Terug
Bovenaan