Gezocht: zuinig autootje voor een student (met trekhaak)

Jessezet

Net ingestapt
Hey mensen,

Ik ben alvast aan het orienteren voor mijn eerste autootje. Deze ik graag wil aanschaffen als ik 18 word (mei 2021). Mijn goal is om zo goedkoop mogelijk te rijden. Deels omdat ik een arme student ben en deels omdat dit een soort sport is voor mij om zo goedkoop mogelijk te rijden. Ik laat mijn auto verzekeren door mijn ouders met maximale schadevrije jaren. Mijn budget is 2/3 duizend euro iets meer kan overwegen worden.

Ik wil mijn auto gaan gebruiken om dagelijks heen en weer studie te gaan rijden, dit is zon 90km heen en weer. Wekelijks heen en weer vriendin, werk en sport zou ik ook vaak een fiets of een brommer pakken. Ook heb ik een handel/hobby in vouwwagens met mijn vader en is het voor mij dus noodzakelijk om een trekhaak achter de auto te hebben. Ik wil namelijk ook zelf graag op vakantie met mijn vouwwagen.

Verder zou ik een wat ruimere auto fijn vinden ivm met veel op vakantie willen en wil dan voornamelijk alles is de auto meenemen. 4/5 deur is dus een pre. Het liefst qua looks nog een beetje acceptabele auto. Heb hier niet heel kieskeurig in maar ik rijd toch liever niet in een oude Renault Twingo met een vervaagde lak. Autootjes zoals een volkswagen lupo, Fiat Punto oid vind ik er netjes uitzien voor hun klasse

Zelf heb ik al veel om mij heen gekeken. Een diesel auto valt al snel af vanwege hun torenhoge wegenbelasting. Heb wel gekeken naar superlichte dieseltjes zoals de VW Lupo 3L alleen deze heeft geen mogelijkheid tot trekhaak. Verder lijken mij LPG installaties wel erg interessant. Vooral mincombinatie met een lichte zuinige auto. bvb een Renault Twingo.

Even in het kort
-20k KM per jaar
-Trekhaak (voor lichte vouwwagens, geen zware caravans oid)
-zo goedkoop mogelijk per maand
-budget rond de 2/3 duizend, meer kan ook overwegen worden.
-4/5 deur met beetje ruimte is een pre

- Lees de voorwaarde van de verzekering
- Wat voor trekgewicht en kogeldruk?

Een trekhaak hebben zegt niks of het daadwerkelijk iets kan trekken. (iets van 550kg geremd / 350kg ongeremd op een 2de generatie Twingo, maar welke aanhanger is zo licht en toch geremd?)

Doe die auto eens even niet op naam van je ouders verzekeren.

Heel veel redenen waarom niet:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,2469489

De vouwwagentjes waar ik mee zou gaan rijden wegen eigenlijk zo goed als niks. Weet de precieze gewichten niet, maar dit gaat om een paar honderd tot 500kg. Ze zijn zo goed als allemaal wel geremd. Met de meeste zou ik ze alleen gaan ophalen en dus maar maximaal 100km er mee gaan rijden voor ze naar de volgende eigenaar gaan. Alleen met mijn eigen vouwwagen zou ik echt veel gaan rijden. Deze weegt ongeveer 250kg geremd. Dit moet dus geen probleem zijn.

Ik vind dat je onverstandig de boel aanpakt (maar maakt niet uit, op die leeftijd).

20000km per jaar is behoorlijk veel, dat zou ik nooit in een auto van 2/3 duizend euro doen. Je zit echt aan de onderkant van de markt en aangezien je ook een vouwwagen wil kunnen trekken kom je automatisch bij wat grotere/duurdere auto's uit. De kans is groot dat je volledig leeg gaat lopen op onderhoud en reparaties.

Daarnaast is verzekeren op naam van je ouders ook niet verstandig (daar is genoeg over te lezen op internet, ik denk niet dat het nodig is dat we hieronder weer die discussie gaan voeren zoals dat recent in een ander topic ook gebeurde).

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om met het OV naar je studie te reizen. Zo niet, dan zou ik toch even wat langer doorsparen en een fatsoenlijke auto aanschaffen.

Ik heb even wat auto's uitgezocht vlug.

https://www.flevomobiel.nl/1442034/111230007/

https://www.vakgaragestroet.nl/occasions?u=https%253A%252F%252Fvoorraad.vakgaragestroet.nl%252Fopel%252Fastra%252Focc15624274-c057312a

https://www.autobedrijfstellema.nl/occasions/231/#Mitsubishi%20Colt%201.5%20QS%20Sport%20AIRCO

https://www.autowereld.nl/renault/clio-estate/1-2-tce-navi-airco-half-leer-34138838/details.html

Ik heb verder geen kentekenchecks gedaan, dus of deze specifieke auto's verder ok zijn dat mag nader bepaald worden, maar dit soort auto's / modellen zou ik persoonlijk naar gaan kijken. Over het algemeen allemaal wel betrouwbare techniek en dan heb je toch nog het gevoel dat je een echte auto rijdt. :)

Ik heb mijn studentenauto nog steeds...

Ooit in 2016 gekocht, 1400 euro voor een 2001 Renault Clio 1.2 8V (mag een trekhaak onder tot 850 kg) ooit 170.000 km op de teller. Nu ondertussen al 335.000. Kom ik in die tijd op ergens rond de 35k per jaar. Ik doe onderhoud zelf, verzekering ook zelf en de auto heeft mijn budget nooit echt om zeep geholpen. Weliswaar enkele grotere reparaties moeten doen. Een kabelboom en wat andere elektra en een nieuwe koppakking, maar verder is die vanaf 203.000 km compleet probleemloos geweest.

2000 is prima, zoek goed en houd 1000 achter voor achterstallig onderhoud. Verzeker hem zelf! Je wilt het gezeur gewoon niet hebben met je verzekering anders....nu een paar 100 euro besparen en daarna op de zwarte lijst komen is ook niet fijn.

Voor een vouwwagen heb je echt geen grote/zware auto nodig, ik heb zelf een Combicamp en en ben daarmee op vele plaatsen geweest. Natuurlijk is een grote zware auto soms fijn, maar met 100 kilometer per uur heb je aan een (gemiddelde) B-segmenter genoeg.

Luik en de heuvels van Zuid-Frankrijk heb ik met mijn Lancia Ypsilon gedaan, en dat ging prima. Ik kon prima met verkeer meekomen. Ik heb nu een Hyundai Getz, met die auto ben ik naar Riga geweest en een vouwwagen, zonder een centje pijn.

Let wel een beetje op welke motor je hebt, mijn Lancia had een 1.2, de Hyundai een 1.3 en deze is wat sterker. Een Getz heb je ook met 1.1, maar dat zou ik niet doen.

Wil je een goede, betrouwbare auto is een Getz een goed idee, wel kan de versie die ik heb roesten, daar moet je wel op letten.
26542635925_d1c229069f_c.jpg

Deze generatie is dan beter, die roest minder.

FIAT Punto is ook een fijne auto, Toyota Yaris, Nico zijn Clio suggestie is ook een goede. Corsa C misschien ook wel, of een Polo.

Ik denk dat je vooral goed moet kijken, naar de staat van de auto en het onderhoud.

Persoonlijk denk ik dat een Lupo wellicht net wat te klein, te licht is om wat achter te hangen, maar aan de andere kant mijn Ypilon was net zo licht denk ik.

Ik zou gaan voor de Yaris 1.3.
Nee, niet zo flitsend maar wel betrouwbaar, lage (onderhouds)kosten en potent genoeg om een vouwwagen te trekken. Volop keuze bovendien en af en toe staan ze te koop met een lpg installatie.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1616400128-toyota-yaris-lpg3-1-3-16v-5dr-linea-luna-2002-grijs.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Nico GTR zei:

Ooit in 2016 gekocht, 1400 euro voor een 2001 Renault Clio 1.2 8V (mag een trekhaak onder tot 850 kg) ooit 170.000 km op de teller. Nu ondertussen al 335.000. Kom ik in die tijd op ergens rond de 35k per jaar. Ik doe onderhoud zelf, verzekering ook zelf en de auto heeft mijn budget nooit echt om zeep geholpen. Weliswaar enkele grotere reparaties moeten doen. Een kabelboom en wat andere elektra en een nieuwe koppakking, maar verder is die vanaf 203.000 km compleet probleemloos geweest.

2000 is prima, zoek goed en houd 1000 achter voor achterstallig onderhoud. Verzeker hem zelf! Je wilt het gezeur gewoon niet hebben met je verzekering anders....nu een paar 100 euro besparen en daarna op de zwarte lijst komen is ook niet fijn.

Doe jij niet bijna alles zelf aan je auto?
Dat scheelt wel in de kosten hé :) (en je moet uiteraard geluk hebben).
Op mijn 2e auto ben ik ook flink leeggelopen. Kostte me 3000 euro in aanschaf. Een jaar later dat onding weer ingeruild voor 1200 euro (nadat ik 1500 aan reparaties verder was en ie eigenlijk nog niet in orde was)

hier meer info over welke generatie getz

friday facelift getz

misschien handig om vooral particulier te kijken, dan is er ook meer ruimte qua onderhandelen.

omdat je in vouwwagens gaat handelen, is het misschien handig om in een opvallende auto te rijden, zodat je de mensen positief over je praten

smart forfour

Deze auto deelt techniek en onderstel met de Mitsubishi colt. Mag volgens de autoweek vergelijker 750kg geremd trekken en 500 ongeremd. Verder beschikt die over een verschuifbare achterbank.

0-80e11c64-1337-49c3-9a94-9f5a483f9b86.jpg

Je kan ook gaan voor deze ruime C-segmenter met het gewicht van een b-segmenter. Volgens de advertentie heeft die ook nog airco wel moet je wel e5 tanken. De auto lijkt op een sedan, maar het is een hatchback (liftback)

Daihatsu aplause

0-a83fa91e-79c9-48c1-a059-4f6fc1de8a11.jpg

@Magistrat: :D

Waarom wordt er niet naar C segmenters gekeken? Net iets meer auto, doet het net iets fijner met een karretje er achter. Focus, Astra, Golf, Almera, etcetera.
En 3k vind ik vrij riant, daarvoor vind je echt wel wat moois.

Toch een B segmenter, maar dit is echt een volwassen auto (heb zelf een paar maanden een 207 gereden) : <https://link.marktplaats.nl/m1608815815>

Of als vijfdeurs, bij een goed adres: <https://link.marktplaats.nl/m1622448878>

Bobslee zei:
Nico GTR zei:

Op mijn 2e auto ben ik ook flink leeggelopen. Kostte me 3000 euro in aanschaf. Een jaar later dat onding weer ingeruild voor 1200 euro (nadat ik 1500 aan reparaties verder was en ie eigenlijk nog niet in orde was)

Hij staat alleen in de garage voor APK. Zelfs uitlijnen heb ik wel eens gewoon gedaan met een touwtje. :T Kost ff tijd maar resultaat is minstens zo goed als het niet beter is.

Gewoon lostrekken, als TS aan een motor kan sleutelen kan die een auto ook. Rustig blijven, niet boos worden en goed foto's maken hoe het zit en zat.

Nico GTR zei:
Bobslee zei:
Nico GTR zei:

Hij staat alleen in de garage voor APK. Zelfs uitlijnen heb ik wel eens gewoon gedaan met een touwtje. :T Kost ff tijd maar resultaat is minstens zo goed als het niet beter is.

Gewoon lostrekken, als TS aan een motor kan sleutelen kan die een auto ook. Rustig blijven, niet boos worden en goed foto's maken hoe het zit en zat.

Ja, ho, ho. Je vergeet wel dat je een serieuze gereedschapsset nodig hebt. Dat spul is ook niet goedkoop, trouwens.

der Magistrat zei:
Nico GTR zei:
Bobslee zei:
Nico GTR zei:

Ja, ho, ho. Je vergeet wel dat je een serieuze gereedschapsset nodig hebt. Dat spul is ook niet goedkoop, trouwens.

Sinds wanneer? Ik heb gewoon een kraftwerk setje van 200 euro, een extra Torx doppenset van 30 euro, een momentsleutel van 100 euro en een heel lange staaf met een 3/8" dop om vastzittende dingen los te breken.

Als dat al serieus spul is.....het is maar kraftwerk.

Je gaat vanzelf verzamelen.

Nico GTR zei:
der Magistrat zei:
Nico GTR zei:
Bobslee zei:
Nico GTR zei:

Sinds wanneer? Ik heb gewoon een kraftwerk setje van 200 euro, een extra Torx doppenset van 30 euro, een momentsleutel van 100 euro en een heel lange staaf met een 3/8" dop om vastzittende dingen los te breken.

Als dat al serieus spul is.....het is maar kraftwerk.

Je gaat vanzelf verzamelen.

We gaan wat offtopic, maar je geeft dus al snel een paar honderd euro uit aan gereedschap en dan nog moet je maar zien dat je je auto zelf kunt herstellen. Als je een budget voor €1000 voor onderhoud voorziet, is - ook omdat je nog materiaal moet kopen - het m.i. de moeite niet per se waard als je de expertise, handigheid en interesse niet hebt om zelf te gaan sleutelen.
En hier spreekt iemand die zijn fiets met lekke band door de fietsenmaker (voor 6 à 7 euro) laat herstellen. :)

Je kunt beter nu no cläim korting opbouwen met een goedkope auto dan over een paar jaar heel veel premie voor een duurdere auto betalen.

Terug
Bovenaan