Gezocht; gezinsauto voor +\- 10k

B Hoogland

Startmotor
Goededag mede forumleden,

Wegens lichamelijke klachten van mijn vriendin zijn we genoodzaakt om het hoger op te zoeken en moet onze Renault Megane lll station helaas het veld ruimen. Zelf hebben we al een shortlist en voorkeur maar wellicht zien wij iets over het hoofd. Vandaar jullie advies gevraagd.

Gebruik;
* Gezin van 2 volwassenen, 1 peuter en 1 baby.

* Rijden rond de 7,5k per jaar (woon/werk is 12 km enkele reis). Overige is een enkel uitstapjes plus vakanties.

*Vakanties vieren we met de vouwwagen van Max 750kg

Eisen;
* Hoge zit (SUV/MPV dus) Bij de Megane zit je laag en met je benen rechtuit waardoor mijn vriendin last van heup en been krijgt.

*Automaat, koppeling indrukken gaat niet meer.

* Even ruim als de Megane

*Airco/cruise control en achteruitkijk camera zijn een eis. Key-less entry en go een pre.

*Aziatisch (betrouwbaarheid)

Prijs zo rond de 10k inclusief inruil Renault.

Waar we zelf op uitkwamen:
1. Renault Scenic (afgevallen want mijn vriendin kan hier geen goede zit in vinden)

2. Nissan Qashqai eerste model

3. Kia Sportage

4. Hyundai IX 35

5. Mitsubishi Outlander PHEV.

Naar de Mitsubishi gaat onze voorkeur omdat je in onze optiek veel waarde voor je geld krijgt. Hij weegt zwaarder door het hybride systeem en vanaf 2026 betaal je de volle mep wegen belasting (30 euro meer per maand dan de overige uit de shortlist). Maar het is wel duidelijk een completere/modernere auto wat betreft opties en uiterlijk wat ons betreft. Daarnaast kunnen we thuis en op het werk laden waardoor vrijwel alle kilometers dagelijkse kilometers elektrisch zouden moeten kunnen.

Hebben jullie tips?

Zo te lezen hebben jullie goed nagedacht over de Outlander.

Andere opties kunnen Japanse mps's zijn zoals de Toyota Verso, maar die komen niet met hybridetechniek. Verder wel praktisch en degelijk.

De Outlander is er ook zonder plug-inn hybride, maar die moet je met een lampje zoeken. Cvt automaten van Jatco (o.a nissan mitsubishi ) verdienen aandacht.

Bij de sportage /ix 35 heeft de pre facelift nog indirecte inspuiting, dat zal mijn keuze zijn. De sportage vind ik mooier oud geworden dan de ix35.

Alternatief:
- Chevrolet Orlando
- een c4 Picasso met 4 traps vol automaat
- lancia delta

Uit jouw lijstje zou ik zelf de Nissan nemen, mits in Japan geproduceerd, echter die zijn veelal met handbak. En voor dat geld ga je echt geen Mazda CX-30 vinden, zelfs geen CX-3 en ook bij die laatste weer, automaten zijn niet courant.

Bij een oudere PHEV stel ik me altijd de vraag, hoe lang gaat dat EV verhaal nog mee?
Als mogelijk de conditie van de batterij laten checken, AW doet dit geregeld, vaak verrassende resultaten in beide richtingen.

Dacia Duster of de Renault Kadjar zou ook nog kunnen.
Kennissen van mij rijden deze al jaren en zijn er zeer tevreden over.

Terug
Bovenaan