Gezocht C segmenter rond de 10k , Hyundai i30/Kia Ceed

tamiya10

Startmotor
Goede avond,

De (zakelijke) lease auto van mijn vriendin gaat er in februari uit. We zijn van plan om zelf een auto te gaan kopen. We verwachten ongeveer 10/15.000 km per jaar te gaan rijden. We wonen in een klein dorp, 6 km vanaf een grotere stad. Auto zal vooral door mijn vriendin als woonwerk(enkele reis 15/25 km) worden gebruikt en voor de boodschappen. Ik heb zakelijk een bedrijfsauto (prive niet mogelijk maar twee stoelen). Met mooi weer worden de kilometers op de motor gedaan.

Wat wij zoeken:

- C segmenter
- Budget rond 10.000 euro
- Bouwjaar tussen 2010-2017
- Kilometerstand max. 200.000 km , mag ook weer zijn, mits goed onderhouden
- Benzine
- Handgeschakeld
- Trekgewicht minimaal 1200 kg ivm toekomstige caravan
- Atmosferische motor 4 cilinder, geen turbo, (liefst geen)directe inspuiting
- Goede stoelen, heb een slechte rug
- Voorkeur voor en Japans/Koreaans

Wat heb ik zelf reeds gevonden:

Honda Civic 9, Mijn vorige privé auto was een Honda Civic 8 1.8 sport van 2007. Dit was een hele fijne auto, Goede wegligging, goede stoelen, maar we zoeken nu echt een toekomstige gezinsauto. Zodoende ook al proef gezeten in een Civic 9(wil nooit twee keer dezelfde auto). Helaas vind ik de Civic erg krap van binnen qua hoofdruimte. Magic seats en grote kofferbak blijft fantastich.

Mitsubishi Lancer/2012, 1.6 cleartec. Zit niet lekker, voelt erg goedkoop aan. Nee is niet mijn merk.

Suzuki Vitara/S Cross, met de 1.6 motor. Een stoere, ruime en zeer lichte auto(1050/1060 kg). Reed op zich prima. Helaas grote afknapper waren de voorstoelen. Ik had na 15 min al rugpijn.

Toyota Auris 2014, met de 1.6 vvti. Op papier een erg goede kandidaat. Helaas een erg lage zit en stoelen zaten niet lekker.

Hyundai i30 GD( 2012 t/m 2017), hier ben ik toevallig laatst eens in gaan zitten bij een dealer. Ik was positief verrast over de binnenruimte en de kwaliteitsbeleving. Ik neig naar de 1.6 GDI (benzine) motor, helaas heeft deze directe inspuiting. Ik ben hier erg huiverig van. En ik heb gevonden dat de versnellingsbakken wel eens kapot gaan. Wie heeft hier ervaringen mee? Binnenkort met de vriendin een proefrit maken.

Kia Ceed , zustermodel van de i30. Zelfde verhaal wat betreft de direct ingespoten motor. Wat moet ik extra qua onderhoud doen om zo'n motorblok fris te houden?

Blijft dus nu over, Hyundai i30/Kia Ceed. Er zijn erg weinig reviews van deze modellen te vinden met hoge kilometerstanden. Andere suggesties sta ik voor open. Alvast bedankt;)

Nissan juke?
https://www.autowereld.nl/nissan/juke/1-6-acenta-afn-trekhaak-camera-navi-climate-control-cruise-control-pdc-lmv-35776905/details.html?_ga=2.17207356.449236028.1637781808-516256561.1624303642

Of zijn grote broer...

https://www.autowereld.nl/nissan/qashqai/2-0-connect-edition-navi-camera-panoramadak-cliimate-control-17-inch-lichtmetalen-35440395/details.html?_ga=2.122051854.449236028.1637781808-516256561.1624303642

Het zijn geen traditionele c segmenters maar goed een vitara ook niet ;)

Misschien een mazda anders?

Volgens mij zijn alle Japanse en Koreaanse alternatieven inmiddels genoemd.
Misschien zijn de D segment Toyota Avensis en Honda Accord nog goede alternatieven.
Ik zou verder zo geen goede alternatieven kunnen noemen uit die landen.

Of misschien vind je dit ook goede alternatieven.

De 1997 CC indirect ingespoten motor zonder turbo ( MR20DE/ M4R) die in de voorgestelde Nissan Qashqai ligt zit ook in de Renault Laguna 3 2.0 16V, Renault Megane 3 2.0 met CVT en Renault Scenic 3 2.0 met CVT.

In mijn Laguna 3 2.0 16V zat opvallend veel Japanse techniek. Het was een hele betrouwbare en zeer degelijke auto.

@tamia10 ik mis de Mitsubischi ASX nog in je overzicht die is er ook als Citroen C4 Aircros en deze zijn beide in Japan gebouwd. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-drieling-asx-c4-aircross-en-4008/

De Opel Mokka was in eerste instantie ook gewoon een Koreaan en rolde uit de zelfde fabriek in Zuid-korea als de Chevrolet Trax , de Trax moet je met een lampje zoeken. https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/trax/benzine?cmin=1600&srt=bj-a

Als je bij Kia bent , kun je wellicht ook gelijk de Carens meepakken, das een 7 zitter, maar de laatste 2 stoelen klap je zo wel, BMW heeft denk ik naar de Kia Carens gekeken toen ze met de 2 serie bezig waren. https://www.gaspedaal.nl/kia/carens/benzine?bmin=2012&pmax=12500&srt=bj-d

Wellicht een Honda Accord tourer?

Een D segmenter, en wellicht zwaarder dan je van plan bent. Als keerzijde vind ik het nog steeds een fraai model, met fijne stoelen vind ik. Erg Betrouwbaar ook en de 2.0 staat volgens mij gewoon als uitstekend bekend. Wat extra power voor de caravan misschien wel prettig.

Je hoeft geen speciaal onderhoud te plegen met een direkte inspuiter, de dealer gooit bij de jaarlijkse beurt een speciale reiniger in de benzinetank, en als je zelf een kwaliteits merk benzine tankt b.v. BP dan hoef je niets te vrezen!

Allemaal bedankt voor de reacties. Mazda heb ik erg hoog staan, vergeten te vermelden in de beginpost, maar wordt ik claustrofobisch in. Ik vind ze erg krap.

Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX en Honda Accord neem ik mee in de zoektocht. Komend weekend sowieso kijken/proef rijden met een i30, mits het werk het toe laat.

tamiya10 zei:
Allemaal bedankt voor de reacties. Mazda heb ik erg hoog staan, vergeten te vermelden in de beginpost, maar wordt ik claustrofobisch in. Ik vind ze erg krap.

Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX en Honda Accord neem ik mee in de zoektocht. Komend weekend sowieso kijken/proef rijden met een i30, mits het werk het toe laat.

Bedankt voor de terugkoppeling , zal voorkeur Japans/ Koreaans niet te serieus nemen, worden zoveel Jappen gewoon hier in Europa gemaakt. Een Nissan QQ wordt gewoon in Engeland gemaakt en een Citroën C4 aircros in Jappan.

Tussen alle drukte door afgelopen week een proefrit gemaakt in een Hyundai I30 wagon. De auto verrassende ons enorm. Erg fijne stoelen, veel luxe en rijdt verder goed. Helaas was het desbetreffende exemplaar voorzien van de nodige beschadigingen.

Vandaag toevallig vanuit werk bij een andere I30 gekeken. Ditmaal een hatchback. Deze auto is om door een ringetje te halen. Wel 165.000 km op de teller, van 2012(eerste serie van nieuwe model) en 3 (prive) eigenaren, maar erg goed voor gezorgd. Prijs is erg scherp en heeft recent onderhoudsbeurt gehad. Morgenvroeg met vriendin samen kijken om te beoordelen of de kofferbak groot genoeg is. En daarna eventueel proefrit. Ik blijf mij verbazen over de fijne stoelen in de I30.

Een stationwagon heeft wel onze voorkeur, maar niet voor elke prijs. In de praktijk gebruiken je al deze ruimte alleen voor een keertje naar de milieustraat/bouwmarkt/ikea of vakantie.

Terug
Bovenaan