Gezocht: Betrouwbare SUV met 4x4 kameerdoeleinden

chris 7495139

Net ingestapt
Goedemorgen,

Na wat uitzoeken wil ik toch hier graag wat meer informatie vragen van kenners over het volgende.

Wij (2personen) zoeken een nieuwe kampeerauto waar we een daktent op kunnen plaatsen en kampeergerei in kunnen meenemen.
De auto zal 80% snelweg/zandweg pakken en 20% onverhard. Dient wel de bergen op en over te kunnen. Wil er ook mee offroad kunnen als dat moet. Vierwielaandrijving is daarom wel vereiste maar niet het belangrijkst.

Zelf heb ik de toyota rav4 / mitsubishi pajero / volvo xc70 met de rav4 als favoriet.

Zoek echter ook een bedrijf wat fatsoenlijk opbergvakken op rails kan inbouwen in de kofferbak, tips hierover ook welkom.

Hoop dat jullie me kunnen adviseren over bovenstaande 3 of wellicht een ander geschikte koets.

Dank.

Groet,

Chris

Ik vraag me af wat je onder offroad verstaat. Als het serieus offroad gaat lijkt een XC70 mij zeker niet geschikt. Rav4 heb ik zelf wel eens gehuurd op Curacao, maar ik ben er niet mee offroad geweest. Ik moet zeggen dat die auto mij ook niet de indruk gaf tot veel meer in staat te zijn dan de onverharde wegen. Een Pajero lijkt me uit dit rijtje dan toch echt de beste kandidaat voor buiten de gebaande paden.

Dank voor je bericht!

offroad zou in mijn geval betekenen dat ik wel over een kiezelweg of zandweg, ondiep riviertje en door oneffen graslandschap zou willen rijden. Dat je bv in Italie / Spanje dichtbij een meer kan gaan overnachten.
Lichte / medium offroad werk?

Ik zou in ieder geval als je dan voor de Rav4 gaat de AWD versie nemen want met 2wd sta je snel vast. Volgens mij is de Rav4 niet echt een offroad wonder, maar als het bij weilandjes blijft etc. uit dat lijstje denk ik wel de beste keuze.

Vrienden wilden ook iets offroad kunnen, die heb ik een Rav4 aangeraden. Hebben er eentje uit, ik dacht, 2000 gekocht. Driedeurs, weinig kilometers. Ze hebben er nog wat groffere banden onder gemonteerd en zijn er erg blij mee. Slechte steile zand bergweggetjes in Portugal waren geen probleem.

De Mitsubishi Pajero kan het zwaarste terrein aan. Er zijn voldoende alternatieven zoals de Nissan Navarra en Toyota Hilux (pick-up). Of bijvoorbeeld een Dacia Duster.

Wij (2personen) zoeken een nieuwe kampeerauto waar we een daktent op kunnen plaatsen en kampeergerei in kunnen meenemen.
De auto zal 80% snelweg/zandweg pakken en 20% onverhard. Dient wel de bergen op en over te kunnen. Wil er ook mee offroad kunnen als dat moet. Vierwielaandrijving is daarom wel vereiste maar niet het belangrijkst.

Zelf heb ik de toyota rav4 / mitsubishi pajero / volvo xc70 met de rav4 als favoriet.
Wat is je budget?

Er zit ook nogal een verschil tussen de terreinkwaliteiten van een Pajero en een XC70. Waarom staan juist deze modellen op je lijstje met favorieten?

Ik zou in ieder geval als je dan voor de Rav4 gaat de AWD versie nemen want met 2wd sta je snel vast. Volgens mij is de Rav4 niet echt een offroad wonder, maar als het bij weilandjes blijft etc. uit dat lijstje denk ik wel de beste keuze.
AWD is toch juist voor de gebaande paden? Met AWD sta je in gras ook heel snel vast. Ik zou minstens voor 4WD gaan en als het even iets zwaarder wordt eentje met L en difflock. Ook bespaart 4WD behoorlijk wat brandstof en banden t.o.v. AWD op de gebaande paden.

AWD is toch juist voor de gebaande paden? Met AWD sta je in gras ook heel snel vast. Ik zou minstens voor 4WD gaan en als het even iets zwaarder wordt eentje met L en difflock. Ook bespaart 4WD behoorlijk wat brandstof en banden t.o.v. AWD op de gebaande paden.
4 wiel aangedreven bespaart tegen opzichte van alle wielen aangedreven, vertel

Ik weet niet hoeveel wielen de RAV4 heeft?! Maar of All Wheel Drive betekent meestal alle wielen, dus als dat er 4 zijn dan hebben we het over hetzelfde

Het voordeel van een Rav4 is dat het op een gewone weg ook rijdt als een gewone auto en de vierwielaandrijving vanzelf wielen laat bijspringen in de aandrijving. Het nadeel is dat ie geen difflocks ofzo heeft dus in echt zwaar terrein heb je er niet heel veel aan. Maar dan moet je het ook best bont maken (heb t alleen met een zware trailer achter de auto in een erg nat weiland nodig gehad).

AWD is permanente 4WD, hier kun je niet 2WD mee rijden... deze is:
- of altijd uitgerust met een langsdifferentieel voorzien van difflock (b.v. Lada Niva, Land Rover series enz., kortom de echte terreinauto's)
- of altijd uitgerust met flexibele koppeling (visco, haldex enz) al dan niet voorzien van een difflock (vind je voornamelijk bij de vele van personenauto's afgeleide voertuigen en mpv/suv)

4WD is een 2WD die bij te schakelen is tot 4WD, bij de exemplaren die tevens zijn uitgerust met 4H/4L gaat dit meestal via een tussenbak en bij voertuigen die geen 4L mogelijkheid hebben komt de verbinding tot stand via een locker.
Bij deze voertuigen mag je alleen in de 4WD rijden als je op een gladde ondergrond rijdt, tenzij je het reviseren van aandrijflijnen ook als hobby beoefent.

Het moge duidelijk zijn dat er een aardig verschil zit in de sterkte van de aandrijflijn tussen de echte terreinauto's en de van personenauto's afgeleide AWD/4WD, en dat betekent dus ook dat je de terreincapaciteiten totaal niet met elkaar moet gaan vergelijken.

Om even op de topicstarter terug te komen: overweeg een 4WD Suzuki (grand) Vitara, hiermee heb je een echte terreinauto in een comfortabel jasje waarvan de mrb en het onderhoud ook nog redelijk betaalbaar is en waar prima een daktent op kan.

Terug
Bovenaan