Gerard 6471618

Net ingestapt
Momenteel rijd ik in een Seat Leon hatchback uit 2016.
Nu ben ik me aan het oriënteren op een ''nieuwe'' occasion.

Ons gezin bestaat uit 2 meiden van 2 & 6. Er moet dus voldoende ruimte zijn achterin en ook de kofferbak moet groot genoeg zijn.
We gaan namelijk vaker met de auto op vakantie.
Aantal km bij voorkeur onder de 40.000, zodat we er weer flink wat jaren mee vooruit komen. Budget ligt tussen de €20K-€25K
Voor woon-werk verkeer rij ik zo'n 3x in de week 100KM per dag, dus hybride voegt denk ik niet zo veel toe.

Nu heb ik zelf al een beetje zitten kijken en kom onder andere tot de volgende auto's:

- Kia Ceed SW
- Hyundai I30 Wagon
- Skoda Karoq
- VW T-roc
- Kia X-ceed
- Reneaul Megane Estate

Ik hoor graag of er mensen goed advies / goede ervaringen hebben van bovenstaande auto's, of dat ik wellicht nog een auto vergeten ben die aan mijn wensenlijstje voldoet.

Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met Megane estate erg handige auto met heel fijn onderstel. 1.6 16v motoren zijn totaal hufterproof afgezien van de krukassensor die af en toe vervangen moet wat geen kostbare reparatie is. Indeling is ook praktisch.
De meer recente Tce motoren zijn niet zonder problemen zeker de kleinere 1.2 ik zou die persoonlijk niet kiezen. 1.3 is een optie maar alleen van een recent bouwjaar. Zou ik moeten nakijken volgens mij moet hij jonger zijn dan 2016.

Ik heb diverse stations en SUV's gereden en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de laatste doorgaans beter zijn. Vaak is het verbruik lager en het onderstel aangenamer zowel in de stad als daarbuiten. Niet zelden zijn ze ook praktischer van binnen. T-roc en Karoq zou ik onder meer om die reden zeker niet nemen. Een golf variant of passaat evt wel maar die zijn doorgaans wat duurder.

Hyundai I30 zou ik wel overwegen en proberen evenals de Kia Ceed SW wat ik een bijzonder goed gelukt model vind. Volgens mij zijn die auto's in benzineversies geheel probleemloos. Wat ik mij wel afvraag is of ze voor mij ook goed zitten (ik ben vrij lang).

Ik heb ervaring met Megane estate erg handige auto met heel fijn onderstel. 1.6 16v motoren zijn totaal hufterproof afgezien van de krukassensor die af en toe vervangen moet wat geen kostbare reparatie is. Indeling is ook praktisch.
De meer recente Tce motoren zijn niet zonder problemen zeker de kleinere 1.2 ik zou die persoonlijk niet kiezen. 1.3 is een optie maar alleen van een recent bouwjaar. Zou ik moeten nakijken volgens mij moet hij jonger zijn dan 2016.

Ik heb diverse stations en SUV's gereden en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de laatste doorgaans beter zijn. Vaak is het verbruik lager en het onderstel aangenamer zowel in de stad als daarbuiten. Niet zelden zijn ze ook praktischer van binnen. T-roc en Karoq zou ik onder meer om die reden zeker niet nemen. Een golf variant of passaat evt wel maar die zijn doorgaans wat duurder.

Hyundai I30 zou ik wel overwegen en proberen evenals de Kia Ceed SW wat ik een bijzonder goed gelukt model vind. Volgens mij zijn die auto's in benzineversies geheel probleemloos. Wat ik mij wel afvraag is of ze voor mij ook goed zitten (ik ben vrij lang).
Leuk dat de 1.6 hufterproo f is, maar die wordt toch al heel wat jaren niet meer geleverd.
De Megane 1.3 valt binnen budget.
Kijk ook eens naar een Opel Astra

Waarom geen Skoda Octavia combi ipv de Skoda Karoq? Meer ruimte voor minder geld. Is er zowel volledig benzine als hybride. Hieronder een lijstje met jong gebruikte exemplaren tot €25k en met maximaal 60.000km

Laatst bewerkt:
Waarom geen Skoda Octavia combi ipv de Skoda Karoq? Meer ruimte voor minder geld. Is er zowel volledig benzine als hybride. Hieronder een lijstje met jong gebruikte exemplaren tot €25k en met maximaal 60.000km

Ik ben me nog aan het oriënteren en de skoda ocatavia combi is ook zeker een optie.
Ik begin ook steeds meer naar een station te neigen t.o.v. een SUV.

De keuze zal denk ik gaan tussen de wat jongere stations (kia/Hyundai vallen met bouwjaar 2023 binnen mijn wensenlijstje) t.o.v. de iets duurdere modellen welke dan een bouwjaar hebben dat terugloopt tot 2020/2021.

Zoals ik het nu zie
- Kia Ceed SW
- Hyundai I30 Wagon
- Reneaul Megane Estate
- Skoda octavia
- Opel Astra

Maar zoals je kunt lezen zit ik echt nog volop in de twijfelfase. Uitgangspunt blijft om een goede / jonge auto te kopen waar ik weer jaren plezier van kan hebben. Maar volgens mij geldt dat wel voor alle bovenstaande modellen.

Echt slechte auto's zijn er sowieso niet. Motorisering (kleine turbo's) kan soms een ding zijn. Maar dat is veelal ook geweest. De opties in jouw lijstje zijn op zich gewoon allemaal een dikke prima. Dan komt het erop aan hoe je een auto ervaart. Dus inderdaad of je lekker zit. Of de auto fijn rijdt. Voor welk geld er net waar wat te koop staat. Welke opties je eventueel fijn zou vinden die op de ene wel zitten en op de andere niet. Ik zou tijd investeren in een middagje autoboulevard en gewoon ook eens met enkele kandidaten gaan rijden.

Over het algemeen rijden lagere auto's prettiger, en bieden meer ruimte, zijn goedkoper, en gebruiken minder benzine.
Geen van de auto's op het lijstje zijn een verkeerde keus, ga ze gewoon eens bekijken, en maak als het wat lijkt proefritten.

Bij de Renault Megane kun je het beste de door Mercedes en Renault Nissan ontwikkelde 1.330 CC viercilindermotor kiezen, of de 1.6 viercilindermotor van Nissan met hybride aandrijving. In mijn Renault Clio zit ook deze 1.330 CC motor, is gewoon een erg fijne en betrouwbare motor.

Geen idee waarom het nog niet genoemd is en wellicht ben ik niet objectief: Ford focus wagon 1.5 Vignale of St Line X.
Mij bevalt de Vignale met automaat van december 2020 heel goed (sinds enkele weken in bezit). Goed rijgedrag, full option, goede looks, ruime laadbak en volgens mij goede prijs kwaliteit verhouding. Wel is het een 3 cilinder maar mij stoort het niet.

Terug
Bovenaan