Paulus0013
Startmotor
Ik ben eens benieuwd naar welke invloed het verlagen van het gewicht van de auto heeft op het brandstofverbruik.
Ik kan me indenken dat als ik een auto 100kg lichter maak, dat de motor dat lagere gewicht ook makkelijker op gang krijgt en houdt.
Maar hoe concreet levert dat iets op?
Stel in geval A, kleine auto zeg 900kg die 1 op 15 rijdt, je stript het complete interieur en wint bv 75kg. Ga je dan opeens 1 op 17 rijden?
Of stel B, een zwaardere auto, bv 1300kg, iets zwaardere motor, die 1 op 12 rijdt. Zou dat ook merkbaar schelen als je die tot op het bot stript?
Ik lees op internet veel dat mensen auto's strippen als ze het circuit op gaan en dat dat merkbare voordelen heeft. Niet alleen trekt een lichtere auto sneller op, ook belast je de remmen minder omdat je minder massa hoeft te vertragen.
Maar mijn vraag is nu hoe het zit met het verbruik in een dergelijk geval? Als je een auto toch niet gebruikt om andere mensen mee te nemen, kan je net zo goed het interieur eruit slopen.
Zijn er concrete voorbeelden? De aanname dat het in theorie iets scheelt kan ik ook wel bedenken. Ik ben meer benieuwd naar hoe zoiets zich in de praktijk ontplooit.
Ik kan me indenken dat als ik een auto 100kg lichter maak, dat de motor dat lagere gewicht ook makkelijker op gang krijgt en houdt.
Maar hoe concreet levert dat iets op?
Stel in geval A, kleine auto zeg 900kg die 1 op 15 rijdt, je stript het complete interieur en wint bv 75kg. Ga je dan opeens 1 op 17 rijden?
Of stel B, een zwaardere auto, bv 1300kg, iets zwaardere motor, die 1 op 12 rijdt. Zou dat ook merkbaar schelen als je die tot op het bot stript?
Ik lees op internet veel dat mensen auto's strippen als ze het circuit op gaan en dat dat merkbare voordelen heeft. Niet alleen trekt een lichtere auto sneller op, ook belast je de remmen minder omdat je minder massa hoeft te vertragen.
Maar mijn vraag is nu hoe het zit met het verbruik in een dergelijk geval? Als je een auto toch niet gebruikt om andere mensen mee te nemen, kan je net zo goed het interieur eruit slopen.
Zijn er concrete voorbeelden? De aanname dat het in theorie iets scheelt kan ik ook wel bedenken. Ik ben meer benieuwd naar hoe zoiets zich in de praktijk ontplooit.