Gesloten

Mer

Net ingestapt
Mijn auto C5 ,kwam niet door de APK keuring omdat er een hogedruk leiding van de hydrolische vering wat roestig was/is, volgens
de keurder kan hij gaan lekken en moet deze leiding vervangen worden..
Vraag is valt dit onderdeel onder de APK regels?
 
Volgens mij is dat een twijfelachtig punt. Bij de meeste hydropneumatische Citroëns zat de stuurbekrachtiging in hetzelfde hydraulische circuit als de vering. Daarmee werden de HD-leidingen van het veersysteem onderdeel van de stuurbekrachtiging, wat een APK punt is. Maar als ik me goed herinner, heeft een C5 een aparte stuurbekrachtiging die gescheiden is van het veersysteem.

Ik zou het in elk geval eens bij de dealer navragen.
 
Het is een aparte leiding die van achter naar voor onder de auto loopt,de stuurbekrachtiging leiding is al eens vervangen.
Bouwjaar auto is 2003
 
Zolang de leiding niet lekt, mag de auto daarop niet afgekeurd worden. Wel kan er een aantekening op het keurings formulier gemaakt worden.
 
Ik weet dat bij de oudere Xsara modellen het remsysteem samen met het veersysteem ging. Zodra je aan het remsysteem gewerkt had; moest je het reservoir bijvullen met de groene LHM vloeistof.

Bij de C5 weet ik niet of het nog steeds zo geregeld is. Ik twijfel of het veersysteem nog steeds samenwerkt met rem en/of stuurbekrachtiging, of dat het een systeem op zichzelf is.

In elk geval; een steekproefkeurmeester van de RDW heeft me eens vertelt dat het stuurbekrachtigingssysteem hetzelfde beoordeeld word als het remsysteem.
Dus wanneer een rubber slang droogtescheuren heeft met zichtbare binnenmantel; is het afkeur. Net als een remslang.
Wanneer een ijzer leiding PUTcorrosie heeft, is het afkeur. Net als een remleiding.

Volgens mij is de conclusie nu dus best simpel; mocht het veersysteem samen met stuurbekrachtiging en/of rem werken kan dit afgekeurd worden. Indien die leiding van het veersysteem kapot gaat; kan je stuurbekrachtiging of rem in gevaar komen; en zal dus afkeur zijn.

Mocht het veersysteem toch helemaal apart werken; zou er een apart stukje voor in het APK reglement moeten staan.

Ik ben benieuwd of iemand dit kan aanvullen! Zou zelf nu ook wel graag willen weten hoe het precies zit.
 
*he, zit te antwoorden op een niet-gestelde vraag*

Opnieuw dus: ik heb het in mijn keuringsboek nagezocht. Onderdelen van het veersysteem mogen geen ernstige corrosie vertonen.
De leiding maakt onderdeel uit van het veersysteem.

De afkeur is m.i. terecht als de keurmeester van mening is dat de leiding ernstig is aangetast.
 
idd, veersysteem mag ook geen ernstige roestschade vertonen. Als het veersysteem hydraulisch is en de leidingen zijn te sterk verroest is dat dus afkeur.
Schokdempers vallen hier trouwens ook onder. Maar bij alleen olielekkage is dit een adviespunt (indien die lekkage dus niet door roest maar een kapotte keerring komt)

Maar 600 euro voor een leidingkje? Zal toch vast wel goedkoper te vinden zijn neem ik aan?
 
Niet elke keurmeester ziet altijd elke centimeter van leidingen, lampjes, banden, gordels etc.. Het blijft mensenwerk.

Het valt me wel op dat de eerste afkeur niet gemeld is/wordt. Zo kan je met een duur twijfelgevalletje gewoon meerdere keuringen proberen.

Ik dacht dat garages ook op afkeur steekproeven krijgen om te voorkomen dat ze mankementen gaan vijnzen.
 
V0RQ zei:
Zo kan je met een duur twijfelgevalletje gewoon meerdere keuringen proberen.

Vaste werkwijze voor mij, als ik het niet eens ben met een afkeurpunt.
Nog nooit meegemaakt dat een andere keurmeester hetzelfde punt ook afkeurde.
 
V0RQ zei:
Niet elke keurmeester ziet altijd elke centimeter van leidingen, lampjes, banden, gordels etc.. Het blijft mensenwerk.

Het valt me wel op dat de eerste afkeur niet gemeld is/wordt. Zo kan je met een duur twijfelgevalletje gewoon meerdere keuringen proberen.

Ik dacht dat garages ook op afkeur steekproeven krijgen om te voorkomen dat ze mankementen gaan vijnzen.

Hangt ervan af wat je afspreekt. Eerst een 'APK voorkeuring' doen, dus zonder aan/-afmelden bij RDW zal niet opvallen in het systeem.
 
Officieel moeten ze alle afkeur melden bij de rdw juist om dat keurder-hoppen te voorkomen.
Echter kunnen ze je daar ook mee naaien. Want de ene keurder keurt onafhankelijk en de andere keurt alles wat een interessante (lees dure) reparatie kan zijn af terwijl het nog binnen de regels valt.

5 uur werk voor een leiding kan best. maar dealers hanteren dealerprijzen, je betaalt al gouw 60 tot 100 euro per uur. En die medewerkers krijgen echt niet meer betaald dan die van een universeel bedrijf hoor...

Ben trouwens erg benieuwd welk deel aangetast zou zijn en of het niet met een kleiner deel kan worden gerepareerd, wat minder werk kost en goedkoper qua onderdelen (je zou zelfs 2e hands kunnen gaan zoeken als je weet wat je moet hebben)
 
Los van of het wel of geen directe afkeur door een keurmeester is is het gebrek blijkbaar wel aanwezig.... dan zou je jezelf eens af moeten gaan vragen of je met dit gebrek nog wel door wilt blijven rijden en daarmee mogelijk jezelf (en anderen) in gevaar wilt brengen.
 
Muddy Bandit zei:
Los van of het wel of geen directe afkeur door een keurmeester is is het gebrek blijkbaar wel aanwezig.... dan zou je jezelf eens af moeten gaan vragen of je met dit gebrek nog wel door wilt blijven rijden?

Zeker en vast niet.
 
Lycan Capri zei:
Ik hoor het al, aan onderhoud heb je schijt.

Voor mensen als jou is het maar goed dat er APK is

Nee hoor ik onderhoud mijn auto prima, en APK is opzich oké
 
Mer zei:
De leiding opzich is niet zo duur, een stukje er tussen kon niet.

Ik vind wel dat er tegenwoordig erg snel grote bedragen voor een reparatie gevraagd worden, ben er een beetje klaar mee
om elk reparatie advies maar direct toetestaan, voordat de APK bestond keek men nergens na, als er iets stuk was dan pas repareerde je het...

Ik vind dat er tegenwoordig schijnbaar maar veel dingen onder de APK keuring vallen
...

Dat klinkt meer als, ik rij door tot 't naar de klote is en dan laat ik het wel repareren
 
Dat klinkt meer als, ik rij door tot 't naar de klote is en dan laat ik het wel repareren.

Zeker niet..
 
Lycan Capri zei:
Mer zei:
De leiding opzich is niet zo duur, een stukje er tussen kon niet.

Ik vind wel dat er tegenwoordig erg snel grote bedragen voor een reparatie gevraagd worden, ben er een beetje klaar mee
om elk reparatie advies maar direct toetestaan, voordat de APK bestond keek men nergens na, als er iets stuk was dan pas repareerde je het...

Ik vind dat er tegenwoordig schijnbaar maar veel dingen onder de APK keuring vallen
...

Dat klinkt meer als, ik rij door tot 't naar de klote is en dan laat ik het wel repareren

.. en soms is dat gewoon ook het beste. Zeker bij de wat oudere auto's.. als het vast zit en het werkt, lekker laten zitten.. Als je alles overhoop gaat halen wordt het soms erger dan beter. Natuurlijk, er dient een basisveiligheid te zijn.... maar wat is veiliger.. een ontroeste HD leiding OF banden met 1,6 mm profiel..?
 
Je hebt het tegen iemand met 5 oude en 1 "moderenere" auto's :T

Ik pleeg onderhoud aan m'n auto's als ik ergens roest zie dan doe ik daar wat aan, al m'n remleidingen zijn vervangen door koper

En banden vervang ik voor ze ook maar in de buurt komen van de 1,6mm
 
Mer zei:
De leiding opzich is niet zo duur, een stukje er tussen kon niet.

Ik vind wel dat er tegenwoordig erg snel grote bedragen voor een reparatie gevraagd worden, ben er een beetje klaar mee
om elk reparatie advies maar direct toetestaan, voordat de APK bestond keek men nergens na, als er iets stuk was dan pas repareerde je het...

Ik vind dat er tegenwoordig schijnbaar maar veel dingen onder de APK keuring vallen...
Geen idee hoe oud je bent, maar je kent dan vast niet de rubriek wrak van de weg. Dit was van Tros Kieskeurig en liet auto's zien die in hele slecht staat waren en wel gewoon op de weg reden, dus ja voor dat de apk was werd er veel vaker niet gerepareerd.
Maar ik vind het best triest dat je een afgekeurde auto laat herkeuren zonder dat je de geconstateerde gebreken laat oplossen, gevalletje ik zie het niet dus het is er niet.
 
Pobresh zei:
Officieel moeten ze alle afkeur melden bij de rdw juist om dat keurder-hoppen te voorkomen.
Echter kunnen ze je daar ook mee naaien. Want de ene keurder keurt onafhankelijk en de andere keurt alles wat een interessante (lees dure) reparatie kan zijn af terwijl het nog binnen de regels valt.

5 uur werk voor een leiding kan best. maar dealers hanteren dealerprijzen, je betaalt al gouw 60 tot 100 euro per uur. En die medewerkers krijgen echt niet meer betaald dan die van een universeel bedrijf hoor...

Ben trouwens erg benieuwd welk deel aangetast zou zijn en of het niet met een kleiner deel kan worden gerepareerd, wat minder werk kost en goedkoper qua onderdelen (je zou zelfs 2e hands kunnen gaan zoeken als je weet wat je moet hebben)

Dat officiële afkeuren kan je als klant ook tegen de keurder gebruiken. Als de keurmeester zegt dat bijvoorbeeld de drukleiding van het hydraulische veersysteem te ver geroest is om goedgekeurd te worden, kan je een herkeur aanvragen (Auto zelf NIET verplaatsen...) op dezelfde dag. Dat kan je 45 euro kosten voor de herkeur of het kost de keurmeester punten. Veel keurmeesters slaan het officieel afkeuren dus over, er zit natuurlijk een grijs gebied tussen goed- en afkeur en de keurmeester zit ook niet te wachten op een ellenlange discussie met inspecteur van het RDW.

On topic: Die leidingen kan je toch ook vervangen met aftermarket leidingen? Gewoon de oude meuk laten zitten en verse leidingen aanleggen langs plaatsen waar je wel bij kan.
Vraag het eens een universele garage...
 
Ja dat is een goede tip, maar ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat, de auto is het niet meer waard,hoe goed je
hem ook onderhoud de inruil blijft minimaal....
 
Dat klopt inruil krijg je niet veel meer voor. Toch vind de knutselende citrofiel een verroest leidinkje op een verder goed onderhouden C5 best prima.

Zelf doen kost max. 100 euro en een hoop tijd. Maar das hobby die tijd.

En deze specifieke C5 is nog een veerbolcitroen dus die word ooit wel weer geld waard. Alleen niet nu. Dus kans is heel groot dat die auto weer op de weg komt. Zou het je m.i. sieren het even aan te geven aan de kopende partij.
 
Daar heb ik geen moeite mee om aan te geven dat er een leiding mogelijk niet meer zo goed is, het zal voor de al
lagen inruil niks uitmaken.
 
Mer zei:
Daar heb ik geen moeite mee om aan te geven dat er een leiding mogelijk niet meer zo goed is, het zal voor de al
lagen inruil niks uitmaken.

Neuh shoppen daarentegen werkt wel. Mijn opa kreeg ooit bij de Renault dealer 600 euro aangeboden voor zijn toen 17 jaar oude Laguna uit 1994 met 6 ton op de teller.
Peugeot wilde hem wel 2400 geven toen hij aangaf een 27.000 euro kostende 207 SW outdoor te willen.....dus ja. ;)
 
Mer zei:
Daar heb ik geen moeite mee om aan te geven dat er een leiding mogelijk niet meer zo goed is, het zal voor de al
lagen inruil niks uitmaken.

Vannacht zei je wat anders ;)

Toen ik vroeg of je het eerlijk tegen de koper zou zeggen zei je:
Mer zei:
Waarom, de auto is goedgekeurd voor een jaar
 
Mer zei:
Ja dat is een goede tip, maar ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat, de auto is het niet meer waard,hoe goed je
hem ook onderhoud de inruil blijft minimaal....

Bij mijn Camry waren een keer de achterste remleidingen slecht. Deze lopen ook over de benzinetank. Op advies van een ervaren monteur hebben we deze leidingen vervangen door koper.

De officiële methode (leidingen van staal, origineel Toyota) had mij ook bijna 1000 euro gekost (materiaal plus arbeidsloon) met de opmerking dat de garage niet echt zat te wachten op deze kl0teklus. Er zitten namelijk diverse plastic onderdeeltjes aan de benzineleiding en na zo veel jaar breken die af. Daarmee was niet te voorspellen wat er allemaal vervangen zou moeten worden. De methode die de ervaren monteur voorstelde kostte mij 15 euro materiaal en een 2 uurtjes werk waarbij de tank gemonteerd kon blijven. Bovendien zaten er toen koperen leidinkjes in in plaats van staal en koper roest veel minder snel door.

Jammer genoeg mag de Toyotadealer de originele stalen leidingen niet door aftermarket koper vervangen, daarom schreef ik ook de universele garage - ik neem aan dat de Citroën dealer ook geen koper mag/wil gebruiken.

En de auto is het niet meer waard...
Wat voor een auto koop je terug voor hetgeen deze opbrengt plus de kosten van een paar nieuwe leidinkjes? Zo lang deze C5 verder goed is kan je met deze C5 door blijven crossen en is de afschrijving laag (Nu is hij weinig waard, over tien jaar en een ton verder is hij nog steeds weinig waard).
 
[quote="Lycan Capri

Vannacht zei je wat anders ;)



Dat is zo,maar ach na enig nadenken kan je je mening wel eens bijstellen.....
 
rke zei:
Mer zei:
Ja dat is een goede tip, maar ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat, de auto is het niet meer waard,hoe goed je
hem ook onderhoud de inruil blijft minimaal

Jammer genoeg mag de Toyotadealer de originele stalen leidingen niet door aftermarket koper vervangen, daarom schreef ik ook de universele garage - ik neem aan dat de Citroën dealer ook geen koper mag/wil gebruiken.

En de auto is het niet meer waard...
Wat voor een auto koop je terug voor hetgeen deze opbrengt plus de kosten van een paar nieuwe leidinkjes? Zo lang deze C5 verder goed is kan je met deze C5 door blijven crossen en is de afschrijving laag (Nu is hij weinig waard, over tien jaar en een ton verder is hij nog steeds weinig waard).


Nee de C dealer maakt het zoals het moet, maar omdat de APK weer een jaar duurt kan ik rustig om me heen kijken voor een vervanger, na 13 jaar is een frisse auto
ook wel weer prettig,maar het zal niet meevallen om hetzelfde comfort te vinden, de nieuwe C5 is me te groot en zwaar geworden..
 
Ik weet dat bij de oudere Xsara modellen het remsysteem samen met het veersysteem ging. Zodra je aan het remsysteem gewerkt had; moest je het reservoir bijvullen met de groene LHM vloeistof.

Dat moet een bijzondere Xsara zijn geweest, die zijn er nooit geweest met hydropneumatisch veersysteem....

Ach als de leiding gaat lekken dan zakt de vering langzaam in en dat merk je snel genoeg, het is een oude auto dus er zit meer roest op diverse plekken.

Nou... als zo'n hogedrukleiding echt gaat lekken, spuit het er met 100 bar of zo uit. Dat zorgt om te beginnen al voor een grote troep, maar de vloeistof gaat ook nogal snel op. Vervolgens krijg je een brandende STOP lamp en sta je langs de kant van de weg. Een auto waar de vering uit is, rijdt niet meer zo lekker. En als stuurbekrachtiging en/of remmen ook in hetzelfde systeem zitten, is het een kwestie van tijd voordat die het ook opgeven.
 
Ik heb besloten om de auto maar weg te doen, en voor een andere te gaan dan is het eventuele probleem opgelost.
Hij moet binnenkort een grote onderhoudsbeurt en een wisseling van de distributie riem hebben en dan is inruil
de beste optie . Ik wil toch wat kleiner en goedkoper rijden...
Dank allen voor u reacties en tips.
 
Terug
Bovenaan