Gereviseerde dynamo laadt niet op

Guest
Mijn Fiat Palio Weekend 1.6 16V staat al een week bij de monteur. Een paar weken geleden werd de dynamo vervangen door een gereviseerde dynamo. Na twee weken ging het lampje van de accu weer branden. Deze dynamo laadde niet of nauwelijks de accu op. Terug naar de monteur. Deze plaatste er een andere gereviseerde dynamo in. Voordat hij dat deed, testte hij de dynamo en deze deed het buiten de auto goed maar reeds gemonteerd weigerde deze dienst. Weer werd er een andere gereviseerde dynamo geplaatst en weer hetzelfde verhaal. Op de testbank, buiten de auto, laadde deze goed op maar eenmaal geplaatst in de auto deed deze het niet meer. Ik heb dit probleem nog nooit meegemaakt. Kan iemand mij vertellen waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt. Ik hoop weer spoedig met mijn auto te mogen rijden want voor de rest is het een hele fijne auto.

Ik denk dat je een andere monteur moet zoeken want je zou toch zeggen dat het niet moeilijk is om even te controleren dat de boordspanning naar 13.5-14.5 volt gaat als de motor loopt. Dat kan je met elke multimeter van 9 euro zelf meten op de accu maar ook op de sigarettenaansteker (je hebt er ook van die plugin-metertjes voor).

Ik    zal het doorgeven aan de monteur. Bedankt. Meer tips blijven welkom.

Check de aansluitingen. Massa en plus: 2 dikke kabels.

De palio heeft waarschijnlijk zoals vrijwel elke auto een extra aansluiting voor het laadstroomcontrole lampje. Die is niet alleen nodig om dat lampje te laten branden maar speelt ook een essentiele rol in het ingebouwde laadcircuit van de dynamo. Die aansluiting moet uiteraard ook goed werken.

Verder moeten de basiszaken ook goed zijn. Dynamoriem strak genoeg gespannen. En natuurlijk moet de accu goed zijn. Een heel ver ontladen accu zal geen maximale laadspanning opleveren, omdat de dynamo dan simpelweg te weinig stroom levert om de accu gelijk helemaal vol te pompen.

Sommige modernere auto's spelen met die aansluiting om het laden bewust te schakelen. In dat eval zit er een slimme computer achte (CEM) die dat regelt. Sommige nog nieuwere dynamo's hebben een LIN aansluiting en dan ontkom je niet aan uitleesapparatuur. Lijkt me echter sterk dat ene Palio dat al heeft.

De vraag is dus of de eerste dynamo (alternator) vervanging al nodig was. Dit wordt toch een kwestie van alle bekabeling door gaan meten. Hou er rekening mee dat een alternator zelf een spanning nodig heeft om te kunnen werken. Lees dit maar eens:

https://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm

Ik heb het vermoeden dat het fout gaat in het deel van de voorbekrachtiging. Dat de dynamo (alternator) dus geen spanning krijgt vóór de motor gestart is. Omdat het ding geen vaste magneten heeft, maar elektromagneten is die beginspanning wel nodig om de dynamo aan de praat te krijgen (zelfbekrachtiging).

heb je ook effe lekker lang stuk gereden?? een lege accu moet wel opladen:)

s velthuis zei:
De vraag is dus of de eerste dynamo (alternator) vervanging al nodig was. Dit wordt toch een kwestie van alle bekabeling door gaan meten. Hou er rekening mee dat een alternator zelf een spanning nodig heeft om te kunnen werken. Lees dit maar eens:
En die spanning komt binnen bij de dynamo via je laadstroomcontrolelampje.

turbod12 zei:
s velthuis zei:
En die spanning komt binnen bij de dynamo via je laadstroomcontrolelampje.

Inderdaad. En daar zou ik dus ook beginnen met meten. Onze Uno destijds had een dynamolampje wat niet meer uit ging. Lag altijd een multimeter in de auto om na te meten of het laadcircuit nog wel werkte. Als thv de dynamo dat draadje niet of niet goed contact maakt, is in elk geval te verklaren waarom het lampje brandt (dat gaat branden door het feit dat er een potentiaalverschil tussen accu en dynamo is en uit zodra dat potentiaalverschil 0 is) en de dynamo niet aan de gang komt. De dynamo verdenken van defect is dan een logische maar misschien verkeerd gevolg.

Ik zou mijn aandacht eens richten op de spanningsregelaar, die stroom naar de elektromagneet van de dynamo stuurt. Als deze de magneet te weinig spanning geeft, dan zal de dynamo niet of onvoldoende spanning leveren simpelweg omdat er te weinig of geen magnetisme is.

De regelaar kan kapot zijn, of krijgt door slechte verbindingen zelf te weinig spanning, waardoor deze niet zal werken.
Want als de rotor niet van spanning wordt voorzien, dan zal zelfs een gloednieuwe dynamo niet werken.

En controleer ook het controlelampje. Dat moet niet alleen branden, maar ook van het voorgeschreven wattage zijn. Vaak is dat meer watts dan een standaard dashboardlampje.

Een lampje van 1-2 watt waar een laadstroomcontrolelampje van 5 watt is voorgeschreven is voldoende om je een flinke poos op een dwaalspoor te zetten. Is er onlangs nog wat aan de dashboardverlichting oid hersteld?

Excellentie zei:
Ik zou mijn aandacht eens richten op de spanningsregelaar, die stroom naar de elektromagneet van de dynamo stuurt. Als deze de magneet te weinig spanning geeft, dan zal de dynamo niet of onvoldoende spanning leveren simpelweg omdat er te weinig of geen magnetisme is.

De regelaar kan kapot zijn, of krijgt door slechte verbindingen zelf te weinig spanning, waardoor deze niet zal werken.
Want als de rotor niet van spanning wordt voorzien, dan zal zelfs een gloednieuwe dynamo niet werken.
Zit de spanningsregelaar ondertussen niet al een hele tijd bij de dynamo ingebouwd, zodat bij vervangen van de dynamo deze ook gelijk mee vervangen wordt? De laatste keer dat ik een auto gezien heb met losse regelaar was in een Simca Horizon, en die ligt ondertussen toch al zeker 25 jaar op de sloop...

Terug
Bovenaan