Gereedschap tips budget tot 150 euro

A

Anoniem

Guest
Zoals hierboven vermeld staat. Ben ik opzoek naar gereedschap zodat ik zelf problemen aan me auto kan verhelpen waardoor ik minder kosten bij de garage zal hebben. Ik weet de een of ander maar ik heb geen idee waar ik naar toe moet kijken als ik gereedschap koop voor een motorvoertuig.

Wat is het verstandigst om als eerst aan te schaffen en wat later?

Verstandig is om een doppen set te nemen zoals dit? ; https://www.amazon.de/Proxxon-23040-Complete-steeksleutelset-56-delig/dp/B000NDB93Q/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1473195394&sr=8-1&keywords=PROXXON+23040

of een complete set? ; https://www.winparts.nl/werkplaats-gereedschap/gereedschapskisten-gevuld/c1897/hoogwaardig-gereedschapsset-78-st/p349063.html

Auto waar het om gaat is een Astra G hatchback 2003.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal deze koffer dan halen. Dus buiten dit zou ik een moment sleutel moeten bestellen en dop voor me wielbouten ?

Dop voor je wielbouten hoef je niet extra te hebben. Die zit in je doppenset. Al zijn er speciale doppen op de markt die de velg niet beschadigen indien het een lichtmetalen velg is. Voor de rest heb je niet speciaal een aparte dop nodig voor je wielbouten.
Momentsleutel is een aanrader. Instapmodel wat bij de praxis te krijgen is (lux tools) is voor het geld (euro of 40) een goeie aankoop. Wel altijd je veer terugstellen na gebruik. Je kunt bijvoorbeeld ook voor instapmodellen van mannesmann oid gaan.

Eerlijk gezegd ben ik geen fan van een all-in-one koffer.
Ja het is eenvoudig om een startset te hebben qua gereedschap. Maar hoe meer er in zo'n kist zit. des te minder de kwaliteit is (uitzondering hierop zijn (semi)professionele gereedschapskarren, want daar betaal je gewoon voor)
Daarbij heb je niet altijd alles nodig en is het vervelend om dus alles iedere keer weer mee te moeten slepen. Anderzijds is het wel handig om gewoon alles binnen handbereik te hebben. Immers heb je al snel ineens een schroevendraaier nodig ipv je doppenset en dan heb je net de verkeerde (te grote) schroevendraaier bij je...

Als je voor een klein budget wilt beginnen. Is een goeie doppenset wel een aanrader om in te investeren. Zoek er eentje die alleen op de vlakken pakt als het even kan en niet op de hoeken (een goeie set heeft ronde hoekjes die ruimer zijn) Die zijn namelijk beter. Kans dat ze slippen blijft aanwezig maar het beschadigd in de regel dan niet de bout of moer.

Voor overige sleutels, schroevendraaiers e.d. beginnen met een goedkoop setje die je her of der uit haalt. Uiteindelijk vervang je dit materiaal wel voor beter, maar om te starten heb je geen extreem goed spul nodig. Let wel dat je niet het aller aller allergoedkoopste pakt.
Schroevendraaiers willen nog wel eens breken. Die koop ik persoonlijk alleen ter opoffering. Zeer goedkope steeksleutels en doppensets hebben vaak enige tolerantie in de maten (dus net iets te groot gemaakt) en gaan na verloop van tijd steeds meer speling vertonen. Je hebt dus meer kans dat je dop of sleutel slipt over de bout en daarmee schade veroorzaakt.

Let op wat voor auto je hebt. Bij franse en modernere auto's is er zeer vaak gebruik gemaakt van torx. Koop hiervoor ook een goeie kwaliteit set als het even kan.

Goed gereedschap hoeft echter niet veel geld te kosten. Sterker nog:
Het goedkoopste doppensetje wat ik heb, is nog het meest handige en veelzijdige setje wat ik heb. En het meest gebruikte.
t/m dop 13 en kostte iets van 5 of 8 euro voor het setje (in de aanbieding kosten ze er 3).
Zeer klein handvat, dus je draait niet zo snel iets te strak aan en je komt ook bij moeilijker bereikbare plaatsen. Dus handig voor de kleinere klusjes.

Uiteraard heb je hier voor veel zwaardere klussen helemaal niks aan. Maar ik heb inmiddels in elke auto een setje liggen + in de schuur. Voor die paar euro is dat goed te doen maarja ik gebruik die setjes dus ook regelmatig. :)

Proxxon is mooi spul voor het geld naar mijn mening. Ik heb er twee doppensetten, een momentsleutel en een setje 'nylon' doppen voor lichtmetalen velgen van.

Krijg een beetje een raar gevoel bij dit topic (niet negatief bedoeld). Komt op mij over als: garage is te duur, maar met een bak vol gereedschap kan ik het zelf. Is dat ook zo? Heb je ervaring met sleutelen? Welke werkzaamheden zou je willen gaan doen? Als je dat een beetje in beeld hebt 'rolt' het meeste benodigde gereedschap daar wel uit toch?

Verder vind ik het wat merkwaardig dat je een budget hebt van 150 euro, maar vervolgens op basis van één reactie een koffer van bijna het dubbele bedrag wilt bestellen. Complete koffers zijn inderdaad leuk als startset, maar vaak ofwel duur (je hebt niet altijd alles nodig) ofwel van beperkte kwaliteit. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je bepaalde soorten gereedschap belangrijker vindt en daar meer aan wil besteden dan aan andere.

Probresh zei:
Eerlijk gezegd ben ik geen fan van een all-in-one koffer.
Ja het is eenvoudig om een startset te hebben qua gereedschap. Maar hoe meer er in zo'n kist zit. des te minder de kwaliteit is (uitzondering hierop zijn (semi)professionele gereedschapskarren, want daar betaal je gewoon voor)
Daarbij heb je niet altijd alles nodig en is het vervelend om dus alles iedere keer weer mee te moeten slepen. Anderzijds is het wel handig om gewoon alles binnen handbereik te hebben. Immers heb je al snel ineens een schroevendraaier nodig ipv je doppenset en dan heb je net de verkeerde (te grote) schroevendraaier bij je...

Dit is een goede, de doppen zijn van mooie en sterke kwaliteit de ratels zelf zijn goed, enige wat minder lijkt te werken zijn de vijlen de ijzerzaag en het stanleymes. Verder is het een goede kwaliteit koffer.

Probresh zei:
Dop voor je wielbouten hoef je niet extra te hebben. Die zit in je doppenset. Al zijn er speciale doppen op de markt die de velg niet beschadigen indien het een lichtmetalen velg is. Voor de rest heb je niet speciaal een aparte dop nodig voor je wielbouten.

Oh is dat het verschil! Ik Ik heb deze namelijk. Wel op de maat van je wielmoer letten.

En als dat een goede momentsleutel is ga ik die ook halen. (y)

@Bandietje; mijn tip zou zijn om een doppenset van (naam merk even vergeten; lekkere tip zo o_O) te kopen. Autosleutelcursus.nl verkoopt deze (zonder winst) door aan cursisten voor 100,- en ik was erg te spreken over deze koffer. Er zit 98% van de tools in die je voor een auto nodig hebt. Ik probeer nog even uit mijn geheugen te vissen welk merk het was. Het begon met een Y geloof ik en is Japans (was het Yato?) Het is geen top of the bill, maar omdat je waarschijnlijk niet 4 dagen per week aan je auto aan het sleutelen bent is dat ook niet nodig.

Je zou evt. bij interesse een mailtje kunnen sturen naar autosleutelcursus en vragen welke set zij verkopen.

'Helaas' was ik al voorzien nav tips uit dit topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5552896 een iets minder complete koffer dan bovengenoemde waardoor ik naderhand nog een extra koffertje met bitjes heb moeten aanschaffen en een set steekringsleutels (die zaten niet in mijn basiskist en wel in bovengenoemde)

Leon in z'n SEAT zei:
Krijg een beetje een raar gevoel bij dit topic (niet negatief bedoeld). Komt op mij over als: garage is te duur, maar met een bak vol gereedschap kan ik het zelf. Is dat ook zo? Heb je ervaring met sleutelen? Welke werkzaamheden zou je willen gaan doen? Als je dat een beetje in beeld hebt 'rolt' het meeste benodigde gereedschap daar wel uit toch?

Verder vind ik het wat merkwaardig dat je een budget hebt van 150 euro, maar vervolgens op basis van één reactie een koffer van bijna het dubbele bedrag wilt bestellen. Complete koffers zijn inderdaad leuk als startset, maar vaak ofwel duur (je hebt niet altijd alles nodig) ofwel van beperkte kwaliteit. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je bepaalde soorten gereedschap belangrijker vindt en daar meer aan wil besteden dan aan andere.

Het zit zo. Ik heb liever dat ik het leer dan dat ik het alleen maar naar de garage brengt. Ik zit totaal in een andere wereld en heb ook geen opleiding gedaan als auto monteur. Maar ik kan dingen snel oppakken wanneer ik het interessant vindt.

Het is handig als je zelf leert hoe wat moet. Ik heb in een korte tijd veel dingen geleerd over mijn auto wat mij een goed gevoel gaf. Omdat wanneer er iets stuk zou kunne zijn dat ik zelf de gereedschap kan pakken en het kan maken. En ik zou het later kunnen over brengen aan me kinderen of neefjes of broer.

Leon in z'n SEAT zei:
Krijg een beetje een raar gevoel bij dit topic (niet negatief bedoeld). Komt op mij over als: garage is te duur, maar met een bak vol gereedschap kan ik het zelf. Is dat ook zo? Heb je ervaring met sleutelen? Welke werkzaamheden zou je willen gaan doen? Als je dat een beetje in beeld hebt 'rolt' het meeste benodigde gereedschap daar wel uit toch?....

Ben het wel eens met Leon. Als kijkt naar de meest voorkomende zaken:

- remblokken
- olie/remolie
- luchtfilter
- lampjes

Veel zaken zijn te doen met slechts een heel beperkte set gereedschap, waarbij je voor de 4 genoemde klusjes 95% van de genoemde koffers niet gebruikt.

Een koffer van €100 is eigenlijk zonde omdat het 100 x matige kwaliteit is, een koffer van €300 klinkt al een stuk beter. Ik zou zelf echter per klus kijken wat je nodig gaat hebben. Losse steeksleutels kopen is dan meestal niet heel voordelig, dus koop alvast een set voor : doppen/ratel, steeksleutels en schroevendraaiers.

Het mooiste spul dat echt potentieel familieerfstuk kan worden en altijd handig buiten autoklusjes, is alvast €100-200 euro voor doppen en/of sleutelset van Gedore, Hazet, Facom of Stahlwille (vaak zit daar ook wel Torx, inbus en andere schroefbitjes bij). Omdat je met name met doppen en sleutels veel kracht zet en dus sneller kan uitschieten of iets onbedoeld kan rondmaken zou ik vooral hier even iets in investeren.

Een kniptang, hamer, meetlint of schroevendraaier kan niet zoveel kwaad als het mindere kwaliteit is en het klusje heel simpel. Leer wel het verschil tussen Philips en Pozi schroevendraaiers die meestal door de gemiddelde klusser allebei 'kruiskop' worden genoemd. Verder kan je bij een klusje aan een achterlicht of plastic interieurpaneeltje eerder een dol schroefje of boutje simpel uitboren dan wanneer je een remklauw, olietap of uitlaatspruitstuk sloopt met een goedkope uitgesleten steeksleutel.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handgereedschap/a1029861128-stahlwille-96400808-combination-spanners-set-of-10-metr.html
https://www.klium.nl/gedore-1822373-dopsleutelset-1-4-37-dlg-d-20-kmu-141871?gclid=CPXh9frr_M4CFaIV0wodmyIIeg

Ik moet zeggen dat ik zelf eigenlijk niet aan auto's sleutel, aan huizen des te meer. Uitgangspunt zal echter hetzelfde zijn, om die reden heb ik ook eens zo'n complete koffer aangeschaft (net geen 100 euro uit m'n hoofd). Het is leuk om als 'startset' voor het grijpen te hebben, maar je merkt al snel dat je al naar gelang het gebruik die koffer gaat 'customizen'. En dat ontstaat er ook vanzelf een schifting in gereedschap dat je slechts af en toe gebruikt (kan goedkoop spul zijn) en zaken die je vaker in handen hebt (mag wat kosten). En als je het echt mooi wilt doen, dan heb je voor zaken als boortjes of schroevendraaiers een set goede/dure exemplaren voor het precieze werk en een goedkope set van het merk hemelvaart voor het lompe breekwerk. Zo'n collectie ontstaat echter in de loop der jaren en zal persoonlijk zijn, daar zijn geen blauwdrukken voor helaas :) Praktische tip: houd de folders van de Duitse discountsupermarkten in de gaten, die hebben ook nog wel eens (elektrisch) gereedschap voor weinig. Ideaal als instapmodel, om de prijs hoef je het vaak niet te laten en er zit doorgaans prima garantie op.

Nico GTR zei:
Probresh zei:

Oh is dat het verschil! Ik Ik heb deze namelijk. Wel op de maat van je wielmoer letten.

Jouwe is dus eentje met kunststof bescherming speciaal voor lichtmetalen wielen. Het zachtste materiaal beschadigd namelijk sneller. Bij een goeie dop voor lichtmetalen velgen is dat dus de dop en niet de velg. Die dingen zijn trouwens ook als sets met de meest gangbare maten te krijgen, zelfde maten als er op de gemiddelde kruissleutel zit.

Momentsleutel die ik aangeef heb ik zelf al jaren in gebruik. Uiteraard is het geen super accuraat ding. (voor kopbouten zou ik het niet willen gebruiken) maar voor het geld een zeer goeie koop. Maar wel de veer netjes terugstellen elke keer. Ik ken namelijk iemand met dezelfde en die doet dat nooit -> zelfde instelling geeft bij de nooit teruggestelde een latere klik dus hoger moment dan ingesteld.
Dit geld voor alle momentsleutels.

Wat hierboven verder allemaal genoemd wordt: Ookal koop je een goeie start set. je koopt in de loop der jaren altijd extra materialen en extra gereedschappen. Als je een andere auto koopt heb je weer ander gereedschap nodig.

Als je bepaalde klussen wilt leren uit het niets: begin aub niet aan klussen waarvan men meent dat het simpel is zoals remmen. Daar worden zoveel fouten mee gemaakt omdat het zogezegd simpel is...
Bereid je sowieso altijd goed voor. Koop een werkplaatshandboek of vraagbaak voor jou auto en kijk bijvoorbeeld op youtube en forums instructievideo's en how-to topics om zeker te weten dat je goed weet wat je moet doen en om in te schatten of je het zelf zou kunnen. Nog een voordeel is dat je dan vaak weet welke gereedschappen je voor die klus nodig zal hebben.

Buiten het gewoon gereedschap verhaal: koop een set goeie assteunen en een goeie krik. Eigenlijk de belangrijkste zaken naast een goeie doppenset voor het sleutelen aan een auto.

Pobresh zei:
Nico GTR zei:
Probresh zei:

Jouwe is dus eentje met kunststof bescherming speciaal voor lichtmetalen wielen. Het zachtste materiaal beschadigd namelijk sneller. Bij een goeie dop voor lichtmetalen velgen is dat dus de dop en niet de velg. Die dingen zijn trouwens ook als sets met de meest gangbare maten te krijgen, zelfde maten als er op de gemiddelde kruissleutel zit.

Momentsleutel die ik aangeef heb ik zelf al jaren in gebruik. Uiteraard is het geen super accuraat ding. (voor kopbouten zou ik het niet willen gebruiken) maar voor het geld een zeer goeie koop. Maar wel de veer netjes terugstellen elke keer. Ik ken namelijk iemand met dezelfde en die doet dat nooit -> zelfde instelling geeft bij de nooit teruggestelde een latere klik dus hoger moment dan ingesteld.

Jep idd, werkt wel mooi!

Top, voor een motorrevisie ga ik hem toch de eerstkomende 4 jaar niet gebruiken, maar of mijn velgen nu op 115 of 125 Nm vast zitten maakt ook niet veel uit.
Vind het trouwens wel apart om te horen dat het moment hoger word als die veer niet word teruggesteld. Wel altijd ingeprent gekregen dat ie terug moet naar de 0 instelling, maar eigenlijk nooit over nagedacht en gevraagd wat er gebeurt als je hem op spanning laat.

Nico GTR zei:
Vind het trouwens wel apart om te horen dat het moment hoger word als die veer niet word teruggesteld. Wel altijd ingeprent gekregen dat ie terug moet naar de 0 instelling, maar eigenlijk nooit over nagedacht en gevraagd wat er gebeurt als je hem op spanning laat.

Voorspanning wordt naderhand minder.
Dit gebeurt bij elke veer die constant onder druk/spanning staat. Vandaar dat de veren van een auto dus ook steeds slapper worden ookal staat de auto jaren stil.
Leg je diezelfde veren op de plank zonder spanning, blijven ze wel goed (zolang er geen roest aan komt natuurlijk)
Andere vergelijking:
Het elastiek in je onderbroek lebbert ook uit naarmate je hem vaker draagt. ;) Draag je hem niet, blijft die originele voorspanning gewoon behouden.
En hoe lager de kwaliteit, hoe sneller dit probleem zich voordoet.

Momentsleutels moeten eigenlijk ook regelmatig worden gekalibreerd om die reden en vervangen worden als ze buiten calibratiebereik zijn. Zeker bedrijven in de motorenrevisie zullen hier nauw op moeten letten. Gemiddelde goeie garagebedrijf doet dit trouwens ook.

Dus momentsleutel alleen stellen als je hem nodig hebt en daarna terug stellen naar 0.

Pobresh zei:
Nico GTR zei:
Probresh zei:

Wat hierboven verder allemaal genoemd wordt: Ookal koop je een goeie start set. je koopt in de loop der jaren altijd extra materialen en extra gereedschappen. Als je een andere auto koopt heb je weer ander gereedschap nodig.

Als je bepaalde klussen wilt leren uit het niets: begin aub niet aan klussen waarvan men meent dat het simpel is zoals remmen. Daar worden zoveel fouten mee gemaakt omdat het zogezegd simpel is...
Bereid je sowieso altijd goed voor. Koop een werkplaatshandboek of vraagbaak voor jou auto en kijk bijvoorbeeld op youtube en forums instructievideo's en how-to topics om zeker te weten dat je goed weet wat je moet doen en om in te schatten of je het zelf zou kunnen. Nog een voordeel is dat je dan vaak weet welke gereedschappen je voor die klus nodig zal hebben.

Buiten het gewoon gereedschap verhaal: koop een set goeie assteunen en een goeie krik. Eigenlijk de belangrijkste zaken naast een goeie doppenset voor het sleutelen aan een auto.

Ik zal dit zeker meenemen wanneer ik gereedschap ga kopen. Ik kijk heel erg vaak op Youtube naar ChrisFix een hele goede monteur in mij ogen die alles goed en netjes uitlegt. Waardoor ik al veel dingen heb geleerd. Enige probleem is dat ik geen goede gereedschap hebt. Daar zou ik moeten investeren. Wat een goede investering lijkt.

Een goede krik en assen steunen heb ik ook zeker nodig minimaal moet ik er twee hebben als ik het goed begrijpt. Zijn er ook goede sets beschikbaar? dus daarmee bedoel ik asses steunen en een krik?

Ik zie ze wel op Winparts staan maar ik weet niet of de kwaliteit goed zal zijn?

2 as-steunen en 1 krik.
En als beginner kun je best met een krikje van de lidl, aldi of bouwmarkt beginnen. net zoals de as-steunen daar. Soms ook als 1 set te krijgen maar die heb ik de laatste jaren niet meer zien langskomen.

Reden voor de as-steunen is dat je nooit onder een auto moet werken die alleen op een krik staat. Er zijn genoeg mensen die die fout hebben gemaakt en dat niet konden navertellen... Het zorgen dat de as-steunen (en daarmee de auto) stabiel staan is ook zeer belangrijk. net zoals iets achter de wielen leggen die wel nog op de grond staan.

Zelf een complete set bij de lidl gekocht en 4 jaar mee gedaan ongeveer. Setje was destijds 40 euro ;) En hij werkt nog steeds. Slechts 1x wat aan stuk geweest wat simpel te repareren was.
Inmiddels al een hele tijd geleden een betere (en lagere) krik en een nieuwe set as-steunen gekocht die op meer hoogtes in te stellen is.

Op youtube heb je ook scotty kilmer en ericthecarguy, en in het duits Auto Reparatur Tutorial, welke kwalitatief goede video's leveren met goeie en duidelijke info en waarbij het goed in beeld wordt gebracht wat je kan en moet doen.
Maar, ieder met zijn eigen fouten, rariteiten en betweterigheid. Kijken en leren is goed, maar neem niet alles voor 100% waarheid aan.
Er zullen er nog meer zijn. Maargoed dat is zo gevonden.

Beste leermeester is het zelf proberen als je jezelf goed hebt voorbereid op het werk wat je moet doen. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben en je moet voorbereid zijn dat je dat kleine foutje niet maakt. En de grote fouten ook niet.

Pobresh zei:
2 as-steunen en 1 krik.
En als beginner kun je best met een krikje van de lidl, aldi of bouwmarkt beginnen. net zoals de as-steunen daar. Soms ook als 1 set te krijgen maar die heb ik de laatste jaren niet meer zien langskomen.

Reden voor de as-steunen is dat je nooit onder een auto moet werken die alleen op een krik staat. Er zijn genoeg mensen die die fout hebben gemaakt en dat niet konden navertellen... Het zorgen dat de as-steunen (en daarmee de auto) stabiel staan is ook zeer belangrijk. net zoals iets achter de wielen leggen die wel nog op de grond staan.

Zelf een complete set bij de lidl gekocht en 4 jaar mee gedaan ongeveer. Setje was destijds 40 euro ;) En hij werkt nog steeds. Slechts 1x wat aan stuk geweest wat simpel te repareren was.
Inmiddels al een hele tijd geleden een betere (en lagere) krik en een nieuwe set as-steunen gekocht die op meer hoogtes in te stellen is.

Op youtube heb je ook scotty kilmer en ericthecarguy, en in het duits Auto Reparatur Tutorial, welke kwalitatief goede video's leveren met goeie en duidelijke info en waarbij het goed in beeld wordt gebracht wat je kan en moet doen.
Maar, ieder met zijn eigen fouten, rariteiten en betweterigheid. Kijken en leren is goed, maar neem niet alles voor 100% waarheid aan.
Er zullen er nog meer zijn. Maargoed dat is zo gevonden.

Beste leermeester is het zelf proberen als je jezelf goed hebt voorbereid op het werk wat je moet doen. Een klein foutje kan grote gevolgen hebben en je moet voorbereid zijn dat je dat kleine foutje niet maakt. En de grote fouten ook niet.

Bedankt voor de info. Dat vroeg ik me al een tijd af eigenlijk. Waar moet je de asses steunen plaatsen en hoe weet je dat het stabiel is? Ik heb een een opel astra G maar heb niet echt kunnen vinden wat het beste plaats zou zijn aangezien je auto kan beschadigen wanneer je het verkeerd plaatst.

Bandietje zei:
Bedankt voor de info. Dat vroeg ik me al een tijd af eigenlijk. Waar moet je de asses steunen plaatsen en hoe weet je dat het stabiel is? Ik heb een een opel astra G maar heb niet echt kunnen vinden wat het beste plaats zou zijn aangezien je auto kan beschadigen wanneer je het verkeerd plaatst.

Je krikpunten zal je meestal wel zo kunnen vinden. Anders zijn ze in je instructieboekje te vinden.
As steunen zet je het liefst onder de bevestiging van de draagarmen.
Je kunt eventueel ook de krik gebruiken onder die bevestiging en de assteunen dan op de originele krikpunten zetten.
Om te weten of de as steunen en auto stevig staan: beetje aan de auto duwen en trekken om te kijken of die blijft staan. Immers zal je bij het losdraaien van een lastige bout of moet ook flink kracht moeten kunnen zetten.

Maar het feit dat je dit vraagt doet me denken dat je misschien beter niet kan beginnen met zelf sleutelen. Bepaalde zaken zoals het opkrikken moet zich eigenlijk vanzelf wijzen in het leerproces. je kunt refereren aan bekende info. Maar het opkrikken en stevig zetten van de auto is slechts het begin van je werk... De rest van de uitdagingen moet nog komen.

voor 150 euro kom je niet heel ver denk ik, maar wel een aardig eindje.

Ik zou beginnen met een vraagbaak te kopen. Dit is een boek die speciaal geschreven is voor het merk en type die je hebt. Veel zaken staan erin, zoals "hoe demonteer je een stoel" of "wat is het juiste stappenplan om de airbags te vervangen?".

Ik heb er een liggen, die is wel in het Duits, en die heb ik gekregen van LineaBlu (ook hier op het forum)
Maar ik verkoop 'm niet, heb er heel veel gemak van (gehad).

Een doppenset is een must, i.m.o kan je op Marktplaats of rommelmarkten nog prima setjes vinden. Check of de doppen niet gescheurd zijn en of de ratel beide kanten op goed lockt.
Bij de Gamma had ik laatst een 1/8" setje van het wakki-takki-merk OK gekocht. Prima om bij de verbandtrommel in de kofferbak te bewaren, mocht je onderweg dit nodig hebben.

En momentsleutel is ook handig, de veerpoten moeten onderaan met 200NM worden aangedraaid. Dit is het strakste wat er an de auto aangedraaid moet worden. Let dus op dat je een momentsleutel koopt die minstens tot 200NM kan.

en zoals eerder genoemd, de krik en de assteunen, een must voor iedere sleutelaar (y)

De rest spaar je in de loop van tijd wel bij elkaar, zoals schroevendraaiers, een rubber hamer, Baco's etc..

Ik kan de kwaliteit zo niet beoordelen, maar dit lijken mij aardige koffers: https://www.gereedschapdeal.com/gereedschapsets/

Ik gebruik al een paar jaar de Sencys gereedschapskist van de Praxis. Destijds in de aanbieding gekocht voor €100. En eigenlijk alles zit erin.

Kwaliteit van de ratel is vrij goed te noemen (pijp van 3 meter erop en dan maar wrikken). Rolmaat en wat andere dingen zijn wel wat minder. Maar daar heb je dan weer 10 jaar garantie voor :T (alleen de kist zelf is wel teleurstellend)

prima starterssetje vind ik zelf, later vervang ik het spul wat ik veel gebruik wel voor goed spul

goede krik is het belangrijkste-2 ton nemen meteen.ja ze zijn er ook van 30 euro maar vroeg of laat gaan die ook kapot.
assteunen kan je best van die goedkope dingen voor nemen.
goed doppensetje kopen met een goede ratel en dan zit je al ver boven de 150 euro.
wat losse kniptangen er bij en een paar schroevedraaiers en je hebt al een leuk setje om mee te beginnen.

lex1976 zei:
goede krik is het belangrijkste-2 ton nemen meteen.ja ze zijn er ook van 30 euro maar vroeg of laat gaan die ook kapot.

Als je er goed mee omgaat, gaan die dingen jaren mee.
Ik heb mijn goedkope krikje nu 6 jaar waarvan 4 jaar intensief gebruikt (zoals ik al gemeld had) en ik heb enkel een andere gekocht omdat 1 van mijn auto's verlaagd is en die goedkope krik past er niet onder. Na 2 jaar werd werd dat erg vervelend. (die auto rij ik al 4 jaar dus heb er nog 2 jaar mee gewerkt in combinatie met de noodkrik)

Ik gebruik die goedkope krik nog steeds voor o.a. het omhoog houden van motoren, versnellingsbakken en uitlaten tijdens reparaties.

Vroeg of laat kapot gaan? met een beetje fatsoen gaan ze net zo lang mee als een duurdere krik. En die gaan ook vroeg of laat kapot ;)

Terug
Bovenaan