Genoeg kofferbakruimte, zuinig en duurzaam. Wat is de ideale tip?

A

Anoniem

Guest
Sinds de gezinsuitbreiding is onze Daihatsu Materia nu echt aan de kleine kant en ben ik op zoek naar een andere occasion. Misschien heeft iemand de perfecte tip voor de combinatie van wensen die ik heb? Die zijn:
- budget max 15k
- Ik rijd ongeveer 10.000 km per jaar maar vooral kleine stukjes (binnen 25 km). Echter een paar keer per jaar (vakantie enzo) enkele honderden kilometers. Ik zat daarom te denken aan een plug in hybrid want ik denk dat ik dan het grootste deel van de ritten helemaal elektrisch kan rijden.
- Daarbij is de zoektocht begonnen omdat de kofferbak van de Materia met zijn 290L te klein is geworden (en in zo'n auto kan je door de hoogte nog flink opstapelen als je de hoedenplank eruit haalt). Ik kijk dus vooral naar stations etc. Genoeg laadruimte om met 2 volwassenen en 2 kinderen op vakantie te gaan.

Auto's die ik nu voor ogen heb zijn Toyota Prius, Volkswagen Passat GTE, Opel Ampera, en misschien Mitsubishi Outlander maar die vind ik eigenlijk echt te lelijk. Ik twijfel of ik toch niet net zo goed voor een Toyota Auris TS kan gaan en of een Ford Cmax hybrid door zijn hoogte, zonder hoedenplank, eigenlijk toch wel voldoende laadruimte heeft.

Zie ik nog goede opties over het hoofd? En kloppen mijn aannames een beetje of heeft iemand andere inzichten en ervaringen? Bijvoorbeeld met het daadwerkelijk aantal elektrische km's in een plug in.

Ik ben van plan er een jaar of 4 mee te rijden dus wat meer km's op de teller vind ik niet zo'n probleem. Ik ben benieuwd!

Auris is vrij krap achterin. Prius heeft meer ruimte.
Plugin: kost je vaak ruimte en je moet een laadpaal aanschaffen. Bovendien is aanschaf een stuk duurder.
Toyota gebruikt amper plug-ins. Reden: de gewone hybrid is al heel zuinig. De extra winst door plugin is nihil: alleen korte ritjes rij je electrisch en die stroom moet ook betaald worden.
2 á 3 cent/km besparing. Dus wanneer je überhaupt die laadpaal eruit hebt, en dan komt de meerprijs van de auto er ook nog bij....

De Ford c-max is leuk, alleen gaat de aanwezigheid van de bateteien ten koste van de bagage ruimte. Op youtobe staan wel autoweek rijtesten van deze c-max

Een prius plus is er helaas niet als plug-in

De Opel ampera is er ook als chevrolet volt, hier een video van de volt en prius plug-in
https://youtu.be/B_ySRO43kzM

Houdt rekening dat zware plug-in veel afschrijven omdat over paar jaar de volle mep wegenbelasting dient betaald te worden.

Dus over 4 jaar is de wegenbelasting van de prius plug-in nog het voordeligste. Je andere kandidaten zijn zwaarder.

Met 10000km per jaar is het toch niet de moeite om een dure (plugin)hybride aan te schaffen? De besparing die je doet valt echt in het niet bij de hoge aanschafprijs.

Als je een goede auto wil voor relatief weinig geld met een grote kofferbak dan moet je eens naar de Peugeot 308 SW kijken.
Ik weet niet hoe groot je kinderen zijn want de achterbank is daarentegen niet super ruim.

Zoek bij voorkeur een 308SW met de 1.2 PureTech motor.

Met zo weinig kilometers per jaar heeft een zware en complexe plug in hybride niet veel zin. Je betaalt er nu relatief veel geld voor, en over een paar jaar moet je het volledig tarief motorrijtuigenbelasting belasting betalen, dat betekent dat ze waarschijnlijk flink afschrijven. Dan kun je net zo goed een gewone benzine auto kiezen zoals de Kia Ceed, Hyundai I30, Opel Astra K of Ford Focus.

Als het heel duurzaam moet zijn kijk dan eens naar een Hyundai Ioniq, die is geleverd volledig elektrisch, als hybride, en plug in hybride. Het budget moet dan wel wat omhoog. De auto is ook niet heel zwaar voor een auto met batterij.

Bobslee zei:
Als je een goede auto wil voor relatief weinig geld met een grote kofferbak dan moet je eens naar de Peugeot 308 SW kijken.

Uit eigen ervaring kan ik serieus zeggen dat een gewone Prius (plug-in) ruimer is dan een 308 SW.
Terwijl de kofferbak van de 308sw toch echt groter zou moeten zijn…

Prius vs Outlander.
Zeer vergelijkbare auto’s
Interieur ruimte gelijkwaardig.
Bij Totale laadruimte wint de Outlander.
De Prius (plug-in) is altijd zuinig 1op20 zonder moeite.
De Outlander doet altijd 1op10, met moeite. :)
Qua looks wint de Outlander het natuurlijk.

De Passat GTE is niet zo verstandig. Groot risico op storingen.
De Cmax is een Amerikaanse auto. Snel, maar week weggedrag. En de koffferbak zijn ze vergeten. :)
Ampera? Nee.

En met een Auris TS zit je altijd goed. Niet bijzonders, maar op alle punten veilig.

Bedankt voor alle reacties! Ik breng volgende week een bezoekje aan de toyotadealer om de prius en de auris eens goed te vergelijken.

Terug
Bovenaan