• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Genesis G80

MCDubbleU

Net ingestapt
2021-genesis-g80-sedan.jpg

2021-genesis-g80.jpg

We know that the G80 shares a platform with the GV80 as well, and although Genesis hasn’t confirmed any powertrain information to us yet, it’s probably safe to assume that the G80 will get either the 2.5-liter four-cylinder or 3.5-liter V6 found in the SUV.

Prachtige auto, ingetogen en stijlvol.
Waar de Duitse grootheden het op dat vlak nu een beetje laten liggen, lijken de Koreanen dat heel goed op te pakken.

Gullideckel zei:
Prachtige auto, ingetogen en stijlvol.
Waar de Duitse grootheden het op dat vlak nu een beetje laten liggen, lijken de Koreanen dat heel goed op te pakken.

Nou nou, ingetogen? Chromen velgen, bakenlichten rondom en een grille van 4m2.....

De chromen wielen daargelaten, maar verder vind ik het een mooie strakke auto zonder teveel aan lijnen, hollingen en bollingen. Wel met enkele markante elementen, maar mag dat ook? Anders was het een saaie verschijning geweest.

Het is een soort Audi A7. Alleen heeft die een kleinere grille, geen chromen velgen en geen lichtkranten aan de buitenzijde. In dat licht bezien kan ik de A7 een stuk meer ingetogen vinden.

Daarover verschillen wij dan van mening. De A7 heeft een minstens zo grote grill (met op zwaailampen lijkende sensoren), lelijke achterverlichting en een lelijk dashboard met een teveel aan touchscreens.
Mijn mening.

Gullideckel zei:
De chromen wielen daargelaten, maar verder vind ik het een mooie strakke auto zonder teveel aan lijnen, hollingen en bollingen. Wel met enkele markante elementen, maar mag dat ook? Anders was het een saaie verschijning geweest.

Precies dat. Een ingetogen chique auto die qua ontwerp ook best een Lancia had kunnen zijn als dat merk niet zo was verkwanseld.

D Elzinga zei:
Prachtig, met gemak de mooiste in z'n klasse(y)
Inderdaad en bij Lexus moeten ze toch wel flink aan de bak met zo'n sterke concurrent en inmiddels zo'n goede kwaliteit. Dit is wel een heel fraaie wagen den de SUV ook al zo'n prachtwagen.

Schitterende auto zeg. Heerlijk clean en prachtig interieur (zelfs een beetje Mazda-achtig). Die platte, 'hoekige' lampen van Genesis ben ik geen fan van maar wel herkenbaar. Voor storen ze mij niet, achter vind ik ze te 'hoekig' voor de rest van het interieur

Voorspelbaar na de Genesis GV80, maar dat vond ik al een erg fraaie auto. Genesis is er eindelijk in geslaagd een eigen zicht te creëren, wat met de oude generatie modellen - hoewel fraai - niet helemaal lukte.

Ben benieuwd hoe Genesis zoch gaat ontwikkelen ten opzichte van Lexus. Verwacht dat Lexus het moeilijk gaat krijgen met dit merk. Aansprekende modellen en eveneens zeer hoge bouwkwaliteit ook inmiddels.

genesi21.jpg

De dubbele strepen had voor mij niet gehoeven, geeft me een beetje het gevoel of je van die zwarte strepen onder je ogen hebt, zoals football spelers ze ook wel hebben.
Verder en profil wel heel erg Audi A7 1e gen.

Gullideckel zei:

Sluit ik me volledig bij aan. Die sidemarkers zijn er lichtjes over maar verhogen wel sterk de herkenbaarheid.
Van dit dashboard kunnen de Duitse concurrenten trouwens ook wel wat leren: strak, stijlvol en ergonomisch ook OK op het eerste gezicht. Niet de chromen overdaad van de recente Mercedessen bv.

929V6 zei:
Die sidemarkers zijn er lichtjes over maar verhogen wel sterk de herkenbaarheid.

Het zal op straat ook wel wat minder nadrukkelijk opvallen dan in zo'n donkere studio.
Ik bedoel niet de zichtbaarheid maar de herkenbaarheid van het model.
Ook al is de foto misschien bewerkt om die dingen er te laten uitspringen, in een donkere straat zal het effect niet erg anders zijn.

Ik doelde op het "erover zijn". In een donkere straat brandt de hoofdverlichting normaal gesproken ook als die sidemarkers branden, dat leidt de aandacht ervan af.

MpHlPIy.jpg

WWlpviB.jpg

ItNN0LQ.jpg

tcDgIkP.jpg

y9FgNfd.jpg

K9XZz3w.jpg

SzXAS71.jpg

iJM5B7a.jpg

to85Ech.jpg

yrNdjg8.jpg

Hy6Ok9M.jpg

ufmFiya.jpg

Veel meer foto's: https://www.carscoops.com/2020/03/delve-into-all-things-2021-genesis-g80-with-new-photos-kdm-brochure-with-options-and-more/

Qua interieurontwerp heeft het wel iets weg van de nieuwste Mazda's en dat is geen straf. Ook dat blauw/bruin (ala CX-30) interieur staat mooi

gKMVM8L.jpg

Ik ben er weg van. Het interieur is ook al prachtig ontworpen. En dan ook nog leverbaar in zoveel niet-grijstinten.(y)

Wat een mooie wagen, plaatje, jmmr dat deze wagens niet geleverd worden in Europa, zouden niet verkocht worden. Maar Genesis is zeker vergelijkbaar met de Duitsedrie, en denk ik al ver voorbij kwalitatief. Ook Lexus moet aan de bak want Genesis hijgt in de nek en ziet er zeker zo goed uit. Lexus erkend dit overigens ook dat ze te traag reageren op ontwikkelingen bij de concurrentie en markten en daardoor klanten hebben verloren. Vlgd jaar komt de Lexus LQ als concurrent voor de Range Rover, maar ook in dat segment is Genesis reeds vertegenwoordigd.

Joop Passchier zei:
Sjees zeg, de designers hiervan hebben wel heel sterk naar de A7 (C7) gekeken zeg!
Daar lijkt hij zeker niet op.
Erg mooie wagen en zou hier best wat kunnen worden mits ze hem ook met normale motoren aan bieden. De 2.5 4 cilinder zou nog kunnen maar een 3.5V6 ook de concurrentie verkoopt er daar niet heel veel van, een Hybride zou denk ik nog het meeste kans hebben.

Als hier een Bentley badge op was geplakt had het wel verkocht in Europa, voor ton of 2..... .

nIgEYG0.jpg

Rv93USp.jpg

2BVUWIx.jpg

oZv8wRi.jpg

Genesis stelt in Sjanghai zijn eerste productierijpe elektrische model aan de wereld voor. Dit is de Electrified G80, een elektrische versie van de G80 met een 370 pk sterke aandrijflijn en een op papier interessante actieradius.

Genesis stelde vorig jaar rond deze tijd de nieuwe G80 aan de wereld voor, de opvolger van het model dat voorheen als Hyundai Genesis door het leven ging. Die gelikt gelijnde liftback in het segment van auto's als de BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse krijgt nu een volledig elektrische versie. Die Electrified G80 geheten elektrische Genesis, die straks waarschijnlijk simpelweg G80e gaat heten, is vanbuiten slechts door zijn dichte grille als EV te herkennen. In die grille is ook het laadpunt verstopt. Ook interessant: Genesis geeft de elektrische G80 een dak dat met zonnecellen is bezaaid. Elk beetje gratis stroom is natuurlijk mooi meegenomen.

De elektrische Genesis G80 heeft een accupakket in zijn bodem dat net als dat van auto's als de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 overweg kan met 400v- en 800v-laadstructuren. Dat maakt snelladen met hoge laadvermogens mogelijk. De exacte capaciteit van het accupakket houdt Genesis nog even onder de pet. Wel belooft Genesis een elektrische actieradius van meer dan 500 kilometer volgens de NEDC-cyclus. Volgens de Zuid-Koreaanse meetmethode moet de Electrified G80 tot 427 kilometer ver kunnen komen op een lading. Via een V2L-aansluiting (Vehicle to Load) kan de elektrische G80 apparaten als laptops, maar ook andere auto's opladen met een maximum laadvermogen van 3,6 kW. Genesis eerste elektrische model heeft twee 186 pk sterke elektromotoren die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 380 pk en 700 Nm. De vier- of achterwielaangedreven G80 is in staat in 4,9 tellen naar een snelheid van 97 km/h (60 mph) te sprinten. De elektrische G80 krijgt een stel eigen lakkleuren, waaronder Matira Blue en Dark Green Two-Tone.

Genesis' eerste EV is heus niet de laatste van het merk. Zo komt Genesis onder meer nog met een cross-over van formaat Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Het is nog altijd niet helder wanneer Genesis de Europese markt betreedt. Dat het merk ooit naar Europa komt, staat echter vast.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/genesis-g80-nu-ook-elektrisch/
Meer foto's: https://www.netcarshow.com/genesis/2022-electrified_g80/

https://www.youtube.com/watch?v=y8SjcnXLTKA

Hij is superenthousiast over het interieur. Kan uitstekend meten met de Duitse Drie.

Beslist een imposante auto om te zien, ziet er een klasse groter uit.

Zijdelings gerelateerd, maar ik ben nu de misdaadthrillerserie Stranger aan het kijken (niet te verwarren met Stranger Things :)), een Koreaanse serie op Netflix die duidelijk wordt gesponsord door Hyundai. Alle personages rijden Hyundai of Genesis. De hoofdpersoon heeft een Grandeur (in seizoen 1 het veel mooiere pre facelift model, in seizoen 2 het huidige type), maar de Genesis-modellen komen ook volop voorbij in seizoen 2. De serie zelf is ook de moeite waard (8,6 op IMDb), maar als bonus krijg je een inkijkje in Zuid-Korea en het wagenpark. :)

Genesis G80 vs. Mercedes-Benz E-Klasse

2021-genesis-g80-3p5t-prestige-v-2021-mercedes-benz-e450-sedan-1799-edit-1621887031.jpg

2021-genesis-g80-3p5t-prestige-v-2021-mercedes-benz-e450-sedan-1768-edit-1621887031.jpg

2021-genesis-g80-3p5t-prestige-v-2021-mercedes-benz-e450-sedan-1674-1621886786.jpg

2021-genesis-g80-3p5t-prestige-v-2021-mercedes-benz-e450-sedan-1668-edit-1621886783.jpg

2021-genesis-g80-3p5t-prestige-v-2021-mercedes-benz-e450-sedan-1687-edit-1621886786.jpg

2021-genesis-g80-3p5t-prestige-v-2021-mercedes-benz-e450-sedan-1511-edit-1621886882.jpg

2nd Place: Mercedes-Benz E450
Highs: Powertrain perfection, creamy ride quality, pedigreed badge.
Lows: Staid design, long stopping distance, frustrating infotainment touchpad.

1st Place: Genesis G80
Highs: Gorgeous interior, impressive noise isolation, amazing value.
Lows: Engine can't match the Benz's refinement, a bit floaty at the limit, having to explain the brand to everyone.

Maybe it's because Mercedes doesn't have anything to prove in this segment, but the E450 lacks the chutzpah of the upstart. It fulfills expectations for comfort, quality, mechanical refinement, and acceleration. While the G80 falls short of the Benz in a few areas, it wins with its price, silent day-to-day manners, and more upscale interior and back seat. The G80 is an authentic luxury sedan that has what it takes to outshine the establishment. Genesis has arrived.

Complete vergelijkingstest: https://www.caranddriver.com/reviews/comparison-test/a36518017/2021-genesis-g80-35t-vs-2021-mercedes-benz-e450-4matic/

Op foto's is al te zien dat de Genesis de Mercedes ver voorbij is, mooi lakwerk, diepe glans, statig, chique voorkomen, subliem interieur. Klasse zoals we van de Duitsers al lang niet meer zien. Op Lexus niveau deze Genesis, perfectie komt uit Azie.

Op basis van die plus- en minpunten lijkt me de Mercedes toch de winnaar. Rijgedrag en aandrijving lijkt me toch wat belangrijker. Vind interieur van de Genesis wel stuk mooier, veel rustiger.

Mooie auto die G80, onderscheidend model en er is duidelijk werk gemaakt van design en afwerking. Je moet alleen wel van een hatchback/liftback model houden, zal niet ieders ding zijn.
De vergelijkende test met de E zegt mij echter niet zoveel. Ten eerste is het jammer dat er bij de E niet voor een iets luxere uitvoering is gekozen met lederen dashboard (veelal standaard icm pakket), dat geeft het interieur gelijk een hele andere uitstraling. En met een matte houtsoort oogt het dashboard veel ruistiger dan met het glimmende hout wat hier is toegepast. Ook ben ik geen fan van het los staande scherm in de Genesis, zie ik liever het geïntegreerde scherm in de E (kwestie van smaak). En de aandrijving en rijgedrag zijn natuurlijk wel belangrijke items bij de keuze van een auto in deze klasse.

Maar chappeau voor Genesis, van deze auto is duidelijk veel meer werk gemaakt dan van (om een voorbeeld te noemen) een DS9. Misschien niet in Europa, maar wereldwijd zullen er best goede kansen zijn voor deze auto.

Opzich vind ik de basisvorm van het E dasboard best mooi maar het is me iets te kitserig en blingbling allemaal. De G80 is wat ingetogener en traditioneler van opzet maar toch een smaakvol geheel net als de buitenkant!

Denk dat vooral Lexus zich zorgen moet maken. Hoewel wij een ES rijden vind ik deze Genesis er toch wel veel fraaier uitzien.

De G80 heeft o.a. achterwielaandrijving en een veel mooier interieur, is daarmee niet te vergelijken met de Lexus ES. De G80 is veel exclusiever.

infinity was dan ook echt spuuglelijk, dat paste gewoon totaal niet in de europese smaak. BPM is natuurlijk een Nederlands feestje, in de rest van europa zal dat ding prima betaalbaar zijn.
Ik heb een paar keer met een 2018 genesis g90 gereden, en daar was eigenlijk helemaal niets mis mee. De g70 shooting brake zie ik in de eu echt nog wel verkocht gaan worden.

Oei, Genesis wilde BMW overtreffen met de oppervlakte van het radiatorrooster blijkbaar: helemaal niet geslaagd, dan nog liever de bad face van de Mercedes.

Hybrid zei:
Lexus zorgen maken? Genesis gaat het hier nog slechter doen dan Infiniti.

Dat moet nog maar blijken. Infiniti moest het doen met aandrijflijnen die ze bij Mercedes nog ergens in een hoekje van het magazijn hadden liggen, inwisselbaar Aziatisch design en drukke interieurs. Dat de modelnamen steeds werden veranderd maakte het voor de klanten ook al niet overzichtelijker en de merknaam wordt zelfs door autoliefhebbers nog vaak verkeerd gespeld. Daar stelt Genesis gelikt en strak Europees (Donckerwolke) design, smaakvolle en uitstekend afgewerkte interieurs en een merknaam die iedereen goed kan onthouden tegenover. Lexus hoeft op dit moment nog niets van ze te vrezen maar zo gauw de aandrijflijnen qua CO2-uitstoot aan de Europese maatstaven voldoen kan daar best verandering in komen. En ik verwacht niet dat dat lang op zich laat wachten.

Terug
Bovenaan