geluid uit versnellingsbak/koppeling in zijn vrij

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Het is me laatst opgevallen dat je een duidelijk verschil hoort in geluid wanneer je de koppeling intrapt en de koppeling loslaat wanneer de auto in zijn vrij staat. Wanneer je de koppeling intrapt klinkt alles erg stil, wanneer je de koppeling loslaat, hoor je dat er wat geluid uit de bak/koppeling komt. De koppelingset is in augustus 2015 overigens vervangen ivm kapotte drukgroep. Wanneer ik rijd, hoor je niets geks. Je hoort dan geen verschil tussen koppeling ingetrapt of koppeling los. Zelfs niet wanneer ik hem in zijn 1,2 of 3 zet en de auto gewoon laat rollen zonder extra gas te geven (dus 1100 rpm ongeveer). Het gaat dus puur om de situatie wanneer de auto in zijn vrij staat. Wanneer het toerental zakt tot 750 rpm (dus wanneer de auto warm is) verandert het "zoemende" geluid (bij 1000-1100 rpm, dus stationair met koude motor) in iets meer geratel/geklop. Het geluid is niet oorverdovend, maar wel duidelijk hoorbaar.

Wat denken jullie dat dit is? Ik hoor graag van jullie!

Zie hier wat video's:

geluid bij 1100 rpm:
https://www.youtube.com/watch?v=LxKAxje3zTM

geluid bij 750 rpm:
https://www.youtube.com/watch?v=an8gmxUehxY

Dit lijkt mij een lager in de bak, het druklager zou alleen geluid maken bij ingetrapte koppeling omdat hij dan belast wordt. Bij niet-ingetrapte koppeling draait de ingaande (prise) as van de bak gewoon mee, dus zou het mij waarschijnlijker lijken dat het uit de bak komt.

Ja, die is ook vervangen. Samen met de drukgroep en de platen.

Melv1n zei:
Dit lijkt mij een lager in de bak, het druklager zou alleen geluid maken bij ingetrapte koppeling omdat hij dan belast wordt. Bij niet-ingetrapte koppeling draait de ingaande (prise) as van de bak gewoon mee, dus zou het mij waarschijnlijker lijken dat het uit de bak komt.

Mr PMG zei:
100% druklager

Dit vind ik dus het lastige. Ik zat inderdaad ook aan een van de twee te denken, maar welke. Als het de druklager is, ga ik terug naar de garage, aangezien ik binnen 3 maanden na de reparatie al langs was geweest om te vragen wat dit geluid was. Kreeg toen te horen van een jonge monteur dat dit gewoon extra geluiden waren van de bak..

Is er een manier om uit te vinden welke van de twee dit is, zonder dat alles eruit moet?

Groet,

Leroy

Edit: ik heb ergens gelezen dat wanneer het de prise as lager zou zijn, je deze ook zou moeten horen bij het laten uitrollen van de auto, klopt dit? Tijdens het rijden hoor ik namelijk helemaal niets. Zodra ik hem in een versnelling zet is het geluid weg.

Edit 2:
Misschien handig om te vermelden dat het ineens stopt wanneer ik het bepaal 3/4 of verder heb in getrapt. Het stopt en gaat dus niet geleidelijk.

swa100 zei:
Melv1n zei:

Mr PMG zei:
100% druklager

Dit vind ik dus het lastige. Ik zat inderdaad ook aan een van de twee te denken, maar welke. Als het de druklager is, ga ik terug naar de garage, aangezien ik binnen 3 maanden na de reparatie al langs was geweest om te vragen wat dit geluid was. Kreeg toen te horen van een jonge monteur dat dit gewoon extra geluiden waren van de bak..

Is er een manier om uit te vinden welke van de twee dit is, zonder dat alles eruit moet?

Groet,

Leroy

Edit: ik heb ergens gelezen dat wanneer het de prise as lager zou zijn, je deze ook zou moeten horen bij het laten uitrollen van de auto, klopt dit? Tijdens het rijden hoor ik namelijk helemaal niets. Zodra ik hem in een versnelling zet is het geluid weg.

Edit 2:
Misschien handig om te vermelden dat het ineens stopt wanneer ik het bepaal 3/4 of verder heb in getrapt. Het stopt en gaat dus niet geleidelijk.

Een druklager 'rammelt' juist onbelast, bij koppeling intrappen (dus als hij belast wordt) verdwijnt het geluid juist. Vandaar dat, zoals je schrijft, het geluid weg gaat als je de koppeling een stukje intrapt.

Prise-as lager (heeft je auto die wel?) hoor je meestal (gierend geluid) bij wegrijden in de 1e versnelling.

Janneman zei:
swa100 zei:
Melv1n zei:

Mr PMG zei:
100% druklager

Groet,

Leroy

Edit 2:

Een druklager 'rammelt' juist onbelast, bij koppeling intrappen (dus als hij belast wordt) verdwijnt het geluid juist. Vandaar dat, zoals je schrijft, het geluid weg gaat als je de koppeling een stukje intrapt.

Prise-as lager (heeft je auto die wel?) hoor je meestal (gierend geluid) bij wegrijden in de 1e versnelling.

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie! Ik lees online juist dat bij een kapotte drukgroep lager er een bijgeluid komt bij het ontkoppelen, dus bij het intrappen. Ik heb juist een bijgeluid wanneer ik de koppeling op laat komen. Online lees ik dus over het algemeen dat die lager geluid zou kunnen maken wanneer hij onder druk staat. Maar jij denkt dus dat in dit geval de lager herrie maakt als deze niet belast is?

Ik denk ook het druklager. Heb precies hetzelfde gehad met mijn Saab 900.
https://www.youtube.com/watch?v=s0-GVoxUgQw

Oud filmpje met een slechte telefoon, maar geluid is wel goed hoorbaar.

Hmm, zit een beetje in dubio wat te doen. De complete koppelingset incusief druklager is 5000 km geleden nog vervangen. Kan dit het dan wel zijn?

Dan zou ik zeggen, ga garantie halen. Want ik twijfel ook. Maar dat ligt met name aan je omschrijving van de omstandigheden. Toch zou ik ook als eerste naar het druklager wijzen. En als dat na 150.000 km gebeurt na het vervangen is dat pech. Maar na 5000 km is dat gewoon ondeugdelijk en zou ik menen dat je daar in ieder geval wel enige coulance in kunt verwachten.

Dus eigenlijk gratis, en anders is het manuur voor de garage en de onderdelen voor jou. En dan kun je in principe wel toe met enkel een druklager.

Nissan GT-R zei:
Dan zou ik zeggen, ga garantie halen. Want ik twijfel ook. Maar dat ligt met name aan je omschrijving van de omstandigheden. Toch zou ik ook als eerste naar het druklager wijzen. En als dat na 150.000 km gebeurt na het vervangen is dat pech. Maar na 5000 km is dat gewoon ondeugdelijk en zou ik menen dat je daar in ieder geval wel enige coulance in kunt verwachten.

Dus eigenlijk gratis, en anders is het manuur voor de garage en de onderdelen voor jou. En dan kun je in principe wel toe met enkel een druklager.

Kan ik nog iets verduidelijken? Kan ik iets testen? Ik hoor het graag! Ik wil inderdaad wel graag terug, maar ik vraag me af of de garage echt gratis voor me zal willen kijken, of dat ze gelijk gaan roepen dat het de bak is. Ik zoek dus eigenlijk iets meer bevestiging via deze weg, zodat ik dat kan aangeven!

Nee, daar valt niks mee te testen zoals bij een koppelingsplaat het geval is, of een vliegwiel of wat dan ook. Het is een geluid. En daar moet je het mee doen. Als ze roepen dat het de bak is. Dan kijken of ze mee willen met no cure, no pay. Maar een beetje goede garage zal dat niet doen. Al ben ik daarin wat bevooroordeeld vanwege mijn eigen garage. Dus....sorry, meer dan dit zal het niet worden.

Het is normaal dat een drukgroep in z'n vrij en onbelast een beetje rommelig geluid kan maken, en dat verdwijnt dan weer als je de koppeling intrapt. Mocht je twijfelen, ga dan met je verhaal naar de garage om het te laten beoordelen. Dat hoeft mijn inziens geen geld te kosten omdat dit gewoon op het gehoor te beoordelen is, daar hoef de monteur geen heel onderzoek aan te wijden. En mocht er wel wat loos zijn dan is het gewoon garantie lijkt mij. Maar dat is mijn mening.

Ik had een Volvo 440 waar als ik de koppeling los liet er piepend geluid opkwam en als ik het koppelingspedaal naar boven haalde was het geluid weg, evenals ik het pedaal intrapte, dit bleek het druklager te zijn.
Een Mitsubishi Galant uit 91 had een astmatisch geluid bij het intrappen van het koppelingspedaal, als ik het pedaal los liet was er geen bijgeluid. Evenzo heb ik auto's gehad waar je het pedaal losliet en je ook bijgeluiden kon horen, ik heb vele kilometers gereden met die auto's en geen is stuk gegaan.
Als je goed luistert via een koptelefoon hoor ik een wat kloppend geluid, ik twijfel of het het druklager is.

swa100 zei:
Nissan GT-R zei:

Kan ik nog iets verduidelijken? Kan ik iets testen? Ik hoor het graag! Ik wil inderdaad wel graag terug, maar ik vraag me af of de garage echt gratis voor me zal willen kijken, of dat ze gelijk gaan roepen dat het de bak is. Ik zoek dus eigenlijk iets meer bevestiging via deze weg, zodat ik dat kan aangeven!

Weet je al wat het is ? Heb precies hetzelfde nadat ik koppelingsset heb vervangen .. Voorheen was dit niet zo. Kan alleen maandag pas terug naar garage die het heeft gemonteerd. Met een ingetrapte koppeling is de auto iets stiller, dan in zn vrij, lijkt ergens onder het blok te zitten.

Heb precies hetzelfde nadat koppelingsset is vervangen. Ben naar de garage terug gegaan , maar zegt dat het normaal is. inmiddels al 20k gereden nog steeds hetzelfde. Nu zo erg dat auto soms stotterd bij optrekken. Zou het kunnen dat hij de garage iets niet goed heeft afgesteld. Gaat om een opel zafira b 1.8 uit 2006.

Ik vraag me bij zulke problemen af of wel de volledige koppelingsset is vervangen en niet alleen de koppelingsplaten met de drukgroep. Geen idee waarom bedrijven nog steeds sets monteren zonder een nieuw druklager. Maar heel vaak is het zo dat de problemen komen doordat het druklager niet vervangen is.

In enkele gevallen is het zo dat de koppelingskabel niet goed gesteld is. Waardoor de koppeling niet goed ontkoppeld of juist niet goed koppelt. Dit komt vaak voor bij een zelfstellende kabel die niet teruggesteld is.
Maar soms ook bij de manueel te stellen kabel die niet teruggesteld is (al is die fout wat moeilijker te maken, aangezien je dat bij hermontage van de kabel direct ziet en het een stuk lastiger is om de kabel er op te krijgen als die te kort is afgesteld)

Terug
Bovenaan