Geluid uit koppeling

Dirk 7020512

Net ingestapt
Hi experten,

Sinds de temperaturen wat lager zijn maakt de koppelingspook van mijn Ford Fiesta uit 2012 een 'kreunend geluid'. Het is vooral opvallend bij het schakelen naar 1ste en 2de. De koppeling zelf pakt perfect, maar er is dus een geluid dat er vroeger niet was. Alsof de pook geolied moet worden ofzo. Met warme motor gaat het wat beter maar het blijft wel altijd hoorbaar. Lijkt mij eerder alsof het uit de versnellingspook zelf komt.

Normaal zou ik me hier niet druk om maken, maar ik wil in januari de auto verkopen, en kan me inbeelden dat dit geluid kopers afschrikt.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Dat zouden misschien de synchro mesh ringen kunnen zijn? Misschien dat ze versleten zijn en daarom dat geluid maken? Voelt de pook ook “hakerig” aan als je hem verzet? Hoeveel kilometers staan er op de teller?

Barry 6008709 zei:
Dat zouden misschien de synchro mesh ringen kunnen zijn? Misschien dat ze versleten zijn en daarom dat geluid maken? Voelt de pook ook “hakerig” aan als je hem verzet? Hoeveel kilometers staan er op de teller?

Syncromesh gaat gepaard met gekraak. Niet gekreun.

En hoezo maakt het uit hoeveel kilometer op de teller staat? Ik heb nog de originele koppeling en versnellingsbak...340.000 km en 19 jaar oud. Gaat ook morgen stuk zeker.

Kan natuurlijk best dat het pookmechanisme eens schoongemaakt moet worden en een beetje teflonspray op de draaiende kan wonderen doen.

Terug
Bovenaan