Geimporteerde auto bij officiele merkdealer

Xela

Startmotor
Bij mijn zoektocht naar een andere auto heb ik bij een merkdealer (BMW) een geimporteerde auto gevonden van het eigen merk. Ze berekenen hier achter wel de prijs voor van een niet geimporteerde auto. Is dit eerlijk? We praten over een auto die nu voor €50000,00 te koop staat.
Mijn inziens had deze auto 3 a 4000 euro goedkoper moeten zijn. Als ik kijk naar de prijzen op mobile.de kan ik aardig goed inschatten wat zij er voor betaald hebben en wat de BPM is geweest. Dit verschil is ongeveer 8000 euro. Een mooie winst dus.
 
Bel ze op, vraag het, leg het voor;). Aan derderangs advies op een autoforum heb je minder dan gewoon even een belletje plegen.
 
De prijzen rijzen de pan uit tegenwoordig. Kwestie van vraag en aanbod.
Er is ook zo goed als geen onderhandelingsruimte meer.
 
Als ik kijk naar de prijzen op mobile.de kan ik aardig goed inschatten wat zij er voor betaald hebben en wat de BPM is geweest. Dit verschil is ongeveer 8000 euro. Een mooie winst dus.

Naast de BPM is ook een auto getransporteerd (uurloon, brandstof, autotransporter, etc.) uit het buitenland, gekeurd bij RDW (hier wederom uurloon, transport), misschien nog wat puntjes op de i gezet, gepoetst, de aanschaf is voorgefinancierd wat geld kost en ze geven ook nog garantie, afleverbeurt zit ook al vaak in de prijs. Daarnaast geeft een merkdealer ook wat vertrouwen, en je kunt je oude auto inruilen. Vaak willen mensen ook nog een goede inruil of wat korting er af praten dus ze moeten ook wel iets marge regelen. Het pand moet betaald worden waar deze staat net als het personeel.

En ja ze maken ook winst, daarom is het ok een onderneming. (y)

Ze berekenen hier achter wel de prijs voor van een niet geimporteerde auto. Is dit eerlijk? We praten over een auto die nu voor €50000,00 te koop staat.

Het gaat toch niet om wel of niet eerlijk? Als die auto binnen een maand weg is, dan hebben ze gewoon een marktconforme prijs gevraagd en heet dat gewoon ondernemen. Staat deze er over 3 maand nog dan is er vast nog wel iets meer ruimte om te onderhandelen.

Maar niet staat je in de weg om zelf het 'risico' te lopen om in duitsland te kopen, transport te regelen, zelf naar RDW te gaan en te poetsen. zal allicht wat schelen. Maar het is logisch dat een merkdealer daar flink wat meer voor vraagt. De er zijn genoeg mensen willen het 'gedoe' niet en lekker hun oude auto inruilen en de zekerheid van een merkdealer en garantie. Daar speelt een garage goed op in.
 
Xela zei:
Mijn inziens had deze auto 3 a 4000 euro goedkoper moeten zijn. Als ik kijk naar de prijzen op mobile.de kan ik aardig goed inschatten wat zij er voor betaald hebben en wat de BPM is geweest. Dit verschil is ongeveer 8000 euro. Een mooie winst dus.

Prima toch, hun winst? Als je er niet mee eens bent zoek je een ander of je importeert er zelf een. De vraagprijs is vrij, en jij bent vrij om er wel dan of niet mee akkoord te gaan.
 
Maar eentje gevonden? Matige zoekactie. Heel veel jonge 'demo's' zijn ook geïmporteerd bijv.
 
Auto van m'n pa (bij aanschaf 1,5 jaar oud) kwam uit Frankrijk. Maar ja, hij kreeg een jaar dealergarantie dus wat kan er misgaan. Misschien ben ik te goedgelovig, maar ik ga er vanuit dat ze bij een merkdealer geen troep verkopen.
 
Ik vind zoiets betrouwbaarder dan een handelaar die alleen een schroevendraaier in zijn bureaula heeft liggen.

Ze kennen de auto goed, doen het vast met premiumselectie garantie en checken al die 300(?) punten. Onderhoud volgens fabrieksvoorschrift.

Je kan inderdaad ook zelf naar Duitsland rijden,
overnachten, later ophalen, nog later naar RDW, dubbele kosten terwijl je wacht op keuring en de vorige auto zelf moet verkopen etc. Op een BMW van inruil 10k leggen ze ook 4k zonder premiumselectie (te oud).

Markt is markt, handel is handel. Ik zag pas op YouTube hoe 'superclones' van Rolexen en Pateks een 50ste kosten van het origineel en eigenlijk alleen met een lijst hi-res foto's kan je de verschillen vinden. Toch worden die originele klokjes vollop verkocht. Wat een gek ervoor geeft.
 
Mechanix zei:
Misschien ben ik te goedgelovig, maar ik ga er vanuit dat ze bij een merkdealer geen troep verkopen.

Ach, 2 verschillende merkdealers hebben mij proberen op te lichten dus ik denk dat je inderdaad iets te goedgelovig bent (ken nl. ook uit mijn directe omgeving 3 mensen waar dit speelde...)
 
Xela zei:
Bij mijn zoektocht naar een andere auto heb ik bij een merkdealer (BMW) een geimporteerde auto gevonden van het eigen merk. Ze berekenen hier achter wel de prijs voor van een niet geimporteerde auto. Is dit eerlijk? We praten over een auto die nu voor €50000,00 te koop staat.
Mijn inziens had deze auto 3 a 4000 euro goedkoper moeten zijn. Als ik kijk naar de prijzen op mobile.de kan ik aardig goed inschatten wat zij er voor betaald hebben en wat de BPM is geweest. Dit verschil is ongeveer 8000 euro. Een mooie winst dus.
Ik denk dat je bij deze een gat in de markt hebt ontdekt. Gauw 10 van die auto's kopen en doorverkopen, heb je toch mooi zo'n 80k verdiend. Kan jij weer ruimschoots je eigen BMW van betalen. Het is allemaal zo makkelijk he, dat anderen dat niet zien... :rolleyes:
 
Wellicht valt de garage er wel over als je een import wil inruilen, maar verkoopt hem doodleuk weer door.

Ik vindt sowieso dat garages het maar weinig aangeven in de advertenties uit welk land ze de auto's vandaan halen.

Ik herinner mij wel een garage die gespecialiseerd is in snelle lancia en Alfa, die gewoon benoemd dat die ze uit Italië haalt.
 
Een importauto hoeft helemaal niet minder waard te zijn dan een origineel Nederlandse auto. Zeker niet bij een merkdealer, die waarschijnlijk rechtstreeks van een Duitse dealer of het merk zelf betrekt. Je hebt in zo'n geval een heldere en goede auto met garantie. Als je dan zelf het onderhoud netjes bijhoudt, merk je daar bij inruil ook niets van.
 
Er zit wel eens wat verschil tussen wat "standaard" is en wat een optie is tussen de landen onderling. Ook verenpakketten verschillen nog wel eens ivm de "lokale" wegen waar ze voor bedoeld zijn of grill delen die meer of minder open zijn afhankelijk van de gemiddelde temperaturen.
 
Xela zei:
Bij mijn zoektocht naar een andere auto heb ik bij een merkdealer (BMW) een geimporteerde auto gevonden van het eigen merk. Ze berekenen hier achter wel de prijs voor van een niet geimporteerde auto. Is dit eerlijk? We praten over een auto die nu voor €50000,00 te koop staat.

Dus je kan voor dat bedrag een zelfde niet geïmporteerde BMW kopen? Dan doe je dat toch gewoon?

Ik zie echt niet in wat hier niet eerlijk aan zou zijn. Als de kilometerstand aantoonbaar juist is en de auto gewoon in prima staat is, waarom zou de auto dan te duur zijn enkel omdat deze geïmporteerd is?
 
Bij auto's jonger dan 6 maanden en/OF minder dan 6000km gelopen betaal je , naast BPM, ook nog eens de volle mep BTW bij het importeren. Misschien geldt dat ook voor deze auto?
 
Het punt is dat als je een geimporteerde auto de volgende keer inruil, je er wel minder voor terugkrijgt, want dan is die geimporteerd en dat schrikt mensen af.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
Mechanix zei:
Misschien ben ik te goedgelovig, maar ik ga er vanuit dat ze bij een merkdealer geen troep verkopen.

Ach, 2 verschillende merkdealers hebben mij proberen op te lichten dus ik denk dat je inderdaad iets te goedgelovig bent (ken nl. ook uit mijn directe omgeving 3 mensen waar dit speelde...)

Heel aannemelijk inderdaad....merkdealers die klanten proberen op te lichten. En zodra de slechte naam bekend is verhuizen ze gewoon, makkelijk zat met die pandjes van ze.

Een lage inruil bieden voor je auto valt niet onder oplichting.
 
Xela zei:
Het punt is dat als je een geimporteerde auto de volgende keer inruil, je er wel minder voor terugkrijgt, want dan is die geimporteerd en dat schrikt mensen af.

Als je een kloppende historie hebt qua kilometers en de auto in goede staat houdt is er weinig reden om de auto niet te kopen puur omdat het import is.
 
Xela zei:
Het punt is dat als je een geimporteerde auto de volgende keer inruil, je er wel minder voor terugkrijgt, want dan is die geimporteerd en dat schrikt mensen af.

Welnee. Als je die auto bij een merkdealer hebt gekocht en hij is aantoonbaar netjes onderhouden, maakt dat geen verschil.
 
funf zei:
Xela zei:
Het punt is dat als je een geimporteerde auto de volgende keer inruil, je er wel minder voor terugkrijgt, want dan is die geimporteerd en dat schrikt mensen af.

Welnee. Als je die auto bij een merkdealer hebt gekocht en hij is aantoonbaar netjes onderhouden, maakt dat geen verschil.

Eens, je hebt het over auto's die misschien 2 tot 4 keer nieuwe olie en wat filters nodig hebben gehad. Wat banden, remblokjes en vloeistoffen en dat is het ook wel. Als je daar vervolgens ook nog bij de dealer 2 jaar garantie op krijgt dan zit er niet zoveel ruimte meer in het gesjoemel. Iemand die rondreed in iets dat nu nog €50k mag kosten gaat natuurlijk ook geen ALDI oliebeurtjes doen zonder het filter te wisselen of aftermarket ledjes in de achterlichten schroeven.

Heel anders is het natuurlijk als je een auto van 5 jaar of ouder koopt, slechts een half jaar garantie of zelfs dat niet eens, buiten het dealernetwerk onderhouden, 'boekje kwijt', er staat een ton op maar in 5 jaar kan dat ook heel makkelijk 3 ton zijn geweest en de 4 handelaren waar hij is geweest hadden slechts een logo op spandoek en een mobieltje als investering in hun 'naam'.
 
Precies. En bij merkdealers gaat het vaak om demo's met een paar duizend kilometer op de klok. Dat zal bij die auto van 50K vast ook zo zijn.
 
Ik sprak laatst met een verkoper (dealer). De beste man vertelde mij dat 2021 het beste jaar tot nu toe is voor de dealers.
Jonge occasions zijn niet aan te slepen. Vandaar dat ze moeten uitwijken naar partners in andere landen.
1 op de 3 auto's (occasions) die ik gezien heb is import. Aanvankelijk schrok ik er een beetje van (horrorverhalen), maar aangezien bijna alle dealers en grote, betrouwbare garages jonge auto's importeren, zal het allemaal we meevallen. Is een trend van de laatste tijd.
Er worden minder nieuwe auto's verkocht, maar de jonge occasions zijn niet aan te slepen. Er is meer vraag dan aanbod.
 
Vriend van mij die bij een dealer werkt zegt het zelfde. Het vraag en aanbod is al jaren uit balans.

De auto's wat nederlanders willen als occasion zijn er te weinig. En de auto's die er als occasion wel veel zijn willen mensen niet. Deels veroorzaakt door bijtelling maar ook andere zaken (nieuwprijs auto's erg duur).

ze importeren dus ook veel auto's, met name benzineauto's van max 2 jaar oud en weinig kilometers die goed in de opties zitten, die zijn er te weinig, met automaat en uiteraard gewoon met historie.

Ik rij nu ook een mercedes die na 6 maand naar NL is gekomen. Verwacht daar echt geen problemen mee met inruil omdat de auto verder gewoon klopt.
 
geeft ook wat verheldering waarom er iets meer gevraagd wordt dan een willekeurige import:

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/29932-adac-kilometertellerfraude-bij-een-op-de-drie-duitse-occasions
 
Terug
Bovenaan