Gehaktstaaf: Seat Ibiza 1.9 TDI Signo - Vakantiekilometers, een waar afscheidstournee

Leuk die tuning, wel een gokje met zo'n kilometerstand maar er is zo te zien wel goed naar gekeken (y)
Geen last van roet?

Ik heb enkele jaren terug nog eens een toertocht gedaan (destijds in de Leon met 180pk), daar reden (naast wat zeer vlotte BMW's) ook wat Ibiza's en andere TDI's uit die periode mee die zwaar gekieteld waren. Het tempo lag akelig hoog die ochtend (maar wat was het gaaf!) en ik kon ze eigenlijk gewoon niet bijbenen.

Kan me goed voorstellen dat dit vermogen erg lekker is (y)

Een nieuwe pagina, dus ook maar een nieuwe foto;

42185264284_2f2a24d3e9_b.jpg

Ben nog steeds mega blij met de xenon, ziet er gaaf uit. Maar in het donker is het echt genieten met de lichtopbrengst. Daarnaast valt het me wederom op, in eigenlijk alle auto's met xenon waarin ik heb gereden merkte ik dit ook al, op de snelweg gooien mensen hun auto minder snel naar links als je er aan komt en bovenal gaan ze sneller weer terug naar rechts. Mijn rijstijl is echt niet in één keer anders, en houd nog steeds bovengemiddeld veel afstand, maar het valt echt op (y).
Daarnaast hebben de nieuwe veren en dempers hun nut ook weer bewezen, afgelopen zondag met 5 volwassen aan boord terug gereden van Hamburg naar Groningen. De auto hangt echt beduidend minder ver in de veren en oneffenheden gaan stukken beter. Je voelt nog steeds wel dat er meer massa achterin zit, meer het is niet langer hinderlijk. De ruimte achterin is nog steeds behelpen, maar dat is niet mijn probleem :p.
Sinds de remap is de auto echt serieus vlot geworden, met name in de tussensprints vanaf de derde versnelling maakt hij serieuze stappen zonder dat het moeite lijkt te kosten. Maar zoals bij de meeste diesels mist de snelheidsbeleving wel, je merkt het vooral aan het andere verkeer om je heen en aan de snelheidsmeter :p. Overigens vandaag over een retourtje van 240km een verbruik van 4,6L/100km gescoord. Eigenlijk overal Vmax + een beetje, bijna volledig op de snelweg en een stuk door de stad. Zonder m'n best te doen een verbruik wat voor die tijd onhaalbaar was, zal dan meer rond de 5/5,2 hebben gezeten. Ben benieuwd naar de resultaten op de lange termijn.

42903416091_bd2b5c38c5_b.jpg

Mechanix zei:
Goed onderhoud is behoud.
Dank voor de complimenten. En inderdaad, goed onderhoud is behoud. Als het aan mij ligt komen er nog wel wat kilometertjes bij :)
Briljante serie overigens van Carthrottle, al moet ik nog wel even door tot de bijna 7 ton! Die Octavia is overigens nog van de generatie VP (verdelerpomp), de voorloper van de PD (pompverstuiver) zoals de mijne. De VP's staan nog net wat beter te boek, die kunnen bijna niet kapot.

B-Real zei:
Leuk die tuning, wel een gokje met zo'n kilometerstand maar er is zo te zien wel goed naar gekeken (y)
Geen last van roet?
Absoluut, en met een beetje gezond verstand en gebruik van de techniek heb ik er wel vertrouwen in. Daarnaast ook geen zichtbare roet bij vollast, althans, niet voor mij zichtbaar. Wellicht zie je een klein pluimpje als je er achter rijdt, op het moment dat de turbo opspoelt. Maar ik heb nog niks kunnen ontdekken (y)

B-Real zei:
Kan me goed voorstellen dat dit vermogen erg lekker is (y)
Het vermogen is erg prettig, maar het koppel nog veel verslavender. De Ibiza heeft nu het koppel waar een auto als een Passat TDI prima mee bediend is, laat staan met 400kg minder. Zonder veel toeren te draaien maakt hij forse stappen :D

Inmiddels is het alweer ruim twee maanden geleden dat ik hier iets gepost heb, tijd voor een update dus. Gisteravond weer thuis gekomen na een heerlijke vakantie van ruim twee weken, uiteraard weer met de ‘Biza.
Schoon voor vertrek :cool:;

30040490128_53ee116197_b.jpg

43910045881_c41eb25d74_b.jpg

43910050611_852dc60bab_b.jpg

Vooraf hadden we al wel een beetje een idee in welke richting we wilden, maar als je gaat kamperen houdt je toch een beetje rekening met de weersvooruitzichten. Eerst dachten we er over om een aantal dagen in Oostenrijk te verblijven om vervolgens door te gaan richting Slovenië/Kroatië. Echter waren de verwachtingen voor Oostenrijk en Slovenië gevuld met vrij veel neerslag, dus uiteindelijk besloten om direct naar Kroatië te gaan. Allebei vonden we 1450km op één dag, plus het eventuele oponthoud, wat te veel op één dag, zeker als je daarna nog een forse tent moet opzetten. Een dag vooraf maar een goedkope overnachting in Oostenrijk geboekt, 1000 kilometer op één dag is nog wel goed te doen.
In de beschrijving van de locatie stond het volgende;

Please note that during winter, the property can only be reached by a snow mobile that can be requested against a surcharge​

Dit lezende dacht ik meer aan een besneeuwde weg, waar geen sneeuw geruimd word oid. Echter daar aangekomen bleek dat we nog bijna een kwartier over een smal gravelpad, voorzien van haarspeldbochten omhoog moesten. Met volgens Google Maps een gemiddeld stijgingspercentage van 16% en uitschieters naar 25. Nu voel ik me niet gauw ongemakkelijk in de auto, maar op een gravelpaadje van soms slechts 2,5 meter breed, waar constant het stuur alle kanten optrekt behalve rechtdoor, je zo af en toe een haarspeldbocht ziet waarvan de binnenbocht zo steil is dat je wel eens aan de grond zou kunnen komen, was ik blij dat we uiteindelijk boven waren;). Uiteraard de motor nog een aantal minuten laten nadraaien, want de auto had het flink warm gekregen. Ondanks de buitentemperatuur van 12 graden (op 1400m hoogte), stond de koelfan nog een hele tijd op volle kracht te draaieno_O. Iets wat ik nog nooit eerder en ook nog nooit weer gehoord heb. Onder vrijwel alle omstandigheden draait hij hooguit zeer zachtjes.

43007145195_5de99b494c_b.jpg

Eenmaal boven heb je, zodra het een beetje helder is, wel een fantastisch uitzicht.

43912102811_d47c84890d_b.jpg

De reis naar beneden was ook weer een klein avontuur, aangezien het helemaal boven nog serieus mistig was. Uiteraard voor vertrek de motor een paar minuten laten lopen, zodat de olie een beetje in de rondte is geweest, want een minimum aan gas geven zou het eerste kwartier nog niet nodig zijn. Ik verbaasde mij vooral hoe veel ik nog moest bijremmen in de eerste versnelling, want het is niet alsof een 1.9TDI weinig remt op de motor. En ondanks dat ik mijn pad vrij zorgvuldig koos, veegde de beschermplaat onder de motor nog regelmatig even over de grond. Daar zal de Eibach ongetwijfeld aan bijdragen. Tijdens de rit naar boven heb ik dit echter totaal niet opgemerkt, al is een zwoegende TDI nu ook niet bepaald stil natuurlijk…
Klaar voor vertrek;

43007157475_13a3992d2f_b.jpg

Afijn, achteraf had ik de dashcambeelden moeten bewaren, want op de foto’s zie je de diepte totaal niet terug.

43193776814_183250b251_b.jpg

Eenmaal beneden koers gezet naar de eerste camping, in Rovinj (Kroatië). De eerste kilometers gingen behoorlijk voorspoedig, totdat we bij Ljubljana al een flinke vertraging opdeden. Vanaf dat moment gaf mijn Tomtom live traffic ook geen vertragingen meer aan. Tussen Koper en de grens met Kroatië houdt de snelweg even op, eenmaal Koper uit kom je op een heerlijk weggetje waar de trekkracht en het onderstel nu goed tot z’n recht komen. Dus dat eerste deel schoot nog lekker op, totdat we in de file voor de grens konden aanschuiven. Hier dik anderhalfuur vertraging gepakt, ondanks het reizen op maandag. Ondanks de brandende zon, een buitentemperatuur van 39 graden heeft de Ibiza geen krimp gegeven en de airco hield het lekker koel op 22 graden. Eenmaal de grens gepasseerd schoot het weer lekker op, dus zaten wij uiteindelijk om 16u aan een welverdiend biertje, terwijl de Ibiza uitzicht had op de Adriatische kust.:cool:

28975137017_0688f1cdca_b.jpg

Verder weer een combinatie tussen wat culturele dingen en ontspanning. Eveneens nog wat dingen bezocht waar we 7 jaar geleden ooit met een groep vrienden geweest zijn.

43193708174_0113b0fe49_b.jpg

Na een weekje hadden we alles wel weer gezien, dus tijd voor een nieuwe bestemming. Ditmaal wat verder zuidelijk, nabij National Park Krka. Uiteraard weer diverse plekken bezocht en een bezoek aan Krka mocht niet ontbreken. Oke, het is een stervensdrukke toeristentrekker, maar het natuurschoon is echt prachtig!

28975158117_cf51d85e14_b.jpg

43193726734_ee53d64e1d_b.jpg

Hieronder het amfitheater van Solin, een Romeinse stad nabij Split. De stad zelf zou ooit zo’n 60.000 inwoners hebben gehad. Zegmaar drie keer zo groot als Pompeï, ik vind het ronduit indrukwekkend voor die tijd! Het amfitheater zou plek hebben geboden aan 17.000 toeschouwers, tijdens de gladiatorengevechten o_O

28975172747_fcc3d34f8b_b.jpg

Op de camping kregen we nog het gezelschap van een andere Ibiza. Een niet verlaagde, op 17 of 18 inch koetswielen, geen gezicht! Doe mij maar mijn verlaagde, voorzien van bescheiden 15 inch.

43193734034_ec60fa9caa_b.jpg

Het nadeel aan deze regio was de temperatuur, en dan met name ’s avonds en ’s nachts. Rond middernacht was het steeds nog zo’n 30 graden en het koelde hooguit af tot een graad of 26. Dus na vier dagen hadden wij de belangrijkste dingen die we wilden zien gehad, en hadden we het toe aan een echt goede nachtrust, dus op naar koelere oorden!
Het werd Slovenië, in de buurt van Bled, alleen net uit de drukte. Vooraf had ik niet echt een verwachtingspatroon van het land, maar in mijn korte ervaring vind ik het echt een dondersfijn land! Enerszijds is de natuur enorm groen en is bijna het hele land bos, maar ook de inwoners zijn echt vriendelijk. Een enorm contrast met Kroatië en ook mijn ervaringen in Frankrijk.

43194447334_e32e65f5c8_b.jpg

43912150551_d40afe6b4d_b.jpg

Je moet er wat voor over hebben..

43193751924_1b0fff1d94_b.jpg

Maar het uitzicht is echt fabelachtig,

43193758014_6a485b7914_b.jpg

Vervolgens wat het weer tijd om huiswaarts te gaan, de livetraffic van Tomtom heeft ons weer wat fileleed bespaard, en wat mooie lokale wegen in Beieren laten ervaren. Ondanks dat, waar het goed mogelijk was, de cruise control op 150 stond, gisteren een ritverbruik van 1 op 21,3 gescoord. Die 1.9 TDI is echt gemaakt voor de echt lange ritten, zolang je de wind niet te veel op kop hebt, geeft de BC bij 150 een verbruik aan van 4,9L/100km..! Bij die snelheden is de Ibiza nu echt helemaal in z’n element, ondanks dat hij was volgeladen ligt hij dan heerlijk op de weg, en is er nog ruim voldoende speelruimte onder het gaspedaal.
In de vakantie totaal 4223km afgelegd;

43863371122_dec826e3a6_b.jpg

Waarin ik ‘m eigenlijk geen moment gespaard heb, of een poging heb gedaan om zuinig te rijden, maar gemiddeld 1 op 20 sta ik echt van te kijken.

43193763054_dccd796c31_b.jpg

Door de krachtkuur en de nieuwe veren en dempers komt de wagen echt maximaal tot z’n recht. Met name helling op zijn er maar weinig auto’s die mee kunnen komen. Heerlijk, die verbaasde blikken!:D

Echter blijkt het al een beetje uit de titel, deze vakantierit was ook een soort van afscheidstournee. Vandaag heb ik een leaseauto in ontvangst genomen, een heuse VW UP!. Met een vermogen en trekkracht die ongeveer gelijk zijn aan de waarden die de Ibiza er tijdens zijn krachtkuurtje bij kreeg. Achteraf gezien had ik de recente investeringen allemaal niet gedaan, want ik ben bang dat ik er maar weinig van terug zie. Echter is in mijn branche is een lease auto vrij uniek, zeker als starter. Ik was er dus ook totaal niet van uit gegaan, en heb veel preventief onderhoud uitgevoerd aan de Ibiza. Achteraf wel enigszins zonde, aan de andere kant kan ik deze auto met een lekker gevoel verkopen, want ondanks z’n kilometerstand is het een topper! Missen, dat ga ik hem absoluut, maar financieel kon ik hier gewoon niet omheen. Ergens doet het toch een beetje zeer, het afscheid van je eerste auto..:(

Daarmee komt er denk ik ook een einde aan dit topic. Over een Lease UP! Is nou eenmaal vrij weinig spannends te vertellen. Laat staan dat mijn auto-hart er op een of andere wijze van gaat kloppen. Nee, voor vervoer van A naar B is het best heel prima, en is dit exemplaar gelukkig voorzien van zowel cruise control als airco. En zelfs parkeersensoren achtero_O…?

43193770334_e14fb063f2_b.jpg

43912182971_141c1d46aa_b.jpg

Ook nog eens voorzien van fantastische four-seasons, mijn excuus naar de omkijkende voetgangers vanmiddag, maar zo hard ging ik echt niet door die bocht…:LOL:

Ik had er al wat van meegekregen. Jammer van het vertrek van de Ibiza, maar zoveel mee rijden doe je nu natuurlijk niet en het blijft als diesel toch een vrij dure kostganger. Zonde ook, want de Up! valt echt in het niets vergeleken met de Ibiza.

Ronald had afgelopen week gereden met een 1.8 20VT Golf, heb je misschien ook nog iets van gehoord. Maar denk dat je daar maar lekker voor moet gaan sparen. ;) Of de Leon uiteraard!

Ik heb er geen geld voor met verhuizing enzo, maar anders had ik het nog moeilijk gehad. De Ibiza heeft wel indruk gemaakt en ik weet iets te goed wat je allemaal met die motor kunt.
Dus hopelijk vind je er een goede eigenaar voor. (y)

Wel lekkere reis overigens, mooie plekken ook! Hopelijk tot ziens. ;) :D

Terug
Bovenaan