Geen laadpas maar een betaalpas

A

Anoniem

Guest
Beste mede EV weggebruikers,

Sinds ruim een half jaar rij ik met veel plezier puur electrisch. Afgelopen zomer naar Noord-Spanje geweest en dat is qua infra en laadmogelijkheden daar en onderweg goed bevallen. Echter, WAAROM is het niet mogelijk om gewoon met een betaalpas of creditcard je stroom af te rekenen? Waarom zijn er zoveel aanbieders met ieder een eigen app of token? Iedere keer een app downloaden, je hele doopceel invoeren, 1 cent overnaken om te kunnen laden is toch van de zotte. ik zou graag een lobby beginnen naar de Europese Commissie om alle openbare aanbieders van laadpalen te verplichten om contactloos betalen te accepteren. Dat zou het electrisch rijden weer verder stimuleren.

Maar voor ik daatoe overga, voor wie het weet graag reactie op de volgende vragen:

1. Is er een goede of geldige reden zijn waarom het zo omslachtig moet?
2. Bestaat er al een dergelijke lobby? Zzo ja dan hoor ik graag wie of wat
3. Steunt u mijn betoog, dan hoor ik dat ook graag.

Dank voor ieders reactie,
Ronald Lanters
 
Je stelt wat mij betreft een zeer terechte vraag. Al die verschillende laadpasjes en apps is iets wat je telkens terugleest in reisverslagen van EV-rijders en op dat moment irriteert het me al mateloos.

Dus antwoord op vraag 3: Steun.

Ik kan je niet echt helpen met de overige vragen, al vermoed dat het antwoord op vraag 1 luidt "omdat een app of abonnementsmodel veel lucratiever is voor de aanbieder, en (klant)data nog immers als het nieuwe goud wordt gezien", of iets van die strekking.

Ben zelf overigens geen EV-rijder maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt.
 
De eerste palen waar je met creditcard kan betalen zijn er inmiddels al. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat dat de standaard wordt.
 
DeeTwee zei:
Je stelt wat mij betreft een zeer terechte vraag. Al die verschillende laadpasjes en apps is iets wat je telkens terugleest in reisverslagen van EV-rijders en op dat moment irriteert het me al mateloos.

Dus antwoord op vraag 3: Steun.

Ik kan je niet echt helpen met de overige vragen, al vermoed dat het antwoord op vraag 1 luidt "omdat een app of abonnementsmodel veel lucratiever is voor de aanbieder, en (klant)data nog immers als het nieuwe goud wordt gezien", of iets van die strekking.

Ben zelf overigens geen EV-rijder maar ik neem aan dat dat niet uitmaakt.

+1
 
Heb je dit al aangekaart bij de VER (vereniging elektrische rijders) en/of ANWB en wat was hun reactie?

Ik heb ooit gelezen dat het een kostenplaatje is dat niet elke paal aan de straat een pin mogelijkheid heeft, bij snelladen zou het makkelijker moeten zijn ivm veel kortdurend gebruik.
 
Heeft dat er niet mee te maken dat we dat dat betreft in Nederland ver voorop lopen. Hier kan he al overal pinnen, in heel veel landen is dat niet.
Maar ik steun je er wel in, ook ik rij niet elektrisch.
 
Je zou eens bij stichting E-laad moeten gaan kijken/praten. Dit samenwerkingsverband van de NL netbeheerders stond in 2009 aan de wieg van de openbare laadpunten structuur zoals wij die nu kennen.

Ze werken ook aan de software kant:

https://elaad.nl/onderwerpen/interoperabiliteit/

.. en hebben het al over roaming van het Europese EV laadnetwerk.
https://e-clearing.net/


Helaas heb ik op internet niet snel terug kunnen vinden naar het waarom van de keuze om met een speciale laadpas de transactie af te rekenen bij de energieleverancier.
 
Durashift zei:
Helaas heb ik op internet niet snel terug kunnen vinden naar het waarom van de keuze om met een speciale laadpas de transactie af te rekenen bij de energieleverancier.

Vermoedelijk omdat de meeste werkgevers liever een tankpas/laadpas ter beschikking stellen als een pinpas van de bank?
Het merendeel van de EV's is toch begonnen als een zakelijk gereden auto.
 
Ik denk dat je het kan vergelijken met de OVchipkaart. In de jaren '00 ontworpen. Toen was mobiele data nog te duur voor in de bus en tram. Bankpasjes hadden nog de onveilige magneetstrip of gevoelige chipcontacten. Vervolgens ontstaat er een mamoettanker aan belangen. Lekker kaartjes voor €7,50 verkopen met tientallen miljoenen aan saldo erop dat in oude winterjassen of rommellaadjes ligt te sudderen.

EV bezitters die daadwerkelijk nooit op straat laden blijven toch een lekker klantje als de baas €60 ex btw per jaar aftikt via de leasemaatschappij die daar misschien ook weer een marge op zet. Ik zou graag een BVtje hebben dat 500.000 van die kaartjes heeft uitstaan en in de palen de meest simpele, domme, onversleutelde paslezer hanteert. In tegenstelling tot een pinautomaat hoeft een laadpaal amper beveiligd te zijn of netwerkverbinding te hebben. Je kan bij wijze van spreken één keer per maand een usb stick erin stoppen om al het gebruik uit te lezen.
 
Muddy Bandit zei:
Vermoedelijk omdat de meeste werkgevers liever een tankpas/laadpas ter beschikking stellen als een pinpas van de bank?
Het merendeel van de EV's is toch begonnen als een zakelijk gereden auto.
Met een tankpas betaal je gewoon op dezelfde manier als met een bankpas, zij het dat je nog steeds de magneetstrip moet gebruiken (wel bij MTC in ieder geval, en dat is volgens mij wel de grootste aanbieder).
 
Allen,


Dank voor jullie suggesties en reacties. Over het waarom tast ik nog steeds een beetje in het duister, maar dat de laadpas onderdeel is van het verdienmodel is mij wel duidelijk. Overigens betaal je voor een bankrekening en bijbehorende bankpas ook jaarlijks enkele tientjes. Het ging mij meer om het gebruiksgemak. Ik kan in NL vrijwel overal laden met één token. Maar Engeland en Spanje zijn echt een ramp als het op verschillende aanbieders aankomt die weinig flexibel zijn in het accepteren van andere passen of apps.

Ik ken de Vereniging van Elektrische Rijders niet, maar zal daar dit onderwerp aankaarten. Nu terug in NL waar we 95% van de tijd aan de eigen laadpaal laden, verdampt het gevoel ongemak of de lichte ergernis weer vrij snel. Het aantal reacties op dit forum valt ook mee dus ik ga maar geen landelijke of Europese campagne beginnen, dat is dan meer aan de VER of anderen. Ik lik mijn wonden nog wel van een lokale Franse laadpaal, waar ik hem een stevige nacht had laten staan. €166,,- voor 20 Kwatt.. Hmmm. dat was dan waarschijnlijk inclusief de indirecte boete voor mijn paalkleven.. Leermoment (achteraf bleek dat het laden daar € 0,20 cent per minuut kost en niet per Kwatt). Daarom was dat ding natuurlijk ook nooit bezet...

Met vallen en opstaan toeterden zij voort!
 
DeeTwee zei:
Muddy Bandit zei:
Vermoedelijk omdat de meeste werkgevers liever een tankpas/laadpas ter beschikking stellen als een pinpas van de bank?
Het merendeel van de EV's is toch begonnen als een zakelijk gereden auto.
Met een tankpas betaal je gewoon op dezelfde manier als met een bankpas, zij het dat je nog steeds de magneetstrip moet gebruiken (wel bij MTC in ieder geval, en dat is volgens mij wel de grootste aanbieder).

Klopt, het systeem werkt inderdaad ongeveer hetzelfde.... maar met een tankpas/laadpas kun je niet betalen in een bouwmarkt of supermarkt, en dat gegeven zal de werkgever ook best wel prettig vinden.;)
 
Ik vraag mij wel eens af.. hoelang de pinterminal leveranciers nog doorgaan met het leveren van apparatuur die ook de magneetstrip uitleest. Dat wordt toch steeds meer de niche bij (fossiele) brandstofpunten.

Een zelfstandige met een marktkraam die een mobiele pinterminal wenst.. komt toch uit bij zo'n klein kastje met slechts NFC technologie, denk ik.
 
Muddy Bandit zei:
DeeTwee zei:
Muddy Bandit zei:
Vermoedelijk omdat de meeste werkgevers liever een tankpas/laadpas ter beschikking stellen als een pinpas van de bank?
Het merendeel van de EV's is toch begonnen als een zakelijk gereden auto.
Met een tankpas betaal je gewoon op dezelfde manier als met een bankpas, zij het dat je nog steeds de magneetstrip moet gebruiken (wel bij MTC in ieder geval, en dat is volgens mij wel de grootste aanbieder).

Klopt, het systeem werkt inderdaad ongeveer hetzelfde.... maar met een tankpas/laadpas kun je niet betalen in een bouwmarkt of supermarkt, en dat gegeven zal de werkgever ook best wel prettig vinden.;)
Volgens mij blokkeert de leverancier gewoon bepaalde locaties cq staat alleen gebruik toe op bepaalde locaties. Als de werkgever bijvoorbeeld langs de snelweg tanken niet meer toestaat kan de leverancier die locaties blokkeren. Dus ik vraag me af of je, puur technisch gezien, er niet ook in de supermarkt mee zou kunnen betalen.

Durashift zei:
Ik vraag mij wel eens af.. hoelang de pinterminal leveranciers nog doorgaan met het leveren van apparatuur die ook de magneetstrip uitleest. Dat wordt toch steeds meer de niche bij (fossiele) brandstofpunten.

Een zelfstandige met een marktkraam die een mobiele pinterminal wenst.. komt toch uit bij zo'n klein kastje met slechts NFC technologie, denk ik.
Ik vind het ook maar apart dat ik nog steeds die magneetstrip moet gebruiken. In het verleden had ik per leasecontract ook meestal meerdere keren een nieuwe pas nodig omdat die dingen versleten of beschadigden, maar dat lag vermoed ik aan gebrekkige kwaliteit. Erg onhandig. Sinds corona is de tankfrequentie flink omlaag, dat scheelt.

Maar is NFC of een chip geen optie bij tankpassen dan?
 
DeeTwee zei:
...
Ik vind het ook maar apart dat ik nog steeds die magneetstrip moet gebruiken. In het verleden had ik per leasecontract ook meestal meerdere keren een nieuwe pas nodig omdat die dingen versleten of beschadigden, maar dat lag vermoed ik aan gebrekkige kwaliteit. Erg onhandig. Sinds corona is de tankfrequentie flink omlaag, dat scheelt.

Maar is NFC of een chip geen optie bij tankpassen dan?

Ik ben geen expert op het gebied van betalingen, maar ben er ooit eens bij een grote bank mee bezig geweest:

Het begon met PIN van Beanet en Eurocard, later Interpay.
Lekker makkelijk een magneetstrip die enkel een nummer bevat. Oude knarren weten misschien nog dat je bij creditcards en tankpassen niet eens een pincode nodig had. De pinterminal belde met interpay: kaart aktief? Prima, betaling akkoord.

Omdat tankpassen (en laadpassen) een heel simpel risicoprofiel kennen (max zo'n €250 per dag aan brandstof, electriciteit, wat vloeistoffen of wasstraat, €1000 per maand is een uitzondering) is er eigenlijk nooit behoefte geweest aan de NFC of chipfuncties met versleuteling van bankkaarten waar je wel elke dag €2500 aan sieraden of casino mee kan afrekenen.

Bij laadpalen is er ook totaal geen risico ( hooguit een boef die een token pikt of vervalst en een paar keer 100kWh laadt voor een paar tientjes) elke paal met een GSM/3G modem uitrusten was ooit veel te duur. Palen werden in het begin immers ook niet zoveel gebruikt.
Als je dan een systeem hebt dat een simpele RFID token uitleest, geen toetsenbord nodig heeft en met bijvoorbeeld wifi af en toe wordt uitgelezen door servicewagens dan ben je eigenlijk helemaal content en heb je geen telecomkosten.
Dat dit systeem totaal niet overweg kan met Apple Pay, NFC kaarten, ringen, bandjes en horloges, Maestro en Visa dat is duidelijk.
En in tegenstelling tot een winkel of marktkraam, er is relatief lage omzet per paal dus elke inmiddels voordelig beschikbare upgrade en telecom is relatief nog steeds prijzig.
 
Ik zou nog een ander, gerelateerd idee willen opperen. In Nederland is de energievoorziening gescheiden in netwerkbeheerders en energieaanbieders. Thuis sluit je alleen een contract af met een energieaanbieder, de netbeheerkosten worden door deze aanbieder verwerkt. Bij laadpalen hebben we een situatie laten ontstaan, die deze scheiding ongedaan maakt. Laadpasaanbieders zijn in feite energieaanbieders, maar mogen ook een heel klein stukje van het netwerk beheren, namelijk de laadpaal zelf. Een idee zou zijn om de fysieke, publieke laadpalen over te doen aan de netwerkbeheerders, zodat je als klant voor opladen alleen nog te maken hebt met een energieaanbieder. Het systeem zou dan zo ver vereenvoudigd kunnen worden, dat je energieaanbieder voor thuis gewoon standaard een laadpas meestuurt, die geldig is voor alle publieke laadpalen in Nederland, tegen exact hetzelfde tarief en voorwaarden dat je thuis betaalt (de laadkosten kunnen dan gewoon op je energierekening worden toegevoegd). Je kan er gelijk ook een prestatieclausule voor de netwerkbeheerder aan kunnen hangen, zoals een minimaal dekkingspercentage in woonwijken. Voor private laadpalen (voornamelijk snelladers) zou je een uitzondering kunnen maken, om de uitbreiding van dat netwerk niet in de weg te zitten.
 
^^ komt misschien wel weer, dat energiebedrijven (e)mobiliteit service provider (e-MSP) worden. Dit waren sommige in het verleden al wel (Eneco, Nuon d8 ik) maar hebben de boel afgestoten. (Allego, maar dat was weer van Alliander, volgens mij).

Ik kwam wel een interessant stuk tegen over het ecosysteem dat elektrische mobiliteit is

Op deze site wordt e.e.a wel duidelijk uitgelegd, vind ik.
Okay, is wel een soort slager die vertelt over de geweldige eigen worstmakerij.. maar toch.. iets is beter dan niets, denk ik dan.

https://www.lastmilesolutions.com/nl/Oplossing/e-mobility-service-provider-e-msp/


Ronald Lanters zei:
(..)Het ging mij meer om het gebruiksgemak. Ik kan in NL vrijwel overal laden met één token. (..)

Even geduld totdat de markt ISO 15118 heeft uitgerold... én jij de juiste auto / laadkabel hebt. Dan is een token of bankpas niet meer nodig. ;)

lastmile solutions zei:
(..)
De markt werkt aan een communicatieprotocol genaamd ISO 15118. Dit protocol wordt ontwikkeld voor communicatie tussen het laadstation en het voertuig. Door deze ontwikkeling is het mogelijk om de fysieke laadpas, sleutelhangers en apps te vervangen door het voertuig zelf. (..)

https://www.lastmilesolutions.com/nl/nieuws/e-mobility-ecosystem-deel-3-de-e-mobility-service-provider/


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

DeeTwee zei:
Muddy Bandit zei:
(..)

Klopt, het systeem werkt inderdaad ongeveer hetzelfde.... maar met een tankpas/laadpas kun je niet betalen in een bouwmarkt of supermarkt, en dat gegeven zal de werkgever ook best wel prettig vinden.;)

Volgens mij blokkeert de leverancier gewoon bepaalde locaties cq staat alleen gebruik toe op bepaalde locaties. Als de werkgever bijvoorbeeld langs de snelweg tanken niet meer toestaat kan de leverancier die locaties blokkeren. Dus ik vraag me af of je, puur technisch gezien, er niet ook in de supermarkt mee zou kunnen betalen.

Mijn (werk)ervaring uit het verleden geeft aan dat je op productniveau kan in- of uitsluiten én op locatie. Nu zijn sommige brandstofshops halve supermarkten.. dus daar zou het misschien lukken.

DeeTwee zei:
Durashift zei:
Ik vraag mij wel eens af.. hoelang de pinterminal leveranciers nog doorgaan met het leveren van apparatuur die ook de magneetstrip uitleest. (..).
Ik vind het ook maar apart dat ik nog steeds die magneetstrip moet gebruiken.. (..)

Maar is NFC of een chip geen optie bij tankpassen dan?

Schijnbaar niet, ik heb eigenlijk ook geen idee waarom niet. Qua productiekosten kan het toch niet het verschil maken?


Vorq zei:
(..)

Omdat tankpassen (en laadpassen) een heel simpel risicoprofiel kennen (max zo'n €250 per dag aan brandstof, electriciteit, wat vloeistoffen of wasstraat, €1000 per maand is een uitzondering) is er eigenlijk nooit behoefte geweest aan de NFC of chipfuncties met versleuteling van bankkaarten waar je wel elke dag €2500 aan sieraden of casino mee kan afrekenen.

(..)

Limieten zijn wel per bedrijf (grootte) afwijkend. Een individuele, zakelijke, gebruiker van voornamelijk woon-werk verkeer kan daarmee wel uit.. maar als ik nu naar mijzelf kijk..met de huidige brandstofprijzen..dan 'belast' ik mijn werkgever per werkweek wel met zo'n 600 euro aan dieselbrandstof kosten. Bruto weliswaar (pompprijzen ) maar dat is wel leiden voor de tankpas limieten.

Je hebt ook bepaalde soorten bedrijven die uitgifte van tankpasjes willen minimaliseren voor de poolvloot van auto's.. Ik zie weleens, bijvoorbeeld, plukjes AH Online bezorgauto's bij de Total staan, nabij hun Hub.. Ik vermoedt dat er dan gezamenlijk op één tankpas (van de chef) wordt afgerekend.. want in elke bus een tankpas neerleggen.. ondanks een boardmap die je met de sleutel telkens mag ophalen/inleveren bij de planning... raken dat soort zaken toch weleens (weer) kwijt. , denk ik.
 
Ergens is het gewoon bezopen, dat je niet gewoon kunt betalen met een betaalpas.
Als je gewoon benzine tankt, heb je toch ook geen tankpas nodig, idem als je naar de supemarkt gaat.
 
Fraude wellicht? Laadpalen staan op heel veel plekken waar geen controle is. Ideaal voor skimmers. En ja, je zou dan laadpalen bij pompstations met een pinpas kunnen doen, maar dan heb je nog altijd iets anders nodig voor palen aan de openbare weg.
 
marcel21674 zei:
Ergens is het gewoon bezopen, dat je niet gewoon kunt betalen met een betaalpas.
Als je gewoon benzine tankt, heb je toch ook geen tankpas nodig, idem als je naar de supemarkt gaat.

Ik geef je groot gelijk. Operationeel is het echter wel een enorm verschil. Een supermarkt of tankstation van miljoenen aan vastgoed en omzet. Een stuk of 10 in een stadje. Of honderden laadpalen. Sommigen met een omzet van hooguit duizenden euro's.
 
Terug
Bovenaan