Gedeukte motor

Rick f2030199

Startmotor
Hallo,

Laat ik eerst even zeggen dat ik geen verstand heb van auto’s. Daarom ook mijn vraag. Ik heb een mooie aanbieding gekregen van een Ford Focus via de garage waar ik altijd mijn auto’s laat onderhouden. Hij had de auto gezien bij een bevriende dealer en het leek hem iets voor mij. Ik heb erin gereden en we hebben samen de auto bekeken, waaronder de motor. De aluminium behuizing van het het blok waarvan ik de naam niet weet was helemaal gebutst en gedeukt, alsof er flink met een hamer op geslagen was en hij vervolgens weer was uitgedeukt. Ik bedoel het blok midden vooraan op de voorbeeldfoto (dit is dus geen foto van 'mijn' auto). Volgens mijn automannetje zijn die die deuken geen probleem en ik heb ook niet doorgevraagd. Bij de auto zit keurig netjes een boekje met de onderhoudsgeschiedenis. Ik laat deze garage al 25 jaar naar tevredenheid de aankoop van mijn auto’s regelen en onderhouden, dus ik heb eigenlijk geen reden om wantrouwig te zijn. Maar dat gedeukte aluminium zit me toch een beetje dwars. Ik heb foto’s van dezelfde automotoren gecheckt en daar ziet de behuizing er keurig en egaal uit, zoals ook op de voorbeeldfoto. Kan iemand hier iets over zeggen? Is het echt niets om me zorgen over te maken?

1bec30714adcfcb3-large.jpg

Het is hitteschild op de uitlaat.
Als daar deuken in zitten is of de boel al eens gedemonteerd geweest en uit de klauwen gevallen van de monteur. ofwel de auto heeft schade gehad en is terug gerepareerd.

Altijd waakzaam zijn voor zulk soort rare deuken.
Ga eens na of de auto ooit geregistreerd is met schade en eens goed kijken naar de langsdragers of deze nog recht zijn en geen laswerk vertonen.
Als het een geïmporteerde auto is, zou ik zelfs gelijk weglopen, dan is de kans dat het een schade-auto is geweest een stuk groter.

Oké, dank voor de info. Ik heb een uitgebreid rapport gedownload bij Kentekencheck. Daaruit blijkt dat het een origineel Nederlandse auto is en dat er geen schademeldingen zijn. Dus dat ziet er allemaal goed uit. Ik heb eens even gezocht op hitteschilden en ik zie nu meerdere hitteschilden die er net zo gebutst uitzien en gewoon nog tweedehands verkocht worden. Dus ik begin te vermoeden dat wat ik aanzie voor deuken en ‘scheurtjes’, misschien gewoon hoort bij de vorm van een gebruikt hitteschild.

Je bedoeld dus een ander type hitteschild als bovenstaande?:

Dit is namelijk een soortgelijke motor maar met ander hitteschild dat "gedeukt" lijkt maar dit is gewoon de vorm van dat hitteschild... Die dingen zijn goedkoop geproduceerd.

s-l1600.webp

https://i.ebayimg.com/images/g/zvEAAOSwAmJh6OgX/s-l1600.webp (link als de foto niet werkt)

Die eerste heeft trouwens ook geen net hitteschild op lagere stukken, dat is ook gewoon hoe het materiaal gevormd is.
2018-01-01-22.13.33.jpg

https://www.galamotors.co.uk/wp-content/uploads/2021/05/2018-01-01-22.13.33.jpg (link als de foto niet werkt)

Dat is dus normaal.

Waar ik me bij deze motoren meer zorgen om zou maken is het feit dat het de 1.0 ecoboost is, welke geen goede reputatie heeft ivm het gebruik van een natte distributieriem die desintegreert binnen de normale vervangingstermijn en daardoor voor problemen zorgt.

Ja, die tweede is precies het hitteschild dat ik bedoel! Goedkope productie dus. Maar in ieder geval niet abnormaal. Dank voor de verduidelijking. En voor de tip van de distributieriem. Goed om te weten.

Terug
Bovenaan