Gebruikte elektrische auto's zijn straks niet meer in te ruilen.

Tja mensen veroorzaken in de eerste plaats vervuiling dus hoe meer mensen hoe meer vervuiling met alle negatieve effecten vandien.

Alleen hebben we kinderen nodig om te voorkomen dat we uitsterven als menselijk ras, en éénkindspolitiek is beperking van vrijheid.
Nuja het verketteren van een diesel is dat ook.

Maar waar heel deze nevendiscussie mee begonnen is, het bericht van Wesley,... Hij haalt ook ergens aan dat hij even naar de spa/wellness kan tijdens het laden van zijn voertuig tja... Een wellness is nu eenmaal zo een ding waar ze veel water gebruiken, de verwarming continu idioot hoog staat en er dagelijks een hele vracht aan handdoeken gewassen moet worden. In hoeverre ben je dan zelf nog met het klimaat bezig?

Wat heeft dat met 'wakker worden' te maken? EV is voor mobiliteit de toekomst. Er zitten nu wat hickups in het proces, maar we moeten het gebruik van fossiele grondstoffen echt stevig terugdringen.

Dit soort nieuws wordt altijd vreselijk opgeblazen. Het is nog altijd een relatief nieuwe productcategorie en ongeacht het product, dit soort disrupties zie je altijd. Totdat er een bedrijf komt die iets slims doet. Denk bijvoorbeeld aan verwisselbare accu's zoals Nio doet (in in licentie aan Geely heeft gegeven), dan los je weer een probleem op. Je zou dan zelfs kunnen stellen dat auto's beter worden dan toen ze nieuw waren als accutechnologie beter wordt. Dan kan een gebruikte EV opeens weer heel interessant worden.

De zwaar vervuilende accu's vervuilen onze planeet enorm. Om maar nog niet te spreken over de vervuiling die vrij komt bij brand. Rijdende brandbommen, maar dat mogen we niet schrijven voor de zogenaamde transitie. Gelukkig komen er steeds betere biobrandstoffen en biogas. Zonder dat gaan we het echt niet redden. En zullen we zien hoeveel van die elektrisch auto's na 20 jaar nog rondrijden.
Ik hou van mijn kinderen en misschien straks mijn kleinkinderen. Maar ik wil ze graag een reëel beeld voorschetsen. En niet allemaal beloftes die we niet waar kunnen maken. Dat heeft de regering lang genoeg gedaan.

Wat wil je dan? Nu alle fossiele producten op blijven maken?
We moeten twee dingen doen om het hier leefbaar te houden:
1. minderen in consumptie. Minder kopen, minder rijden, minder vliegen, etcetera.
2. alternatieven hebben voor fossiele producten. En ja, dat proces kent hobbels. Het is vallen en opstaan. Daarbij zullen er ongetwijfeld een paar dingen een slechte invloed op het milieu hebben maar niets doen is op termijn nog veel schadelijker.

Beste Barri,

Gewoon heel simpel. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dus subsidieer ook andere oplossingen, zoals biobrandstoffen. Nu wordt elektrisch rijden als de oplossing gezien en wordt dat allemaal zwaar gesubsidieerd. Maar dat is echt niet de oplossing. er kleven teveel nadelen aan, die gewoon niet op telossen zijn (brandbaarheid bijv.).
Anders krijg je net hetzelfde als met zonnepanelen. Qua stroom is er in bijna heel Nederland niks meer mogelijk, omdat de overheid en een paar groentjes de panelen zwaar gesubsidieerd hebben. Probeer eens iets met beleid te doen en wed nooit op één paard. Wat ze in Den Haag wel steeds deden, want die waren toch na 4 jaar weer weg.

Dat het probleem van het brandgevaar niet op te lossen is, is mijns inziens onzin. Op korte termijn wellicht niet, maar de accutechnologie is nog volop in ontwikkeling.
Ik las gisteren over een thuisaccu op gelbasis. Brandveilig en 95% recyclebaar.
Ook kan bijvoorbeeld ook de vervuiling van de productie worden verbeterd. Maar iets produceren betekent vervuilen, daar ontkom je niet aan. Zelfs wanneer je recyclet.

Rondrijden met 40 Liter zeer brandbaar spul is ook erg gevaarlijk. We moeten niet doen alsof een elektrische auto veel brandgevaarlijker is. Je ziet dat er ontwikkelingen zijn die ervoor zorgen dat een oververhitting beperkt blijft tot een enkele cel, dan staat niet de hele accu te koken. Bio brandstoffen kan ook, maar daar kan je nooit genoeg van produceren.

Natuurlijk is benzine ook niet ongevaarlijk, maar bij ongelukken zijn de hulpdiensten echt minder blij met een EV dan een ICE. Zowel mijn broertje (brandweer) als mijn vrouw (ziekenhuis) heb ik dat horen zeggen. Dat lijken mij toch betrouwbare bronnen.
Ook daarbij geldt dat de ontwikkelingen ervoor zullen zorgen dat het veiliger wordt, zowel voor de inzittenden als de hulpdiensten. En bij een ICE is dat wel redelijk uitontwikkeld vermoed ik.
Explosies zijn vooral in films hèhè

Laatst bewerkt:
we moeten de kop niet in het zand steken. In sommige parkeergarages zijn EV's verboden ivm brandgevaar. Je krijgt zo'n brand namelijk niet uit. Hij blijft alleen doorbranden totdat je hem onder water zet in een zee container. Laten we eerst de problemen oplossen voordat we allemaal brandbommen rond laten rijden.
De VW's zet ook al een rem op het elektrische auto programma.

we moeten de kop niet in het zand steken. In sommige parkeergarages zijn EV's verboden ivm brandgevaar. Je krijgt zo'n brand namelijk niet uit. Hij blijft alleen doorbranden totdat je hem onder water zet in een zee container. Laten we eerst de problemen oplossen voordat we allemaal brandbommen rond laten rijden.
De VW's zet ook al een rem op het elektrische auto programma.
Kortzichtig beleid. Alleen opladen in een parkeergarage lijkt me niet heel slim. In brandbommen rijden we al zoals ik hierboven al schreef.

Al de zaken hierboven zijn niet de reden dat wij liever geen EV inruilen. Die reden is iets heel anders, namelijk vertrouwen. EV's zijn betrekkelijk nieuw en ICE's meer dan een eeuw oud. Als mensen komen voor een occasion spelen ze graag op safe, want ze hebben een budget en met wat ze kopen moeten ze gewoon een hele tijd doen. En voor die mensen is een EV een gok. Als ik een Tesla heb staan van 2019 met 1,5 ton op de klok is dat toch nog een hele uitgave. De eerste vragen die ik dan krijg zijn achtereenvolgens: hoe lang gaat die accu nog mee, hoe komt het met de vrijstelling van belasting en hoe goed zijn die auto's eigenlijk. De antwoorden zijn simpel: ik weet het niet, ik weet het niet en een Tesla als auto is wel aardig goed zolang hij zijn onderhoud maar krijgt. Ik denk dat die accu nog best lang mee gaat, maar ik kan het niet garanderen. En die belasting ziet er niet goed uit, maar kan ook zo veranderen.
Staat er dan een MB naast met een diesel erin, dan weet die klant waar hij aan toe is. Die diesel draait wel door, die Mercedes valt niet uit elkaar , de belasting is bekend en de klant weet dan ongeveer het plaatje voor de komende jaren.
Wat de boer niet kent dat vreet ie niet zeggen ze wel eens en met EV's is dat ook zo. Zolang er nog geen bergen gebruikte EV's rondrijden zonder problemen blijft het een moeilijke zaak. Het moet op gang komen en dat willen wij ook wel, maar we moeten ze wel kwijt kunnen. Er zit geld onder en de marges zijn in tegenstelling tot wat velen denken maar klein. Als bedrijf kunnen we nog zo graag willen, maar ook wij moeten eten.
Wij hebben gemiddeld zo'n 40 tot 50 jonge auto's staan. Als daar 1 of 2 EV's tussen staan kan dat, maar meer kan momenteel echt niet. De statijd van een EV is 2 tot 3 keer langer en de marge kleiner.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk wordt.

Laatst bewerkt:
Heel begrijpelijk @Olds 76 en ook helder toegelicht.
Voor mij is het naast de onzekerheid rondom de technologie (herkenbaar verhaal dus) ook wel de meerprijs. Als ik kijk naar mijn huidige auto en ik wil iets vergelijkbaars qua ruimte dan moet ik zoveel meer bijleggen voor een EV dan wanneer ik een ICE zou kiezen. Dat geld heb ik simpelweg ook niet. Tel daar de range bij op en ik pas nog even. Maar dit is altijd persoonlijk natuurlijk.

Heel begrijpelijk @Olds 76 en ook helder toegelicht.
Voor mij is het naast de onzekerheid rondom de technologie (herkenbaar verhaal dus) ook wel de meerprijs. Als ik kijk naar mijn huidige auto en ik wil iets vergelijkbaars qua ruimte dan moet ik zoveel meer bijleggen voor een EV dan wanneer ik een ICE zou kiezen. Dat geld heb ik simpelweg ook niet. Tel daar de range bij op en ik pas nog even. Maar dit is altijd persoonlijk natuurlijk.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als particuliere koper durf ik mij geld niet in een EV steken. Waarom zou ik? Het komt duurder uit dan een ICE en het is heel onzeker hoelang het allemaal meegaat.

Als EV echt de toekomst is, dan gaan prijzen vanzelf wel zakken en gaat er meer data op lange termijn beschikbaar zijn van hoelang het allemaal meekan. Net als dat revisie van batterijen dan waarschijnlijk iets vanzelfsprekend gaat zijn.

Maar zover zijn we in 2024 nog niet.

Belastingsvoordeel? In België kost onze Captur een 100€ per jaar, een EV 0€. Geen reden dus om 10-15.000€ meer aan een EV uit te geven.

Maargoed nogmaals: ik heb niets tegen een EV, die dingen zijn simpelweg nog niet interessant voor mij.

Als een accu 20 jaar meegaat, met dan een max degradatie van 25%. Maar nu lijken de accu pakketten na 10 jaar toch wel kapot te gaan. En particulieren kopen volgens mij in NL vooral een tweedehands van 5-6 jaar oud, om daar een paar jaar mee te rijden, die zou dan waardeloos zijn bij tien jaar en een kapotte accu.

Ja, er zijn bedrijfjes die een enkele cel kunnen vervangen, maar ook dat is niet goedkoop, en het kan zijn dat een week later een andere cel gaar is.

Dat idee van een verwisselbare accu van Nio lijkt interessant, maar geeft dat ook niet nieuwe probelemen? Als je nu een accu hebt die 100% is, dan wisselt, kan het zijn dat je eentje krijgt van 80%, kom je dus ineens een heel stuk minder ver dan eerst verwacht.

^^ over dat laatste heeft @Engineer2 wel één en ander uitgelegd in zijn draad, als Nio berijder.

Er zijn bandbreedtes en je kan vooraf kijken welke batterijpakketten in het swap station van je keuze beschikbaar is en welk percentage van vulling er is, meen ik mij te herinneren uit zijn verhaal. Ik denk dat er ook een rijbereik (theoretisch) wordt vermeldt. Dus, je weet wat je binnen laad, zogezegd.

Wij hebben gemiddeld zo'n 40 tot 50 jonge auto's staan. Als daar 1 of 2 EV's tussen staan kan dat, maar meer kan momenteel echt niet. De statijd van een EV is 2 tot 3 keer langer

Is de omloopsnelheid van die 40 jonge, brandstof, auto's dan werkelijk zo snel / kort?

Als ik toch zie wát er allemaal aan voorraad staat, zo her en der in het land, dan kan dat toch niet allemaal met een maandje weer de deur uit zijn?

B-segement stations verkopen hier bij de occasiehandelaars in ieder geval als zoete broodjes. Logisch want ze worden niet meer nieuw gemaakt.

Mijn ouders hebben 4-5 jaar geleden een Clio Estate gekocht(besteld in 2019, door corona pas geleverd zomer 2020), met de kleinste benzinemotor erin. Die krijg je vandaag nog prima verkocht aan de nieuwprijs van toen.

Is de omloopsnelheid van die 40 jonge, brandstof, auto's dan werkelijk zo snel / kort?

Als ik toch zie wát er allemaal aan voorraad staat, zo her en der in het land, dan kan dat toch niet allemaal met een maandje weer de deur uit zijn?
Ik zeg toch nergens dat dat allemaal met een maand weg is? Gemiddeld een week of zes tot acht. Kan heel verschillend zijn, hangt van de auto af. Maar die Tesla met 150000 km die ik noemde hadden we dus laatst echt. Na 4 maanden was ie er nog en wilden we dat ding de deur wel uitkijken. Uiteindelijk BTB verkocht.........maar dan word je er dus niks wijzer van.

^^ over dat laatste heeft @Engineer2 wel één en ander uitgelegd in zijn draad, als Nio berijder.

Er zijn bandbreedtes en je kan vooraf kijken welke batterijpakketten in het swap station van je keuze beschikbaar is en welk percentage van vulling er is, meen ik mij te herinneren uit zijn verhaal. Ik denk dat er ook een rijbereik (theoretisch) wordt vermeldt. Dus, je weet wat je binnen laad, zogezegd.

Ik zag dat ik hier vermeld werd, dus toch maar even terug naar dit eerst behoorlijk off topic discussie.

Als eerste herhaal ik nog maar eens: particulieren worden onnodig bang gemaakt voor de accu. Er is meer inzicht en meer voorspelbaarheid in die accu - al is dat voor de eerste series EVs echt wel minder. Maar een 2 a 3 jaar oude EV op dit moment kan je een wel overwogen besluit op nemen.
Zoals ik zelf pas weer heb ervaren is een diesel met AdBlue systeem een veel grotere gok voor een particulier. En met Euro7 wordt het bezit van een auto met verbrandingsmotor echt een financieel risico.

Voor wat betreft Nio: het idee wat Renault ooit had met huuraccu's was juist dat het financiële risico weggenomen werd bij de particuliere eigenaar. Echter.. dat was best een dure "verzekering" en daarbij was het aan Renault wanneer een accu aan vervanging toe was.

Bij Nio betaal je niet alleen voor die "verzekering" maar krijg je daarbij ook de accuwissel techniek als optie naast het laden. En inmiddels is zelfs het tijdelijk upgraden naar een grote accu in Europa toegepast (voor nu nog alleen in Noorwegen). Je krijgt dus ook echt extra service voor je "verzekeringspremie". En het is natuurlijk geheel je eigen besluit wanneer je je accu wisselt. Elke accu die zo'n wisselstation in gaat moet daar een test programma door om nog toegelaten te worden voor een volgend voertuig. Daarnaast is het zo dat die accu's regelmatig het wissel station uit gaan om een ombouw/upgrade naar nieuwe techniek te krijgen. Op dit moment in Europa al aan de hand met de 100kWh accu. Het duurt tussen een jaar en twee jaar voordat in heel Europa alle 100kWh accu's zijn omgebouwd. En vanaf dat moment houden ze accu's vast die nog niet de ombouw hebben gehad (iemand die in die 2 jaar nooit gewisseld heeft). Je gaat vanuit zo'n wisselstation dus geen kapotte accu krijgen (en als dat wel zo is wissel je toch meteen weer? Hooguit een paar dagen ongemak) en zeer waarschijnlijk een accu die nauwelijks ouder is dan jouw auto.. en als je auto al wat ouder is krijg je alleen maat accu's die jonger zijn.. ook qua stand van de techniek.

Maar hoever zijn we dan nog af van dat zoiets voor de particuliere rijder betaalbaar is/wordt?

Als je voor Nio bedoelt.. de Onvo is een stapje onder Nio en concurreert op prijs en efficiëntie met Tesla, maar dan met diezelfde accu wissel en huur. En de productie daarvan is nu begonnen. De Firefly staat daar weer onder en heeft een eenvoudigere en goedkopere accu wissel en huur en zal concureren met bv de eC3 van Citroën - prototypes rijden al rond in de EU

Stel je nu eens voor dat accu's modulair worden en uitwisselbaar tussen de verschillende merken.

Stel je nu eens voor dat accu's modulair worden en uitwisselbaar tussen de verschillende merken.
Het Nio/Onvo is in China al vastgesteld in een standaard. Met een jaar ofzo krijg je dus al andere merken die dat hebben en bij Nio stations terecht kunnen. Voor Europa zal Lotus wel de eerste zijn die dat hier kan. Het lijkt dit keer er echt van te komen.

Dat kan een hoop anxiety wegnemen, denk ik.
Er zullen wel mensen blijven die "hun eigen" accu willen houden, maar ik zie er wel een toekomst in.

Als ik het goed heb is de Tesla model S ook heel erg ver voorbereid op snelle accuwissel, maar dat is eindelijk toch niet voor dagelijks wisselen in gebruik genomen.

Het is op zich een prima systeem. Zeker voor de veelrijders die met de normale snelladers toch niet helemaal uitkomen (bijvoorbeeld vertegenwoordigers in de uitgestrektere delen van Europa). Of juist de mensen die doorgaans genoeg hebben aan een kleine 100km range accu, maar toch ook eens op vakantie naar Italië willen.

Dat kan een hoop anxiety wegnemen, denk ik.
Er zullen wel mensen blijven die "hun eigen" accu willen houden, maar ik zie er wel een toekomst in.
als jij je tien+ jaar oude accu zo inruilt op een nieuwe zal dat ook wel niet gaan.

Tweakers heeft een interview met het hoofd van de productontwikkeling bij NIO, die aan de wieg stond van het SWAP project (visie?), gepubliceerd.

(..)
NIO heeft nu vijftig wisselstations in Europa en negen in Nederland. Is dat genoeg?

"We moeten er meer plaatsen. We zijn niet echt tevreden met de huidige snelheid van nieuwe accuwisselstations, daar zien we echt ruimte voor verbetering. Europese landen zijn heel verschillend, bijvoorbeeld qua wetgeving en handhavende autoriteiten. Het is voor ons daarom lastiger dan verwacht om toestemming te krijgen om iets te plaatsen. Er zijn uitdagingen, maar we zijn wel aan het verbeteren. Daarnaast moeten we nog eens goed kijken naar de verhoudingen tussen gebruikers en infrastructuur."

Wat bedoel je daarmee, met die verhoudingen?

"Nou ja, als je één gebruiker per wisselstation hebt, dan heb je een probleem. Normaliter plaatsen we de infrastructuur eerder dan we de auto's verkopen, met de verwachting dat als er accuwisselstations zijn geplaatst, er meer NIO-auto's worden gekocht. We moeten alleen goed kijken of we genoeg wisselstations plaatsen op de juiste plekken, of misschien niet juist te veel stations op bepaalde locaties. Daarnaast kijken we of de wisselstations goed met elkaar verbinden om lange routes mogelijk te maken, wat we Power Journeys noemen. Zo hebben we zes Power Swap Stations tussen Rotterdam en München, waardoor je de route van 1323 kilometer kunt rijden via accuwisselstations." (..)

Laatst bewerkt:
Beste Barri,

Gewoon heel simpel. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dus subsidieer ook andere oplossingen, zoals biobrandstoffen. Nu wordt elektrisch rijden als de oplossing gezien en wordt dat allemaal zwaar gesubsidieerd. Maar dat is echt niet de oplossing. er kleven teveel nadelen aan, die gewoon niet op telossen zijn (brandbaarheid bijv.).
Anders krijg je net hetzelfde als met zonnepanelen. Qua stroom is er in bijna heel Nederland niks meer mogelijk, omdat de overheid en een paar groentjes de panelen zwaar gesubsidieerd hebben. Probeer eens iets met beleid te doen en wed nooit op één paard. Wat ze in Den Haag wel steeds deden, want die waren toch na 4 jaar weer weg.
Hoe ga je dat doen dan?

Je gaat energie omzetten naar waterstof (super in efficient)
Dan ga je met meer energie koolstofatomen scheiden van hun O2 atomen.
Dan met nog meer energie maak je een HC verbinding om tot brandstof te komen.

Dat ze geen goed oog hebben voor beleid ben ik met je eens, dit komt allemaal veel te laat en moet daarna veel te snel. Maar biobrandstof gaat de wereld net zo min redden als een EV van 2500 kg.

Waterstof is nodig daar waar gebruik van elektriciteit niet voldoet.
Dan heb ik soms de vraag wat de meerwaarde van waterstof is tov benzine/diesel?

Niet om kritiek op je te geven, want ik weet zelf niet wat het beste is.

Waterstof is schoner aan de uitlaat van het voertuig - dat is een feit, maar kost veel energie om te maken. Meer of minder dan benzine/biobenzine??

Als waterstof op dat gebied efficiënter blijkt te zijn zit je nog met de factor gevaar. Waterstof is een heel gevaarlijke brandstof dus zowel voertuigen infrastructuur voor de distributie ervan moeten extra sterk en veilig gemaakt worden, wat dan ook weer een veelvoud kost van een benzinepomp of een laadpaal of zelfs een accu-wisselstation.

Even terug on-topic naar de start van deze post
Als ik zie hoe hard de prijzen van een 2dehands Renault Zoë gezakt zijn zou ik het momenteel zelfs sterk overwegen om te kopen. Een 4 jaar oude Zoë met 52kWh batterij en weinig kilometers op de teller kan je vinden aan 12.000€ - particulier, bij een handelaar met garantie betaal je een stuk meer.

Dan begin ik me af te vragen: wat is het addertje onder het gras? Of zijn de prijzen van 2dehands EV's echt zo laag??

Waterstof is nodig daar waar gebruik van elektriciteit niet voldoet.
Precies, maar dan hoef je er geen bio brandstof van te maken.

Dan heb ik soms de vraag wat de meerwaarde van waterstof is tov benzine/diesel?
Waterstof kan zijn oorsprong vinden in vernieuwbare bronnen. Met andere woorden omdat je het kunt gebruiken als buffer bij overschot is het een interessante manier om schone energie op te slaan. Helaas is dat overschot momenteel te weinig dus is er maar een klein aandeel groene waterstof. Maar zoals de aloude vraag/aanbod wet ons leert moet er voldoende vraag zijn, dan komt het aanbod ook, of als er aanbod is en het daardoor goedkoop is wordt het ook vanzelf interessant en komt er meer vraag.

Wat betreft het addertje. Mensen zijn al snel bang gemaakt voor hoge vervangingskosten van een accu. Voor een flink aantal autos kun je echter ook al bewijzen dat accuvervanging mondjesmaat voorkomt en je kunt de nodige testen doen om te zorgen dat je een koopt met goede accu.
Verder zal er wegenbelasting komen en is de EV vrij zwaar. Maar je kunt hem met een goed gebruikspatroon erg goedkoop rijden. Lekker laden met zonneenergie in de zomer bijvoorbeeld. Of in de winter op momenten dat de stroomprijs laag is. Daarmee als je voor 15 kWh/ 100 km rijd...dan rijd je dus voor 15*0.30 = 4,50 euro die 100 km. Met een brandstofauto wordt dat al snel 1 op 15 dus 6,6 liter voor diezelfde 100 km en die kost je dan 11,50 euro.

Waterstof produceren is momenteel eigenlijk alleen interessant op plaatsten waar een enorm overschot aan wind of zonenergie is. Plaatsen vaak vrij ver weg en dan volgt gelijk de transport uitdaging.

Waterstof is inderdaad handig voor de opslag van overproductie van groene energie, bijvoorbeeld van wind of zon.
Die opgeslagen energie haal je er dan weer uit wanneer je een grotere vraag dan aanbod hebt.
Op die manier werkt het dus als batterij/buffer.
Nu gaat op die manier wel energie verloren, maar als je niks doet met de overproductie verlies je nog meer energie.
Op die manier is waterstof relatief groen te produceren en zit je enkel met opslag en niet met vervoer.
Daarnaast zal de technologie omtrent waterstof ook nog verbeteren, net als die van de accu. Denk maar Solid state, gaat steeds beter.

On topic, ik heb gedacht aan de Zoë als tweede auto. Maar het is mij de meerprijs niet waard als investering. Duurt lang voordat het eruit is. Overigens is er nog geen tweede auto momenteel, dat is nog schoner/goedkoper hèhè

. Daarmee als je voor 15 kWh/ 100 km rijd...dan rijd je dus voor 15*0.30 = 4,50 euro die 100 km. Met een brandstofauto wordt dat al snel 1 op 15 dus 6,6 liter voor diezelfde 100 km en die kost je dan 11,50 euro.
Die rekensom klopt inderdaad helemaal, enkel kan dat bij een auto waar weinig mee gereden wordt de meerprijs van een nieuwe Zoë niet rechtvaardigen.

Met de huidige 2dehandsprijzen is het een ander verhaal, al merk ik dat de prijzen van de ICE broertjes ook gedaald zijn tov een jaar geleden.

Als ik vandaag de dag onze Captur opnieuw zou kopen, dan zal het waarschijnlijk 2dehands zijn, en zou ik de Zoë sterk overwegen - want het goedkoper rijden kan hier wel eens opwegen tegenover de beperkingen. Een jaar geleden was een 2dehands Captur nog belachelijk duur en dat maakte een nieuwe interessanter. Een nieuwe Zoë koste toen bijna het dubbele.

Kan niet wachten tot de elektrische vrachtwagen naar Nederland komt.

Even terug on-topic naar de start van deze post
Als ik zie hoe hard de prijzen van een 2dehands Renault Zoë gezakt zijn zou ik het momenteel zelfs sterk overwegen om te kopen. Een 4 jaar oude Zoë met 52kWh batterij en weinig kilometers op de teller kan je vinden aan 12.000€ - particulier, bij een handelaar met garantie betaal je een stuk meer.

Dan begin ik me af te vragen: wat is het addertje onder het gras? Of zijn de prijzen van 2dehands EV's echt zo laag??
Volgens mij zijn 2e hands EV's momenteel inderdaad "goedkoper" dan auto's met verbrandingsmotoren. Met goedkoper bedoel ik dan gewoon een betere koop.

De reden daarachter is dat auto's met verbrandingsmotoren over hun optimum zijn geëvolueerd. "Alles last sich verbesseren bis es nicht mehr funtioniert". Vanaf grofweg 2006 moesten de autofabrikanten zich in steeds meer bochten wringen om aan emissie-eisen te voeldoen met roetfilters, kathalisatoren, erg kleppen, meer druk vulling (turbo&compressors) en kleinere volumes. Dat leidde tot hogere complexiteit, hogere aanschafprijzen en hogere onderhoudskosten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de luchtkwaliteit in steden ook daadwerkelijk met sprongen is verbeterd. Ik denk dat deze ontwikkeling er voor heeft gezorgd dat ook de prijzen van 2e hands auto's met brandstof motoren erg hoog zijn geworden. In vergelijk zijn EV's dan vaak relatief een goedkoper alternatief. Als je thuis kan laden en geen grote range of groot trek/lastvermogen nodig hebt denk ik dat een EV nu vaak een logischer keuze is.

Ja de blustechniek voor EV's moet verder worden ontwikkeld.

Dat is een gewone brand die gewoon geblust kon worden. Niet met 190.000 liter water.
Geen idee, hoeveel water ze voor die vrachtwagen nodig hadden, is dat dan ook belangrijk? Zeer waarschijnlijk meer, maar zolang ie maar geblust is, toch?

Is gewoon weer een sensatie artikel waar mensen weer over moeten vallen. Lijkt mij meer voor de voorpagina dan hier voor op het forum.

Een blushelikopter werd ingezet... dat is niet gebruikelijk bij een vrachtwagenbrand. Op FP worden ook olietankbranden genoemd tewijl het niet over de lading ging maar over de vrachtwagen zelf.

Beetje dom Hansie, er rijden al heel veel elektrische vrachtwagens rond, alleen nog niet van het merk Tesla. En ja, die andere merken fikken ook wel eens af, zelfs de elektrische uitvoeringen..

Ik heb ooit een infosessie van Volvo trucks gevolgd, en Volvo ziet voor 85% van de toepassingen heil in elektrische vrachtwagens - de 15 andere zullen het met waterstof of fossiel moeten blijven doen.

Als ik dan zelf wat kritisch kijk kan ik daar zeker 50% van het vrachtverkeer van maken die perfect elektrisch kunnen rijden. Vooral het gewicht van de batterij lijkt me een minder groot issue te zijn bij een vrachtwagen dan bij een personenwagen/bestelwagen.

Een grondwerker zit vaak op/over zijn laadlimiet, maar vele trekker/oplegger combinaties komen ook als ze vol zijn niet over hun MTM, dus is er ruimte voor extra batterij. Die hoeft dan ook niet in een dubbele bodem weggepropt te worden zoals bij een gewone auto.

Volgens mij zijn 2e hands EV's momenteel inderdaad "goedkoper" dan auto's met verbrandingsmotoren. Met goedkoper bedoel ik dan gewoon een betere koop.

De reden daarachter is dat auto's met verbrandingsmotoren over hun optimum zijn geëvolueerd. "Alles last sich verbesseren bis es nicht mehr funtioniert". Vanaf grofweg 2006 moesten de autofabrikanten zich in steeds meer bochten wringen om aan emissie-eisen te voeldoen met roetfilters, kathalisatoren, erg kleppen, meer druk vulling (turbo&compressors) en kleinere volumes. Dat leidde tot hogere complexiteit, hogere aanschafprijzen en hogere onderhoudskosten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de luchtkwaliteit in steden ook daadwerkelijk met sprongen is verbeterd. Ik denk dat deze ontwikkeling er voor heeft gezorgd dat ook de prijzen van 2e hands auto's met brandstof motoren erg hoog zijn geworden. In vergelijk zijn EV's dan vaak relatief een goedkoper alternatief. Als je thuis kan laden en geen grote range of groot trek/lastvermogen nodig hebt denk ik dat een EV nu vaak een logischer keuze is.

Met de prijzen van een 2dehands Zoë gaat dit verhaal vandaag de dag inderdaad op. Een nieuwe Zoë, tja dan is een nieuwe Captur op benzine een stuk interessanter. De afschrijving van die Zoë is dan ook gigantisch - wat maakt dat je deze al volledig op moet rijden in plaats van na 4 jaar inruilen. (maar dat is bij de meeste auto's de verstandigste keuze).

Wat EGR-kleppen en dergelijke betreft merk ik dat die systemen de laatste jaren een stuk robuuster geworden zijn dan 20 jaar geleden, al heeft niet elk merk het even goed voor elkaar.

Ik vergelijk in deze situatie nog altijd een Zoë met een Captur met 1.0l TCE motor, en dat motortje is best goedkoop in onderhoud. Gewoon op tijd onderhoud uitvoeren en dan komt er weinig aan, rekt de distributieketting toch op kost het je 7 uurtjes werk en minder dan 300€ aan onderdelen, en er is geen speciaal gereedschap voor nodig.

Captur is ook iets ruimer dan Zoë. Zou best kunnen dat brandstof auto's van de laatste paar jaar de meeste euvels weer verholpen hebben. Maar een 1.0 motortje in een auto van meer dan 1400kg :unsure: ik denk dat ik die niet snel zou kopen. Vooroordeel misschien. De tijd zal het leren.

Ik denk dat 2e hands EV prijzen nu meer onder druk staan dan die van ice's waar de kop af is. Ik vind die laatste in vergelijk erg duur momenteel maar het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je precies voor functionaliteit zoekt en of je thuis kan laden.

Captur is ook iets ruimer dan Zoë. Zou best kunnen dat brandstof auto's van de laatste paar jaar de meeste euvels weer verholpen hebben. Maar een 1.0 motortje in een auto van meer dan 1400kg :unsure: ik denk dat ik die niet snel zou kopen. Vooroordeel misschien. De tijd zal het leren.

Ik denk dat 2e hands EV prijzen nu meer onder druk staan dan die van ice's waar de kop af is. Ik vind die laatste in vergelijk erg duur momenteel maar het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je precies voor functionaliteit zoekt en of je thuis kan laden.
Op gebied van ruimteaanbod moet de Zoë eigenlijk niet veel onderdoen tov de Captur, ook al ziet het er anders uit, de Zoë is best wel praktisch. Alleen sleepvermogen is best wel een issue.

Overigens weegt de Captur 'maar' 1200kg. Opzich genoeg van die moderne 3-cilindertjes met relatief hoge kilometerstanden, zelfs in een Ford Mondeo dus als de basis goed ontworpen, is er eigenlijk geen probleem.
Zo een ding nu gaan kopen om elk jaar 30-40.000km af te leggen zou ik ook niet doen.

Doet mij een beetje denken aan de jaren 90, toen kwamen er van die 1.9l turbodiesels op de markt met 100 en zelfs meer PK's. Hoe lang zou zo een 'opgefokt' ding blijven leven? Dat kon toch niet lang zijn...
Als we er nu 30 jaar later op terugkijken blijkt dat deze motoren zowel bij PSA, Renault en VAG tot de degelijkste motoren ooit behoorden.

Nu heb je wel een punt dat jonge occasie benzinewagens, zeker B-segmentertjes met een kleine en dus fiscaal vriendelijke motor de laatste 2-3 jaar verschrikkelijk duur geworden zijn. In die mate dat de Clio van mijn ouders nu dik 4 jaar na aankoop nog steeds evenveel waard is als dat die nieuw gekost heeft - al is de gekte het laatste half jaar al wel wat gekalmeerd.

Tijdens het voorjaar 2023 ging het zelfs zo ver dat een occasie Dacia Sandero duurder was dan een nieuwe, en dat is helemaal te gek voor woorden.

Die gekke prijzen in 2023 waren voor ons de reden om een nieuwe Captur op benzine te kopen. Zouden we vandaag de dag de aankoop opnieuw moeten doen zou ik sterk een 2dehands Zoë overwegen, dan moeten we wel op functionaliteit inboeten maar het zou goedkoer rijden.

Terug
Bovenaan