Geblazen motor; hoe meer vermogen krijgen?

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Ik heb een geblazen 1.5 Turbo motor in een Mitsubishi Colt CZT, hoe krijg ik hier meer vermogen bij? Ik wil eerst alle zaken aanpakken en daarna een remap/chiptuning doen.

Ik heb o.a. gelezen over een Elbow (dat bij de turbo zit) en meer lucht zo kan blazen. Iemand hier ervaring mee?

- ik ben van plan de pre-cat weg te halen en dan downpipe plaatsen of een sport-cat mocht deze toch te veel uitstoten.

- K&N standaard inlegfilter (dus geen open filter dat toch meestal warmte zuigt)

- andere eind demper

Kom ik er zo een beetje mee op weg? Op daarna meer resultaat te boeken na het chippen? Remmen en banden heb ik al aangepakt, koppeling ook.

Mitsubishi owners club

Neem dit forum eens door. Er staat een hoop info van hen die je zijn voorgegaan, inclusief waarschuwingen qua vermogen wat het blok zo ongeveer aan kan zonder internals aan te passen.

Chiptuning schijnt al een pk of 25-30 extra te geven. 20% extra vermogen zal zeker merkbaar zijn.

Begin eerst maar eens met een zgn 'stage 0' om je auto op orde te krijgen. Verschillende bandenmaten helpen daarbij niet per se trouwens.

Rrf 1186297 zei:
- K&N standaard inlegfilter (dus geen open filter dat toch meestal warmte zuigt)

Als die nu warmte opzuigt zou ik het inlaattraject verbouwen in plaats van enkel een inlegfilter erin doen.
Die verandert immers niks aan de locatie waar de lucht die de motor ingaat vandaan komt.

MatthijsL zei:
Mitsubishi owners club

Neem dit forum eens door. Er staat een hoop info van hen die je zijn voorgegaan, inclusief waarschuwingen qua vermogen wat het blok zo ongeveer aan kan zonder internals aan te passen.

Chiptuning schijnt al een pk of 25-30 extra te geven. 20% extra vermogen zal zeker merkbaar zijn.

Inderdaad, het forum. Niet alles daar is waarheid en ook daar heb je sterke verhalen en mislukte projecten maar er is daar ook veel praktijkervaring te lezen.

Mijn twee centen: bij veel tuningprojecten (zeker met turbo's) is de koeling maatgevend voor wat mogelijk is. Denk aan inlaatlucht, olietemp (ook de bak) en conditie koelsysteem.

Ik rijd een Jeep renegade limited 1.0.
Die drinkt meer dan me lief is. In de garage zegt men dat ie goed is afgesteld. Met tunen zou ik meer vermogen krijgen en bij dezelfde rijstijl als tot nu toe dus minder brandstof verbruiken.
Maar kan zo'n licht motortje (120 pk) dat wel hebben ?
Graag even met me meedenken.

Het beste om meer vermogen te krijgen is deze verkopen en er eentje te kopen met meer vermogen. Al het andere blijft gerommel in de marge. Een andere kopen is waarschijnlijk onder aan de streep nog goedkoper ook.

Tootootje zei:
Ik rijd een Jeep renegade limited 1.0.
Die drinkt meer dan me lief is. In de garage zegt men dat ie goed is afgesteld. Met tunen zou ik meer vermogen krijgen en bij dezelfde rijstijl als tot nu toe dus minder brandstof verbruiken.
Maar kan zo'n licht motortje (120 pk) dat wel hebben ?
Graag even met me meedenken.

Wat is je rijstijl?
Wat had je verwacht?

Het allermakkelijkst om je verbruik wat te verlagen is meestal je rijstijl wat aan te passen (max. 100km/u, uitrollen, ...). Zorg voor goede bandenspanning, let op met airco. Dat soort dingen.
Je blijft natuurlijk wel in een relatief vierkant voertuig rijden dat het nodige gewicht met zich meedraagt...Fysisch zijn daar gewoon limieten, van zo'n auto moet je natuurlijk geen Prius-waarden verwachten. :)

Edit; Dit is trouwens een gloednieuwe motor, ik zou daar voorzichtig mee zijn om daar met chips of andere 'niet-OEM'-zaken mee te spelen. Zeker gezien de auto prijzig is én nogal nieuw.

Dat 3-pittertje is veel te licht voor deze auto, en sportief rijgedrag heeft ook meer invloed op het verbruik als op de prestaties (1:12 is vrij gangbaar).... de 1.3 4-cilinder is in de praktijk ongeveer net zo zuinig maar rijdt wel wat feller.
Die 3-pittertjes verder tunen voor meer vermogen en minder brandstofverbruik leidt in de praktijk tot een aardig hogere thermische belasting en weinig meer vermogen, komt de levensduur niet ten goede.... 200 kg gewichtsreductie van de auto is hier een veel veiligere optie voor prestatieverbetering.

Terug
Bovenaan