Luke 4093167
Net ingestapt
Op maart 2025 kocht mijn moeder bij X in Y een Mini Cooper (bouwjaar 2007) voor €6.000. Bij de koop werd mij verteld dat de auto volledig was nagekeken en een complete servicebeurt had gehad. Ik was erbij natuurlijk
Na ongeveer 3,5 maand en ±3.000 km raakte de auto plots defect op de snelweg. De motor viel stil en de auto moest worden afgesleept. Ik heb de verkoper direct geïnformeerd, waarna de auto door hen naar een monteur is gebracht. Daar werd de reparatiebegroting vastgesteld op ±€3.000.
De verkoper ontkent aansprakelijkheid en beweert dat het probleem te maken zou hebben met een laag oliepeil of oliedruk. Dit is naar mijn mening niet relevant: een dergelijk gebrek hoort bij een volledige servicebeurt vóór levering te zijn gecontroleerd. Bovendien geldt dat een auto die voor €6.000 wordt verkocht en zogenaamd “volledig geserviced” is, niet binnen enkele maanden onbruikbaar mag raken.
Ik heb inmiddels het officiële ANWB-rapport ontvangen (17 juni 2025). Dit bevestigt dat de distributieketting gebroken/gebarsen is en dat dit de directe oorzaak is van de stilstand en motorschade.
Op basis van artikelen 7:17 tot en met 7:22 van het Burgerlijk Wetboek is de auto non-conform: binnen 12 maanden na levering wordt een dergelijk gebrek wettelijk geacht al aanwezig te zijn geweest (art. 7:18a BW), tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen. Tot nu toe weigert X kosteloze reparatie of terugbetaling aan te bieden, ondanks deze duidelijke wettelijke bescherming.
Omdat het bedrijf niet reageert met een redelijke oplossing, heb ik inmiddels juridische stappen in gang gezet. Zij hebben ook geen BOVAG-lib.
Na ongeveer 3,5 maand en ±3.000 km raakte de auto plots defect op de snelweg. De motor viel stil en de auto moest worden afgesleept. Ik heb de verkoper direct geïnformeerd, waarna de auto door hen naar een monteur is gebracht. Daar werd de reparatiebegroting vastgesteld op ±€3.000.
De verkoper ontkent aansprakelijkheid en beweert dat het probleem te maken zou hebben met een laag oliepeil of oliedruk. Dit is naar mijn mening niet relevant: een dergelijk gebrek hoort bij een volledige servicebeurt vóór levering te zijn gecontroleerd. Bovendien geldt dat een auto die voor €6.000 wordt verkocht en zogenaamd “volledig geserviced” is, niet binnen enkele maanden onbruikbaar mag raken.
Ik heb inmiddels het officiële ANWB-rapport ontvangen (17 juni 2025). Dit bevestigt dat de distributieketting gebroken/gebarsen is en dat dit de directe oorzaak is van de stilstand en motorschade.
Op basis van artikelen 7:17 tot en met 7:22 van het Burgerlijk Wetboek is de auto non-conform: binnen 12 maanden na levering wordt een dergelijk gebrek wettelijk geacht al aanwezig te zijn geweest (art. 7:18a BW), tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen. Tot nu toe weigert X kosteloze reparatie of terugbetaling aan te bieden, ondanks deze duidelijke wettelijke bescherming.
Omdat het bedrijf niet reageert met een redelijke oplossing, heb ik inmiddels juridische stappen in gang gezet. Zij hebben ook geen BOVAG-lib.
Laatst bewerkt door een moderator: