Fresco XL

Wouter82

Moderator

27blpfyt1bj0ln_1200.jpg


nrcxle4uc1m90c_800.jpg


3e1dl3mjbbuy45_800.jpg


wdissxavmj0n20_800.jpg


Van veel ambitieuze start-ups die merken als Tesla om de oren willen slaan horen we enkele jaren nadat ze zich met veel bombarie aan de wereld voorstellen nauwelijks meer iets. Zo verdween ook het Noorse Fresco Motors volledig van de radar. Maar het is terug. Althans, dat wil het doen geloven.

Een kleine vijf jaar geleden schreven we voor het eerst en direct voor het laatst over Fresco Motors, een start-up die destijds een stel digitale platen van een elektrische sedan de wereld in slingerde: de Reverie. De 4,8 meter lange Reverie is nooit gekomen en lang hebben we niets meer van Fresco Motors vernomen. Wat blijkt? Het heeft een compleet ander elektrisch model in ontwikkeling: de Fresco XL.

De Fresco XL is een opvallende elektrische auto die we maar moeilijk in een hoekje kunnen plaatsen. Het lijkt een mengelmoesje van diverse carrosseriestijlen en dus is de veelal enkel voor hoogpotige modellen gebruikte omschrijving 'cross-over' misschien toch het meest gerechtvaardigd. De Fresco XL heeft A-stijlen die tot aan het front van de auto rijken en heeft dus een gigantische voorruit. Fresco Motors omschrijft de XL als een 'POD', maar wat het daarmee exact bedoelt is niet helder. Wel geeft Fresco Motors hoog op over de verwennerij die het model moet bieden. De XL krijgt volgens zijn scheppers stoelen met memory-foam die ver naar achteren plat gegooid kunnen worden. Lekker liggen dus. Naar eigen zeggen is de Fresco XL 'de belichaming van automobiele luxe'. Jawel.
Uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet. Wél geeft Fresco aan dat de XL op elke as een elektromotor krijgt en dus vierwielaandrijving heeft. Verder krijgt de auto een 'extra groot accupakket' en kun je hem tegen meerprijs bestellen met een 'zonne-aanhanger'. Als we de omschrijving van Fresco Motors goed interpreteren is dat een aanhanger die behalve extra bagage ruimte biedt aan zonnecellen. De actieradius ligt volgens Fresco Motors op 1.000 kilometer. De XL moet onder meer door een externe partij, maar ook door het bedrijf zelf gebouwd gaan worden. Het kondigt onder meer de komst aan van een tweede 'microfabriek' waar het de XL op kleine schaal wil assembleren. Gaat deze er dan wél komen?

Eindelijk eens geen SUV of Tesla-achtige. Maar het zal wel bij deze plaatjes blijven...
 
Nah, ik durf mijn geld in te zetten dat dit zo ééntje is waarvan we niks meer over terug gaan horen. Het is allemaal vage plaatjes tot nu toe, ook met die vorige model.
 
Terug
Bovenaan