Fransrijderstopic 30: 2014 - 2019 vous passez par ce que nous faisions au cours des 5 dernières années

Ik ben denk ik 25-30 jaar geleden eens bij een kerkje gestopt in Rijsoord dat was dichtgespijkerd. Ik keek door de kieren tussen de planken naar binnen en zag daar allemaal klassiekers staan onder andere een Panhard. Ik ben zo nu en dan nog eens langs gereden maar heb er nooit leven gezien. Toevallig vorig jaar nog eens gekeken maar je kon niet meer naar binnenkijken. De loods in Dordrecht had ik zo'n 15 jaar geleden ook al ontdekt, tenminste ik heb daar toen diverse foto's gemaakt van klassiekers die buiten stonden te verpieteren. Nooit geweten dat dit deze grote collectie was tot recent...

2023;
DSC_7760 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_7765 by CitroenAZU, on Flickr

2015;
488_G by CitroenAZU, on Flickr
489_G by CitroenAZU, on Flickr

2011;
UD-36-23 & SG-03-77 by CitroenAZU, on Flickr
Van de 56' Imperial is de versnellingsbak ws. stuk :)

UD-36-23 Imperial Southampton 1956 by TedXopl2009, on Flickr

Laatst bewerkt:
@Dauphine: Bloemendal, dat is een andere Bloemendal dan de ex-Ford dealer in Rijssen en Almelo zeker? Dat is in de verte weer familie van mij ;)

@Dauphine: Bloemendal, dat is een andere Bloemendal dan de ex-Ford dealer in Rijssen en Almelo zeker? Dat is in de verte weer familie van mij ;)
Dat is zeker een andere.
Onze familie komt oorspronkelijk ui Den Haag en omgeving en mijn grootvader had geen broer die een garagebedrijf in Rijssen was begonnen en zijn zoon, mijn oom, had al helemaal geen broer.

Onlangs bijna 50 jaar terug in de tijd gegaan. Vroeger hadden we in het ouderlijk huis een R16 TL, volgens vaders een van de fijnste auto’s die hij ooit heeft gereden.

Wat is er dan leuker om samen met de familie exact zo’n apparaat te huren en een dag te gaan sturen!

Voor de foto even de originele kentekenplaat van onze oude gemonteerd ;)
(Alhoewel deze ook een ONK kenteken had, grappig!)

0-FDA7745-0436-463-C-9-FA7-576994-A4906-E.jpg

CE0-CA382-3-E55-4126-91-D9-C6-A69851-A3-EA.jpg

vaders weer even bij ‘zijn’ R16

Het rijden was overigens nog steeds top! Remmen en schakelen uitermate fijn, sturen is wel hard werken….

Leuk zo!

Zijn er hier nog meer die a.s. zondag naar de Franse autodag gaan in Buren (GLD)?
Wij zijn er met Panhard en Alpine.

Nog even over de collectie Palmen:

Meneer Aaldering was vorige week nog even op de radio (1) op de laatste veilingdag.
Met de opbrengst van enkele miljoenen euro's kan hij wel tevreden zijn, denk ik.

De Tatra is verkocht aan iemand uit Griekenland, voor 185 duizend euro.

Vanaf minuut 110.

RTV Dordrecht heeft op hun YT kanaal nog een vraaggesprek met de veilingmeester van Classic Car Auctions staan, waarin ook enkele beelden van de collectie te zien zijn.

Gaaf gezicht zo'n 'ouderwetse' garage met alleen Franse wagens, bij de Classic remise in Berlijn.
IMG-20230809-124922613-HDR-edited.jpg

Een Facel Vega blijft altijd iets bijzonders.
IMG-20230809-125847463-HDR-edited.jpg

Een Rosengart 539 Super Traction is ook geen alledaagse verschijning.
IMG-20230809-131656022-HDR.jpg

Laatst bewerkt:
Ik blijf dit topic volgen, al ben ik al jaren geen Fransrijder meer. Wellicht ooit…….

Maar kwam er laatst achter dat WOF nu Toyota rijdt. Dus tja……….

Er komen (nog steeds) mooie auto’s voorbij hier.
Topictitel is wel toe aan een update. :p

Ik blijf dit topic volgen, al ben ik al jaren geen Fransrijder meer. Wellicht ooit…….

Maar kwam er laatst achter dat WOF nu Toyota rijdt. Dus tja……….

Er komen (nog steeds) mooie auto’s voorbij hier.
Topictitel is wel toe aan een update. :p
Dit topic volg ik ook altijd nog, al reageer ik zelden. Het was denk ik in de jaren 2006/2007/2008 dat er hier tientallen berichten per dag werden geplaatst!
De hobby auto's, DS en 2CV6, nog steeds in bezit, dus zeker nog Fransrijder, echter, de dagelijkse auto van de zaak kan ik hier niet noemen want dan word ik hier voorgoed uit het Fransrijders topic verbannen :LOL:

Ik kijk ook altijd even hier als er wat geplaatst wordt.

Deze fransrijder heeft vandaag kaarten voor de 24 uur van Le Mans gekocht voor 2024. Is de eerste keer dat ik daar heen ga. Is een cadeau voor de jongste (voor zijn diploma VMBO en verjaardag) die ook helemaal gek is van (endurance) racen. We gaan met de Alpine, tentje, oordoppen en een tandeborstel mee. Op het binnenterrein parkeren en kamperen en dan maar kijken of we wat uurtjes slaap willen meepikken.

6e63dfd2-0f6a-4d58-b48c-c73470744c4d.jpg

Laatst bewerkt:
Dit topic volg ik ook altijd nog, al reageer ik zelden. Het was denk ik in de jaren 2006/2007/2008 dat er hier tientallen berichten per dag werden geplaatst!
De hobby auto's, DS en 2CV6, nog steeds in bezit, dus zeker nog Fransrijder, echter, de dagelijkse auto van de zaak kan ik hier niet noemen want dan word ik hier voorgoed uit het Fransrijders topic verbannen :LOL:
Dat waren ook de jaren dat er iedere dag wel iets kapot ging aan m’n nieuwe Franse wagens :ROFLMAO:
Stuk saaier nu

@HarmenA: het museum heb ik al wel eens bezocht, een jaartje of 4-5 geleden. En ik weet niet of we voor de rest veel tijd hebben. Zoonlief moet vrijdag en maandag gewoon naar school. Nou ja, de vrijdag kunnen we misschien wel meepikken... ;)

Dat is wel een feest hoor. Uitputtingsslag ook wel :)

Ik denk niet dat je het zou redden maar op de vrijdagmiddag of avond is er de Parade des Pilotes met een tour door de stad en een soort rijdend concours.

En op de weg naar huis een hele stroom aan sportwagens en ander bijzonder spul..

de dagelijkse auto van de zaak kan ik hier niet noemen want dan word ik hier voorgoed uit het Fransrijders topic verbannen :LOL:
Dan vormen we samen een front (schouder aan schouder...) want volgens mij rijden we beiden al een tijdje Zuidduits.

Verder heb ik de laatste tijd wel opgeruimd. Teveel auto's, te weinig tijd, je kent het wel.
De 106GTI en de 403 zijn verkocht, evenals mijn motor. Nu nog de 404 over (die mag niet weg) en wat Dafjes, waarvan eentje met een Renault blokje.

Valt Roemenië ook onder Fransrijders?

IMG-8613.jpg

IMG-8612.jpg

Leuk zo’n Roemeense Renault!
Voor het geld een kneiter van een aanbieding ook. Ruim, comfortabel (op de stoelen na) , geinig.

Met het harde plastic in leuke vormpjes gegoten zou ik nog wel kunnen leven; met de vreselijke stoelen niet. Slap, vlak en na een poosje sturen heb je rugpijn.
Kortom; een auto voor korte stukjes.

Wel erg leuk in het sandstone, liefst met de zwarte stalen wielen…

Ah, zag ik dat vorige week toch goed bij de dealer in N'gein op het plateau staan. In het voorbijrijden dacht ik: wat is dat nou voor gedrocht. Dat kan toch geen model van Renault c.s. zijn. ?

Nee, dan vind ik een Dokker appetijtelijker of een Sandero.

IMG-0469.jpg

IMG-0470.jpg

Gedrocht? Hmmm, over smaak….. :giggle:

Ik zou ‘m heel basic houden, geen treeplanken oid en stalen wielen.

Een heel stuk mijnheer met dezelfde voornaam als mijn vader! Waar K.ees terugdenkt aan gezellige en vooral spontane Fransrijdersmeetingen en van een ritje met slap gelõl in een babyblauwe 404 zonder schuifdak.

Altijd leuk! Hij stond al te koop ook zag ik vandaag in de Tagora app staan.
Mijn Solara weggebracht voor een grote beurt, kleppen stellen (ivm LPG) een paar weken terug en wiellager vervangen rechtsvoor plus wat kleine dingen erbij. Heeft m'n garage hem ook nog een keer door de apk gedrukt. Wel 700 € armer. Moest eigenlijk in mei pas. Je kunt wel merken dat die beurt gedaan is overigens aan het beestje.

Overigens is onlangs ook een originele Talbot 1510 SX weer opgedoken uit een schuur, kwam langs op een Tagora app waar ik deelnemer van ben. De HD-76-GV. Een donkerblauwe.

Groeten van A.B. die net weer terug is uit Costa Rica. Eerste vakantie dit jaar. Nee, niet geMexikeesd. Mooi land, wel een duur land overigens.

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Ik wacht nog even op de Bigster……
Geen 7 zitter begrijp ik uit de filmpjes die deze week voorbij kwamen…maar ik zag wel iets uit de VAG stal met wel plek voor 7 in het verschiet!

Wel een enorm leuk ding, die Frans/Roemeense Bigster.
Betere stoelen dan de Duster, want voorzien van lendensteun.
Ook standaard voorzien van een panoramadak. Een dak dat nota bene ook nog open kan.
Iets wat je bij de meeste nieuwe auto’s niet eens meer kan aanvinken als optie. Echt geinig!

Nee, die Bigster is jammer. Jogger viel me ook wat tegen trouwens.

Zal voorlopig VAG blijven bij mij. Zevenzitters zitten echter niet in de lijst. Zal dus wat overleg vergen met wagenparkbeheer. Kodiaq staat bovenaan maar verlengingsaanvraag voor de huidige is al gedaan.

Erg stil hier (en ik kom hier ook maar zelden meer).
Maar vanavond nog eens genoten van deze reportage over de Citroën SM, misschien al langsgekomen maar zo’n mooie Tribute aan een schitterende wagen dat ik de link toch nog maar eens deel:

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Laatste eigen bijdrage dateert al van vele jaren geleden toen ik volverwachting op mijn laatste eigen Citroën wachtte: een C5 Tourer 136 HDi Business Edition.
Zoals elk van zijn voorgangers met spijt in het hart weggedaan.
Aanleiding was een jaarlijks oplopende onderhoudskosten (die in de praktijk een pak lager ligt dan de investering in een nieuwe wagen natuurlijk!,
Maar ook de aankondiging dat in mijn thuisstad euro 5 diesels vanaf 2024 het centrum niet meer in zouden mogen. Die maatregel is uiteindelijk niet doorgegaan maar ik vreesde dat ook andere steen met milieumaatregelen de toegang zouden verstrengen waardoor diesels quasi paria’s zouden worden.
Op dit moment is het enkel in Parijs dat je er niet meer inkomt, maar de belastingen op diesels zijn in België ook niet van de poes.

Kinderen de deur uit, zin in eens iets nieuws, altijd geïnteresseerd in nieuwe technologie: dus er moesten elektrische of PHEV komen.
DS kwam snel in het visier naast de C5 Aircross.
C5X links laten liggen omwille van de Chinese oorsprong, ook de Aircross was me wat te zacht geveerd, ook al heb ik jaren genoten van CX te rijden.

DS dus en dan toch stiekem die ook Chinese DS9: wat een mooie, luxueuze en schitterend afgewerkte wagen!
Proefgereden met een demomodel: zalig gewoon. De actieve demping draagt ook bij deze wagen bij aan een superieur rijcomfort.

Nieuw niet voor mijn beurs maar een mooie blauwe was te koop voor mijn budget, 18 maanden oud. 5 dagen getwijfeld: het oude multimediasysteem, accu met 53 km bereik terwijl de nieuwe DSen al aan +. 60 km zaten.
En toen was hij verkocht.

Laatst bewerkt:
Dus dan toch opties van een bloedmooie nieuwe DS4 onderzocht:
-PHEV was een must
- maar ook heimwee naar het open dak van mijn eerste drie wegens.

Zo uitgekomen bij een bloedmooie (bloed)rode DS4 Rivoli E-tensie, opties:
- schuifdak
- trekhaak voor het fietsrek
- inductielader voor telefoon

Die staat sinds anderhalf jaar voor de deur, erg tevreden…toch eens wat foto’s posten en me eens aan een reviw wagen…

Leuk! Mijn oude trouwe (gaat de 12e winter in) 6 serie van 1996 staat weer op de rol voor een beurt en apk de 13e februari a.s.

Teller op een goede 329525 kms nu. Nog een 13000 kms te gaan en dan heb ik er een ton aan kms bij sinds aanschaf in juni 2013.

Overigens weet ik sinds vorige week dat mijn 505 terug is van de spuiter. Nu weer opbouwen. Hoop deze zomer gerealiseerd allemaal. Bodem was hard en nog ongelast, wel heel wat gaten aan de wielkasten opgelapt. Dat wel. Nee, geen foto's. Hoop vind week zaterdag als dat gaat,te gaan kijken!

Ja ook de 605 komt aan het einde van zijn levensduur na ruim 11 jaar gebruik in de wintertijd. Mijn garage verbood me nog een Euro te investeren. Dus volgend jaar 26 februari is de laatste geldige dag der Apk daar. Wel 90000 km heel comfortabel mee afgelegd waaronder 3x heen en weer Puerto de Mazzaron en Salamanca in Spanje.
Wel ben ik vastbesloten om hem nog óver de kilometerstand van de 505 te gaan rijden van 334500 kms ongeveer nu. De gedachte is om een Citroën Zaai X te kopen van mijn garage van ook 1996 overigens voor € 950,- en die als volgend slachtoffer voor de winter in te zetten. Heeft ook pasx120000 km en daar kan dus prima LPG op / in. Nu 331500 kms op de klok der 605...
Nee, geen foto's.

Ja ook de 605 komt aan het einde van zijn levensduur na ruim 11 jaar gebruik in de wintertijd. Mijn garage verbood me nog een Euro te investeren. Dus volgend jaar 26 februari is de laatste geldige dag der Apk daar. Wel 90000 km heel comfortabel mee afgelegd waaronder 3x heen en weer Puerto de Mazzaron en Salamanca in Spanje.
Wel ben ik vastbesloten om hem nog óver de kilometerstand van de 505 te gaan rijden van 334500 kms ongeveer nu. De gedachte is om een Citroën Zaai X te kopen van mijn garage van ook 1996 overigens voor € 950,- en die als volgend slachtoffer voor de winter in te zetten. Heeft ook pasx120000 km en daar kan dus prima LPG op / in. Nu 331500 kms op de klok der 605...
Nee, geen foto's.
Das jammer ik heb net een leuke Xantia met 140.000 ingeruild en verkocht aan een andere liefhebber. Jonge gozer die al een Xantia reed maar op was. Had verder weinig met Franse auto’s maar dit was de auto waar zijn opa altijd in reed. Heb hem voor weinig van de hand gedaan. Was te goed om door te stoten naar de handel.

Das jammer ik heb net een leuke Xantia met 140.000 ingeruild en verkocht aan een andere liefhebber. Jonge gozer die al een Xantia reed maar op was. Had verder weinig met Franse auto’s maar dit was de auto waar zijn opa altijd in reed. Heb hem voor weinig van de hand gedaan. Was te goed om door te stoten naar de handel.
Eens. Helaas zijn auto's een keer op.
Maar ja. Deze is een SLI en dus niet de meest luxe. Deze 605 komt hier van het dorp af oorspronkelijk ook. Was niet moeders mooiste maar dat ben ik ook niet.
Voor 950 € mag je niet zeuren. Zal ik niet doen ook. Toch is het jammer dat het afscheid nabij is. Toch is met zo'n zware auto een 2.0 (1375 kgs leeggewicht) wel het minimale motortje wat erin hoort.

Je gaat er van houden zeg maar.

Tegenwoordig lepelen ze bij dat leeggewicht gewoon een dertienhonderdtje voorin ;)

Jammer van de 605, toch weer eentje minder…

@ Adriaansen; Ja, dat zijn Michelin TRX banden, die zijn aardig aan de prijs.
@Albert; Leuk een ZX! Fijne wagens, heb er ook 2 gehad, zuinig, comfortabel, roestvrij en een goede wegligging.

As weekend is Citroclassica, dit jaar voor het eerst ook voor alle andere Franse merken.
Gaan er nog meer Franse rijders?

Terug
Bovenaan