Fouten in Finnik data

louisz

Kilometervreter
Als een auto wordt gesloopt, verwijdert de RDW ook haar gegevens en kan je daar dus geen gegevens van die auto meer opvragen. Dat is lastig voor wie een register bijhoudt en daar ook de gegevens van gesloopte exemplaren in wil opnemen. Maar dan kan je bij Finnik terecht, want Finnik verwijdert die gegevens niet.

Echter, al eerder was me opgevallen dat de datum eerste toelating van ONK gesloopte en geëxporteerde auto's bij Finnik niet meer zichtbaar is (Bouwjaar is 'Onbekend' en Eerste toelating nationaal is '01-01-0001' lees je dan), maar ik zag nu ook dat de sloopdata soms fout zijn.

Bijvoorbeeld de 35-JXJ-6, een Subaru SVX die in 2013 werd gesloopt: Finnik vermeldt nu niet meer dat de auto is gesloopt (voorheen stond dat er wel), alleen dat het kenteken tijdelijk ongeldig is verklaard op 24 februari 2022 (ca 9 jaar later dus). En bij de 49-SK-XL (gesloopt in 2013, aldus Finnik eerder) zegt Finnik nu dat het kenteken ongeldig is verklaard op 27 oktober 2022 en dat de auto diezelfde dag is gesloopt. Maar bij sommige andere gesloopte exemplaren zijn de sloopdata wel correct weergegeven. Ik kan er geen peil op trekken.

Ik dacht, ik meld het hier even voor wie een register bijhoudt; wie dergelijke gegevens bij Finnik wil opvragen, moet hier immers bedacht op zijn. Dat gegevens ontbreken valt snel op, maar dat gegevens onjuist zijn is vaak minder evident.

Dit geldt trouwens zowel voor de website als de app.

Laatst bewerkt:
Zo ben ik nog steeds benieuwd of de LJ 93 SP er nog is, een Mitsubishi Colt uit 1984. APK is daarvan in 1998 verlopen, maar nog steeds wel te vinden.

De Ford Taunus die ik ooit bezat, de 38-GE-44, was ooit in 2012 geëxporteerd volgens de site van VWE (de voorganger van Finnik), maar is nu in 2022 ongeldig verklaard. Bouwjaar en datum eerste toelating zijn ook niet meer bekend. Er heeft daar iemand flink in databases zitten schrappen.

Zonde inderdaad, want ik ken geen alternatief voor dit soort informatie, en die informatie van Finnik is nu dus onbetrouwbaar.

Wat me bijvoorbeeld ook is opgevallen, is dat je voorheen kon zien of een auto een handgeschakelde of automatische versnellingsbak heeft, maar nu dus niet meer (tenzij iets als "Automatic" onderdeel is van de handelsbenaming).

Misschien gerelateerd, ik zag op dit forum een spot uit maart 2020 van de PV-ZV-64. De RDW kent het kenteken niet meer, dus ik raadpleeg Finnik. Finnik vertelt dat het een Nissan 200 ZX uit 1987 is die op 2 juli 2019 is gesloopt. Dit doet vermoeden dat ook hier de sloopdatum onjuist is, aangezien de auto 9 maanden later nog is in het wild is gespot.

Misschien gerelateerd, ik zag op dit forum een spot uit maart 2020 van de PV-ZV-64. De RDW kent het kenteken niet meer, dus ik raadpleeg Finnik. Finnik vertelt dat het een Nissan 200 ZX uit 1987 is die op 2 juli 2019 is gesloopt. Dit doet vermoeden dat ook hier de sloopdatum onjuist is, aangezien de auto 9 maanden later nog is in het wild is gespot.
Het kan ook een oudere spot zijn die toen pas is geplaatst. "Vandaag" in die topictitel is nogal een breed begrip.

Klopt. de sloopdatums bij finnik kloppen veelal bij oudere registraties niet, of die niet via offciele sloperijen zijn gesloopt. zoals in eigen beheer of via export.

Ik heb (toen het nog kon) een auto in eigen beheer gesloopt. Dus netjes kentekenbewijs richting rdw gestuurd.
Dat kenteken staat tegenwoordig op 2021 als "tijdelijk ongeldig " op Finnik. Terwijl de vrijwaring van 2012 is.
Daarnaast zijn er geen gegevens bekend van bouwjaar en datum eerste toelating.
Voor de overgang van VWE naar Finnik klopten deze gegevens nog wel.

De auto die ik daarvoor had, is wel naar een officiele sloper verdwenen. Daar staat wel de juiste sloopdatum bij, dat is 2 jaar eerder geweest. Datum eerste toelating en bouwjaar kloppen van deze auto ook gewoon.
Wel staat er 2x een melding, namelijk tijdelijk ongeldig en daarna gesloopt.

Het kan dus wel kloppen, maar dat "tijdelijk ongeldig" is sowieso een rare aanduiding. Want hij wordt ook bij export auto's gebruikt.

VWE was wat dat betreft een stuk concreter, maar die gaven dan weer geen specifieke sloopdatum en geen eigenareninfo.
Iets wat wel mee overgenomen is dat vaak de datum van de laatste APK ineens niet meer bekend is of ergens lang geleden staat.
Voorbeeld 1 is datum onbekend
voorbeeld 2 is datum bekend en juist
En Mijn vorige auto is na inruil ook gesloopt. die heeft ineens een apk datum in 2000
Dat terwijl van alle 3 het wel in de voertuig/eigenaren registratie te zien is wanneer de laatste apk keuring was.
En dan hebben we het over een sloop die in 2022 is uitgevoerd.

Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat bij alles wat tussen ongeveer 2012 en 2014 gesloopt of geëxporteerd is, de gegevens niet meer kloppen of onvolledig zijn. Zo weet ik zeker dat de Peugeot 106 die mijn moeder ooit reed in 2013 gesloopt was, maar volgens Finnik is hij nu ineens in 2022 ongeldig verklaard en vervolgens gesloopt. En de Visa die ik in 2012 verkocht, bestemd was als donor en eerder de status "gesloopt" had, is nu "ongeldig". Ik geloof niet dat het iets te maken heeft met het al dan niet officieel zijn van de sloper.

Er zitten inderdaad wel wat fouten in. De Passat die ik in 1998 had zou volgens Finnik een Golf zijn.

En weet je wel 100% zeker dat je het kenteken goed hebt onthouden? Want dat Finnik een model verkeerd heeft heb ik nog niet meegemaakt.

Dat was tijdelijk: het werkt weer. De downtime was kennelijk niet om de fouten te fixen want die zijn er nog steeds.

En weet je wel 100% zeker dat je het kenteken goed hebt onthouden? Want dat Finnik een model verkeerd heeft heb ik nog niet meegemaakt.
Ik liep net tegen een voorbeeld aan (volgens mijn herinnering voor het eerst): de Z-043-DZ is volgens de RDW (zowel de open data als de kentekencheck) een Subaru Impreza, maar volgens Finnik een Subaru XV. De geregistreerde gegevens lijken mij overeen te komen met een Impreza.

Finnik lijkt nieuwe fouten in de exportdatum te hebben geïntroduceerd. Ik zie op https://finnik.nl/kenteken/x529jb dat de X-529-JB op 20 november 2023 is geïmporteerd en gelijk dezelfde dag weer is geëxporteerd. Begin januari 2025 stond de exportindicator voor deze auto echter nog op "nee", en aan het eind van die maand was dat veranderd in "ja", dus hij moet in januari 2025 zijn geëxporteerd.

Dit is de eerste keer dat ik zie dat ook actuele exportdata niet meer kloppen (tot dusver leek dat alleen het geval voor historische data). En dat is jammer want Finnik was (bij mijn weten) de enige beschikbare bron voor dit soort gegevens.

Bij https://finnik.nl/kenteken/gfh31l (gevalletje export op 6 januari 2025) geeft Finnik wel een realistische datum. Dus ofwel de bovengenoemde fout is een incident ofwel het betreft een wijziging die Finnik na 6 januari 2025 heeft doorgevoerd.

Laatst bewerkt:
Finnik is altijd al heel slordig geweest met het vermelden van gegevens, het is absoluut geen site waarop je betrouwbaar info kunt verzamelen.
Van 3 van m'n huidige voertuigen kloppen de vermelde gegevens al niet of worden als onbekend weergegeven terwijl deze gegevens op de RDW kentekencheck wel correct vermeld worden, en 2 in eigen beheer gesloopte auto's waarvan het kenteken al meer als 8 jaar geleden persoonlijk is ingeleverd bij RDW bestaan volgens Finnik ook nog steeds. (waarvan 1 ook nog verzekerd is volgens Finnik :rolleyes:)

Kortom geen aandacht besteden aan Finnik en hun info met een hele grote korrel zout nemen, en al helemaal geen betaalde info af gaan nemen.
Ow ja... de Autoweek kentekencheck vermeldt trouwens ook wat gegevens die precies overeen komen met de foute Finnik data, ook hier dus niet teveel op uit gaan doen.

Sinds een week of zo klopt bijna niets meer van de gegevens, vooral bij oudere auto's. Voor het bouwjaar wordt daarbij nu het introductiejaar of "01-01-0000" opgegeven, de APK-datum is niet meer bekend of de hele auto is überhaupt niet meer op Finnik te vinden (maar nog wel gewoon bij de RDW en in de kentekencheck hier op autoweek.nl met daar wel de juiste gegevens). Kortom: er heeft daar iemand aan de knoppen gezeten die daar met diens fikken van had moeten afblijven. Het was een handige site voor het opvragen van gegevens van auto's die niet meer in Nederland rondrijden, want die zijn nergens anders meer te vinden.

Terug
Bovenaan