Foute airbag simulators geleverd door Recaro.

Dan 4x4

Net ingestapt
Ik heb een Fiesta uit 2008. Daar heb ik op marktplaats twee nette Recaro stoelen voor gekocht. Vervolgens op zoek naar frames. Die zijn er niet gebruikt. De keus was dus óf de stoelen weer verkopen, of € 500 betalen voor twee frames met rails en twee airbag simulators [SIM, ofwel airbag dummies volgens de importeur BCS seating]. De originele stoelen hebben namelijk zij-airbags en deze Recaro's niet.

Het inbouwen bij deze verkoper zou op nog eens bijna € 500 komen, voor 4 uurtjes werk. Dat vond ik wat duur, dus ik wees in eerste instantie alles af. Onderweg naar huis bedacht ik me dat de Ford dealer het wel sneller zou kunnen. Een stoel zit met 4 boutjes, dus in ruim een uur zou dat moeten lukken. De recaro dealer gebeld en gevraagd of er iets van de prijs af zou kunnen. Voor € 480 heb ik twee officiële sets voor mijn type/ model/ bouwjaar besteld. Ik heb zelfs het VIN nummer doorgegeven en de dealer had de juiste frames opgezocht toen ik met de auto bij hem was.

Na levering met de frames naar de Ford dealer. Bleek dat de frames een doos met schroeven en stripjes metaal was, erg gammel volgens de monteur. Uiteindelijk werkte de SIM's niet ; airbag lampje bleef branden. Zodoende werkten dus ook de overige airbags en gordelspanners niet meer ! o_O         
Ik belde de Recaro dealer ; ik mocht gelijk even langskomen. Hij nam geen lunchpauze en hij zou 'even kijken'. En inderdaad ; bij aankomst stak hij zijn hoofd even links en rechts in de auto. En hij verklaarde :" ziet er goed uit.."..    Op mijn vraag wat er dan mis was antwoordde hij "dat weet ik niet" . Daarbij had hij een uitdrukking op zijn gezicht van "..eigen schuld, had je het mij maar moeten laten doen..".    Enigszins verbaasd ben ik weer weggegaan. Daar had ik dus niet 45 min voor hoeven te rijden, 45km.    Dus opnieuw de dealer gebeld. Die zit in een andere dorp, dus iedere keer met twee auto's om te halen/brengen....

Al snel belde de dealer ; hij kwam er niet uit. Hij had met de Recaro dealer gebeld en die had gezegd "leg de originele airbag maar onder de stoel of blijf rijden met het lampje aan"    :confused:      . Dat leek mij allebei niet zo'n goed idee. Ik heb de auto gehaald en ben gaan zoeken op internet. Daarbij kwam ik voor de SIM op een schakeling van een combinatie van een weerstand en een condensator uit. Gelukkig had de dealer de SIM's met plugjes gemonteerd en kon ik de 'Recaro SIM's ' eenvoudig wisselen voor mijn schakeling. Werkte niet. Terug naar de dealer voor reset van het systeem.

Tijdens het gesprek kwam ik er achter dat er officiële SIM's zijn van Ford, die gebruikt worden om storingen in het systeem op te sporen door eliminatie. Even vier originele SIM's geleend. Direct thuis doorgemeten ; bleek een simpel weerstandje van een paar ohm. Ook de 'Recaro SIM's' gemeten : die waren dus 5 kOhm , 200 keer hogere waarde...    Ik heb toen de juiste weerstandjes in een schakeling gesoldeerd en van krimpkous en isolatie voorzien... Gemonteerd [ altijd met contact uit en accupool los, anders kan er een airbag afgaan !] ; lampje uit, opgelost... Daarna weer naar de dealer en de computer laten wissen. Daarna geen storing meer ; airbag lampje is nooit meer aangegaan !

Ondertussen had ik een e-mail naar Recaro-Duitsland gestuurd in het Duits. Die werd doorgestuurd naar BCS-seating, de importeur. Ik dacht dat de dealer mij een vervalsing had geleverd : gammele frames en niet werkende SIM's verwacht niet niet van een origineel product !    Krijg ik als reactie dat het écht origineel is. Dat de pluggen van de SIM's VAG symbolen hadden was omdat ze zodoende goedkoper konden inkopen... ..en het werkte op de meeste auto's...      De geleverde spullen waren dus niet specifiek voor mijn Fiesta !    Dat was de 'expertise' dan de inbouw door de Recaro dealer ; die wist dat de SIM's alleen bij VAG werkte ! Door te zoeken op het web heb ik later gevonden dat VAG vrijwel altijd 5KOhm heeft...

Ik ben dus duidelijk opgelicht. Wat mij verkocht is als 'speciaal' voor mijn Fiesta is een 'one-size' verhaal. Hierdoor is de dealer 4 uur EXTRA aan het werk geweest, terwijl er een paar keer gebeld is met de Recaro dealer, bleef deze liegen dat het moest werken... Als techneut ga je dan aan je eigen kunnen twijfelen en loop je voor de zekerheid alles nog een keer na... Was dus pure MISLEIDING...

Ik heb de Recaro-dealer en de importeur de kans gegeven om de Ford-dealer direct te compenseren, dan kunnen ze onderling de BTW verrekenen.
Als schadevergoeding voor mij heb ik om een symbolische bedrag van € 100 gevraagd ; ik ben er twee dagen mee bezig geweest !

Daar kreeg ik geen reactie op. Contact gezocht met de FOCWA. Die heb ik om BEMIDDELING gevraagd... Dat blijken ze niet te doen. Ik krijg als reactie dat de 'geschillencommissie' er 'mee bezig is' , terwijl ik al WEKEN geleden heb gezegd dat ik GEEN vertrouwen heb in een dergelijke commissie... Is tenslotte een club van de bedrijven zélf.

Er staan geen geschillen op internet [geen inzage in hoe ze oordelen, onpartijdig of niet], er is geen 2e instantie én de weg naar de rechter sluit je ermee af !        Als klap op de vuurpijl moet de CONSUMENT voor deze procedure betalen...      Dat weiger ik dus...

Feitelijk moeten ze een 'intake' doen. Als de klacht gegrond is (of schade meer dan € 500...) dan moeten ze dat kostenloos behandelen. Als je dan het gevoel hebt dat je niet serieus bent genomen, moet je ALSNOG naar de rechter kunnen !

-    wie heeft soortgelijke ervaringen met Recaro [dealers] ;
-    wie heeft er een aantal uitspraken van de commissie van FOCWA zodat ik kan zien of ze neutraal is;
 
Zou je je bericht willen aanpassen naar leesbaardere stukjes.. Is geen doorkomen aan zo ;) Aan het eind van je post heb je wel je tekst opgedeeld in stukjes, die heb ik wel gelezen, maar het eigenlijke verhaal, ontgaat mij eigenlijk.. ik word er gelijk misselijk van :p
 
Man man man,    als je lekker goedkoop uit wilt zijn, en dan bij verschillende bedrijven gaat inkopen, gaat dat vrijwel altijd mis.
wees blij dat het nu werkt.
 
@ Meike... Zo beter ?   
@ R-W ... Ze mag het toch vragen... .. mischien heeft ze echt moeite met lezen....
@ Gullwing.      Achteraf had ik beter de frames kunnen laten bestellen door de Ford dealer, dat had even duur geweest en een
                                        hoop gezeur gescheeld..        Gaat om de hele uitstraling van de Recaro-boer... ... arrogante ... :(
 
Hilarisch dit verhaal, :) met suiker smaakt het zoeter als met azijn :)
 
Heel eerlijk vind ik de Ford dealer dom en de recaro leverancier onduidelijk.

De dealer had moeten weten dat het airbagsysteem en allerhande gekoppelde veiligheidssystemen erg gevoelig zijn voor wisselingen in weerstand.
Die had er achter moeten komen dat het geen "simpele" schakeling is. Want dat is het op papier wel. Gekoppeld aan de auto is het lastig.

Focwa is neutraal, maar....

1. Zoek een andere garage. Eerste punt waar je naar gaat kijken bij een airbagstoring is niet de airbag zelf maar een fout in de bekabeling.
2. Waarom haal je veiligheid uit een auto voor een paar rolstoelen?
3. Veel succes met je claim.
 
Dat Recaro spul is duidelijk troep. De garantie op dat soort kits is doch meestal beperkt tot de omvang van het geleverde materiaal en omvat niet evt. extra werk. Op zich is dat niet redelijk als een levernancier een claim doet dat het geschikt is om ingebouwd te worden in een bepaalde auto, dan mag je veronderstellen dat het zo werkt, mits je de montage aanwijzingen correct opvolgt.

Je kunt het spul retourneren (voldoet niet aan de verwachtingen). Kun je die airbagsimulatoren en frames los van elkaar kopen? In dat geval zou ik die airbagsimulatoren los retourneren.

Of je de gevolgkosten kan claimen ben ik onzeker over. Ik vermoed dat als je zelf inventief bent en meerdere leveranciers laat samenwerken om zoiets te creeren dat je ook zelf de gevolgen moet dragen als het niet werkt. Had je Recaro de opdracht gegeven om het te laten fixen als geheel, dan had je het bij hun kunnen claimen (of niet goed, geld terug). Leergeld. Doe dat voortaan, maar lekker zelf.
 
Wel lef dat je zelf zo hebt durven experimenteren met het airbagsysteem. Ik doe alles zelf aan de auto, maar dat is dus het enige wat ik niet zou doen... Ik zou niet weten hoe een airbagcomputer kan reageren als die ineens totaal andere weerstands- en capaciteitsbelastingen voor de kiezen krijgt.
 
s velthuis zei:
Wel lef dat je zelf zo hebt durven experimenteren met het airbagsysteem. Ik doe alles zelf aan de auto, maar dat is dus het enige wat ik niet zou doen... Ik zou niet weten hoe een airbagcomputer kan reageren als die ineens totaal andere weerstands- en capaciteitsbelastingen voor de kiezen krijgt.

In de meeste autos heel simpel. Dan werkt de airbag niet.
Of hij ontploft maar dat gebeurt alleen als de verandering plaatsvindt bij contact aan.
 
Terug
Bovenaan