Foutcodes brandstofsysteem

A

Anoniem

Guest
Sinds een korte tijd krijg ik meldingen dat er een motorstoring is. Hij liep afentoe op 3 poten en draaide enorm beroerd stationair.
Het bleek toen (tijdelijk) opgelost te zijn met een andere brandstofpomp. Maar nu verschijnen er weer 2 andere codes: P0092 en P0002. Wederom een brandstoftoevoer probleem, hij loopt nu normaal stationair maar als je bijv. iemand wil in halen op de snelweg begint ie te hotteren.
De betreffende auto is een Ford Focus II 2.0 TDCI

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Om bij het eenvoudige te beginnen : wanneer is het brandstof filter voor het laatst vervangen ?

Los van bezinksel en vervuiling hoopt zich daar ook vaak water op, dat altijd in brandstoftanks bij benzinestations ( en dus in jouw tank ook ) aanwezig is en meekomt bij het tanken, vooral als de voorraadtanks vrij leeg zijn ( diesel is lichter dan water).

Geven de codes niet een meer specifieke aanwijzing ? Ik ken deze overigens niet, maar wellicht andere forumleden.

Fryfrysk zei:
Om bij het eenvoudige te beginnen : wanneer is het brandstof filter voor het laatst vervangen ?

Los van bezinksel en vervuiling hoopt zich daar ook vaak water op, dat altijd in brandstoftanks bij benzinestations ( en dus in jouw tank ook ) aanwezig is en meekomt bij het tanken, vooral als de voorraadtanks vrij leeg zijn ( diesel is lichter dan water).

Geven de codes niet een meer specifieke aanwijzing ? Ik ken deze overigens niet, maar wellicht andere forumleden.

De auto heeft laatst (2018) nog een grote beurt gehad en zijn de filters toen vervangen.

De codes zelf geven aan: p0092 -Fuel pressure regulator 1 control circuit high. Ikzelf denk dat p0002 een gevolg is van de eerste code aangezien p0002 aangeeft dat de ECU problemen heeft met het lezen van een brandstof sensor oid.

Onderhoud dus niet de eerste verdachte.
Er is een Ford focus forum, waar gerichter de Focus hulp van forumleden gevraagd kan worden.

https://www.focusclub.nl/index.php

Ik zou eens beginnen te zoeken bij de aansluitingen en afdichting van het filter en de pomp, het lijkt er op dat er ergens lucht aangezogen wordt langs een niet goed/te strak aangedraaide afdichting. (check ook de ontluchtingpomp of die niet lekt)

P0002 geeft eigenlijk een aanvulling op de P0092 Beide geven een probleem met de benzine druk en hoeveelheid aan.
Dit kan komen door een verouderd filter. Maar ook simpelweg doordat 1 of beide regelaars defect zijn. Ook de sensoren zelf kunnen een probleem hebben.
Sensorwaarden zijn uit te lezen.

Maar wat Muddy Bandit oppert kan ook een goede optie zijn om eens na te kijken.

Het feit dat er een "andere" (ik lees dan: gebruikte) brandstofpomp op zit, geeft stof tot nadenken.
Lucht in het systeem is de eerste verdachte. Tweede verdachte is de pomp zelf of een montagefout daarvan.

Waarom is de brandstofpomp vervangen? Ik weet van bepaalde auto's (ik dacht Opel) dat de brandstofpomp kapot draait en slijpsel in het hogedruksysteem terecht komt.

Heb em uiteindelijk toch maar naar de garage gebracht, wat bleek: Een kabelbreuk in de kabelboom richting het brandstofsysteem :rolleyes:.
Het was een probleem dat lastig te vinden was, maar ben blij dat het nu opgelost is. Gelukkig. Heb al langer problemen met deze auto gehad helaas, oa. Roetfilter en EGR-klep etc. Stond bijna op t moment om een nieuwe auto te kopen. Desondanks deze problemen toch blij dat ik er weer kilometers mee kan maken.

Terug
Bovenaan