Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
De eerste auto van mijn moeder was een bruine Dyane. Het was een lease-auto van het ziekenhuis waar ze toen werkte.
Het was in Amsterdam en de foto is van rond 1970.

1442394990-dyane6-73-85-jt.jpg

XBXG zei:
De eerste auto van mijn moeder was een bruine Dyane. Het was een lease-auto van het ziekenhuis waar ze toen werkte.
Het was in Amsterdam en de foto is van rond 1970.

1442394990-dyane6-73-85-jt.jpg

Iets later, ik zie een Fiat 127 (> 1971) op de foto. De Dyane lijkt me een vroeg exemplaar (kenteken -JT als ik het goed zie) van modeljaar 1970, met al de extra zijruitjes.

De letters in het kenteken kloppen inderdaad. De bijnaam voor de Dyane was immers Jongste Teleurstelling. (:P)

XBXG zei:
De letters in het kenteken kloppen inderdaad. De bijnaam voor de Dyane was immers Jongste Teleurstelling. (:P)

Die bijnaam werd ook gebruikt voor auto's met een JT-kenteken in sidecode 1, dat waren vaak uit Duitsland geïmporteerde schadebakken (net als de Duitse Deuken - DD).

Foto is nog wat jonger, niet ouder dan najaar '72. De Daf 33 heeft nl. een kleur groen (toendra genaamd) die voor modeljaar '73 werd geïntroduceerd.

929V6 zei:
XBXG zei:

Die bijnaam werd ook gebruikt voor auto's met een JT-kenteken in sidecode 1, dat waren vaak uit Duitsland geïmporteerde schadebakken (net als de Duitse Deuken - DD).

Hoe leuk zou het zijn om juist zo'n auto nu (of toen) te spotten.

Foto gedateerd 1970:
afbeelding.jpg

Leuke foto in de sneeuw, gedateerd 1984:
afbeelding.jpg

Gedateerd 1984:
afbeelding.jpg

Interessante kruising:
afbeelding.jpg

En nog een leuk uitzicht:
afbeelding.jpg

Hetzelfde pleintje volgens mij:
afbeelding.jpg

Met een Simca 1100 Special erop!
Ik heb een zwak voor die dingen, weet eigenlijk niet waarom want elke andere 1100 boeit me minder. Zal wel jeugdsentiment zijn: mijn oom had zo'n Special, waar na een paar jaar de gaten invielen. Het is dat net-even-anders-dan anders: de chroomversiering, de mistlampen in de grille, al die klokjes in het dashboard, de hoofdsteunen... Ja dat was wel de ultieme 1100! Later kocht hij een TI, maar die vond ik veel te sportief :)

Die eerste foto is sowieso niet uit 1970, want er staan een VW Passat B1 (kwam in 1973), Eend met vierkante koplampen (kwam in 1976 geloof ik) en een Triumph Spitfire van als ik me niet vergis het 1974-model op.

Stefan-V6 zei:
Die eerste foto is sowieso niet uit 1970, want er staan een VW Passat B1 (kwam in 1973), Eend met vierkante koplampen (kwam in 1976 geloof ik) en een Triumph Spitfire van als ik me niet vergis het 1974-model op.

De eend met ronde koplampen heeft een gele kentekenplaat, dus voor 1976 is het in elk geval niet. De vierkante koplampen kwamen al in najaar 1974, de Spitfire Mk IV was er al wel in 1970.

Je ziet op elke foto dezelfde boom dat is al grappig.
Dat de foto's in bouwjaren verschillen is duidelijk.
Je kan het ook leuk zien aan het bedrijf met de vrachtwagen, ze hebben de daf ingeruild op en nieuwere.

Wat een heerlijk topic blijft dit toch!

Ik heb er ook wat gevonden

@ Utrecht (Dickenslaan, Oog in Al) 1980. De 1e auto van mn ouders met daar achter de Kever van m'n opa:
298100_236329973085300_543233273_n.jpg

Leuke foto inderdaad!

Hier nog een overzichtsfotootje, zegt u het maar:
afbeelding.jpg

Wat is de auto links vooraan?
afbeelding.jpg

Mooie Fiat:
afbeelding.jpg

En nog een plaatje uit (volgens de datering) 1978:
afbeelding.jpg

En dezelfde straat met een toffe Renault:
afbeelding.jpg

En de laatste om het af te leren:
afbeelding.jpg

Ik kreeg vandeweek een aantal gefotografeerde dia's opgestuurd:

Fiat 500 (met onze Skoda 120L (TJ-97-GX) op de achtergrond)

Fiat Topolino met volgens mij een Mazda 626 op de achtergrond

Op de brommer van mijn vader

Met deze Kadett Limited is mijn liefde voor het merk Opel begonnen..

Hier met onze Jumatt Caravan.

Renault 20, Simca 1301/1501, Simca 1100, Fiat 128, Volkswagen K70, Volkswagen Kever en op de weg een Volkswagen Passat. 1976 zou prima kunnen.

Stefan-V6 zei:
Renault 20, Simca 1301/1501, Simca 1100, Fiat 128, Volkswagen K70, Volkswagen Kever en op de weg een Volkswagen Passat. 1976 zou prima kunnen.

De R20 kan ook een R30 zijn, de Fiat 128 is een 124 en de Passat kan met hetzelfde gemak een Audi 80 GL zijn.;)

@Wouter82,

Het is geen Toledo, maar wat het wel is... :S

Deze foto, met twee Citroën Visa's komt uit mijn geboortejaar:
afbeelding.jpg

Geen datering, maar er is vast wel een jaar bij te vinden:
afbeelding.jpg

Heerlijke sfeervolle foto uit 1988:
afbeelding.jpg

Ook een geweldige foto uit 1976:
afbeelding.jpg

Als het goed is 1977:
https://beeldbank.historischcentrumoverijssel.nl/imageserver/afbeelding.jpg?sessionid=d5gflltodlrwoivipvwou&Datasource=Atlantis5Adapter&Query=AtlantisWebQueryImage&QueryParams=1341595&V_RESX=800&V_RESY=600&ACTION=imagefit

Een jaartje jonger, 1976:
afbeelding.jpg

AlbertsH zei:
Geen datering, maar er is vast wel een jaar bij te vinden:
https://beeldbank.hellendoorn.nl/imageserver/afbeelding.jpg?sessionid=d5gflltodlrwoivipvwou&Datasource=Atlantis5Adapter&Query=AtlantisWebQueryImage&QueryParams=5454292&V_RESX=800&V_RESY=600&ACTION=imagefit
Als ik kijk naar de Ford Sierra die erop staat denk ik eind jaren '80, begin jaren '90.

Yugo Sana is het niet (geen plaatwerk tussen bumper en koplamp), en Mitsubishi Galant ook niet (onderste deel bumper is altijd in carrosseriekleur). Voor een Colt/Lancer klopt de vorm niet. Nog even verder zoeken dus.

@JW01,

Die Sierra heeft witte knipperlichten dus 1990 op zijn vroegst.

929V6 zei:
Yugo Sana is het niet (geen plaatwerk tussen bumper en koplamp), en Mitsubishi Galant ook niet (onderste deel bumper is altijd in carrosseriekleur). Voor een Colt/Lancer klopt de vorm niet. Nog even verder zoeken dus.

@JW01,

Die Sierra heeft witte knipperlichten dus 1990 op zijn vroegst.

Het was lastig om er een foto van te vinden, maar een vriend van mijn vader had een Galant waarvan de bumper niet gespoten was. Een witte was dat, met zwart kunststof. Liftback uitvoering.
De enige foto die ik kon vinden kwam van deze Russische site:

61128808.jpg

maar, ook als je kijk tnaar de vorm van de spiegel lijkt het een Galant.

Precies, daarom zei ik het ook, ik heb meen ik ook wel eens een zwarte bumper Galant gezien.... En de knipperlichten en spiegels lijken er wel heel erg op!

ik heb gisteren op zolder een zwik foto's gevonden die mijn vader in de jaren 80/90 gemaakt heeft. Het gerucht ging dat hij van auto wisselde zodra de asbak vol was (:P) nu blijkt dat wel mee te vallen, de motoren gingen harder :) wel bijzonder is de combinatie dagelijks frans en hobbymatig Opel ( waar m'n moeder dan meestal weer in reed). in de komende weken zou ik zo nu en dan eens wat uploaden. Eigenlijk alle auto's bestaan volgens mij niet meer.

een knal Oranje peugeot 104:
DK-94-XP by twan238, on Flickr
het eerste 205'je na de 104. Deze als jonge occasion gekocht, in 2003 nog een 205 met KK kenteken gereden van mijn overgrootouders, daar zijn nog geen foto's van opgedoken.
KK-15-ZK by twan238, on Flickr
dit was de mooiste kadett, een originele SR
LZ-15-XY by twan238, on Flickr
en in 1990 een 205 1.4i nieuw gekocht, hier op de afsluitdijk
YJ-52-LN by twan238, on Flickr
deze A manta is de eerste auto die ik mij kan herinneren. deze hebben we tot ongeveer 2001/2002 gehad. Daarna nog 1x overgeschreven maar foetsiie. zou deze nog ergens staan?
56-08-SM by twan238, on Flickr
Deze volvo amazon staat nog steeds hier in de schuur. Mijn oom heeft er dagelijks in gereden van 1995-2012 en daarbij ruim 400.000 km op de teller gezet. hij rijdt nou weer precies 1 dezelfde in gerestaureerde staat. De kadett was een automaat en van mijn vader
34-82-JE & 17-HS-66 by twan238, on Flickr
nog een c kadett coupe, hier crosste mijn moeder heel het land mee door. Door de gele verstralers van mijlenver herkenbaar.
18-XU-71 by twan238, on Flickr

af en toe ging er ook wat aparts op de foto, allemaal van hetzelfde rolletje:
berkeley1 by twan238, on Flickr
berkeley by twan238, on Flickr
2cv by twan238, on Flickr
mercedes concept by twan238, on Flickr

toen vanwege het kenteken... :) tijdens de f1 in spa
SAM_2406 by twan238, on Flickr
in stavelot was ook zat bijzonders te zien:
SAM_2408 by twan238, on Flickr
en de betreffende amazon een jaartje eerder ( met kleine twanneman)
SAM_2410 by twan238, on Flickr
in de jaren 90 al eens eerder Peugeot 405 gereden, mijn vader is daar sinds 2013 weer bij terug :)
SAM_2413 by twan238, on Flickr
nog een keer de amazon:
SAM_2419 by twan238, on Flickr
en de tweede 306, van 1997 tot 2008 gereden.
SAM_2421 by twan238, on Flickr

de DDR praktica waar de meeste foto's mee zijn gemaakt ook terug gevonden. Komende tijd eens proberen of daar nog leven in zit :)

Terug
Bovenaan